Pas på registreringsattesten

Foto Lasse L H
CAMPING
Registreringsattesten er et vigtigt dokument, og det er afgørende, at man både passer godt på attesten og husker at tage del 1 af den med, når man skal køre i andre EU-lande.

Tekst: Helle Midskov. Foto: Lasse Løndahl Henriksen

Kan du huske, hvor du har din registreringsattest? Det er der faktisk en del, der ikke kan. Derfor er Motorstyrelsen nu ude med en kampagne, hvor den gør opmærksom på, hvor vigtigt det er, at man har styr på registreringsattesten. 

Registreringsattesten er et fysisk A4-dokument, som består af to dele. 

- Registreringsattesten er et vigtigt dokument, og det er afgørende, at man både passer godt på den og husker at tage del 1 af attesten med, når man skal køre i andre EU-lande. Det er ikke noget, man altid tænker over i hverdagen, og derfor vil vi gerne hjælpe med at minde danskerne om det, siger Motorstyrelsens direktør, Jørgen Rasmussen. 

Før sommerferien 

Motorstyrelsen oplever fx, at bilejere henvender sig før sommerferien for at bestille en ny registreringsattest, fordi de har fundet ud af, at de skal have attesten med på bilferien sydpå, og nu kan de ikke finde den originale. 

Motorstyrelsen opfordrer derfor bilejerne til at passe på deres registreringsattest, så de kan finde den, når de har brug for den. På den måde slipper de for besværet med at bestille en ny, som det tager op mod 10 hverdage at få leveret med posten. 

Motorstyrelsens vejledningsindsats omfatter blandt andet breve til alle landets nummerpladeoperatører (forhandlere og synshaller) med vejledninger i postkortstørrelse med det enkle budskab: ”Pas på registreringsattesten”. 

På vejledningskortet er der også en kort guide til, hvordan bilejere bestiller en ny attest, hvis den originale er blevet væk eller beskadiget. Det oplyser styrelsen i en pressemeddelelse.

- Vi ved, at nummerpladeoperatørerne møder borgerne i øjenhøjde, når de registrerer deres køretøjer. Derfor håber vi, at de vil udlevere vejledningskortene sammen med andet materiale om bilen til de nye bilejere, siger Jørgen Rasmussen. 

Ikke krav i Danmark 

I Danmark er det som udgangspunkt ikke et krav, at du har registreringsattesten i bilen, og Motorstyrelsen anbefaler, at bilejere kun har både del 1 og 2 i køretøjet i forbindelse med salg. Den fulde registreringsattest kan nemlig bruges til at skifte ejer på køretøjet, fordi det er fastsat i lovgivningen, at den, der er i besiddelse af registreringsattesten, har ejerens tilladelse til at omregistrere køretøjet. 

I andre EU-lande skal bilejere kunne fremvise del 1 af den originale registreringsattest, hvis de udenlandske myndigheder beder om det. Det er også vigtigt, at bilejerne har attesten med i udlandet, hvis uheldet skulle være ude, og bilen bliver beskadiget, så de ikke kan køre hjem til Danmark i den. I den situation kan de få brug for at vise attesten til et udenlandsk værksted. 

Gælder også campingvogne 

Motorstyrelsen opfordrer alle bilejere til at tjekke, at de har deres registreringsattest – og bestille en ny i god tid, hvis de ikke kan finde den. Reglerne om registreringsattest gælder også campingvogne, motorcykler og andre motorkøretøjer.

Open

Få styr på miljøzoner og vignetter før ferieturen

DCU foto
CAMPING
Skal du på bilferie i Europa, er det en god idé at sætte dig ind i reglerne for vejafgifter og miljøzoner.

Tekst: Helle Midskov. Foto: DCU

Det kan være svært at finde rundt i reglerne for vejafgifter og miljøzoner i udlandet. Der er stor forskel på, hvad der gælder fra land til land, og især omkring byerne kan der være restriktioner, du skal kende på forhånd. 

Her i artiklen giver vi dig et overblik over krav til vignetter og miljøzoner i nogle af de mest populære europæiske rejselande i 2025. Vil du have endnu flere detaljer, så besøg www.green-zones.eu/da, hvor du kan læse om mere end 200 miljøzoner i Europa og få information om midlertidige kørselsforbud. App'en ”Green Zones” findes også til både iPhone og Android. 

Har indført miljøzoner 

Adskillige lande og byer har de seneste år indført miljøzoner, hvor visse typer køretøjer - typisk dieselbiler - ikke må køre. Det gælder f.eks. i Tyskland, Frankrig og Italien. Også i Danmark har flere af de største byer nu mulighed for at begrænse adgangen for dieselbiler med EuroNorm 4 og derunder. 

Undersøg forholdene 

EU har endnu ikke ensrettet reglerne for miljøzoner og miljømærker. Det betyder, at hvert land har deres egne regler og krav. Du skal derfor undersøge forholdene i det enkelte land, før du tager afsted. 

Miljømærker og vignetter kan som regel købes online, ved grænser, på tankstationer eller posthuse. Men vær opmærksom på, at i nogle byer, særligt i Italien og Spanien, er det ikke muligt for turister at købe adgang til miljøzonerne. Her risikerer du bøder, hvis du kører ind uden tilladelse. Også FDM og Applus sælger både miljømærker og vignetter. 

Husk at bestille i god tid, da leveringstiden kan være flere uger. 

Oversigt 

Her i artiklen kan du få et overblik over vignetter og miljøzoner i en række europæiske lande. En del af oplysningerne stammer fra vores gode kollegaer på fdm.dk 

vignetter
Reglerne er forskellige fra land til land, så det er vigtigt at holde sig opdateret.

Belgien 

Betaling: Der skal som udgangspunkt ikke betales for at køre på de belgiske veje, bortset fra Liefkenshoek-tunnelen ved Antwerpen, hvor der opkræves vejafgift. 

