Fra lejlighed i København til livet på landevejen

Foto Helle Midskov
Autocamper
Michelle og Emil starter drømmen om livet i autocamper for anden gang – nu med tre små børn.

Tekst og foto: Helle Midskov 

På Autocamper Show i Fredericia møder vi det unge københavnerpar Michelle og Emil Vingaard Flindt Hansen – og deres tre små drenge, Carlo, Noah og Oswald. 

Familien er taget hele vejen fra København for at blive klogere på, hvilken autocamper der skal danne rammen om deres kommende eventyr. 

For Michelle og Emil handler det nemlig ikke kun om at rejse – men om at leve et andet slags familieliv. 

- Vi kunne godt tænke os at bo i en autocamper - gerne i flere år, fortæller Michelle med et smil. 

De har aldrig camperet sammen som familie, men Emil har camperet meget som barn. 

Vil rejse meget 

Drømmen om at bo i en autocamper kom snigende, fortæller parret, uden at de helt ved, hvor ideen egentlig stammer fra. 

- Vi kunne godt tænke os at rejse meget. Det er hårdt at pakke ud og pakke ned, når man har tre børn med og skal flytte hoteller hele tiden, så derfor har vi fået ideen om, at vi gerne vil bo i en autocamper, siger Michelle og fortsætter: 

- Det skal være en autocamper, hvor der er god plads til os alle sammen – både os fem og vores hund. Så udgangspunktet er en stor vogn. 

De håber at køre ud i verden og opleve så meget som muligt – også steder, hvor der ikke nødvendigvis er campingpladser. 

- Vi vil gerne have mulighed for at bo offgrid fra tid til anden, så vi måske er et par dage uden at bo på en campingplads. Så det skal autocamperen også gerne kunne, forklarer Emil. 

Drømmen på pause – og nu i gang igen 

Det er langt fra første gang, parret har talt om at leve livet på fire hjul. Faktisk havde de allerede pakket alt ned én gang før. 

- Vi skulle have boet i en autocamper i Australien. Vi solgte lejligheden, bilen, ja – nærmest alting. Men så fandt vi ud af, at vi ventede tvillinger. Så måtte vi sætte det på pause og bor nu til leje i en lejlighed, som vi nu siger op. Nu er tvillingerne seks måneder gamle, så nu prøver vi igen, fortæller Michelle. 

Planen er, at de tager af sted, mens der i første omgang er mulighed for barsel og orlov. Og motivationen bag det hele er egentlig meget enkel. 

- Vi vil bare gerne være sammen med vores børn, det er simpelthen forklaringen, siger Michelle. 

Foto Helle Midskov
Michelle Vingaard Flindt Hansen med tvillingerne ved indgangen til Autocamper Show i Fredericia.

Det bliver en alkovemodel 

På Autocamper Show i Fredericia gik parret rundt med åbent sind for at se, hvad der kunne passe bedst til dem. Efter en dag med mange indtryk, masser af inspiration og en hel del børnesmil, er beslutningen truffet. 

- Efter autocampershowet er vi kommet frem til, at vi gerne vil købe en alkovemodel, som skal stå klar i midten af januar, hvor vi vil begynde vores rejse rundt i Europa, siger Michelle. 

Inden afrejsen venter dog et lille eventyr i sig selv. 

- 15. december tager vi i en hytte i Sverige i en måned, og derefter skal vi af sted, fortæller Emil. 

For Michelle og Emil handler det om at sætte hverdagen lidt på pause for at skabe tid og nærvær - og om at opleve verden sammen som familie. 

De drømmer om, at de gerne vil bo i en autocamper i flere år, men de ved ikke, om det bliver sådan. 

- Nu prøver vi det i nogle måneder og så må vi se, hvad vi finder ud af, siger Michelle. 

Open

Tre nye planløsninger fra Carado

Pressefoto
CAMPING
Carado har nyheder både i sine campervans og autocampere.

Tekst: Torben Brandt. Foto: Presse 

Tyske Carado byder i 2026-sæsonen på nye grundplaner og udstyrsvarianter til forskellige rejsebehov. 

I Carados campervan-serie springer det nye grundplan i modellen CV541 pro i øjnene, for selvom målene er identiske med CV540, er indretningen nytænkt. Kørsels- og opholdsområderne er adskilte, og et kassettetoilet med klapvask udnytter pladsen på badeværelset effektivt. En fastmonteret trappe med integrerede opbevaringsrum leder op til pop-up taget, hvor soveområdet er placeret. Konceptet fuldendes af en rummelig siddegruppe på et podie bagerst med opbevaring under samt et højt, smalt garderobeskab, der sparer plads. 

