Verdens største campingmesse nærmer sig

Caravan Salon Düsseldorf
CAMPING
I slutningen af måneden begynder Caravan Salon Düsseldorf. Sidste år besøgte en kvart million mennesker den tyske messe

Er du campinginteresseret, og har du et hul i kalenderen i slutningen af august eller begyndelsen af september, kan det anbefales at lægge vejen forbi verdens største campingmesse, Caravan Salon Düsseldorf, der i år finder sted fra fredag 29. august til søndag 7. september. 

Et tilløbsstykke 

Sidste år havde messen besøg af mere end 250.000 gæster fra 69 forskellige lande, hvilket understregede, at der stadigvæk er stor interesse for camping som ferieform ude i Europa. 

Stort set alt, hvad der kan krybe og kravle inden for campingverdenen, er repræsenteret i Düsseldorf, så uanset om du interesserer dig for campingvogne, autocampere, campervans, fortelte, campingpladser, glamping, campingudstyr, gadgets, teltvogne eller tagtelte, er der noget at komme efter. 

Caravan Salon Düsseldorf
Dette tagtelt på taget af en Lamborghini tiltrak sig en særlig opmærksomhed på messen i 2024. 

Den eneste campingform, som traditionelt ikke er ret godt repræsenteret i Düsseldorf, er familieteltene, så hvis det er det, du er på udkig efter, er du bedre tjent med at besøge nogle af de danske campingforhandlere, som prioriterer at have familietelte udstillet. 

Sidste år var i alt 778 udstillere fra 35 forskellige lande på plads på messen, der spredte sig over 16 haller. Det nøjagtige antal udstillere til dette års messe ligger endnu ikke fast, men det er næppe helt skævt at forvente et lignende antal. 

Hyggelige Düsseldorf 

Der er så meget at se og opleve på messen, at du snildt kan bruge flere dage i de mange udstillingshaller. Det vil samtidig give dig god tid til at opleve byen Düsseldorf, som er en rigtig hyggelig handelsby med adskillige grønne områder og med en lang, livlig promenade langs Rhinen med masser af caféer og barer. 

Derudover har Düsseldorf en hyggelig, gammel bydel, Altstadt, med et bredt udvalg af restauranter, barer og natklubber, som i weekenden tiltrækker mange mennesker fra byens opland. 

Travl weekend 

I nærheden af messeområdet oprettes der en midlertidig campingplads, hvor du kan bestille plads i forbindelse med, at du køber billet til messen. Du kan læse mere på caravan-salon.com 

Hvis du påtænker at tage til Caravan Salon 2025, vil det være klogt at gøre det i begyndelsen af perioden, for i messens afslutningsweekend fra 5. til 7. september spiller verdensstjernen Ed Sheeran tre stadionkoncerter på Merkur Spiel-Arena, der er hjemmebane for 2. Bundesligaklubben Fortuna Düsseldorf. 

Stadion ligger cirka en kilometer fra messehallerne, og der forventes derfor meget trafik i området omkring stadion og messehallerne i dagene fra 5. til 7. september.

Open
Emneord

Undgå bøder på kør-selv-ferien

Foto DCU
VEJAFGIFT
Forbruger Europa giver råd til, hvordan du undgår bøder og uventede regninger, når du kører gennem Europa.

Tekst: Helle Midskov. Foto: DCU 

Sol, strand og oplevelser inspirerer mange danskere til ferie – og ofte er bilen den foretrukne måde at komme frem på. Det gælder især for campister, hvor både bil, campingvogn og friheden til at køre fra plads til plads spiller en central rolle. 

For mange, der camperer, er det netop fleksibiliteten og muligheden for spontane stop og naturoplevelser, der gør bilferien særlig attraktiv. Men hvis du ikke kender de lokale færdselsregler og miljøzoner i de lande, du kører igennem, kan det blive en dyr fornøjelse. 

Reglerne varierer 

Ofte er reglerne i de forskellige lande i Europa anderledes end dem, vi kender fra Danmark. Det kan f.eks. være regler for, hvor hurtigt du må køre, hvordan dine dæk skal være, og hvornår du skal have lys på bilen. 

– Hvert land har sine egne færdselsregler og krav til bilister. Det gælder f.eks. miljøzoner i lande som Italien, Tyskland og Frankrig. I andre lande, f.eks. Østrig og Schweiz, skal du i visse tilfælde have mærkater i ruden. Nogle lande stiller også krav om, at du skal have noget bestemt sikkerhedsudstyr – som f.eks. en advarselstrekant eller en førstehjælpskasse i bilen, siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent. 

Er du af sted med campingvogn eller autocamper, bør du være særligt opmærksom på, om der gælder andre regler. Hos Forbruger Europa ser man mange tilfælde, hvor danske bilister får bøder for mindre forseelser – som at mangle en miljøtilladelse eller ikke at have registreret nummerpladen i et miljøsystem. Og det gælder, uanset om du kører i din egen bil eller i en lejebil. 

Miljøzoner og betalingsveje 

I flere populære ferielande skal du på forhånd søge tilladelse online for at køre ind i visse byzoner. Som campist er det også vigtigt at undersøge, om din bil eller autocamper må køre i miljøzonerne, og om der kræves særskilte mærkater eller registreringer. Har du ikke tilladelsen på plads, kan bøden lande direkte i din postkasse, hvis du kører i din egen bil. Hvis du har lejet en bil, får du den oftest via biludlejningsfirmaet, som ovenikøbet kan lægge ekstra administrationsgebyrer oveni. 

