Autocamper Show klar med inspiration og nyheder

Lasse Løndahl Henriksen
CAMPING
Autocamper Show byder på tre dage med autocampere, udstyr, foredrag og fællesskab i Fredericia.

Tekst: Helle Midskov. Foto: Lasse Løndahl Henriksen & Torben Brandt 

Fra 31. oktober til 2. november 2025 samles autocamper-entusiaster fra hele landet til tre dage fyldt med oplevelser, nyheder og fællesskab. Messen er landets eneste af sin slags og byder på alt til livet på fire hjul. 

Her kan du opleve over 200 autocampere og campervans og møde en række importører og forhandlere, der står klar til at præsentere de nyeste modeller og rådgive om valg af den rigtige autocamper. 

Det er også stedet at finde praktisk udstyr og smarte løsninger. Udstillerne viser det nyeste grej, så du kan få inspiration til både store investeringer og de små ting, der gør campinglivet lettere og sjovere. 

Foto Lasse
På Autocamper Show i Fredericia kan du opleve over 200 autocampere og campervans.

Program med rejseglæde 

Hele weekenden kan du høre foredrag om alt fra valg af udstyr til gode rejsemål, sikkerhed og vedligeholdelse. 

I år kan du blandt andre møde Henrik og Sussi, som deler erfaringer fra deres liv på vejene og præsenterer deres nye autocamper. Maria fortæller om livet i deres VW-camper, Brede Berta, og giver et ærligt indblik i både glæder og udfordringer ved helårs-vanlife. Sanne og Mads deler oplevelser fra en uforglemmelig tur til Tyrkiet, mens Peer Neslein viser film og fortæller om en spektakulær rejse rundt om Norges højeste fjelde. Der vil være masser af rejsefortællinger fra både Danmark og udlandet, hvor erfarne campister deler tips og inspiration til livet på vejene, uanset om du er nybegynder eller rutineret autocamper-entusiast. 

Foto Lasse
Maria fortæller om livet i deres VW-camper, Brede Berta, som man her ser på sidste års messe.

Fyldt med fællesskab 

Autocamper Show handler ikke kun om køretøjer og udstyr - det er også et sted at mødes, dele erfaringer og få ny inspiration til rejser og campinglivet. Uanset om du drømmer om at købe din første autocamper, leder efter det rigtige udstyr eller bare vil opleve stemningen, er der masser at gå på opdagelse i. 

DCU er naturligvis også til stede på messen. Kom forbi standen og få en snak om campinglivet, medlemsfordele og inspiration til dine næste ture. DCUs medarbejdere står klar til at besvare spørgsmål og dele tips til både nye og erfarne campister. 

Foto Lasse
Autocamper Show samler hvert år masser af campister og nysgerrige til en weekend fyldt med inspiration. Her hører interesserede på sidste års messe om DCU.

Åbningstider 

Autocamper Show, Fredericia, har åbent fredag 31. oktober: kl. 11.00 – 17.00. Lørdag 1. november: kl. 10.00 – 17.00. Søndag 2. november: kl. 10.00 – 16.00.  Man kan vælge mellem endagsbilletter og partoutbilletter, så man kan opleve messen i lige det tempo, man har lyst til.

Camp C 

For dem, der ønsker den fulde oplevelse, oprettes Camp C, en midlertidig campingplads lige uden for messehallerne, som drives af personale fra DCU. Her kan gæsterne overnatte i deres egen autocamper eller campingvogn og være helt tæt på messen. Camp C er allerede udsolgt, men du kan skrive dig på en venteliste via messens hjemmeside. 

Open

Adria tager Action i sit jubilæumsår

Adria
Camping
Adria fejrer 60-års jubilæum ved at lancere en helt nydesignet Adria Action.

Tekst og foto Torben Brandt 

Danmarks mest solgte campingvognsmærke, Adria, markerer sit 60-års jubilæum ved at sende en række nyheder og jubilæumsvogne på markedet. Den største nyhed står den lille Adria Action for. 

Den blev første gang lanceret i 2005, og Action-serien har i sin 20-årige levetid udviklet sig til lidt af en darling blandt både danske og europæiske campister, der har været vilde med dens ikoniske form, den imponerende pladsudnyttelse, de mange lækre løsninger, og den fine sammenhæng mellem pris og kvalitet. 

Samtidig har vognen haft en totalvægt, der har gjort den interessant for campister med mindre biler, og som i høj grad også appellerer til campister med elbiler. 

Er blevet kult 

Adria Action så dagens lys i 2005 i forbindelse med Adrias 40 års jubilæum, og egentlig var det tanken, at der kun skulle produceres 50 eksemplarer. 

Sådan gik det ikke, for Adria Action har i mellemtiden gennemgået en række designopdateringer og er blevet en kultvogn med sine egne fanfora på de sociale medier, blandt andet her i Danmark, og i maj 2025 passerede salget 10.000 enheder. 

Det tal vil utvivlsomt stige i år, hvor Adria sender en fuldstændig ny og opdateret version af Adria Action på markedet i anledning af sit 60-års jubilæum. Vognen blev oprindeligt designet af Nina Mihovec, og hun har også haft en rådgivende funktion i tilblivelsen af den nye Adria Action, som første gang blev vist frem for den internationale campingpresse i maj på Adrias domicil i Slovenien, og som i løbet af kort tid vises for en større offentlighed i forbindelse med verdens største caravanmesse, Caravan Salon Düsseldorf. 

To serier 

Adria Action kommer til den kommende sæson i serierne Classic og Sports. 