Som noget nyt i campervan-programmet fås der desuden et solcellemodul (TBCF 100WS) som ekstraudstyr, så man kan få større uafhængighed på rejsen. Solcellemodulet kan dog ikke fås i modeller med pop-up tag. 

Pressefoto
I Carado V347 er hæve-sænke-sengen placeret i siden af vognen, når den ikke er slået op.

Hæve-sænke-seng i siden 

Også inden for autocamperne udvider Carado sortimentet, hvor fokus ligger på T135 samt de nye modeller T328 og V347. 

I den kompakte V347 præsenterer Carado et særligt alsidigt grundrids med en sideplaceret Clever-Lift-seng, som giver en pladsbesparende soveløsning. Når sengen er klappet op, ligger den diskret langs væggen, og når der er brug for det, kan den foldes ned og svæve over siddegruppen – uden at blokere indgangen til køretøjet. 

En anden fordel er, at ståhøjden foran i bilen bevares, når sengen er klappet op, hvilket især høje personer vil sætte pris på, da det giver en behagelig rumfornemmelse. En ekstra bonus for dem, der rejser flere sammen, er, at siddegruppen kan omdannes til en ekstra soveplads som tilvalg. Med denne løsning kan sovepladserne øges til i alt fire. 

Også T328 er en ny model. Den tager afsæt i den gennemprøvede T338, men har nogle forbedringer. Selvom køleskabet er kompakt, har det alligevel en volumen på 137 liter og giver dermed god mulighed for proviantering. Den tilpassede rumopdeling gør det muligt at tilvælge en femte siddeplads – uden at ændre køretøjets længde eller begrænse sengepladsen. 

Som alle delintegrerede modeller fra Carado fås T328 også med hæve-sænke-seng som ekstraudstyr. 

Pressefoto

Et kig ned igennem den delintegrerede T135, hvor der kan tilvælges en hæve-sænke-seng, som bringer antallet af sovepladser op på fire.

Også i den delintegrerede T135 er der sket en opgradering, fordi den populære planløsning med fransk seng udvides, så det for første gang bliver muligt at få modellen med hæve-/sænkeseng som tilvalg. Dermed tilbyder T135 nu komfortable sovepladser til op til fire personer. 

Det udvidede modelprogram suppleres desuden af forbedret opkobling, hvor det er muligt at få et mobilt internetmodul som ekstraudstyr, der sikrer stabil forbindelse undervejs, uanset om det gælder navigation, streaming, eller man har brug for at arbejde undervejs. 

Open

Ahorn i nye klæder

Foto: Caravan Salon Düsseldorf
CAMPING
Hidtil har Ahorns autocampere været bygget i Italien på Rimor-fabrikken, der ejes af den franske Trigano-koncern, men fremover bliver Ahorn fremstillet på Laika-fabrikken, der ejes af Erwin Hymer Group og ligger i Toscana.

Tekst: Torben Brandt. Foto: Caravan Salon Düsseldorf

Den ændring glæder Axel Schramm, direktør i Ahorn Danmark. 

- Det kommer til at give et løft både i kvaliteten og i opbygningen og betyder også, at vi nu kan tilbyde en 9-trins automatgearkasse, der er den samme, som Mercedes anvender, siger Axel Schramm. 

Også designet er ændret på vognen, der kommer i First Edition udgaver, som blandt andet har TV-pakke, markise og solceller som standard. 

Brændstofbesparende 

Ahorns autocampere kører alle med Renault-motorer, der ligger i spændet fra 130 til 170 hk.

- Vognene har fået nye motorer og ny instrumentering. De får en brændstofbesparelse på 15-20 % i forhold til tidligere modeller, der ellers ikke var uøkonomiske, og så kommer der flere valgmuligheder end tidligere på det stof, man gerne vil have i vognen. Desuden bliver der mulighed for at vælge hæve-sænkesengen fra, hvis man ønsker det, siger Axel Schramm. 

Vognene kommer som udgangspunkt med en totalvægt på 3.500 kg, men kan også bestilles med en 4 tons aksel mod merbetaling. Autocampermærket Ahorn har eksisteret siden 1991 og ejes af den tyske Reichmann-familie. 

Open

Ny fleksibel varmeløsning fra Truma

Foto Lasse Løndahl Henriksen
CAMPING
Varmt vand på få minutter – gas, el eller hybrid med nye CombiNeo.