Gem kvitteringerne 

– Selv når folk har haft en gyldig tilladelse, har vi set sager, hvor scanneren ikke har registreret det korrekt. Gem derfor altid kvitteringer og dokumentation for dine betalinger i tilfælde af, at du skal klage eller have annulleret en bøde, forklarer Lars Arent. 

Det gælder også for vejafgifter, miljømærker og andre betalinger, som mange campister møder på turen gennem Europa.

Læs mere om vignetter og miljøzoner her

Open

Motorekspeditioner lukker

motoreks
CAMPING
Campister kan fremover benytte selvbetjening eller få hjælp ved bilforhandlere og synsvirksomheder.

Motorstyrelsens fire motorekspeditioner i Høje Taastrup, Aarhus, Odense og Aalborg er permanent lukket. Det skete tirsdag den 1. juli 2025. 

Udlevering af nummerplader 

Campister kan fremover bruge Motorstyrelsens tast selv-løsninger eller få hjælp på styrelsens servicetelefon og hos landets ca. 2.100 pladeoperatører, som er bilforhandlere og synsvirksomheder, når de f.eks. skal have registreret køretøjer eller udleveret nummerplader og prøvemærker. 

Flere digitale løsninger 

Pladeoperatørerne håndterer allerede i dag hovedparten af de opgaver, som også er blevet løst i en motorekspedition. 

- Vi oplever, at mange borgere og virksomheder ønsker at klare ansøgninger hjemmefra, og af den grund har vi haft fokus på at stille flere digitale selvbetjeningsløsninger til rådighed. Men det er vigtigt for os, at alle, også de ikke-digitale borgere, fortsat kan få den nødvendige hjælp ved vores servicetelefoner eller ved nummerpladeoperatørerne, så derfor vil vi løbende evaluere servicen på området, siger underdirektør Claus Holm, Motorstyrelsen. 

På Motorstyrelsens hjemmeside er der en oversigt over, hvordan borgere og virksomheder får hjælp, når motorekspeditionerne lukker.

Open

Begynderens A-B-C

Ny på camping
CAMPING
Der er meget at forholde sig til som ny campist. Herunder kan du læse om nogle af de ting, det er godt at have styr på.

Tekst Torben Brandt 

Foto Rasmus Schønning og Renate Hovald

Som ny campist er der meget at sætte sig ind i, og det kan virke uoverskueligt både at skulle have styr på gas, påfyldning af vand, tømning af toilet, og om vognen er korrekt opstillet, så den står i vater. 

Begynderfejl har alle prøvet, og selvom man måske har været en garvet campingvognscampist, er man ny, hvis man en dag skifter den ud med en autocamper - og så risikerer man f.eks. at skulle trækkes fri af en traktor, som Renate Hovalds billede viser, fordi den tunge autocamper sidder fast i det løse sand eller den våde jord.  

Sikring af campingvognen 

De fleste campister begynder dog med enten telt eller campingvogn, og derfor vil de følgende råd fokusere på campingvognen. Hvis campingvognen holder et offentligt tilgængeligt sted, er det desværre ret nemt at stjæle den for folk med skumle hensigter. Risikoen for det scenarie kan du mimimere markant ved at købe en koblingslås, der sættes ind i campingvognens tilkobling, så tyvene ikke kan sætte campingvognen på krogen af bilen, med mindre de skærer låsen i stykker. 

Ny på camping
Koblingslåsene skal gøre livet surt for tyvene. 

Disse sikringer findes i mange forskellige varianter og prisklasser, men ens for dem alle er, at det handler om at gøre livet så besværligt for tyvene, at de forhåbentlig helt opgiver deres forehavende (eller vælger en anden vogn, der er dårligere sikret, hvilket desværre nok er et mere realistisk scenarie) 

Plads til hænderne 

Du bruger gas i køleskabet, på komfuret og til opvarmning af vognen. I de fleste gaskasser er der plads til to 11 kg-gasflasker, hvilket er mere end nok til tre ugers sommerferie, hvis du holder ferie i varmen og kun bruger gas til madlavning og køleskab. 

Det er naturligvis rart at have en ekstra flaske med for en sikkerheds skyld, men du vil med stor sandsynlighed kun få brug for den ene. Når du sætter gasregulatoren på gasflasken, kan det være en hjælp at trække slange og regulator frem, til kanten af gaskassen, så du har bedre plads til hænderne og kan se, hvad du foretager dig. 

 

Ny på camping
Det kan nogle gange være svært at få regulatoren på gasflasken, så prøv at trække flasken frem til kanten af gaskassen, så der er bedre plads til hænderne. 

Store fødder

Når du er fremme på campingpladsen, skal du sænke støttebenene, for ellers vil campingvognen tippe, når du går ind i den bageste del af vognen, hvorimod den forreste del understøttes af næsehjulet. På mange campingvogne sidder støttebenene temmelig langt inde under vognen, så du må ned på knæ for at få fat i dem. 

Du skal kun sænke støttebenene, så støttefoden hviler let på jorden. Du må ikke begynde at nivellere campingvognen ved hjælp af støttebenene, for det kan i værste fald beskadige undervognen. 

Nogle vogne er udstyret med Big Foot-støtteben, som har en ekstra stor støtteplade. Det betyder, at vognen ikke så let synker i, når underlaget er blødt, og at den står mere stabilt. 

Ny på camping
På billedet ses, at støttebenene har en tværgående metalsplit, som holder dem på plads. Det er bedre end plastik, som har en tendens til at gå i stykker. 

Står den i vater? 