Classic kommer i to indretninger, dels topsælgeren 391 LH, dels i en 391 PD-version. Udenpå er den største ændring, at Action har fået en ny form på bagenden, der fortsat buer, men mindre markant end tidligere. Derudover er Classic udenpå ændret med fuld integreret gaskasse, større panoramavinduer, LED-silhuet lys i toppen af vognsiden, opdateret grafik, hvid glasfiber med støvet-blå eksteriørdele og ny lygtebom med LED-lygter. 

Indvendigt er Classic-serien kendetegnet ved sit lyse og meget skandinavisk-inspirerede interiør. 

Adria
Action Classic er meget lys og skandinavisk i sit interiørudtryk. 

Badeværelset har fået en drejbar væg, som også kendes fra autocamperne, så man kan skabe et separat bruserum. I soveværelset er det muligt at gøre sengen 120 cm, 140 cm eller 200 cm bred. 

Adria
Et kig til siddegruppen, der kan omdannes til en seng. 

Borde og møbler har fået mere runde former, og skabene har fået mere opbevaringsplads. Absorptionskøleskabet er på 133 liter og dobbelthængslet, så det kan åbnes fra to sider. 

Sports-serien består af en enkelt indretning, 391 LH. Udenpå er Sport helt anderledes end Classic og er, som navnet antyder, mere sporty i udtrykket med sorte offroad-skinner på taget, offroad-dæk på 15 tommer alufælge og reservehjul på fronten, der alt sammen signalerer, at denne vogn er beregnet til at gå off-grid. 

 

Adria
Adria Action Sports signalerer offroad med sit reservehjul og den sorte tagræling. 

Også Sports-serien har integreret gaskasse, hvorimod farverne er helt anderledes, for her er der tale om silver glasfiber med eksteriørdele i antracit. 

Indvendigt er vognen holdt i elegante, antracitfarvede nuancer på bordplader og skabe, og også gulvet er gråt, så det matcher resten af interiøret. 

Adria
Indvendigt er Action Sports holdt i mørke antracit-farver. 

Også i denne serie har badeværelset drejbar væg, så pladsen udnyttes optimalt, og der kan skabes et separat bruserum. 

Forelsket igen 

Direktør i Adria Danmark, Per Højgaard, har svært ved at få armene ned over de to Adria Action-serier. 

- Jeg tror på, at de her Action-vogne virkelig kan skabe røre i vandene. Action har været utrolig populær i sin 20-årige levetid, og nu kommer den så i helt nye versioner, som er fuldstændig fornyet både ude og inde. Hvis man blev forelsket i Action for 20 år siden, så er det som at blive forelsket igen, og samtidig passer de her vogne perfekt til elbilerne, hvoraf en del har ret begrænset trækkraft, siger Per Højgaard. 

Adria Actions nye design betyder ifølge målinger, som Adria har foretaget, at aerodynamikken er forbedret med 9 %. Alle danske Adria-forhandlere har takket ja til de nye Action-vogne, der forventes at ramme det danske marked i sensommeren. 

Forbedret Adora 

Også Adora-serien, som er Adrias mest populære campingvognsserie med i alt ni indretninger til både par og familier, har fået en gevaldig overhaling. 

Udvendigt har vognene GFK-karosseri, der er modstandsdygtigt over for hagl og stenslag, og som er blevet forstærket med kompositlameller. Omkring vinduerne er der PVC-lameller, mens taget har fået XPS-isolering. 

Adria
Adria Adora er Adrias store bestseller, som har fået flere opgraderinger til den kommende sæson. 

De indvendige forbedringer mærkes blandt andet i siddegruppen, hvor hynderne er blevet blødere, så det er lettere og mere behageligt at slænge sig i dem, når man slapper af med læsning, TV eller andet efter en lang dag. Desuden er det blevet muligt at regulere ryglænet, så man bedre kan tilpasse støtten i ryggen efter behov. 

Adria
Adria Adora er blevet opdateret og har blandt andet fået puder i siddegruppen, der i højere grad former sig efter kroppen, så man bedre kan slænge sig i sofaen.

Adora har også fået forbedret isoleringen, ligesom luftgennemstrømningen er blevet optimeret for at undgå kolde områder i vognene. I soveværelset er sengene blevet højere, så det er lettere at komme op og ned, og madrasserne er ligeledes blevet forbedret. 

Køkkenet har fået et 157 liters kompressorkøleskab, køkkenbordet er holdt i en eksklusiv marmorstil, og skufferne er blevet mere rummelige. Serien har desuden fået nyt gulv med polyesterlag, der forbedrer styrke og holdbarhed. 

Adria Adora fås på det europæiske marked i serierne 522 UP, 572 UT, 532 UL, 573 PT, 613 HT, 613 UT, 613 UL, 613 PK og 673 PK. 

Flere jubilæumsudgaver 

I anledning af jubilæet udsender Adria desuden en række 60-års modeller, der får navnet 60 Years Selection. De udvalgte modeller er nogle af Adrias mest populære, som i anledning af jubilæet kommer med Luxe- og DeLuxe-udstyrspakker, hvor køberen får ekstra meget vogn for pengene. 

Indholdet af pakkerne varierer dog fra land til land. Fælles for jubilæumsvognene er, at de udvendigt får en grafik, som signalerer, at der er tale om en jubilæumsmodel, og det samme gælder tekstiler og broderi indvendigt. 

På campingvognssiden kommer Altea 502 UL og køjevognen 552 PK begge i jubilæumsversioner.