Tekst: Helle Midskov. Foto: Lasse Løndahl Henriksen

På Caravan Salon i Düsseldorf præsenterede Truma, Europas førende leverandør af tekniske systemløsninger til campingvogns- og autocamperbranchen, en spændende nyhed for campister: den nye CombiNeo-varmeløsning. 

CombiNeo byder på innovationer inden for varmtvandsforsyning. Med gennemstrømsprincippet er det muligt at få varmt vand til et bad efter kun otte minutters opvarmning – uanset hvor mange, der skal i bad. Skal det gå hurtigt, er der varmt vand til f.eks. et kort brusebad på blot tre minutter.

Gas-, el- eller hybriddrift 

CombiNeo giver maksimal fleksibilitet, når det kommer til opvarmning. Den kan køre på gas, elektricitet eller i hybriddrift. I ren el-drift leverer den en varmeeffekt på 3 kW – ideelt til at spare gas og til vedligeholdelsesopvarmning om vinteren. Driften er samtidig stille og helt emissionsfri. Ved behov for maksimal effekt kan gas og el kombineres, hvilket øger varmeeffekten til 7 kW. 

Fokus på komfort og kvalitet 

Udviklingen af CombiNeo tog udgangspunkt i tilbagemeldinger fra campingvogns- og autocamperbranchen. Foruden pålidelighed og effektivitet blev hurtig og konstant varmtvandsforsyning prioriteret højt. Løsningen har et kompakt design, som sparer både plads og vægt, og Truma har gennemført omfattende tests for at sikre, at CombiNeo leverer stabil varme, selv under udfordrende vejrforhold. 

Flere producenter har allerede valgt at installere CombiNeo i deres køretøjer. På Caravan Salon fremviste bl.a.  Frankia og Notin køretøjer udstyret med den nye varmeløsning. 

Open

Rekordbesøg og høj stemning i Fredericia

Autocamper Show 2025 Lasse Løndahl Henriksen
Autocamper
10.000 gæster lagde vejen forbi Messe C i Fredericia til årets Autocamper Show.

Tekst: Helle Midskov. Foto: Lasse Løndahl Henriksen & Helle Midskov

Messen slog besøgsrekord og samlede både udstillere, gæster og foredragsholdere til tre dage med god stemning, inspiration og masser af interesse for livet i autocamper. 

Stor fremgang 

Der var markant stigning i antallet af besøgende på Autocamper Show i Fredericia, og der var både rosende tilbagemeldinger fra gæsterne og glade forhandlere, som melder om øget salg og stor interesse. 

I alt 10.014 gæster gik gennem tælleapparaterne i Messe C, og armene røg helt i vejret hos arrangørerne, da gæst nummer 10.000 passerede sidst på søndag eftermiddag. Messen, som blev holdt for femte gang, har støt øget antallet af besøgende. Sidste år lød tallet på 8.753. 

Projektleder Ida Hahn fra Messe C glæder sig over udviklingen. 

– Det var en vild stigning og en fantastisk stemning. Jeg tror, at brandet er ved at være velkendt. 

Hun peger på, at samarbejdet med udstillerne spiller en stor rolle. 

– Det handler om, at vi entreer med en lang række forskellige udstillere, som er gode til at være med til at markedsføre messen. Blandt foredragsholderne er der også flere, som bor i autocamper eller van, der har en lang række følgere, forklarer Ida Hahn. 

Ifølge hende melder mange udstillere om godt salg. 

– Den lidt afventende holdning, der har været, er ved at fordufte, fortæller hun og tilføjer, at gæsterne også har givet fine tilbagemeldinger: 

– Meldingen lyder på, at det er et fedt sted at komme, og at det giver et godt overblik, når så mange vogne er samlet på ét sted. 

Også de mange foredrag fik en god modtagelse. 

– Den brede vifte af foredrag om livet i autocamper, om at bo fast i en autocamper, og om at rive mange uger ud af kalenderen og rejse, var en stor succes og har fået stor ros fra de mange gæster. Der har været fulde huse til foredragene, det er vi meget glade for, siger Ida Hahn. 

Autocamper Show 2025 Foto Lasse Løndahl Henriksen
Rutinerede campister delte ud af erfaringer med autocamperlivet.

Vil gerne udvide Camp C 

Messe C står også bag Camp C, hvor man kan overnatte i egen autocamper fra torsdag eftermiddag til søndag. 