Og når vi nu er ved at nivellere campingvognen – du skal sørge for, at vognen står så lige som muligt, for hvis den hælder, er det ikke behageligt at opholde sig i vognen eller at ligge i sengene. 

På nogle campingvogne er der et lille vaterpas på træktrianglen, så man kan holde øje med, om vognen står lige, og hvis du ikke har sådan et, kan du medbringe et vaterpas eller hente en vaterpas-app til din smartphone. 

Ny på camping
Det lille vaterpas på træktrianglen viser, om vognen står lige. Det er dog lettere at se, hvis man benytter et lidt større vaterpas. 

I længderetningen kan du justere vognens hældning ved hjælp af næsehjulet, men hvis vognen hælder i siderne, bliver du nødt til at placere en eller flere kiler under dækket og justere højden på den måde. 

Ny på camping
Kilerne kan både fås som hård plastik, som de viste på billedet, og de fås også i en oppustelig version, hvor du hæver og sænker højden ved hjælp af luft. 

Undgå bakterier 

Inden du fylder frisk vand på din campingvogn eller autocamper, skal du sørge for at tappe det gamle vand af, så du ikke blander det friske vand med gammelt vand. 

Ny på camping
Ofte hældes vandet på med en almindelig vandkande, men der findes også produkter, som er godkendt til drikkevand og dermed til formålet. Spørg gerne din campingforhandler til råds. 

Husk også, at du jævnligt – minimum en gang om året – skal rengøre vandtank og -slanger ved at hælde et desinficerende middel i tanken, så du undgår alger og bakterier i vandsystemet. 

Der findes en række desinficerende midler på markedet i forskellige prisklasser – spørg din forhandler til råds. Som regel fungerer midlerne ved, at du fylder vandtanken 60-70 procent op med vand, hælder det desinficerende middel i, åbner for haner og slanger, så vandet løber til, og slukker derpå for vandet og lader det stå i systemet et stykke tid – se på flasken for nærmere vejledning. 

Når det har stået tilstrækkeligt længe, tømmer du tanken og skyller efter med rent vand. 

Hvis du har begrænset lasteevne i vognen, er det en god idé at vente med at fylde vand på vognen, til du er fremme på campingpladsen. Hvis vandtanken er placeret bagest i vognen, er det ligeledes en god idé at vente med at fylde vand på, til I er fremme, fordi det kan give et ustabilt vogntog at køre med mange kilo bag akslen, og vand vejer. 

Bimmelim og bummelum 

DCU har tidligere på vores Facebookside lavet en fuldstændig uvidenskabelig undersøgelse af medlemmernes brug af toilettet i vognen. Svarene viste, at nogle kun bruger det til småt eller udelukkende om natten, mens andre bruger det både til stort og småt, for ”det er jo derfor, at det er der”, som flere udtrykte det. 

Endelig er der nogle, som aldrig bruger det til andet end opbevaring, fordi de foretrækker at bruge campingpladsens toiletter og ikke bryder sig om at tømme toiletkassetten, som sjældent er en opgave, der er rift om. 

Ny på camping
Tømning af toiletkassetten plejer ikke at være en af de opgaver, der er rift om i familien. 

Der findes mange toiletmodeller, men de fleste campingtoiletter til campingvogne, autocampere og fritidsbiler er kassettetoiletter fra Thetford eller Dometic. De har en aftagelig kassette under toiletkummen og en indikator, som viser, hvornår du skal tømme tanken. Som altid er det en god idé at læse brugsanvisningen grundigt før brug, så du ved, hvordan netop din toiletmodel fungerer. 

Når toilettet er fuldt, tager du kassetten ud gennem den udvendige toiletserviceluge og tømmer indholdet i campingpladsens udslagskumme. Husk at trykke knappen i hjørnet af kassetten ned, når du tømmer kassetten, for den tilfører luft, så indholdet løber pænt ud i stedet for at skvulpe. 

Bruger du toilettet, skal du huske at købe toiletvæske/tankrensningsmidler, som fås i et utal af varianter og mærker i enten flydende form eller som tabletter. Disse midler tilsættes dels skyllevandet, hvor de både dufter, holder skyllevandet rent, beskytter kummen og forebygger kalk og andre aflejringer, dels hældes de i toilettanken for at gøre efterladenskaberne flydende og forhindre lugtgener. Husk at hælde 2-3 liter vand i toiletkassetten sammen med tabletterne, hvilket gør det lettere at rengøre tanken.

Spørg din forhandler til råds om gode produkter til såvel skyllevand som toilettank, og husk at læse doseringsvejledningen, så du ikke hælder for meget i og belaster miljøet unødigt. 

Innovativt toilet

Der er også toiletter på markedet, der hverken bruger vand eller kemikalier. 

Det gælder blandt andet Clesana-toilettet, hvor man besørger man i en pose, som sidder i toilettet, og når man er færdig, trykker man på en knap på toilettet – fuldstændig som derhjemme – og så komprimeres og forsegles den kraftige pose, så der hverken er lugt eller risiko for, at indholdet løber ud, og posen dumper ned i den nederste beholder på toilettet. 

Derpå sørger toilettet selv for at gøre den næste pose klar til brug, så man ikke selv skal have fingrene ned i toilettet. 

Open

Autocamper Show vender tilbage for femte gang

Autocamper Show
AUTOCAMPER SHOW
Årets Autocamper Show finder sted fra 31. oktober til og med 2. november 2025 i MESSE C i Fredericia. Billetsalget åbner 1. august.