Adria
Adria Altea 502 UL og 552 PK er begge jubilæumsudgaver med det karakteristiske sølvgrå eksteriør. 

For autocampernes vedkommende gælder det Twin- og Twin Sports-modellerne 640 SLB, 640 SGX og 640 SGX PTR, mens det for Matrix-vognene drejer sig om 650 DCU-Camping, 650 DL og 670 SL. 

I den delintegrerede Coral-serie kommer 670 DL i en jubilæumsudgave, mens det for Compact-serien gælder Compact DL. 

- Generelt kan man sige om jubilæumsvognene, at de er veludstyrede, de kommer i flotte sølvfarver, og man får rigtig meget vogn og udstyr for pengene, siger salgschef Martin Kolst fra Adria Danmark. 

 

Open

Autocamperturister er nomader

Autocamper
CAMPING
En ny undersøgelse giver et detaljeret billede af, hvordan autocamperfolket rejser, hvor de overnatter, og hvad de bruger deres penge på.

Tekst Torben Brandt

Foto Lasse Løndahl Henriksen

Mere end to tredjedele af autocamperturisterne flytter sig mindst hver anden dag for at opleve nye steder, 70 % kører hele året, og 85 % af dem fravælger charterrejser og vælger autocamperen som et mere bæredygtigt alternativ.

Det er nogle af resultaterne i en ny, stor undersøgelse af danske autocamperturisters rejsemønstre og adfærd, som AutoCamperRådet står bag. I alt 1.175 autocamperturister har deltaget i undersøgelsen.

Vil gerne betale for gode pladser

Det kræver ikke mange søgninger på de sociale medier for at finde debattråde, der beskylder autocamperfolket for at være nærige og uvillige til at betale for overnatning, men undersøgelsen viser, at kritikken er skudt forbi. 

For autocamperturisterne er faktisk villige til at betale for velindrettede overnatningspladser, både med og uden faciliteter, og de bruger i gennemsnit 400 kr. pr. døgn på pladsleje, indkøb og kulturoplevelser. Hertil kommer indkøb i specialbutikker og restaurantbesøg.

Autocamperundersøgelse
Autocamperturister i Danmark bruger i gennemsnit 400 kr. i døgnet. 

Bredere vifte af overnatningsmuligheder

Undersøgelsen peger også på en række udfordringer for autocamperfolket. Der er behov for en bredere vifte af overnatningsmuligheder, herunder flere autocamperpladser og stellpladser, og der er også brug for flere helårsåbne overnatningsmuligheder med faciliteter som tømning af spildevand og affaldssortering.

Også klar og flersproget information om regler for overnatning og tilgængelige faciliteter efterlyses, ligesom der er behov for dialog og samarbejde mellem kommunerne og brugerne, repræsenteret ved organisationer som f.eks. AutoCamperRådet.

Endelig peges der på mere vidensdeling af kommunernes arbejde med autocamperturisme og øget fokus på forskellen mellem parkering og camping.

En gave til dansk turisme

Landsformand i DCU, Anne-Vibeke Isaksen, glæder sig over undersøgelsen og siger, at autocamperturisterne er en gave til dansk turisme.

- For de kører hele året, og det gælder også forår og vinter. Vi skal fokusere på de 97-98 % af autocampisterne, der holder sig inden for reglerne. Vi ser jo, at flere campingpladser laver deciderede pladser til autocamperne, og at autocampisterne gerne vil bruge de etablerede campingpladser.

- Der er selvfølgelig nogle praktikaliteter, der skal løses, og autocamperne har brug for nogle klare retningslinjer, som gælder hele landet. Kommunerne arbejder vanvittigt forskelligt med autocamperne, men turisterne forstår jo ikke kommunegrænserne, siger Anne-Vibeke Isaksen.

- Der er ingen, der køber en autocamper for at bryde reglerne, og vi har en forpligtelse til at skabe nogle fair regler. Alt, hvad der bliver skabt af camping, er godt, og vi bakker i DCU også op om de gratis shelters ude i naturen. Men vi forstår også godt, når nogle private aktører reagerer, hvis de skal konkurrere direkte med offentlige autocamperpladser på urimelige vilkår. I de tilfælde skal der naturligvis findes en balancegang, siger Anne-Vibeke Isaksen.

Autocamperundersøgelse
70 % af autocamperturisterne kører året rundt. Det viser en ny undersøgelse, som AutoCamperRådet står bag.

Kort om AutoCamperRådet

AutoCamperRådet er en paraplyorganisation for fire foreninger med autocamperturister som medlemmer. Tilsammen udgør medlemsgruppen 90 % af alle organiserede autocamperejere i Danmark. De fire foreninger er Dansk Autocamperforening, Campervenner, DK-AutoCam og Dansk Camping Union.

AutoCamperRådet arbejder for et autocampervenligt Danmark via oplysning og samarbejde med en række aktører på autocamperturistområdet.

Open

Undgå bøder på kør-selv-ferien

Foto DCU
VEJAFGIFT
Forbruger Europa giver råd til, hvordan du undgår bøder og uventede regninger, når du kører gennem Europa.

Tekst: Helle Midskov. Foto: DCU 

Sol, strand og oplevelser inspirerer mange danskere til ferie – og ofte er bilen den foretrukne måde at komme frem på. Det gælder især for campister, hvor både bil, campingvogn og friheden til at køre fra plads til plads spiller en central rolle. 

For mange, der camperer, er det netop fleksibiliteten og muligheden for spontane stop og naturoplevelser, der gør bilferien særlig attraktiv. Men hvis du ikke kender de lokale færdselsregler og miljøzoner i de lande, du kører igennem, kan det blive en dyr fornøjelse. 