Lejrchef Jesper Nonbo fra DCU styrer campingpladsen for messecentret, og han kunne melde alt udsolgt. På kort tid var de 147 pladser revet væk, og også her var der fulde huse til arrangementerne i Hyggezonen, hvor der blev serveret aftensmad og spillet banko. 

– Vi vil gerne udvide antallet af pladser på Camp C, men det kræver nogle tilladelser fra kommunen. Det arbejder vi på. Lad os nu se, om det bliver næste år, siger Ida Hahn fortrøstningsfuldt. 

Foto Helle Midskov
Anders Outzen, Telta og Camping Agenten, fortæller, at der på årets Autocamper Show var en øget interesse for både at få mere info om autocampere og vans, men også om fortelte.

Udstillere med travlhed og smil 

Blandt udstillerne er stemningen også positiv. 

Christian Thy Jørgensen, indehaver af Camping-Parken, fortæller: 

– Det er en fantastisk messe. Det er på alle måder et godt udstillingsvindue, hvor vi får talt med en lang række kunder og får skabt kontakt, så vi kan arbejde videre i ro og mag, siger han, der bl.a. havde Sunlight-, Dethleffs- og Niesmann+Bischoff-autocampere med. 

Hos Anders Outzen, medejer af Telta og med i Camping Agenten, var der også travlhed og positive toner. 

Han og kollegerne havde bl.a. mærker som Elnagh, Benimar og Autostar med, og oplevede stor interesse for at høre mere om modellerne, og en øget interesse for fortelte. 

– Fortelte til autocampere er en stor ting i England og Tyskland, men der er nu tydelig større interesse herhjemme. Autocampisterne ser mulighed for at forlænge sæsonen. Fortelt er ikke nødvendigvis noget, man tager med hver gang, men f.eks. når man tager på campingplads, fortæller han. 

Dedikerede gæster 

Thomas Kaspersen, udstiller og indehaver af Antoncamp, nød også de mange samtaler med messegæsterne. 

– Jeg elsker, elsker, elsker de her dedikerede messer. Både på egne og kundernes vegne. Gæsterne har mulighed for at sammenligne produkterne. Jeg oplever også, at mange virkelig har forberedt sig ved at læse om og se videoer. Så kommer de her og vil gerne se det i virkeligheden, siger han. 

Thomas Kaspersen repræsenterede både mærkerne Benimar, Knaus, Tourne og Furgok på messen. 

– For mig handler messen om at få snakket med så mange som muligt, så kan man altid blive mere konkret siden hen, forklarer han. 

Drømme på fire hjul 

Blandt de mange besøgende var også Birthe Schmidt fra Herning. 

– Vi går og drømmer om en autocamper eller van. Vi synes, at en van ser lidt federe ud, men nu, hvor vi er på messen, så vil vi måske gerne have en autocamper. Vi har camperet for mange år siden og vil gerne igen. Messen giver virkelig et godt overblik, så nu må vi se, hvad vi finder ud af, fortæller hun. 

Nyt show i 2026 

Projektleder Ida Hahn fra Messe C kan allerede love, at messen vender tilbage. 

– Samlet set har det været en succes. Selvfølgelig bliver der Autocamper Show igen i 2026. Nu skal vi lige gennemgå evalueringerne, så melder vi en dato ud, siger hun.

Open

Autocamper Show klar til start

Foto Helle Midskov
Autocamper
Der er næsten stille i MESSE C i Fredericia her til aften. Kun lyden af boremaskiner, og de sidste justeringer fra udstillerne bryder roen, mens alt finpudses, før dørene åbner til Autocamper Show 2025 fredag.

Tekst og foto: Helle Midskov

Udstillerne har haft travlt – hallerne bugner af nye autocampere i alle størrelser, udstyr, telte og inspiration til livet på hjul. 

Foto Helle Midskov
Elektrisk camper.

Hos Eifelland kan du for eksempel opleve fremtidens elektriske camper, en rummelig model med ståhøjde, større seng, god plads til sportsgrej og op til 460 km på én opladning. 

Foto Helle Midskov
Tagtelte er i fremgang - og også godt repræsenteret på Autocamper Show.

Tagtelte vinder frem. På messen kan man blandt andet se Wickywood-teltene med deres enkle og gennemførte designs. 

DCU er naturligvis med på messen. På DCUs stand kan du få en hyggelig campingsnak, høre om de mange medlemsfordele og få gode tips til campingpladser i både Danmark og udlandet. (se billedet i toppen af artiklen).