Tekst: Helle Midskov. Foto: Lasse Løndahl Henriksen 

Når Autocamper Show vender tilbage til Fredericia til efteråret, bliver det femte gang, Danmarks eneste messe, dedikeret til autocamperlivet, samler entusiaster fra hele landet. I MESSE C kan besøgende opleve et bredt udvalg af de nyeste autocampere, vans, campervans, telte og campingudstyr – samlet på ét sted. 

Inspiration 

Over 200 køretøjer vil være udstillet, og en lang række af landets importører og forhandlere står klar til at rådgive og præsentere de seneste nyheder. Gæster kan også tale direkte med producenter og hente idéer til kommende ture. 

Aktiviteter for alle 

Programmet byder på workshops om emner som valg af det rigtige udstyr, kørsel og sikkerhed, vedligeholdelse og praktiske tips til livet på farten. Der vil være noget for hele familien – også konkurrencer og underholdning.

Messen byder desuden på et inspirerende sceneprogram, hvor passionerede campister deler ud af deres erfaringer. Blandt foredragsholderne er Gitte Jarlholm, der fortæller om at give slip på det trygge, Siff og Michael fra YouTube-kanalen Siffinity Life, som har valgt bondegården fra og vejen til, og Peer Neslein, der viser sin film fra en spektakulær rejse rundt om Jotunheimens fjelde. Derudover fortæller Kirstine om sit vanlife-eventyr, der begyndte med ønsket om mere sne og mindre husleje. 

 

Autocamper Show
Der plejer at være rift om billetterne til Camp C, når der holdes Autocamper Show i Fredericia. Billetsalget til årets Autocamper Show åbner 1. august.

Overnat på Camp C 

For dem, der ønsker den fulde messeoplevelse, oprettes den midlertidige campingplads Camp C uden for messehallerne. Her kan besøgende overnatte i deres egen autocamper eller campingvogn og nemt gå til og fra messen i alle tre dage. 

Camp C drives af personale fra DCU, som også vil være til stede i messehallerne med en stand for at besvare spørgsmål om campinglivet og medlemskab. 

Åbningstider 

Autocamper Show 2025 har følgende åbningstider: 

• Fredag den 31. oktober kl. 11.00–17.00 

• Lørdag den 1. november kl. 10.00–17.00 

• Søndag den 2. november kl. 10.00–16.00

 

Læs mere om Autocamper Show her:

Open

Kan køleskabet blive for stort?

Køleskab
CAMPING
Vi kigger på nogle af de mest almindelige årsager til, at campingkøleskabet ikke køler nok.

Tekst Torben Brandt 

Hvert år er der campister, som kommer hjem fra campingferien med oplevelsen af, at deres køleskab ikke har leveret den køling, de havde forventet, så øllerne har været lunkne, mælken er blevet sur og pålægget uspiseligt. 

Problemerne opstår meget sjældent i kompressorkøleskabe, fordi de ganske enkelt er bedre til at køle end absorptionskøleskabene, uanset udetemperatur, og hvis de en sjælden gang skyld ikke køler ordentligt, skyldes det som regel en fejl på køleskabet, der så skal repareres. 

Anderledes forholder det sig med et absorptionskøleskab, der er mere følsomme over for faktorer som temperaturen udenfor og parkeringer, hvor vognen står på skrånende grund. 

Køleskab
Absorptionskøleskabene er mere følsomme over for skrå parkeringer end kompressorkøleskabene. 

Skal være bygget ordentligt ind 

Der er dog også andre ting, der kan have indvirkning på, om køleskabet fungerer. For det første skal selve køleskabet naturligvis være fejlfrit og i orden. For det andet er det vigtigt, at køleskabet er bygget korrekt ind i campingvognen eller autocamperen fra producentens side, så der er så meget cirkulation omkring køleskabet som muligt, så varmen kan blive transporteret væk. 

Det er desværre ikke altid tilfældet, og så kan det være værd at overveje at få monteret en ventilator bagpå, som kan hjælpe med at få varmen væk. 

For det tredje skal strømtilførslen både inde i vognen og på campingpladsen være tilstrækkelig, så der kommer strøm nok til at drive køleskabet og fryseren. 

Netop udfordringen med at få strøm nok er en af årsagerne til, at de fleste campister med et absorptionskøleskab vælger at lade køleskabet køre på gas, fordi det sikrer en mere stabil maksydelse. Desuden er gassen ofte billigere end strømmen, hvilket også taler til gassens fordel. 

Kan køleskabet blive for stort? 

I takt med at kravene til komfort øges på campingferien, er mange af køleskabene også vokset, så det er muligt at have rigeligt af både mad og drikke med på ferien og handle ind til flere dage ad gangen. 

Udfordringen kan dog være, at et stort køleskab på f.eks. 190 liter stiller ret store krav til køleaggregatet, så spørgsmålet er, om de største campingkøleskabe i virkeligheden er blevet så store, at de har svært ved at køle tilstrækkeligt? 

- Både ja og nej. Hvis aggregatet i absorptionskøleskabet er dimensioneret til køleskabets størrelse, og hvis kompressoren i kompressorkøleskabet er dimensioneret korrekt, så betyder køleskabets størrelse ikke noget, siger Jesper Flohr, der er servicemanager i Norden hos Dometic, der er en af de store leverandører af blandt andet køleskabe til caravanindustrien. 

- Udfordringen er, at køleskabene ikke må veje for meget, og at de skal være strømbesparende, og så er det, at tingene kan begynde at blive svære. I både USA og Australien har de kæmpestore side-by-side køleskabe, som køler storartet, men så vejer de også 2-3 gange så meget som de køleskabe, vi bruger i Europa, og de bruger også meget mere strøm, siger Jesper Flohr. 