Reglerne varierer 

Ofte er reglerne i de forskellige lande i Europa anderledes end dem, vi kender fra Danmark. Det kan f.eks. være regler for, hvor hurtigt du må køre, hvordan dine dæk skal være, og hvornår du skal have lys på bilen. 

– Hvert land har sine egne færdselsregler og krav til bilister. Det gælder f.eks. miljøzoner i lande som Italien, Tyskland og Frankrig. I andre lande, f.eks. Østrig og Schweiz, skal du i visse tilfælde have mærkater i ruden. Nogle lande stiller også krav om, at du skal have noget bestemt sikkerhedsudstyr – som f.eks. en advarselstrekant eller en førstehjælpskasse i bilen, siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent. 

Er du af sted med campingvogn eller autocamper, bør du være særligt opmærksom på, om der gælder andre regler. Hos Forbruger Europa ser man mange tilfælde, hvor danske bilister får bøder for mindre forseelser – som at mangle en miljøtilladelse eller ikke at have registreret nummerpladen i et miljøsystem. Og det gælder, uanset om du kører i din egen bil eller i en lejebil. 

Miljøzoner og betalingsveje 

I flere populære ferielande skal du på forhånd søge tilladelse online for at køre ind i visse byzoner. Som campist er det også vigtigt at undersøge, om din bil eller autocamper må køre i miljøzonerne, og om der kræves særskilte mærkater eller registreringer. Har du ikke tilladelsen på plads, kan bøden lande direkte i din postkasse, hvis du kører i din egen bil. Hvis du har lejet en bil, får du den oftest via biludlejningsfirmaet, som ovenikøbet kan lægge ekstra administrationsgebyrer oveni. 

Gem kvitteringerne 

– Selv når folk har haft en gyldig tilladelse, har vi set sager, hvor scanneren ikke har registreret det korrekt. Gem derfor altid kvitteringer og dokumentation for dine betalinger i tilfælde af, at du skal klage eller have annulleret en bøde, forklarer Lars Arent. 

Det gælder også for vejafgifter, miljømærker og andre betalinger, som mange campister møder på turen gennem Europa.

Læs mere om vignetter og miljøzoner her

Open

Motorekspeditioner lukker

motoreks
CAMPING
Campister kan fremover benytte selvbetjening eller få hjælp ved bilforhandlere og synsvirksomheder.

Motorstyrelsens fire motorekspeditioner i Høje Taastrup, Aarhus, Odense og Aalborg er permanent lukket. Det skete tirsdag den 1. juli 2025. 

Udlevering af nummerplader 

Campister kan fremover bruge Motorstyrelsens tast selv-løsninger eller få hjælp på styrelsens servicetelefon og hos landets ca. 2.100 pladeoperatører, som er bilforhandlere og synsvirksomheder, når de f.eks. skal have registreret køretøjer eller udleveret nummerplader og prøvemærker. 

Flere digitale løsninger 

Pladeoperatørerne håndterer allerede i dag hovedparten af de opgaver, som også er blevet løst i en motorekspedition. 

- Vi oplever, at mange borgere og virksomheder ønsker at klare ansøgninger hjemmefra, og af den grund har vi haft fokus på at stille flere digitale selvbetjeningsløsninger til rådighed. Men det er vigtigt for os, at alle, også de ikke-digitale borgere, fortsat kan få den nødvendige hjælp ved vores servicetelefoner eller ved nummerpladeoperatørerne, så derfor vil vi løbende evaluere servicen på området, siger underdirektør Claus Holm, Motorstyrelsen. 

På Motorstyrelsens hjemmeside er der en oversigt over, hvordan borgere og virksomheder får hjælp, når motorekspeditionerne lukker.

Open

Begynderens A-B-C

Ny på camping
CAMPING
Der er meget at forholde sig til som ny campist. Herunder kan du læse om nogle af de ting, det er godt at have styr på.

Tekst Torben Brandt 

Foto Rasmus Schønning og Renate Hovald

Som ny campist er der meget at sætte sig ind i, og det kan virke uoverskueligt både at skulle have styr på gas, påfyldning af vand, tømning af toilet, og om vognen er korrekt opstillet, så den står i vater. 

Begynderfejl har alle prøvet, og selvom man måske har været en garvet campingvognscampist, er man ny, hvis man en dag skifter den ud med en autocamper - og så risikerer man f.eks. at skulle trækkes fri af en traktor, som Renate Hovalds billede viser, fordi den tunge autocamper sidder fast i det løse sand eller den våde jord.  

Sikring af campingvognen 

De fleste campister begynder dog med enten telt eller campingvogn, og derfor vil de følgende råd fokusere på campingvognen. Hvis campingvognen holder et offentligt tilgængeligt sted, er det desværre ret nemt at stjæle den for folk med skumle hensigter. Risikoen for det scenarie kan du mimimere markant ved at købe en koblingslås, der sættes ind i campingvognens tilkobling, så tyvene ikke kan sætte campingvognen på krogen af bilen, med mindre de skærer låsen i stykker. 

Ny på camping
Koblingslåsene skal gøre livet surt for tyvene. 

Disse sikringer findes i mange forskellige varianter og prisklasser, men ens for dem alle er, at det handler om at gøre livet så besværligt for tyvene, at de forhåbentlig helt opgiver deres forehavende (eller vælger en anden vogn, der er dårligere sikret, hvilket desværre nok er et mere realistisk scenarie) 

Plads til hænderne 

Du bruger gas i køleskabet, på komfuret og til opvarmning af vognen. I de fleste gaskasser er der plads til to 11 kg-gasflasker, hvilket er mere end nok til tre ugers sommerferie, hvis du holder ferie i varmen og kun bruger gas til madlavning og køleskab. 