Foto Helle Midskov
Man kan også følge begynderruten, hvis man vil vide mere om autocampere og vans.

Udenfor messehallerne er Camp C allerede godt fyldt, og mange autocampister er klar til weekendens oplevelser. 

Alt tegner til en inspirerende og stemningsfuld messeweekend, hvor tusindvis af autocamperentusiaster samles for at se nyheder, dele erfaringer og lade sig inspirere til nye campingoplevelser.

Messen åbner fredag 31. oktober klokken 11. Messen har åbent både fredag, lørdag og søndag.

Open

Tagtelte i vækst

Foto Lasse
CAMPING
På årets Caravan Salon i Düsseldorf var det tydeligt, at tagtelte har taget endnu mere plads end tidligere, og der var stor interesse fra messegæsterne.

Tekst: Helle Midskov. Foto: Lasse Løndahl Henriksen 

Udstillingen viste alt fra kompakte tagtelte til større løsninger med flere kabiner og fortelte - et klart tegn på, at ferieformen er i rivende udvikling. 

Hvad er et tagtelt? 

Et tagtelt monteres på bilens tag og foldes ud ved ankomst. På få minutter omdannes bilen til en komfortabel base med sovemuligheder. 

Mange modeller har indbyggede madrasser, god ventilation og store vinduer, hvilket gør dem til et attraktivt alternativ for dem, der ønsker at være tæt på naturen, men stadig have komfort og hurtig opsætning. 

Hos flere leverandører fremhæves det, at deres hard-shell modeller kan sættes op på blot 60 sekunder. Det betyder, at man hurtigt kan komme på plads efter en køretur - og lige så hurtigt pakke sammen igen næste morgen. 

Foto Lasse
Blandt de udstillere, der trak opmærksomhed til sig, var bl.a. iKamper, som er kendt for tagtelte, som kan slås op på et minut. 

Størrelse og vægt 

Et typisk tagtelt vejer mellem 50 og 80 kilo, afhængigt af om det er et kompakt folde-telt eller en hårdskal-model med ekstra isolering. De fleste kan rumme 2–4 personer, og når de er slået sammen, fylder de omtrent som en stor tagboks. Det betyder, at de både kan transporteres på mindre biler og større SUV’er, så længe bilens taglast tillader det. 

Foto Lasse
Flere leverandører præsenterede modulopbyggede tagtelte med mulighed for fortelte og ekstra rum.

Hvem vælger tagtelt-ferie? 

Tagteltet tiltaler campister, der ønsker fleksibilitet og frihed: par på bilferie, familier med lyst til ture i naturen eller friluftsfolk, der vil have en nem og komfortabel løsning til weekendudflugter. Fælles for dem er ønsket om at rejse let, campere mange forskellige steder og samtidig have en tryg og bekvem base. 

Når man ser, hvor meget større tagteltområdet var på Caravan Salon i år, står det klart, at det er en ferieform, der tager fart, og som passer perfekt til moderne campister.

 

Open
Emneord

Dethleffs opgraderer sine basismodeller

pressefoto
CAMPING
Til 2026-sæsonen kommer campingvognsserierne c’joy og c’go som ”Active-modeller” med omfattende udstyrspakker og forøget totalvægt.

Tekst Torben Brandt Foto Presse 

Fremover hæver Dethleffs udstyrsniveauet i sine basismodeller af campingvogne ved at udvide c’joy- og c’go-serierne med veludstyrede "Active"-modeller, der, afhængig af model og serie, giver besparelser på op til 43.500 kr. sammenlignet med, hvad udstyret ville koste, hvis det skulle købes separat. 

Både c’joy- og c’go-serien er designet til de prisbevidste campister. c’joy-serien er kendetegnet ved at levere meget vogn for pengene, mens c’go-campingvognene også leverer værdi for skillingerne og har et højere niveau af standardudstyr end c’joy. 

Begge serier har familievenlige planløsninger med køjesenge. De nye "Active"-modeller leveres med en omfattende udstyrspakke, der blandt andet inkluderer en øget tilladt totalvægt, så der er mulighed for at have mere bagage med, varmt vand, praktiske USB-opladeporte til mobile enheder, myggenetdør, store ovenlysvinduer og ekstra belysning i campingvognens opholdsrum. 