Miljøzoner: Der er miljøzoner i Bruxelles, Gent og Antwerpen. I alle tre byer skal din bil registreres online, inden du ankommer. Det gælder uanset bilens alder og hvilken type brændstof den kører på. Nummerpladen bliver aflæst af kameraer ved indkørsel til zonen, og når bilen er registreret, gælder det i op til tre år, så længe registreringsnummeret ikke ændres. 

Du kan registrere bilen på følgende hjemmesider: 

Bruxelles:  www.lez.brussels/mytax 

Antwerpen: www.slimnaarantwerpen.be/en/LEZ 

Gent:  www.stad.gent/en/mobility-ghent/low-emission-zone-ghent 

England 

Betaling: Der er betaling på nogle engelske veje. På hjemmesiden gov.uk/uk-toll-roads kan du se, hvilke veje det drejer sig om. 

Miljøzoner: Flere byer i England har indført såkaldte ”Clean Air Zones”, hvor du skal betale, hvis din bil ikke opfylder bestemte miljøkrav. Det gælder f.eks. Birmingham, Bristol og Bath. I London gælder særlige regler. Her findes både en Congestion Charge Zone, en Ultra Low Emission Zone (ULEZ) og enkelte områder med Zero Emission Zone. 

Du kan læse mere og tjekke din bil på tfl.gov.uk/modes/driving/ultra-low-emission-zone 

Frankrig 

Betaling: Du betaler for at køre på de franske motorveje samt visse tunneller og broer. Betaling kan ske med kreditkort eller kontanter. Der findes også en elektronisk betalingsbrik kaldet ”Mango Mobilités by APRR”, men flere brugere har haft problemer med at gennemføre købet. 

Miljøzoner: Flere franske byer har indført miljøzoner. Paris var først, og siden er bl.a. Lyon, Lille, Grenoble og Strasbourg kommet til. 

Det franske miljømærke hedder Crit’Air Vignette og kan kun købes online på den officielle hjemmeside: www.certificat-air.gouv.fr. Prisen er ca. 5 euro inkl. forsendelse. Bemærk, at du skal uploade din registreringsattest som pdf, og filen må maksimalt fylde 400 kb. Der findes snydehjemmesider, så vælg den, der ender på .gouv.fr. 

Crit’Air Vignetten findes i seks kategorier afhængig af bilens alder, brændstoftype og EuroNorm. Biler registreret før 1997 kan ikke få mærket. 

De store motorveje som A6, A7 og A42 er ikke omfattet af miljømærkeordningen. 

Holland 

Betaling: Du skal som udgangspunkt ikke betale for at køre på de hollandske motorveje, men enkelte tunneller - som Westerscheldetunnelen - kræver betaling. 

Miljøzoner: Holland har indført miljøzoner i flere større byer, blandt andet Amsterdam, Arnhem, Haag og Utrecht. Zonerne gælder især dieselkøretøjer og er tydeligt skiltet ved bygrænserne. 

Miljøzonerne er inddelt i en gul og en grøn kategori: - I gul zone må dieselbiler med EuroNorm 3 eller højere køre. - I grøn zone skal bilen mindst opfylde EuroNorm 4. Biler, der ikke kører på diesel, må som hovedregel gerne køre i byerne. Du kan læse mere om zonerne på www.milieuzones.nl/english 

Italien 

Betaling: Du betaler for at køre på de italienske motorveje. Det er nemmest at betale med kreditkort, men kontanter kan også bruges. 

Miljøzoner: I mange italienske byer er der indført ZTL-zoner (Zona Traffico Limitato), ofte midt i bykernen. Oversigt over byer finder I her på: ztl-italia.blogspot.dk. Vær derfor særligt opmærksom på skiltningen (Zona Traffico Limitato - ZTL), der markerer grænsen til zonerne. Kører du ind i en zone, bliver din nummerplade automatisk fotograferet, og er du ikke registreret med en gyldig tilladelse, får du en bøde tilsendt. Som udgangspunkt kan turister ikke købe adgang. Det anbefales derfor at parkere på større p-pladser uden for centrum. I den historiske bymidte i Milano er der indført et særligt tillæg - et forureningstillæg. Her betales for et ”Ecopas”, som er et ”afgiftstillæg”, som du betaler for i dagtimerne. Det kan købes i lokale kiosker. 

Tyskland 

Betaling: Der er endnu ikke indført generel vejafgift for personbiler. 

Miljøzoner: Cirka 70 byer kræver miljømærke (Umweltplakette). Det grønne mærke dækker biler med EuroNorm 4, 5 og 6. I Hamborg er der skærpede regler på enkelte strækninger for ældre dieselbiler. Mærket kan købes i Tyskland eller bestilles hos FDM og Applus. Det tyske miljømærke følger bilens registreringsnummer i hele dens levetid. Dog bliver du nødt til at anskaffe dig et nyt, hvis din forrude går i stykker og skal udskiftes. 

Kroatien
Man skal betale for at køre på en række af de kroatiske motorveje.

Kroatien 

Betaling: Du skal betale for at køre på mange af de kroatiske motorveje. Betaling sker ved betalingsanlæg med kort eller kontanter. Miljøzoner: Kroatien har ikke indført miljøzoner. 

Portugal 

Betaling: Mange motorveje kræver betaling – enten via betalingsanlæg eller elektronisk registrering. Se www.portugaltolls.com/en, hvor du kan få et overblik over, hvilke veje det drejer sig om. 

Miljøzoner: I Lissabon er der en miljøzone med adgangsbegrænsning for ældre dieselbiler i dagtimerne. 

Spanien 

Betaling: Det kræver betaling at køre på nogle af de spanske motorveje. Du kan betale med kreditkort eller kontanter, men du kan også i banker og på nogle tankstationer købe en Telepeaje eller Via T, der er en automatisk betalings-bizz, som du sætter i bilens forrude. 

Miljøzoner: Madrid og Barcelona har miljøzoner, som turister ikke kan købe mærkater til. Flere byer kan også midlertidigt forbyde visse biler ved høj forurening. 