Han peger også på en anden ting, som kan have betydning for kølingen i køleskabet. 

- Ofte bliver der lagt for mange ting ind i køleskabet. I de kompressorkøleskabe, vi har i vores hjem, har køleskabene ofte en blæser, der cirkulerer luften i skabet, men det har man ikke på samme måde i campingkøleskabe, og det stiller krav til, at man ikke pakker for mange ting ind i køleskabet, siger Jesper Flohr. 

Køleskab
Det er vigtigt ikke at putte for mange ting i køleskabet, hvis det skal holde en ordentlig temperatur. 

Skru ned 

Morten Gravgaard, teknisk direktør hos KG Camping i Kolding, der er et af DCUs Servicecentre, giver på KG Campings hjemmeside forskellige campingtips, blandt andet til ejere af absorptionskøleskabe, der oplever, at køleskabet ikke køler nok. 

For hvis ferien holdes i varme egne, hvor temperaturen udenfor sniger sig op over 30 grader, vil det være logisk at tænke, at man skal skrue op for regulatoren i absorptionskøleskabet, men i virkeligheden skal man skrue ned. 

- Forklaringen er ret teknisk, men den korte version er, at når luften udenfor er varm, skal der bruges en mindre flamme for at opnå den optimale køleeffekt i køleskabet, og så skal der skrues ned for regulatoren. Omvendt er det, når temperaturen nærmer sig frysepunktet, for når det er koldt udenfor, skal køleskabet bruge en større flamme for at køle optimalt, og så skal der skrues op for regulatoren, forklarer Morten Gravgaard.

Open

Lette vogne til skarpe priser

Lette vogne til skarpe priser
CAMPING
Mindre biler på fossilt brændstof og elbiler må ofte ikke trække ret meget. Alligevel findes der adskillige interessante telt- og campingvogne til campister, der har en bil med begrænset trækkraft.

Tekst Torben Brandt 

Er man den glade indehaver af en elektrisk Kia EV9, må man trække en campingvogn helt op til 2.500 kg. BMW, Mercedes, Audi og Volvo har alle elektriske modeller, som må trække 1.800 kg, og den meget solgte Tesla Y må trække 1.600 kg. 

For få år tilbage var ikke ret mange elbiler godkendt til at trække noget. Det er der heldigvis blevet lavet om på, men der findes fortsat mange elbiler, som ikke må trække mere end 750-1.000 kg, selvom de har masser af kræfter. 

I nogle tilfælde er det dog muligt at veje dem op til at trække lidt mere – det gælder f.eks. flere af Skodas elbiler, hvor koblingsvægten kan øges fra 1.000 kg til 1.200 eller endda 1.400 kg. 

Har du en bil, uanset om den kører på elektrisk eller fossilt brændstof, med begrænset koblingsvægt, behøver du dog ikke at fortvivle, for der findes heldigvis alligevel interessante telt- og campingvogne på markedet, som du og familien kan campere i. 

Samtidig er de lette camping- og teltvogne som regel også overkommelige i pris, og derudover betyder vognenes lave totalvægt, at bilister med en tung elbil har en chance for at holde sig under de 3.500 kg i samlet totalvægt for bil og anhænger, som er grænsen med et B-kørekort. 

Husk i den forbindelse, at du med et B-kørekort altid må hægte en trailer på 750 kg efter bilen, hvis bilen er godkendt til at trække den. Du kan altså godt med et B-kørekort have en bil med en totalvægt på f.eks. 3.000 kg og koble en teltvogn eller lille campingvogn med en totalvægt på 750 kg efter den, selvom du dermed ryger over de 3.500 kg i totalvægt.

Polsk letvægter

  • Mærke: Vega
  • Model: 365 NT
  • Egenvægt: 650 kg
  • Totalvægt: 850 kg
  • Lasteevne: 200 kg
  • Pris: 127.640 kr. 

Vega er fremstillet i Polen og opbygget over de gamle Safari-vogne, som havde sin storhedstid i Danmark i 80’erne og 90’erne. 

Lette vogne til skarpe priser
Den lille Vega 365 NT er skarp både i pris og vægt. 

De hed også Opus en kort overgang, men i dag hedder de Vega, og det er en interessant vogn for parret eller familien med et enkelt, lille barn, hvor alle kan sove i siddegruppen, som om aftenen omdannes til en seng. 

Vognen er også oplagt for jægeren, fiskeren eller outdoorparret, der primært bruger vognen som base. Vega er bygget i glasfiberforstærket plast på et helgalvaniseret chassis, så selvom prisen er blandt markedets laveste, er konstruktionen solid. 

Med en egenvægt på blot 650 kg og en totalvægt på 850 kg kan den trækkes af langt de fleste biler. Vognen er ikke spækket med luksus, men den har det, man har brug for, når man tager afsted.

Lette vogne til skarpe priser
Siddegruppen kan omdannes til seng. 

Udover siddegruppen, der kan laves om til en seng, er der køkken i den ene ende, som har vask og to gasblus, kompressorkøleskabet er på 60 liter, og køkkenbordet har fornuftig arbejdsplads. 

Der er også et badeværelse, som har en håndvask og et kassettetoilet. Vognen har en standardpris på 117.500 kr., men ekstraudstyr som cykelholder, myggenetsdør med videre får prisen til at lande på 127.640 kr.

Lille og gennemtænkt

  • Mærke: Adria
  • Model: Aviva Lite 360 DK
  • Egenvægt: 720 kg
  • Totalvægt: 1.000 kg
  • Lasteevne: 280 kg
  • Pris: 142.980 kr. 