Det er naturligvis rart at have en ekstra flaske med for en sikkerheds skyld, men du vil med stor sandsynlighed kun få brug for den ene. Når du sætter gasregulatoren på gasflasken, kan det være en hjælp at trække slange og regulator frem, til kanten af gaskassen, så du har bedre plads til hænderne og kan se, hvad du foretager dig. 

 

Ny på camping
Det kan nogle gange være svært at få regulatoren på gasflasken, så prøv at trække flasken frem til kanten af gaskassen, så der er bedre plads til hænderne. 

Store fødder

Når du er fremme på campingpladsen, skal du sænke støttebenene, for ellers vil campingvognen tippe, når du går ind i den bageste del af vognen, hvorimod den forreste del understøttes af næsehjulet. På mange campingvogne sidder støttebenene temmelig langt inde under vognen, så du må ned på knæ for at få fat i dem. 

Du skal kun sænke støttebenene, så støttefoden hviler let på jorden. Du må ikke begynde at nivellere campingvognen ved hjælp af støttebenene, for det kan i værste fald beskadige undervognen. 

Nogle vogne er udstyret med Big Foot-støtteben, som har en ekstra stor støtteplade. Det betyder, at vognen ikke så let synker i, når underlaget er blødt, og at den står mere stabilt. 

Ny på camping
På billedet ses, at støttebenene har en tværgående metalsplit, som holder dem på plads. Det er bedre end plastik, som har en tendens til at gå i stykker. 

Står den i vater? 

Og når vi nu er ved at nivellere campingvognen – du skal sørge for, at vognen står så lige som muligt, for hvis den hælder, er det ikke behageligt at opholde sig i vognen eller at ligge i sengene. 

På nogle campingvogne er der et lille vaterpas på træktrianglen, så man kan holde øje med, om vognen står lige, og hvis du ikke har sådan et, kan du medbringe et vaterpas eller hente en vaterpas-app til din smartphone. 

Ny på camping
Det lille vaterpas på træktrianglen viser, om vognen står lige. Det er dog lettere at se, hvis man benytter et lidt større vaterpas. 

I længderetningen kan du justere vognens hældning ved hjælp af næsehjulet, men hvis vognen hælder i siderne, bliver du nødt til at placere en eller flere kiler under dækket og justere højden på den måde. 

Ny på camping
Kilerne kan både fås som hård plastik, som de viste på billedet, og de fås også i en oppustelig version, hvor du hæver og sænker højden ved hjælp af luft. 

Undgå bakterier 

Inden du fylder frisk vand på din campingvogn eller autocamper, skal du sørge for at tappe det gamle vand af, så du ikke blander det friske vand med gammelt vand. 

Ny på camping
Ofte hældes vandet på med en almindelig vandkande, men der findes også produkter, som er godkendt til drikkevand og dermed til formålet. Spørg gerne din campingforhandler til råds. 

Husk også, at du jævnligt – minimum en gang om året – skal rengøre vandtank og -slanger ved at hælde et desinficerende middel i tanken, så du undgår alger og bakterier i vandsystemet. 

Der findes en række desinficerende midler på markedet i forskellige prisklasser – spørg din forhandler til råds. Som regel fungerer midlerne ved, at du fylder vandtanken 60-70 procent op med vand, hælder det desinficerende middel i, åbner for haner og slanger, så vandet løber til, og slukker derpå for vandet og lader det stå i systemet et stykke tid – se på flasken for nærmere vejledning. 

Når det har stået tilstrækkeligt længe, tømmer du tanken og skyller efter med rent vand. 

Hvis du har begrænset lasteevne i vognen, er det en god idé at vente med at fylde vand på vognen, til du er fremme på campingpladsen. Hvis vandtanken er placeret bagest i vognen, er det ligeledes en god idé at vente med at fylde vand på, til I er fremme, fordi det kan give et ustabilt vogntog at køre med mange kilo bag akslen, og vand vejer. 

Bimmelim og bummelum 

DCU har tidligere på vores Facebookside lavet en fuldstændig uvidenskabelig undersøgelse af medlemmernes brug af toilettet i vognen. Svarene viste, at nogle kun bruger det til småt eller udelukkende om natten, mens andre bruger det både til stort og småt, for ”det er jo derfor, at det er der”, som flere udtrykte det. 

Endelig er der nogle, som aldrig bruger det til andet end opbevaring, fordi de foretrækker at bruge campingpladsens toiletter og ikke bryder sig om at tømme toiletkassetten, som sjældent er en opgave, der er rift om. 

Ny på camping
Tømning af toiletkassetten plejer ikke at være en af de opgaver, der er rift om i familien. 

Der findes mange toiletmodeller, men de fleste campingtoiletter til campingvogne, autocampere og fritidsbiler er kassettetoiletter fra Thetford eller Dometic. De har en aftagelig kassette under toiletkummen og en indikator, som viser, hvornår du skal tømme tanken. Som altid er det en god idé at læse brugsanvisningen grundigt før brug, så du ved, hvordan netop din toiletmodel fungerer. 

Når toilettet er fuldt, tager du kassetten ud gennem den udvendige toiletserviceluge og tømmer indholdet i campingpladsens udslagskumme. Husk at trykke knappen i hjørnet af kassetten ned, når du tømmer kassetten, for den tilfører luft, så indholdet løber pænt ud i stedet for at skvulpe. 