Fås i tre layouts 

c’joy “Active” fås i tre forskellige layouts. Den mest kompakte er c’joy 420 QSH, som har en totallængde på 625 centimeter med en tværvendt dobbeltseng foran og et rummeligt køkken bagi. c’joy 480 FSH “Active” deler samme køkkenlayout, men leveres med en tværgående dobbeltseng foran, og endelig har den 714 centimeter lange c’joy 480 QLK “Active” op til seks sovepladser med køjer bagest og tværvendt, fransk dobbeltseng i front. 

Alle c’joy “Active”-modeller er udstyret med den nye Belu-polstringslinje, som sammen med den lyse, vandrette åretegning af træ, den dæmpede loftsfarve og de hvide overskabslåger skaber et lyst og moderne look. Vandhaner, dørhåndtag og skabsgreb er i sort og danner en fin kontrast. 

Forskellige sengemuligheder 

c’go “Active” og c’go up “Active”-modellerne er blandt andet udstyret med alufælge, senge med syv-zoners koldskummadrasser af klimaregulerende materialer samt hyggelig ambiente-belysning. c’go-serien fås med fire forskellige layouts, hvor køjevognen c’go up 525 KR “Active” i alt har syv sovepladser og blandt andet har en dobbeltseng, der kan sænkes ned bagest i vognen. c’go 495 QSK “Active” har op til seks sovepladser med køjesenge bagest og en tværgående, fransk seng i front. c’go 495 FR “Active” har fransk dobbeltseng forrest og en U-formet siddegruppe bagi, mens c’go 475 EL har enkeltsenge i front. 

Indvendigt har "Active"-modellerne lyse møbler, afdæmpede farver på væggen, hvide døre og overskabslåger i matchende farver. 

Priserne i Dethleffs c’joy "Active" begynder fra 164.000 kr., mens Active-modellerne i c’go og c’go up fås fra 196.000 kr. 

Open

Autocamper Show er klar til en ny runde

Foto Torben Brandt
CAMPING
Fra 31. oktober til 2. november vender Autocamper Show tilbage til MESSE C i Fredericia – for femte gang i træk fyldes hallerne med drømme, rejser og passion for livet på hjul.

Tekst: Helle Midskov. Foto: Lasse Løndahl Henriksen og Torben Brandt

Projektchef Ida Hahn fra MESSE C mærker allerede den store interesse for det kommende Autocamper Show.

 - De første biler er allerede rullet ind i hallerne, og udstillerne er i fuld gang. Vi kan mærke en stor søgning og glæde – det bliver en ren autocamper-nørdefest, siger hun. 

Stor interesse 

Sidste år fandt 8.753 besøgende vej til Fredericia, og meget tyder på, at rekorden bliver slået i år. 

- Vi er et lille skridt foran. Vi har allerede solgt flere billetter, end vi havde på samme tidspunkt sidste år. Det viser, at folk virkelig har taget messen til sig, fortæller Ida Hahn. 

Hun oplever, at Autocamper Show nu har fundet sin form. 

- Det føles som en stor familie-sammenkomst. Der er en stærk fællesskabsfølelse, og det er tydeligt, at mange har fået modet tilbage til at realisere deres rejsedrømme, forklarer hun.

Det bliver samtidig femte gang, at Autocamper Show afholdes i Fredericia – og messen har på få år etableret sig som en fast begivenhed for både erfarne autocamperfolk og nysgerrige nybegyndere. 

Foto Lasse
Gæsterne kan også på det kommende Autocamper Show vælge at følge begynderruten og få inspiration og råd.

Masser af inspiration 

I år kan de besøgende opleve over 200 autocampere, vans og campervans fordelt på et bredt udvalg af mærker og modeller. Her er alt samlet på ét sted – nyheder, udstyr, service og gode råd fra producenter og forhandlere. 

- Det er en drømmeweekend for alle, der elsker friheden på hjul – hvor man kan nørde, dele viden og lade sig inspirere, siger Ida Hahn. 

Rejsefortællinger 

Der bliver igen i år masser af rejsefortællinger og personlige beretninger fra livet på vejen. På scenen kan man møde både kendte og nye ansigter, som deler ud af erfaringer, drømme og oplevelser – fra de spontane ture i Norden til de lange ekspeditioner gennem Europa. 

Flere af foredragsholderne har deres egne biler med på messen, så man kan komme helt tæt på og se, hvordan de har indrettet sig til livet på farten. Det giver mulighed for at få en konkret fornemmelse af, hvordan drømmen om frihed på fire hjul kan se ud i virkeligheden. 