Slovenien 

Betaling: Du skal betale for at køre på de slovenske veje. Du kan enten købe en motorvejsmærkat på tankstationerne eller en e-vignette, som er en elektronisk vignette, der er knyttet til nummerpladen på din bil. E-vignetten købes på hjemmesiden evinjeta.dars.si/en. Biler og autocampere med en totalvægt på maks. 3.500 kg hører til i klassen 2A, som koster 16 euro for en uge eller 32 euro for en måned, mens autocampere over 3.500 kg skal købe en 2B, der koster 32 euro for en uge og 64,1 euro for en måned. 

Miljøzoner: Ingen miljøzoner. 

Slovakiet

Betaling: I Slovakiet skal du betale for at køre på motorvejene, hvor du betaler du med en e-vignette, som du kan købe på hjemmesiden https://eznamka.sk/en

Miljøzoner: Ingen miljøzoner. 

Polen 

Betaling: Du skal betale for at køre på nogle af de polske veje. Du kan enten betale med kontanter, gængse kreditkort eller via app. Se www.etoll.gov.pl. 

Miljøzoner: Der er endnu ikke faste miljøzoner, men enkelte byer - f.eks. Krakow – planlægger indførelse. 

Tjekkiet 

Betaling: Du skal bruge en elektronisk vignette, som købes på www.edalnice.cz. 

Miljøzoner: Der er ikke miljøzoner i Tjekkiet. 

Sverige
Reglerne er forskellige - også i de nordiske lande. Der er betalingsring omkring Stockholm og Göteborg, hvor du efterfølgende får en regning tilsendt, hvis du kører derind.

Sverige 

Betaling: Der er betalingsring omkring Stockholm og Göteborg, hvor du efterfølgende får en regning tilsendt, hvis du kører derind. Derudover er der betaling på to omfartsveje i henholdsvis Motala og Sundsvall, hvor fakturaen ligeledes sendes efterfølgende. 

Miljøzoner: På en enkelt gade i Stockholm har man indført forbud mod ældre dieselbiler. På den 2,5 km lange Hornsgatan gennem Stockholm er det kun tilladt at køre med dieselbiler, hvis de lever op til mindst Euronorm 6. Der er planer om at udvide miljøzonerne. 

Norge 

Betaling: Mange veje kræver betaling. Tidligere kunne du betale med en BroBizz, men den mulighed gælder ikke længere. I stedet for kan du betale ved at oprette en aftale på ØresundPay på hjemmesiden https://oresundpay.com/da.

Miljøzoner: Ingen faste miljøzoner, men Oslo kan midlertidigt begrænse dieseltrafik ved høj forurening. 

Østrig 

Betaling: Du skal have en vignette – enten fysisk eller elektronisk – for at køre på motorvejene i Østrig. Du kan købe den via www.asfinag.at. Husk at elektroniske vignetter først gælder efter 18 dage, medmindre du fraskriver dig fortrydelsesretten. Du kan også købe en motorvejsmærkat hos FDM, hvor den koster 93 kroner for en periode på 10 dage, og 234 kroner for en periode på to måneder. 

Miljøzoner: Østrig har ikke miljøzoner. 

Schweiz 

Betaling: Motorveje kræver en vignette, som gælder i 14 måneder. Fås som fysisk mærkat og kan købes hos FDM for 330 kroner eller elektronisk via www.e-vignette.ch. Hvis du har campingvogn, skal den have sin egen vignette. 

Miljøzoner: Der er ikke faste miljøzoner, men Genève kan indføre midlertidige restriktioner ved høj luftforurening. 

Ændrer sig løbende 

Reglerne for vignetter og miljøzoner ændrer sig løbende, og flere lande skærper kravene år for år. Det er derfor en god investering af tid at tjekke reglerne, inden du kører hjemmefra. Særligt i storbyer og i perioder med høj luftforurening kan du risikere bøder, hvis du ikke har styr på kravene. 

Vær opmærksom, bestil i god tid, og glæd dig så til at tage på ferie med ro i maven og udsigt til oplevelser i hele Europa.

Open

Det vigtige serviceeftersyn

Klarup
CAMPING
Det er vigtigt at vedligeholde sin vogn. På Klarup Caravan Center er det lille servicetjek, som er et af de eftersyn, der tilbydes på DCUs Servicecentre, meget populært.

Tekst Torben Brandt. Foto Lasse Løndahl Henriksen 

De fleste campister ved godt, at det er vigtigt at holde campingvognen eller autocamperen ved lige, hvis den skal være sikker at køre i, kunne holde i mange år, og man skal mindske risikoen for at løbe ind i uventede, ubehagelige overraskelser på ferien. 

- En bil bliver automatisk kaldt til service, men det gør en campingvogn ikke, så det er op til campisten selv at holde styr på, siger Philip Skovgaard, der har været caravantekniker i 16 år, heraf de seneste fire år på Klarup Caravan Center, som er et af DCUs Servicecentre. 

Klarup
Philip Skovgaard har været caravantekniker i 16 år, heraf de seneste fire år på Klarup Caravan Center. 

Selvom campingvognen ikke automatisk indkaldes til eftersyn, er mange af værkstedets kunder dog flinke til at sørge for at få campingvognen serviceret. 

- Det lille service er meget populært, især blandt de af vores kunder som kører meget. Vi anbefaler, at man får udført et lille service hvert andet år, men vi har også kunder, der får det gjort hvert år, og som bestiller et år ud i fremtiden, når de forlader værkstedet. Især dem, der har haft campingvogn i mange år, er generelt opmærksomme på at bestille service i god tid. De fleste vil gerne have foretaget eftersynet, inden de skal i gang med sæsonen, siger Philip Skovgaard. 

Kørt i bremsestand 

Ved det lille service bliver bremserne skilt ad og kontrolleret, og campingvognen bliver kørt i en bremsestand, hvor det kontrolleres, om vognen bremser korrekt, og om den bremser lige. 