Bruger du toilettet, skal du huske at købe toiletvæske/tankrensningsmidler, som fås i et utal af varianter og mærker i enten flydende form eller som tabletter. Disse midler tilsættes dels skyllevandet, hvor de både dufter, holder skyllevandet rent, beskytter kummen og forebygger kalk og andre aflejringer, dels hældes de i toilettanken for at gøre efterladenskaberne flydende og forhindre lugtgener. Husk at hælde 2-3 liter vand i toiletkassetten sammen med tabletterne, hvilket gør det lettere at rengøre tanken.

Spørg din forhandler til råds om gode produkter til såvel skyllevand som toilettank, og husk at læse doseringsvejledningen, så du ikke hælder for meget i og belaster miljøet unødigt. 

Innovativt toilet

Der er også toiletter på markedet, der hverken bruger vand eller kemikalier. 

Det gælder blandt andet Clesana-toilettet, hvor man besørger man i en pose, som sidder i toilettet, og når man er færdig, trykker man på en knap på toilettet – fuldstændig som derhjemme – og så komprimeres og forsegles den kraftige pose, så der hverken er lugt eller risiko for, at indholdet løber ud, og posen dumper ned i den nederste beholder på toilettet. 

Derpå sørger toilettet selv for at gøre den næste pose klar til brug, så man ikke selv skal have fingrene ned i toilettet. 

Open

Autocamper Show for femte gang

Autocamper Show
AUTOCAMPER SHOW
Årets Autocamper Show finder sted fra 31. oktober til og med 2. november 2025 i MESSE C i Fredericia.

Tekst: Helle Midskov. Foto: Lasse Løndahl Henriksen 

Når Autocamper Show vender tilbage til Fredericia til efteråret, bliver det femte gang, Danmarks eneste messe, dedikeret til autocamperlivet, samler entusiaster fra hele landet. I MESSE C kan besøgende opleve et bredt udvalg af de nyeste autocampere, vans, campervans, telte og campingudstyr – samlet på ét sted. 

Inspiration 

Over 200 køretøjer vil være udstillet, og en lang række af landets importører og forhandlere står klar til at rådgive og præsentere de seneste nyheder. Gæster kan også tale direkte med producenter og hente idéer til kommende ture. 

Aktiviteter for alle 

Programmet byder på workshops om emner som valg af det rigtige udstyr, kørsel og sikkerhed, vedligeholdelse og praktiske tips til livet på farten. Der vil være noget for hele familien – også konkurrencer og underholdning.

Messen byder desuden på et inspirerende sceneprogram, hvor passionerede campister deler ud af deres erfaringer. Blandt foredragsholderne er Gitte Jarlholm, der fortæller om at give slip på det trygge, Siff og Michael fra YouTube-kanalen Siffinity Life, som har valgt bondegården fra og vejen til, og Peer Neslein, der viser sin film fra en spektakulær rejse rundt om Jotunheimens fjelde. Derudover fortæller Kirstine om sit vanlife-eventyr, der begyndte med ønsket om mere sne og mindre husleje. 

 

Autocamper Show
Der plejer at være rift om billetterne til Camp C, når der holdes Autocamper Show i Fredericia. Billetsalget til årets Autocamper Show åbner 1. august.

Overnat på Camp C 

For dem, der ønsker den fulde messeoplevelse, oprettes den midlertidige campingplads Camp C uden for messehallerne. Her kan besøgende overnatte i deres egen autocamper eller campingvogn og nemt gå til og fra messen i alle tre dage. 

Camp C drives af personale fra DCU, som også vil være til stede i messehallerne med en stand for at besvare spørgsmål om campinglivet og medlemskab. 

Åbningstider 

Autocamper Show 2025 har følgende åbningstider: 

• Fredag den 31. oktober kl. 11.00–17.00 

• Lørdag den 1. november kl. 10.00–17.00 

• Søndag den 2. november kl. 10.00–16.00

 

Læs mere om Autocamper Show her:

Open

Kan køleskabet blive for stort?

Køleskab
CAMPING
Vi kigger på nogle af de mest almindelige årsager til, at campingkøleskabet ikke køler nok.

Tekst Torben Brandt 

Hvert år er der campister, som kommer hjem fra campingferien med oplevelsen af, at deres køleskab ikke har leveret den køling, de havde forventet, så øllerne har været lunkne, mælken er blevet sur og pålægget uspiseligt. 

Problemerne opstår meget sjældent i kompressorkøleskabe, fordi de ganske enkelt er bedre til at køle end absorptionskøleskabene, uanset udetemperatur, og hvis de en sjælden gang skyld ikke køler ordentligt, skyldes det som regel en fejl på køleskabet, der så skal repareres. 

Anderledes forholder det sig med et absorptionskøleskab, der er mere følsomme over for faktorer som temperaturen udenfor og parkeringer, hvor vognen står på skrånende grund. 

Køleskab
Absorptionskøleskabene er mere følsomme over for skrå parkeringer end kompressorkøleskabene. 

Skal være bygget ordentligt ind 

Der er dog også andre ting, der kan have indvirkning på, om køleskabet fungerer. For det første skal selve køleskabet naturligvis være fejlfrit og i orden. For det andet er det vigtigt, at køleskabet er bygget korrekt ind i campingvognen eller autocamperen fra producentens side, så der er så meget cirkulation omkring køleskabet som muligt, så varmen kan blive transporteret væk. 