På Ferie for Alle præsenterede Adria den nye Aviva Lite 300 LH, som er den anden model i Aviva Lite-serien, der udmærker sig ved at være lette, billige og velindrettede. 

Lette vogne til skarpe priser
Aviva Lite 360 DK har mange velgennemtænkte løsninger. 

Her vises dog en Aviva Lite 360 DK, der første gang blev præsenteret i 2023, og som har to køjer bagest og en siddegruppe forrest, der om aftenen omdannes til forældreseng, så vognen har plads til fire overnattende. 

Der er ikke indlagt gas, så køleskabet er et elektrisk kompressorskab på 80 liter, og maden laves på et fritstående induktionskomfur, der kan flyttes udenfor, hvis man foretrækker at lave maden der. 

Lette vogne til skarpe priser
Induktionskogepladen kan rykkes ud i det fri, hvis man foretrækker det. 

Også andre steder er der tænkt fleksibilitet, for de traditionelle skabe og skuffer er erstattet af stofgarderober og plastikkasser, der kan pilles ned og flyttes rundt, og det samme gælder lyset, hvor lamperne kan oplades og klikkes af og på, så de kan rykkes rundt i campingvognen efter behov. 

Med en egenvægt på beskedne 720 kg kan denne campingvogn trækkes af de fleste biler.

God plads under teltdugen

  • Mærke: Trigano
  • Model: Galleon
  • Egenvægt: 400 kg
  • Totalvægt: 650 kg
  • Lasteevne: 250 kg
  • Pris: 79.995 kr. 

Det er svært at komme udenom teltvognene i en artikel om lette vogne, og derfor er det oplagt at kigge nærmere på Trigano Galleon, som er den billigste teltvognsmodel fra Trigano, hvor Itinéa er den dyreste. 

Lette vogne til skarpe priser
Der er god plads i Galleon, hvor opholdsrummet er på 21 kvadratmeter. 

Galleon har fire sovepladser og et opholdsrum på ikke mindre end 21 kvadratmeter, så plads er bestemt ikke en mangelvare, selvom man er en familie på fire. 

Selvom Galleon er en forholdsvis billig teltvogn, har den både støddæmpere, påløbsbremse, køkken, reservehjul, fortelt, store vinduespartier med gardiner samt stikblok på 220V og USB-stik, så udstyrsniveauet fejler ikke noget.

Lette vogne til skarpe priser
Der er fire sovepladser bag det store opholdsrum. 

 Egenvægten er 400 kg, og med en totalvægt på 650 kg er der en lasteevne på 250 kg at gøre godt med. Der er mulighed for at tilkøbe frontsolsejl, anneks, tagbagagebærer og sovekabine.

Let og aerodynamisk 

  • Mærke: T@B
  • Model: Offroad 320
  • Køreklar vægt: 708 kg
  • Totalvægt: 1.000 kg
  • Lasteevne: 292 kg
  • Pris: 198.120 kr. 
Lette vogne til skarpe priser
Det er svært ikke at have et blødt punkt for en lille charmetrold som denne T@B 320

De små dråbeformede T@B-vogne vækker altid opsigt, fordi de ikke ligner andre campingvogne, og samtidig er den aerodynamiske form brændstofbesparende i forhold til en mere traditionel campingvogn. 

Den køreklar vægt er 708 kg, og med en totalvægt på 1.000 kg er der næsten 300 kg lasteevne. Vognen er indrettet med køkken i front og en stor siddegruppe bagi, som kan omdannes til seng. Der er fint med arbejdsplads i køkkenet, ligesom siddegruppen er ganske stor, når man tager vognens størrelse i betragtning. 

Lette vogne til skarpe priser
Der er ikke oceaner af plads i den lille T@B.

Den er ikke født med toilet, men det er muligt at få f.eks. en Porto Porti i vognen, og ellers må man bruge campingpladsens faciliteter.  

Ståhøjden er ikke prangende, og en vogn af denne størrelse lægger op til, at man er meget ude i dagens løb, eller at man tilkøber f.eks. et fortelt eller en posemarkise, så man får nogle ekstra kvadratmeter at opholde sig på. 

Vognen koster 176.000 kr. i standardversionen, men ekstraudstyr som cykelholder, AKS sikkerhedskobling, myggenetsdør med videre får prisen på den udstillede model op på 198.120 kr.

 

Ideel til elbiler

  • Mærke: Silver
  • Model: Mini 270 Freestyle
  • Køreklar vægt: 595 kg
  • Totalvægt: 750 kg
  • Lasteevne: 155 kg
  • Pris: 149.995 kr. 

De små Silver-vogne udmærker sig ved både lav vægt og overkommelig pris, og eftersom totalvægten kun er 750 kg, behøver du heller ikke bekymre dig om dit kørekort, for med et B-kørekort må du altid gerne trække en trailer med en totalvægt op til 750 kg, hvis bilen er godkendt til det.

Lette vogne til skarpe priser
Med en totalvægt på 750 kg skal man ikke bekymre sig om sit kørekort, for med et B-kørekort må du altid gerne trække en trailer med en totalvægt op til 750 kg, hvis bilen er godkendt til det.

Vognen har hævetag, som slås ned under transport, hvilket sparer på brændstoffet. Mini 270 Freestyle har indgang gennem den store bagdør. Lige til venstre er køkkenet med det lille køleskab placeret under bordet, mens der helt i front er en siddegruppe, som om natten omdannes til seng for de to personer, der kan overnatte her. 