Messen i Fredericia har åbent: Fredag kl. 11.00 – 17.00. Lørdag kl. 10.00 – 17.00. Søndag kl. 10.00 – 16.00.

Open

Huskeliste før vognen pakkes væk

Foto Rasmus Schønning
CAMPING
Hvis du ikke camperer hele året, skal du tage dine forholdsregler, inden du pakker autocamperen eller campingvognen væk for vinteren.

Tekst: Torben Brandt. Foto: Lasse Løndahl Henriksen og Rasmus Schønning 

For mange campister er det en selvfølge at campere året rundt, fordi de vinteråbne campingpladser har en særlig stilhed over sig på den tid af året, og fordi campisterne har vogne, som er bygget til at blive brugt året rundt. 

Flertallet af landets campister camperer dog primært i perioden fra påske til efterårsferien, og er du én af dem, er det tid til at pakke vognen væk for vinteren. 

Hvor skal den stå? 

Har du plads til at have vognen stående, gerne på et fast underlag, på din egen matrikel, er det både lettest og billigst, og samtidig er det nemt løbende at holde øje med vognen og få den luftet godt igennem i ny og næ. Vær dog opmærksom på, at ikke alle kommunale lokalplaner tillader, at vognen opbevares på egen grund. 

Bor du i lejlighed, kan du være heldig, at det er tilladt at parkere vognen på foreningens parkeringsplads, og ellers er der ingen vej udenom at finde et sted, hvor du, mod betaling, kan opbevare vognen, til du skal bruge den igen. Søg efter opbevaring på nettet, forhør dig hos andre campister eller spørg lejrchefen på den campingplads, hvor du ofte kommer, om det er muligt at have vognen stående hen over vinteren. 

Husk, at det er din egen kaskoforsikring, som skal dække eventuelle skader på vognen, selvom du opbevarer den på f.eks. en landmands matrikel. 

Foto Lasse Løndahl Henriksen
Det er en mulighed at spørge lejrchefen på den campingplads, hvor du ofte kommer, om det er muligt at have vognen stående hen over vinteren.

Gør rent 

Det er altid en god ide at rengøre vognen grundigt både inde og ude, før du stiller den væk. Giv også gerne vognen en god gang vintervoks og poler den, så den bliver smudsafvisende. Smør gummilister på vinduer og døre med silikone, så de ikke fryser fast, og sprøjt låsespray i låsene. Beskyt gerne trækstangen med et dækken, så stabilisator og håndbremse er skærmet for vind og vejr. 

Inde i vognen bør du støvsuge gulve og hynder og vaske skuffer, skabe og køleskab grundigt, gerne med et desinficerende middel. Lad skuffer, skabe og køleskab stå på klem. Har du plads i hjemmet, kan det anbefales at tage hynder, madrasser, tæpper og gardiner hjem, så de ligger tørt og godt over vinteren. Er det ikke en mulighed, kan du stille hynder og madrasser på højkant, så luften kan cirkulere bedst muligt omkring. 

DCU foto
Smør gummilister på vinduer og døre med silikone, så de ikke fryser fast. 

Hold mus ude 

Grundig rengøring bidrager til at holde mus ude, ligesom det er vigtigt at fjerne alle madvarer eller putte det i forseglede bøtter eller glas, så musene ikke fristes af madlugt fra vognen. 

Mus skal ikke bruge ret meget plads for at klemme sig ind i vognen og kan komme ind gennem vognens tvangsudluftninger ved at kravle op ad f.eks. støtteben, mover eller ved vognens inddækning ved inderskærmen. Kommer musene ind, kan de gøre stor skade på både møbler, hynder og ledninger, hvilket både er ulækkert og kan blive en kostbar affære. Et godt råd er at købe et trådnet/volierenet i galvaniseret tråd med en maskestørrelse på 6 millimeter eller mindre og sætte det omkring vognens tvangsudluftninger, så der stadig er ventilation, men adgangen spærres for musene. Hvis musene er kommet ind i vognen, kan det være nødvendigt at opstille fælder, hvilket dog kræver, at du jævnligt ser til vognen, så du kan tømme fælden, hvis musen bliver fanget. 

Cover eller ej? 

Blandt campister er der delte meninger om værdien af at beskytte vognen med et cover, som beskytter mod snavs og nedfald fra luften. 

Køber du et cover, bør det være åndbart, vandafvisende, beskytte mod solens UV-stråler og kunne fastgøres ordentligt i blæsevejr. Spørg gerne din campingforhandler til råds og husk at have styr på vognens mål - så du får købt den rigtige størrelse. Forvent at priserne for de billigste covers til små vogne begynder fra cirka 1.000 kr., men de fleste covers koster fra 2.000 kr. og opefter. 