Klarup
Campingvognen får tjekket sine bremser i bremsestanden. 

Derudover kontrolleres de bærende elementer, og campingvognens bevægelige dele smøres og efterspændes. Vognen bliver desuden gastestet, som du kan læse mere om andetsteds i dette nummer af Camping-fritid. Også vognens lys, dæk og hjullejer bliver kontrolleret. 

Ringer hvis noget uforudset opstår 

Indimellem oplever værkstedsfolkene, at f.eks. bremserne ikke er i orden, når de skiller dem ad, eller at andre dele er slidt og kræver udskiftning. 

– Hvis der dukker noget uventet op, ringer vi til kunden og orienterer nærmere, og vi siger, hvad vi anbefaler, men det er op til kunden at beslutte, hvad vi skal gøre. Men jeg samler ikke noget, som ikke er i orden, uden at give kunden besked, fastslår Philip Skovgaard. 

Klarup

 

Et lille service tager typisk omkring tre timer og afsluttes ved, at der udarbejdes en servicerapport, og at vognen får et kontrolmærkat. 

Kan købe en vejning 

Vejning af campingvognen er også en del af det lille service. Derudover kan man hos Klarup Caravan Center komme ind fra gaden og købe en vejning. Det koster 300 kr. og er noget, som en del campister benytter sig af. 

- En overgang blev mange campingvogne solgt med for lille en lasteevne, så derfor fylder vægtspørgsmålet temmelig meget hos de campister, fordi de er klar over, at det er vigtigt, at de ikke kører med overlæs, siger Philip Skovgaard.

Open

Campingvogn til den næste generation

Next
CAMPING
NEXT 380 er navnet på en ny, let campingvogn, som Fendt står bag.

Tekst Torben Brandt

Foto PR

En ny campingvogn med en køreklar vægt på cirka 800 kg og en totalvægt på 1.000 kg, som tyske Fendt står bag. Den nyhed er lige på trapperne hos de danske og europæiske campingforhandlere. 

Vognen er et såkaldt sub-brand til Fendt. Det betyder, at den produceres af Fendt, men at den kommer på markedet under sit eget navn, NEXT. Den første model hedder NEXT 380, og forventningen er, at den med tiden vil få selskab af flere modeller. 

Opvarmning er standard 

Hos flere af de konkurrerende mærker, der også er på banen med små vogne, skal man tilkøbe varmeapparat, men sådan er det ikke i NEXT 380, hvor Truma VarioHeat er standard. 

Det er et gasvarmeanlæg på blot 5,5 kg, som samtidig er pladsbesparende og har to effektniveauer, der hurtigt vil kunne opvarme en forholdsvis lille vogn som NEXT 380. 

- Det er en vogn, som laves for at imødekomme efterspørgslen på lette køretøjer. Da vi var på Ferie for Alle-messen, var der adskillige, som spurgte, om vi havde nogen vogne med en totalvægt omkring 1.000 kg, så jeg er ikke i tvivl om, at der vil være efterspørgsel på en vogn som denne, siger Kim Godballe, salgschef hos Campex, der er agent for Hobby og Fendt i Danmark. 

- Vi regner med, at der begynder at komme modeller til salg hen over sommeren. Vi har i alt 16 Fendt-forhandlere, og alle har takket ja til at få den hjem, fortæller Kim Godballe. 

Oplagt til elbils-campister 

Navnet NEXT signalerer, at her er en campingvogn til den næste generation af campister. 

- Vognen er som skræddersyet til elbilejere med en campist i maven. Den rammer også godt i forhold til, at vi begynder at se et skred i retning af mindre campingvogne, og at en del campister kører mere med deres vogne end tidligere, siger Kim Godballe. 

Next
Den lille siddegruppe er placeret bagest i vognen. 

NEXT 380 har skuffer med soft-close, et køkken med to kogeblus, god plads på køkkenbordet og et køleskab på 90 liter placeret i højden, så man ikke skal bukke sig, når varerne skal ind og ud. Der er fransk dobbeltseng i front med et badeværelse med kassettetoilet ved siden af, og bagest er der en lille siddegruppe, som nemt kan omdannes til en seng for en enkelt overnattende, så i alt tre personer kan sove i NEXT 380. 

- Vognen har alt det, man som campist gerne vil have, og selvom Fendt navn ikke står på, så er det Fendts DNA, der gennemsyrer den. Vi har store forventninger til den, ikke mindst fordi prisen ligger rigtigt, siger Kim Godballe. 

NEXT 380 har en vejledende udsalgspris på 174.950 kr.

Open

Camper og Nomad med samme indretninger

Dethleffs
CAMPING
Til 2025-sæsonen kommer såvel Dethleffs Camper som Dethleffs Nomad med nyt udseende og nyt interiør og med de samme 10 indretninger.

Dethleffs har nyheder klar til 2025-sæsonen i familieserien Camper og den lidt mere eksklusive Nomad.

Begge serier har fået nyt interiør, nye muligheder for valg af møbelstoffer, et friskere udseende, nye stafferinger og nydesignet front.

10 indretninger 

Camper og Nomad kommer til 2025-sæsonen i de samme 10 indretninger. En af dem er 460 EL med enkeltsenge i fronten og en dinette bagi, mens 540 QMK har en tværgående dobbeltseng, en siddegruppe centralt og to køjesenge til børn. 

Værd at bemærke er også det store 730 FKR-layout, der inkluderer en stor U-formet siddegruppe bagest, en spiseplads i midten med køjesenge, en langsgående dobbeltseng og et rummeligt badeværelse i front. 

Fem af de 10 indretninger er med enkeltsenge, fire er med fransk dobbeltseng, mens en enkelt er med fritstående dobbeltseng. Alle sengene er udstyret med 15 cm tykke komfortmadrasser for at sikre den gode nattesøvn. 