Lette vogne til skarpe priser
Vognens størrelse gør den oplagt som base for et aktivt udeliv. 

Vognen er oplagt til parret, der er aktive om dagen på cyklen eller i kajakken og kun bruger vognen som base om aftenen. 

Den egner sig også glimrende til den enlige campist, og så er den med sin lave vægt og skarpe pris et godt bud til campister med mindre biler, som ikke vil bruge en formue på campingvognen. Sider og tag er forstærket polyester, som betyder, at den er mindre udsat for skader i tilfælde af hagl og stenslag.

 

Open

Gratis internet på ferien kan blive dyrt

Foto Ingeniørforeningen
SIKKERHED
Mange danskere forbinder ferie med adgang til nettet, men det kan være en dyr fornøjelse på andre måder end forventet.

Ud over solcreme og badetøj er computere, tablets og smartphones øverst på pakkelisten, når mange danskere skal på sommerferie, og internetadgang rangerer efterhånden på linje med havudsigt og swimmingpool, når der skal vælges destination. 

– Der er ikke umiddelbart noget i vejen med, at man gerne vil kunne være online i ferien. Men selv i den mest afslappede ferietilstand bør både børn og voksne være meget opmærksomme på, at »Free WiFi« ikke altid er, hvad det giver sig ud for, siger Ingeniørforeningens ekspert i it-sikkerhed Jørn Guldberg. 

I en ny befolkningsundersøgelse blandt 1.996 danskere, som Norstat har foretaget for IDA, svarer 55 procent, at de altid eller ofte benytter åbne wifi-netværk på caféer og hoteller, når de er på ferie. Men det er ikke uden risiko, forklarer Jørn Guldberg. 

Kun hver femte dansker holder sig helt eller næsten helt fra at bruge gratis netværk på ferien – syv procent svarer, at de aldrig anvender dem, mens 12 procent gør det sjældent. 

Råd til en mere sikker ferie 

Jørn Guldberg opfordrer til, at man altid slår wifi fra på alt, hvad man har taget med på ferie. Er man på ferie i Europa, bør man benytte sig af den data, man allerede har købt via sit abonnement, eller downloade film og spil hjemmefra. 

– Sørg desuden for at have opdateret dine programmer, inden ferien starter, og tjek samtidig, at du har sikkerhedsprogrammer installeret. Ikke bare på din computer, men også på din tablet og smartphone. Skulle uheldet være ude, er det desuden rart at have taget backup af alt, inden man tager af sted, siger han. 

Andre løsninger kan være at installere programmer, der krypterer kommunikationen, og investere i en VPN-løsning, som kan skabe en sikker internetforbindelse. 

Open

Tyveri fra forteltet – hvordan er du dækket?

Forteltet
FORSIKRING
Får du stjålet ejendele fra campingvognens fortelt, er det ikke altid, at du kan få det dækket af dit forsikringsselskab. Det kommer an på, hvilke ting der er tale om, og så er der forskelle fra selskab til selskab.

Tekst Stina Askholm Mellerup 

Foto Lasse Løndahl Henriksen

Mange bruger forteltet som en forlængelse af livet i campingvognen, hvor der bliver spist aftensmad, læst bøger og set fjernsyn om aftenen, og hvor overtøj og andre ejendele bliver opbevaret, fordi pladsen i vognen måske er for trang. 

Ikke alt dækkes

Den hyggelige campingferie kan dog hurtigt gå hen og blive afløst af frustration, hvis du vender retur til forteltet og finder ud af, at kaffemaskine, fjernsyn, tøj eller andre ejendele er blevet stjålet, mens du har været på tur eller været oppe at vaske op. Det er nemlig ikke alt, som bliver dækket af din forsikring. 

- Man kan tale om to typer af tyveri – simpelt tyveri og indbrudstyveri. Indbrudstyveri er, når der er tale om tyveri fra en forsvarligt aflåst bygning, f.eks. et hus, og det kan et fortelt ikke være, også selvom der er sat en hængelås på lynlåsen. Derfor vil tyveri fra et fortelt altid blive betegnet som simpelt tyveri, og her gælder nogle begrænsninger på dækningen, fortæller Anne Garde Slothuus, der er forsikringsekspert hos Forsikringsoplysningen under brancheforeningen Forsikring & Pension. 

Hun fortsætter: 

- Ved simpelt tyveri får du som udgangspunkt ikke dækket særlige værdigenstande og såkaldt tyvetækkelige ting som f.eks. smykker, penge eller en meget dyr taske. I nogle forsikringsselskaber kan der også være krav om, at elektronik som mobiltelefoner, fjernsyn eller bærbare computere ikke må have været synligt udefra, hvis de skal blive dækket ved tyveri fra fortelt. Der kan også være krav om, at du skal have forsøgt at gøre det svært for tyven ved at have sat en hængelås på forteltet. Det kan også være et krav, at der er tegn på voldeligt opbrud af teltet. Derfor vil jeg altid anbefale, at du tjekker betingelserne hos dit eget forsikringsselskab for at være sikker på, hvad der gælder for dig. 

Forskel på forsikringer 

Inden for kategorien simpelt tyveri skal du også være opmærksom på, hvilken type forsikring som dækker hvad. 