Det er desværre ikke altid tilfældet, og så kan det være værd at overveje at få monteret en ventilator bagpå, som kan hjælpe med at få varmen væk. 

For det tredje skal strømtilførslen både inde i vognen og på campingpladsen være tilstrækkelig, så der kommer strøm nok til at drive køleskabet og fryseren. 

Netop udfordringen med at få strøm nok er en af årsagerne til, at de fleste campister med et absorptionskøleskab vælger at lade køleskabet køre på gas, fordi det sikrer en mere stabil maksydelse. Desuden er gassen ofte billigere end strømmen, hvilket også taler til gassens fordel. 

Kan køleskabet blive for stort? 

I takt med at kravene til komfort øges på campingferien, er mange af køleskabene også vokset, så det er muligt at have rigeligt af både mad og drikke med på ferien og handle ind til flere dage ad gangen. 

Udfordringen kan dog være, at et stort køleskab på f.eks. 190 liter stiller ret store krav til køleaggregatet, så spørgsmålet er, om de største campingkøleskabe i virkeligheden er blevet så store, at de har svært ved at køle tilstrækkeligt? 

- Både ja og nej. Hvis aggregatet i absorptionskøleskabet er dimensioneret til køleskabets størrelse, og hvis kompressoren i kompressorkøleskabet er dimensioneret korrekt, så betyder køleskabets størrelse ikke noget, siger Jesper Flohr, der er servicemanager i Norden hos Dometic, der er en af de store leverandører af blandt andet køleskabe til caravanindustrien. 

- Udfordringen er, at køleskabene ikke må veje for meget, og at de skal være strømbesparende, og så er det, at tingene kan begynde at blive svære. I både USA og Australien har de kæmpestore side-by-side køleskabe, som køler storartet, men så vejer de også 2-3 gange så meget som de køleskabe, vi bruger i Europa, og de bruger også meget mere strøm, siger Jesper Flohr. 

Han peger også på en anden ting, som kan have betydning for kølingen i køleskabet. 

- Ofte bliver der lagt for mange ting ind i køleskabet. I de kompressorkøleskabe, vi har i vores hjem, har køleskabene ofte en blæser, der cirkulerer luften i skabet, men det har man ikke på samme måde i campingkøleskabe, og det stiller krav til, at man ikke pakker for mange ting ind i køleskabet, siger Jesper Flohr. 

Køleskab
Det er vigtigt ikke at putte for mange ting i køleskabet, hvis det skal holde en ordentlig temperatur. 

Skru ned 

Morten Gravgaard, teknisk direktør hos KG Camping i Kolding, der er et af DCUs Servicecentre, giver på KG Campings hjemmeside forskellige campingtips, blandt andet til ejere af absorptionskøleskabe, der oplever, at køleskabet ikke køler nok. 

For hvis ferien holdes i varme egne, hvor temperaturen udenfor sniger sig op over 30 grader, vil det være logisk at tænke, at man skal skrue op for regulatoren i absorptionskøleskabet, men i virkeligheden skal man skrue ned. 

- Forklaringen er ret teknisk, men den korte version er, at når luften udenfor er varm, skal der bruges en mindre flamme for at opnå den optimale køleeffekt i køleskabet, og så skal der skrues ned for regulatoren. Omvendt er det, når temperaturen nærmer sig frysepunktet, for når det er koldt udenfor, skal køleskabet bruge en større flamme for at køle optimalt, og så skal der skrues op for regulatoren, forklarer Morten Gravgaard.

Open

Gratis internet på ferien kan blive dyrt

Foto Ingeniørforeningen
SIKKERHED
Mange danskere forbinder ferie med adgang til nettet, men det kan være en dyr fornøjelse på andre måder end forventet.

Ud over solcreme og badetøj er computere, tablets og smartphones øverst på pakkelisten, når mange danskere skal på sommerferie, og internetadgang rangerer efterhånden på linje med havudsigt og swimmingpool, når der skal vælges destination. 

– Der er ikke umiddelbart noget i vejen med, at man gerne vil kunne være online i ferien. Men selv i den mest afslappede ferietilstand bør både børn og voksne være meget opmærksomme på, at »Free WiFi« ikke altid er, hvad det giver sig ud for, siger Ingeniørforeningens ekspert i it-sikkerhed Jørn Guldberg. 

I en ny befolkningsundersøgelse blandt 1.996 danskere, som Norstat har foretaget for IDA, svarer 55 procent, at de altid eller ofte benytter åbne wifi-netværk på caféer og hoteller, når de er på ferie. Men det er ikke uden risiko, forklarer Jørn Guldberg. 

Kun hver femte dansker holder sig helt eller næsten helt fra at bruge gratis netværk på ferien – syv procent svarer, at de aldrig anvender dem, mens 12 procent gør det sjældent. 

Råd til en mere sikker ferie 

Jørn Guldberg opfordrer til, at man altid slår wifi fra på alt, hvad man har taget med på ferie. Er man på ferie i Europa, bør man benytte sig af den data, man allerede har købt via sit abonnement, eller downloade film og spil hjemmefra. 

– Sørg desuden for at have opdateret dine programmer, inden ferien starter, og tjek samtidig, at du har sikkerhedsprogrammer installeret. Ikke bare på din computer, men også på din tablet og smartphone. Skulle uheldet være ude, er det desuden rart at have taget backup af alt, inden man tager af sted, siger han. 

Andre løsninger kan være at installere programmer, der krypterer kommunikationen, og investere i en VPN-løsning, som kan skabe en sikker internetforbindelse. 