Dethleffs

Bredere dør 

Til den nye sæson bliver det lettere at komme ind i vognen takket være en indgangsdør, som er blevet udvidet til 65 cm i bredden. Døren er godt sikret mod indbrud ved hjælp af et safelock-system med to robuste metalbolte. Desuden har døren insektnet og indbygget affaldsspand. I Nomad er dør med vindue og mørklægningsgardin standard. 

Nyt interiørdesign 

Både Camper og Nomad har grebsløse overskabe med et soft-close-system, der sikrer en jævn og lydløs lukning. 

Flere steder er der åbne opbevaringsrum, hvilket giver en følelse af plads og rummelighed. Desuden er der fine opbevaringsmuligheder ved såvel seng som opholdsstue.

I Camper-serien er interiøret med blandt andet slanke, grebsløse møbelfronter, mørkegrå bordplader og lyst møbeltræ, mens der i Nomad er valgt basaltgrå overskabsdøre og bordplader i farven småstensgrå. 

Siddegrupperne i begge serier er opgraderet med forbedret funktionalitet, hvor nye rygpuder gør det lettere at komme til opbevaringsrummene under sæderne uden at skulle fjerne puderne. Et plus er det også, at bænken i siddegruppen understøttes, så den holder sig oppe, mens man lægger ting ned. 

Dethleffs

Sort finish 

I både Camper og Nomad har vandhaner, spotlights, el-skinner under overskabene, afbrydere, brusearmaturer, stikkontakter, dørhåndtag og stigen til køjesengene fået en sort finish, som giver et ensartet udtryk. I køkkenet har komfuret to gasblus, som har en robust jernrist til at placere gryder og pander på. Såvel vask som komfur kan afdækkes med sorte, rammeløse glasafdækninger. 

Løft til sikkerheden 

Dethleffs har også introduceret sit digitale køretøjskontrolsystem, Dethleffs System Information Unit (SIU), til både Camper og Nomad. 

Standardspecifikationen for begge modeller inkluderer blandt andet en nivelleringssensor, så campingvognen kan nivelleres ved hjælp af en smartphone uden at skulle bruge vaterpas. Både Camper og Nomad har desuden slingrekobling, akselstøddæmpere og selvjusterende AAA-bremser.

Open

Ny vogn i Aviva Lite-familien

Adria Aviva Lite 300 LH
CAMPING
Den nye Adria Aviva Lite 300 LH har for nylig modtaget Danish Camping Award-innovationsprisen for campingvogne. Vognen er oplagt for campister med elbil.

Adrias Aviva Lite-serie er små, lette vogne, der især sigter på campister med små biler eller elbiler. 

Tidligere er en Aviva Lite 360 DK sendt på markedet, og på Ferie for Alle-messen i februar præsenterede Adria seneste skud på Aviva Lite-familietræet, en 300 LH. 

Det er en campingvogn med en egenvægt på 670 kg og en køreklar vægt på 730 kg. Totalvægten er 900-1.000 kg alt efter akselvalg, men det er muligt at få den nedvejet til cirka 815 kg, oplyser Adria. 

Den lave vægt gør vognen til en interessant mulighed for campister med mindre biler eller med elbiler, fordi flere elbiler fortsat har en forholdsvis begrænset koblingsvægt. 

Fleksible løsninger 

Pladsen er klogt udnyttet i den lille vogn, for det er lykkedes at få plads til en siddegruppe i front, et endekøkken med en induktionskogeplade, og i venstre side er der et badeværelse med telefonbruser. 

Adria Aviva Lite 300 LH

Der er ikke indlagt varme i Aviva Lite 300 LH, men det kan løses ved at bruge f.eks. en elektrisk varmeovn eller lignende, som hurtigt vil kunne varme den lille kabine op. 

Der er tænkt masser af fleksibilitet ind i Aviva Lite-serien, hvor der i stedet for skabe er plastikkasser, som kan tages med udenfor, og samme fleksibilitet har lamperne, der kan flyttes rundt, så man får lys efter behov. 

Adria Aviva Lite 300 LH koster 137.980 kr.

Open

Klar til årets første campingtur

DCU-Camping_Naerum_Foraar
Camping
Alle DCUs campingpladser er nu åbne, men inden du tager af sted, bør du klargøre vognen, så den første campingtur ikke byder på ubehagelige overraskelser.

Foto Rasmus Schønning og Lasse Løndahl Henriksen 

Fredag den 14. marts åbnede alle DCUs campingpladser for sæsonen 2025, og hvis du ikke har kigget til din campingvogn eller autocamper, siden du satte den i vinterhi i slutningen af 2024, er det en god ide at få den gennemgået og klargjort, inden du kører hjemmefra. 

Vask vognen udenpå 

Brug gerne en blød børste på teleskopstang med vandgennemløb til at vaske taget, så alger, mos og støv kommer væk, for dels tager vognen sig bedre ud i rengjort tilstand, dels forlænges vognens levetid, når mos og alger ikke gror fast, og dels er det lettere at få øje på eventuelle revner eller skader, når vognen ikke er dækket af støv og skidt. 

Vask derpå siderne. Begynd oppefra og arbejd dig derefter nedad. Der findes en række rengøringsmidler i forskellige kvaliteter og prisklasser – rådfør dig gerne med din caravanforhandler. 

DCU-Camping_Naerum_Foraar2

Har du den mindste mistanke om, at karosseriet er blevet beskadiget eller utæt i løbet af vinteren, bør du kontakte et caravanværksted, som kan vurdere skadens omgang. 

Hold øje med dækkene 

Kig også efter om vognens dæk i løbet af vinteren er begyndt at mørne, eller om der er tegn på skader eller flænger fra et uønsket møde med en kantsten. Er din vogn Tempo 100-godkendt, skal du holde øje med, at dækkene er under seks år gamle. Tjek også, at dæktrykket matcher det, der står i instruktionsmanualen, for korrekt dæktryk har betydning både for dækkenes levetid, brændstof-økonomien og vejgreb/sikkerhed. Gå en runde omkring vognen og undersøg, at alle lygteglas er hele, og kontroller at sikkerhedswire, elstik, håndbremse, stabilisator, næsehjul og tilkobling virker, som de skal. 