Vær opmærksom på, at coveret ikke klæber til vognen, og at der kan cirkulere luft omkring karosseriet. Står vognen ude i kraftigt snevejr, skal du feje sneen væk, før tøvejret sætter ind, for tøsne er meget tungere end nysne og kan i værste fald trykke taget ud af facon, så vognen bliver utæt. 

Foto Rasmus Schønning
Hvis du pakker vognen ind i et cover, skal du sikre dig, at coveret ikke klæber til vognen, og at der kan cirkulere luft omkring. 

Tøm vandsystemet 

En meget vigtig ting er at tømme vognen helt for vand, for står der bare en smule vand i systemet, risikerer vandslanger, varmtvandsbeholder, vandrør eller vandhaner at frostsprænge i løbet af vinteren, så du må have vognen forbi værkstedet og dermed pådrage dig en ærgerlig udgift. Åbn derfor ventilerne til varmtvandsbeholderen og lad dem stå åbne hen over vinteren og åbn også både den kolde og varme vandhane i køkken og badeværelse. Har vognen blandingsbatteri, sætter du det i midten. Tøm også vandtank, toiletkassette, afløbsrørene og det vand, der står i påfyldningsrøret over toiletkassetten. Vil du være på den sikre side, kan du eventuelt hælde lidt vintersprinklervæske i tanken, der forebygger, at vandet fryser til is, hvis der stadig skulle være en sjat tilbage. Du kan også overveje at investere i f.eks. en Truma FrostControl, der automatisk tømmer vandvarmeren via en aftapningsstuds, når temperaturen kommer ned på tre grader. 

Kobl batteriet fra 

Også batteriet er vigtigt at give opmærksomhed. Begynd med at oplade det helt med en lader, der passer til batteriet – spørg gerne din campingforhandler til råds. Lader du batteriet sidde i vognen gennem vinteren, skal du sørge for at pille polskoene fra. Mange campister vælger at pille batteriet helt ud og tage det med hjem, hvor det skal opbevares tørt, køligt og frostfrit. Oplad det et par gange i vinterens løb. 

Husk også at fjerne de små batterier i f.eks. ure og fjernbetjeninger og tag gerne TV, radio og andet elektronik med hjem, så det ikke frister til indbrud. 

Pump dækkene og tør teltet 

Husk også at pumpe dækkene og put gerne cirka 10 % ekstra luft i, for ofte vil de tabe luft i løbet af vintermånederne. Overvej eventuelt at beskytte dækkene med en lystæt afskærmning, for selvom der ikke er så meget sol om vinteren, er lys og sol med til at mørne dækkene og dermed forkorte deres levetid. 

Har du telt, uanset om det er familietelt, teltvogn eller fortelt, skal teltet være helt tørt, før det slås ned og lægges sammen og lægges et tørt sted hen over vinteren. Husk også, at pløkker og stænger skal være rene og tørre. 

Foto Lasse
Dæk gerne dækkene til, så de skærmes for lys og pump dem godt op – gerne med 10 % ekstra luft – inden vognen stilles væk. 

Lille boks 

Hvis du skal have vognen fugt- eller gastestet eller have udført andre former for service, er efteråret eller vinteren et godt tidspunkt, for på den tid er det som regel lettere at få tid på værkstedet end i foråret. 

DCU-medlemmer får 15 procent rabat på test og service på DCUs Servicecentre i perioden fra 1. oktober 2025 til 28. februar 2026. 

Huskeliste til vinterhiet 

  • Stil vognen på et fast underlag - så der ikke stiger fugt op fra jorden
  • Gør rent både ude og inde
  • Tag gerne madrasser og hynder hjem – ellers stil dem på højkant, så luften kan cirkulere
  • Tag batteriet ud og placer det tørt, køligt og frostfrit. Oplad det et par gange i vinterens løb
  • Tøm vandsystemet helt for vand
  • Pump dækkene op og put gerne 10 % ekstra i, for de taber ofte luft i løbet af vinteren
  • Skærm trækstangen med et dækken
  • Sørg for at telt, stænger og pløkker er tørre og rene, inden de lægges væk
  • Lad være at trække håndbremsen. Placer i stedet for nogle kiler foran og bag ved hjulene, så vognen ikke triller. 
Open
Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser.
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her