Open

Vinterdæk kan give bøder om sommeren

Foto: Bridgestone Danmark
DÆK
DCU har i den seneste tid fået mange henvendelser fra medlemmer, der planlægger bilferie sydpå og er i tvivl om de nye dækregler i Italien og Belgien.

Tekst Helle Midskov. Foto: Bridgestone Danmark

Spørgsmålene fra medlemmerne handler blandt andet om, hvorvidt man må køre med vinter- eller helårsdæk om sommeren, og om reglerne også gælder campingvogne. 

Reglerne, der er indført i Italien og Belgien, gælder kun bilen/autocamperen – ikke campingvognen. Men det kan alligevel blive dyrt, hvis bilen ikke opfylder de nye krav til dækkenes hastighedsgodkendelse. 

Vinterdæk hører til om vinteren 

Først og fremmest skal det slås fast, at vinterdæk er beregnet til kørsel i vinterperioden, og at det af flere grunde er en rigtig dårlig idé at fortsætte med dem på bilen om sommeren. At køre med vinterdæk i sommervarmen er både sikkerheds- og miljømæssigt en dårlig løsning. De giver ikke samme optimale vejgreb som sommerdæk, og ser vi på økonomien, koster det også ekstra - både i form af større slid, højere brændstofforbrug og kortere rækkevidde på elbilen. 

Særlige regler kan ramme 

For at give et fuldt overblik gennemgår Dækbranchen Danmark her kort, hvad de nye regler betyder. 

Visse lande - Italien og Belgien – har indirekte et krav om, at bilen skal være udstyret med sommerdæk for, at kørslen ikke skal udløse bøder. Alle dæk har forskellige mærkninger på dæksiden - herunder mærkning af den maksimale hastighed, dækkene er godkendt til. 

Mange vinterdæk har en lavere hastighedsgodkendelse end sommerdæk, hvilket også gælder for visse helårsdæk. Disse dæk må gerne benyttes i vinterperioden, selv om de er designet til en lavere maksimal hastighed. Ved kørsel med sådanne dæk skal man dog i de fleste lande have et klistermærke eller en seddel i bilen, der viser den maksimale hastighed, man må køre med på de monterede dæk. 

Andre krav i sommerperioden 

I sommerperioden kan det dog få helt andre konsekvenser at køre på vinter- eller helårsdæk med lav hastighedsgodkendelse. Nogle lande kræver nemlig, at dækkenes hastighedsgodkendelse svarer til bilens typegodkendte topfart. Et klistermærke eller en seddel er derfor ikke tilstrækkeligt som dokumentation i disse tilfælde. Det gælder fx i Belgien fra den 30. april, mens Italien stiller endnu strengere krav. Her skal dækkene - uanset dæktypen - leve op til den angivne tophastighed, der er anført for dækkene i bilens typegodkendelse, understreger Dækbranchen Danmark. 

Det betyder, at hvis dækkene i godkendelsen er angivet til 270 km/t – selvom bilens faktiske topfart kun er 240 km/t – så skal dækkene være godkendt til 270 km/t. Dette gælder i Italien fra 1. maj 2025. 

T eller V – ikke kun et bogstav til forskel 

Selv om fartgrænserne i langt de fleste lande betyder, at man sjældent udnytter bilens tophastighed, skal dækkene stadig kunne klare den, forklarer Dækbranchen Danmark. Derfor nytter det ikke at køre med T-mærkede vinter- eller helårsdæk, hvis deres maksimale hastighed fx er 190 km/t, når bilens typegodkendte topfart er 240 km/t. I sådanne tilfælde skal dækkene være mærket med et V, som svarer til 240 km/t. Har bilen derimod vinter- eller helårsdæk, som er V-mærkede, vil de være lovlige at bruge om sommeren - men som nævnt tidligere, er det stadig et dårligt valg. 

Oplysninger om din bils tophastighed og dækkenes hastighedskoder kan findes på skat.dk under motorregister, hvor du kan tjekke bilens data: https://motorregister.skat.dk/dmr-kerne/koeretoejdetaljer/visKoeretoej?execution=e5s1 

Her skal du vælge: Køretøjsdetaljer, vis køretøj, indtast bilens registreringsnummer, tekniske oplysninger. 

Dækkenes hastighedskoder

I nedenstående tabel kan du se de forskellige hastighedskoder og respektive maksimale godkendte hastighed for dæk, som du lige bør tjekke i forhold til din bils, typegodkendte maksimale hastighed:

P – 150 km/t 
Q – 160 km/t 
R – 170 km/t 
S – 180 km/t 
T – 190 km/t 
U – 200 km/t 
H – 210 km/t 
V – 240 km/t 
W – 270 km/t 
Y – 300 km/t 
ZR – over 240 km/t 
ZR+Y – over 300 km/t

Hvad betyder det for dig som campist? 

Selvom reglerne kun gælder bilens dæk, er det vigtigt ikke at glemme campingvognen. DCU anbefaler, at campingvognens dæk udskiftes mindst hvert femte år - også selvom de ikke er slidte. Gummiet ældes og kan miste sine egenskaber. Brug kun dæk fra anerkendte producenter med dokumenteret holdbarhed og kvalitet. 

Har du en Tempo 100-godkendt vogn, gælder der særlige regler: Dækkene må maksimalt være seks år gamle, og de skal opfylde bestemte krav til hastighedsmærkning og belastningsindeks. Disse krav gælder hele året - både sommer og vinter. Tjek datoen og mærkningen på dine dæk, før I tager af sted.

Open
Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser.
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her