 

Forårsklar

Brug et desinficerende middel 

Når du har besigtiget, vasket og rengjort vognen udvendigt, kommer turen til den indvendige del. Begynd med at lufte grundigt ud ved at åbne døre, tagluger og vinduer. Støvsug gulve, hynder og madrasser grundigt og vask borde, skabe og skuffer med et desinficerende middel for at forebygge svamp og råd. Sæt derpå strøm på vognen og kontroller at lyset virker overalt. 

Vær opmærksom på ovnen 

Tænd de gasforbrugende apparater, så du kan se, at køleskab og komfur virker. 

Forårsklar

En vigtig del af kontrollen er at tænde for varmeovnen og se, at den brænder korrekt, og at aftrækket ikke er utæt eller tilstoppet. Er der vanskeligheder med at tænde ovnen, brænder den ikke ordentligt, eller konstaterer du andet, som ikke virker korrekt, skal du kontakte en fagmand. 

Kig efter fugt

 En vigtig del af den indvendige klargøring er at holde øje med fugt. Kig efter skjolder eller misfarvninger i vognhjørner, ved tagluger, vinduer, serviceluger samt under madrasserne i siddegruppe og seng, for det kan meget vel være tegn på fugt. 

Lugter vognen jordslået og indelukket, kan det skyldes, at der ikke har været luftet ud i et stykke tid, men har du mistanke om nogen form for utæthed, skal du reagere hurtigt ved at kontakte et caravanværksted, som du har tillid til, så du kan få foretaget en fugttest og en fagmands vurdering af situationen. 

Svært at få tid 

Op mod sæsonstarten kan det imidlertid være svært at finde en ledig tid på caravanværkstederne, så fremadrettet kan det være fornuftigt at få foretaget fugt- og gastest i det sene efterår eller den tidlige vinter, hvor det er noget lettere at få plads på værkstederne. 

Er du DCU-medlem og benytter et af DCUs Servicecentre, får du 5 % medlemsrabat i højsæsonen fra 1. marts til 30. september og 15 % rabat i lavsæsonen fra 1. oktober til 28. februar. Husk på forhånd at oplyse, at du er medlem af DCU, så rabatten bliver fratrukket prisen. 

DCU anbefaler, at du en gang årligt får fugttestet din vogn, eller at du følger de tæthedsprogrammer, som de forskellige mærker, mod betaling, tilbyder. 

Forårsklar

Et alternativ er at få installeret det norske Avara Moist-system, hvor små sensorer sættes op de steder i campingvognen eller autocamperen, der traditionelt er sårbare over for fugt, og hvor man også ville måle ved en fugttest. Sensorerne registrerer løbende fugtniveauet og sender en gang i døgnet data af sted, og skulle der opstå en lækage, bliver den opdaget hurtigt, så der kan sættes ind, før skaden når at udvikle sig. 

Fyld vand på 

Noget, som traditionelt giver travlhed på værkstederne, er, når campisterne ikke får tømt vandet helt af vognen, inden den stilles i vinterhi. Når frosten sætter ind, fryser vandet og udvider sig, og det risikerer at resultere i ødelagte vandhaner, vandslanger, rør og varmtvandsbeholder, som campisten kan blive nødt til at udskifte. 

Inden du kører hjemmefra, bør du derfor fylde vand på vognen, så du kan tjekke, at vandsystemet er intakt og fungerer, og skulle der være sket frostsprængninger i løbet af vinteren, er det bare at håbe, at værkstedet har tid inden for en overskuelig fremtid. 

Det er også en rigtig god ide at rense vandtanken grundigt inden årets første tur. Det gøres ved at fylde vandtanken op med cirka to tredjedele vand og derefter tilsætte et middel til desinfektion af systemet. Derpå åbnes for slanger og haner, så vandet og det tilsatte desinfektionsmiddel kommer rundt i systemet. 

Luk derpå hanerne og lad det stå i en halv times tid, hvorpå tanken tømmes langsomt. Skyl efter med rent vand. 

Der findes  en række forskellige desinfektionsmidler, så spørg gerne din forhandler til råds.

Open

Hold fugten fra vognen

Fugttest Foto Lasse
Fugt
Selv om fugttest af campingvogne og autocampere ikke er et lovkrav, er det en investering i både tryghed og holdbarhed. Skjulte fugtskader kan udvikle sig til dyre reparationer.

Tekst Helle Midskov. Foto Lasse Løhndal Henriksen 

Denne formiddag er Dansk Camping Union taget til Vendelbo Vans i Tårs, hvor vi følger værkfører Jens Thøgersen, mens han giver gode råd og demonstrerer, hvordan en fugttest udføres. 

- Fugttest handler om at opdage problemerne i tide, så vi kan sikre, at vognen holder i mange år fremover, siger Jens Thøgersen, mens han forbereder udstyret til testen. 

Fugt 1 Foto Lasse

Hvordan foregår en fugttest? 

Jens Thøgersen forklarer, at en fugttest kræver både erfaring, præcision og det rette udstyr. Testen begynder udvendigt på vognen, hvor værkføreren scanner væggene og konstruktionen med en professionel fugtmåler. Måleren viser fugtniveauet på en farveskala, der skifter fra grøn til rød, alt efter hvor meget fugt der er i materialet. 

- Når vi scanner, skal måleren helst holde sig i det grønne felt, som betyder, at alt er i orden. Hvis vi ser gule værdier, så skal vi være opmærksomme og ved røde værdier, er der grund til bekymring, siger Jens Thøgersen, mens han demonstrerer på autocamperens side. 

Fugt 2 Foto Lasse

Fokus på kritiske punkter 

Under fugttesten gennemgår han systematisk en række områder, hvor fugt oftest opstår. Jens Thøgersen scanner omhyggeligt alle samlinger og tjekker fugernes tilstand. 

- Hvis en fuge ikke er intakt, kan vand trænge ind. Når det fryser til is, udvider det sig og skaber endnu større skader, forklarer han. Tætningen omkring vinduer og tagluger, som er særligt udsatte, bliver kontrolleret. 

- Vinduesrammer og tagluger er typisk der, hvor utætheder starter. Hvis gummilisterne ikke slutter tæt, kan det give problemer, siger han og tilføjer, at det er en god idé regelmæssigt at smøre listerne med silikone. Det tager kun få minutter og sikrer, at listerne holder sig smidige og tætte. Især taglugen er udsat, når man kører. Man skal betragte det som almindeligt vedligehold, og det er givet godt ud. Vi gør det selvfølgelig gerne, men det kan man sagtens gøre selv. 

Fugt 4 Foto Lasse

Hold øje med hullerne 

Hver gang der bores huller i vognen, øges risikoen for fugt. Ved fugttesten scannes alle disse steder for at sikre, at tætningen er intakt. 

- Vi ser ofte problemer ved eftermonteringer som f.eks. markiser eller TV-antenner, hvor tætningen ikke er udført korrekt, forklarer værkføreren, mens han gennemgår vognen. 

Indvendige skabe bliver åbnet, og væggene tjekkes for skjolder eller misfarvninger, som kan indikere fugt. 

- Ser man en misfarvning eller et skjold, skal man reagere med det samme og få det undersøgt, understreger han. 

Fugt 5 Foto Lasse

Hvordan tolkes målingerne? 

Jens Thøgersen viser os, hvordan fugtmåleren reagerer på forskellige materialer. Glasfiberpaneler giver normalt ingen problemer, mens aluminium kan forstyrre målingerne. Derfor er det vigtigt at tolke målingerne korrekt. 

- Hvis måleren viser en værdi på op til 15 %, er alt normalt. Når vi nærmer os 20 %, skal vi begynde at være opmærksomme, og ved 22 % skifter måleren til rød. Det er her, vi undersøger nærmere og vurderer, om der er tale om en reel fugtskade, forklarer han. På den ældre autocamper, som i dag er i fokus med fugttest, er fugtniveauerne i de grønne områder, hvilket betyder, at konstruktionen er sund. 

- Hvis vi havde set røde værdier, ville vi have taget stilling til, om der var en fugtskade, som der skulle gøres noget ved her og nu, eller om det ville være hensigtsmæssigt at anbefale kunden at komme igen efter tre måneder for at følge op på, om problemet udvikler sig, siger han. 

Hvorfor er fugttest vigtig? 

Fugt i vognen kan opstå af mange årsager, f.eks. utætheder i samlinger, dårlig ventilation eller kondens. 

Jens Thøgersen forklarer, at fugtproblemer ofte starter småt, men hurtigt kan udvikle sig til store skader, hvis de ikke opdages i tide. 

- En vogn, der står stille over længere tid, er mere udsat for fugt. Når man bruger vognen, er der naturlig luftcirkulation, som mindsker risikoen, siger Jens Thøgersen. 

Han anbefaler, at man sørger for regelmæssig udluftning, både når vognen står stille, og når man bruger den, især om vinteren. 

- Lad vinduer og døre stå åbne i korte perioder, og sørg for, at ventilationsåbninger ikke er blokerede, siger han. 

Fugt 6 Foto Lasse

Fra priktest til moderne teknologi 

Tidligere brugte man priktests, hvor man fysisk stak en nål ind i konstruktionen for at måle fugtniveauet. I dag anvender man moderne scannere, der ikke beskadiger vognen. 

- Vores måleudstyr tager væggens tykkelse i betragtning og kan registrere fugt flere centimeter ind i konstruktionen, forklarer Jens Thøgersen. 

På den ældre autocamper, som Jens Thøgersen tester denne formiddag, finder han ingen røde værdier, men understreger alligevel, hvor vigtigt det er at få vognen tjekket regelmæssigt. 

- Fugt kan skjule sig i konstruktionen i lang tid, og selv små utætheder kan udvikle sig til store skader, siger han, som mener, at der både er for og imod, at man selv køber en fugtmåler. 

- Det kan være en god ide, men omvendt ved man måske ikke, hvordan man skal måle, og hvor man skal kigge efter fugten, og så kan det måske give en falsk tryghed eller en ubegrundet bekymring. 

Fugt 7 Foto Lasse

Hvor ofte skal vognen fugttestes? 

Mange benytter sig af de tæthedssikringer, som de enkelte mærker tilbyder, hvor man skal komme til kontrol hvert år for at opretholde tæthedsgarantien, og hvor de er meget strikse med, at man overholder det nøje, ellers bortfalder garantien. 

DCUs fugtkontroller er meget populære blandt dem, der køber en brugt autocamper, som ikke er med i mærkernes tæthedsprogram. 

- Hvis garantien ikke længere dækker, kan reparationerne hurtigt blive dyre. Det er bedre at forebygge med en årlig test, siger Jens Thøgersen. 

Hos Vendelbo Vans oplever de, at flere campister vælger at få deres vogne fugttestet. Særligt de campister, der køber ny autocamper, er opmærksomme på vigtigheden af at få foretaget fugttest. 

- Tidligere var det kun halvdelen, der fik vognen testet. I dag er det 70-80 %, fortæller Jens Thøgersen og bemærker, at de fleste, der investerer i en ny autocamper, forstår vigtigheden af at passe på den. Desværre er der nogle, der køber brugt, som bruger den logik, at nu er autocamperen fem år og har ikke fugt, så får den det nok heller ikke. Det er altså ikke en brugbar holdning. Vi har også haft mange, som har handlet privat, så folk har ikke fået at vide, hvor vigtigt det er med et årligt tjek. 

Fugt 9 Foto lasse

Tid og råd 

En fugttest tager typisk mellem 45 minutter og halvanden time. 

- Det handler om at tage sig tid til at gøre det grundigt, siger Jens Thøgersen. 

Når testen er færdig, får kunden en rapport, der dokumenterer resultaterne. Hvis der er tegn på fugt, anbefaler han typisk en opfølgning efter tre måneder for at sikre, at problemet ikke udvikler sig. 

Vendelbo Vans foretager cirka 300 fugttests om året. Gennem hele testen giver Jens gode råd til, hvordan man som campist kan forebygge fugtproblemer: 

- Ventilér vognen regelmæssigt: Lad døre og vinduer stå åbne, og sørg for, at ventilationsåbninger ikke er blokerede. 

- Vedligehold gummilisterne: Smør dem med silikone, så de holder sig smidige og tætte. 

- Vær opmærksom på misfarvninger og skjolder: Kontakt dit servicecenter, hvis du ser tegn på fugt. 

- Få vognen fugttestet årligt. 

Værkfører Jens Thøgersen hos Vendelbo Vans, som er DCU Servicecenter, understreger, at det er vigtigt at opdage fugtproblemerne tidligt. 

- Med en årlig fugttest og regelmæssig vedligeholdelse kan man sikre, at vognen holder i mange år fremover, slutter Jens Thøgersen, mens han lægger rapporten klar til kunden.

Open

Ny Beachy ser dagens lys

Hobby Beachy
CAMPINGVOGN
Den nye tilføjelse til Hobby Beachy-familien hedder 420+ og nåede i sidste øjeblik frem til Ferie for Alle-messen.

For campingvognsfolket er der interessant nyt fra Hobby, som snart tilbyder en ny Beachy 420+.

Vognen er endnu ikke til salg i de danske forretninger, og det var lige til det sidste usikkert, om den ville nå frem til Ferie for Alle-messen, men den nåede lige akkurat frem, så publikum kunne kigge nærmere på den.

Hobby Beachy

Familie og venner

Vognen har fire sovepladser, hvilket viser, at Hobby med denne model sigter på familier og vennegrupper.Beachy findes i forvejen i en 350-, 420- og 450-version, og i lighed med de Beachy-modeller har også 420+ en bagende, som er et kombineret sove- og siddeområde. 

Det store face-to-face område egner sig glimrende til både at spise sine måltider, til at spille spil og bare hygge i vognen. Ved at bruge bordene som bænk kan området nemt laves om til en hyggelig U-formet siddegruppe.

Hobby Beachy

Bred seng at sove i 

Når det bageste område er lavet om til en seng, er der rigtig fin plads at ligge på, eftersom målene siger 170x200 cm. 

Hobby Beachy

Forrest i campingvognen er ligeledes et mindre og meget fleksibelt face-to-face siddeområde, som både kan bruges som køjeseng og en hyggelig sofa. 

Anvender man det til køjeseng, er sengemålene henholdsvis 197x69 cm eller 193x79 cm. Hver af køjesengene kan klare belastninger op til 100 kg, så det er altså ikke kun små børn, der kan overnatte her. Både stige og sengeafskærmning er en del af standardudstyret.

Hobby Beachy

God plads til opbevaring

Opbevaringspladsen i Beachy 420+ er god, eftersom der både er et klædeskab, flere rum samt plads under det bageste siddeområde. Det betyder også, at det er lettere at holde orden i campingvognen. 

Den multifunktionelle væg kan enten benyttes til at etablere et rum til omklædning, eller det kan bruges til at skabe et toiletrum med f.eks. en Porta Potti eller lignende med nogle få, enkle trin. Væggen kan også bruges til at adskille sidde- og soveområdet. 

Køkkenet i Beachy 420+ er placeret ved siden af indgangsdøren. Den nye køleboks har en kapacitet på 39 liter, så der er mulighed for at holde mad og drikke koldt. Køkkenet kan trækkes ud og er udstyret med en sikkerhedslås, så det ikke ryger ud under kørslen. 

Der kan vælges mellem hyndestofferne Ocean, som er en dæmpet blå farve, og Ocean Midnight, der er en dybere blå nuance. Fra designernes side er det tanken, at farverne skal give associationer til havet. 

Hobby Beachy

Der er indirekte LED-lys som standard under vægelementerne, i køkkenet og foran på campingvognen. 

Der er mulighed for at tilkøbe ekstraudstyr som f.eks. Knott Ets Plus stabiliseringssystem, et fortelt, et cykelstativ eller et elektrisk varmesystem.Beachy 420+ er 426 cm lang og har en totalvægt på 1.000 kg, men det er muligt at øge totalvægten til 1.200 kg. 

De første Beachy 420+-modeller ventes at blive leveret i juni 2025. Prisen på Beachy 420+ begynder fra 173.950 kr.

Open

Tysk Tempo 100 er sat på pause

Tempo 100 Foto Torben Brandt
Tysk Tempo 100
Der er fortsat ingen afklaring om tysk Tempo-100 godkendelse.

Tekst: Helle Midskov. Foto: Torben Brandt. Opdateret 31. marts 2025.

Danske campister må fortsat væbne sig med tålmodighed, når det gælder muligheden for at få en tysk Tempo 100-godkendelse. 

De tyske myndigheder har stadig ordningen sat i bero, mens en revision af reglerne er i gang. Det betyder, at det i øjeblikket ikke er muligt for udenlandske – herunder danske – campister at få godkendelsen, der ellers giver mulighed for at køre op til 100 km/t på de tyske motorveje og motortrafikveje. 

Dansk Camping Union (DCU) har i den forbindelse modtaget mange henvendelser fra medlemmer, der søger svar på, hvornår ordningen bliver genoptaget. 

DCU har været i kontakt med de tyske myndigheder for at få en afklaring, men der foreligger endnu ikke noget svar på, hvornår man igen kan ansøge om tysk Tempo 100-godkendelse. 

Denne opdatering har derfor desværre ikke nyt at byde på – andet end at der fortsat ikke er en afklaring. DCU vil informere, så snart der er nyt.

Open
Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her