- Din almindelige indboforsikring dækker simpelt tyveri af de ting, som du tager med frem og tilbage fra dit normale sikringssted, altså dit hus eller din lejlighed. Det gælder eksempelvis tøj, toiletsager og lignende. Alt andet indbo, der normalvis befinder sig fast i campingvognen eller forteltet, f.eks. service, campingmøbler, grej, grill og andet inventar, skal dækkes af et tillæg til kaskoforsikringen i din campingvognsforsikring. Hvis grillen er én, som du tager med frem og tilbage fra dit hus eller lejlighed, vil den blive dækket af din indboforsikring. Normalvis vil tillægsforsikringen automatisk indgå i din kaskoforsikring, men tjek med dit forsikringsselskab – og sørg også for at tjekke, at forsikringssummen svarer til værdien af dit indbo, siger Anne Garde Slothuus fra Forsikringsoplysningen. 

Forteltet
Tjek altid med dit forsikringsselskab, hvordan du er dækket i tilfælde af indbrud i forteltet. Betingelserne kan variere fra selskab til selskab.  

Hun fortæller endvidere, at der kan være krav om beboelse af campingvognen, for at du er dækket ved simpelt tyveri fra forteltet. 

- Hvis du eksempelvis er fastligger og kun opholder dig på campingpladsen i weekenderne, er det ikke sikkert, at du er dækket, hvis der sker tyveri af dine ejendele fra forteltet i løbet af ugedagene. Hos nogle selskaber er du dækket i ubeboede campingvogne og fortelte, hvis du har sat en hængelås på forteltet. Så igen handler det om at tjekke det enkelte selskabs betingelser for at være på den sikre side. 

Forsikringsekspertens bedste råd 

  • Uanset, hvordan du er dækket, er det altid en god idé at låse sit fortelt. Det vil alt andet lige gøre det sværere for en eventuel tyv at bryde ind i forteltet.
  • Lad være med at lade dyre værdigenstande ligge fremme i forteltet, så du frister svage sjæle, når du ikke er til stede.
  • Tjek altid med dit eget forsikringsselskab, hvordan du er dækket, da det kan variere fra selskab til selskab.
Open

Hvilket køleskab skal du vælge?

Køleskabe
UDSTYR
Som campist kan du i de fleste tilfælde vælge mellem et kompressorkøleskab og et absorptionskøleskab. De har hver især nogle fordele og ulemper, som vi kigger nærmere på her.

Tekst Torben Brandt 

Foto Rasmus Schønning, Lasse Løndahl Henriksen og Adobe Stock

Når du går ind i en ny campingvogn eller autocamper, er det stadigvæk mest sandsynligt, at den er udstyret med et absorptionskøleskab, selvom kompressorkøleskabene de senere år er blevet mere populære og har vundet en større andel af markedet. 

Den væsentligste forskel på absorptions- og kompressorkøleskabene er, at et absorptionskøleskab både kan køle på 230 V, 12 V og på gas. Anderledes er det med kompressorkøleskabet, som er den type, der også findes i vores private hjem, for det kan køle på 230 V og 12 V, men ikke på gas. 

Absorptionskøleskabet giver fleksibilitet 

Absorptionskøleskabenes evne til både at køre på strøm og gas, er noget, som mange campister værdsætter og efterspørger. Derfor er det fortsat også absorptionskøleskabene, som producenterne oftest monterer i vognene. 

En anden fordel ved absorptionskøleskabet er, at det har en lang holdbarhed, fordi det ikke indeholder en masse mekaniske dele, som kan gå i stykker, og at det stort set er lydløst. 

Det samme kan ikke siges om kompressorkøleskabet, som afgiver en summende lyd, når det kører, hvilket det også gør om natten. 

Netop lyden fra kompressoren er noget af det, som ofte overrasker campister, når de har fået installeret et kompressorkøleskab. 

Køleskabe
En kompressor afgiver lyd, og når køleskabet står tæt på soveværelset, kan lyden opfattes generende.

I den private bolig står køleskabet som regel langt væk fra soveværelset, og vi hører ikke, når kompressoren går i gang. Anderledes er det i campingvognen eller autocamperen, hvor man sover tæt på køkkenet og dermed også køleskabet, og så kan man ikke undgå at høre lyden, når det går i gang. 

Om det er en generende lyd, vil være forskelligt fra person til person, for lyd opfattes meget individuelt, og selvom en lyd ikke er høj målt i decibel, kan den alligevel føles generende – tænk blot på en dryppende vandhane eller en klikkende kuglepen. 

Lyden fra en kompressor er ikke høj, men for nogle mennesker føles den alligevel så generende, at det går ud over deres nattesøvn, mens andre overhovedet ikke lægger mærke til kompressoren og sover fint, selvom den går i gang med jævne mellemrum. 

Kompressorkøleskab køler bedst 

Selvom kompressorkøleskabene afgiver lyd og kun kan køre på strøm, har de alligevel vundet gradvist mere indpas de senere år i campingvogne og autocampere. Forklaringen er, at de køler lige så godt som vores køleskabe og frysere derhjemme, uanset udetemperaturen, så man slipper for at have fordærvede madvarer, sur mælk og lunkne pilsnere. 

Derudover virker de også, selvom vognen holder på en skrånende grund. 

Køleskabe
Et absorptionskøleskab er følsomt over for hældninger på mere end 6-7 grader. 

Det er ikke tilfældet med absorptionskøleskabene, som ikke virker optimalt, hvis vognen holder med en hældning på mere end 6-7 grader, og som også ofte har meget vanskeligere ved at køle mad og drikke, når det er meget varmt udenfor. 

Fordærvet mad 

Hvert år kan man læse beretninger på diverse campingfora, hvor campister kommer hjem fra Sydeuropa og har oplevet, at absorptionskøleskabet ikke kunne køle tilstrækkeligt i de høje temperaturer. 

De fleste absorptionskøleskabe er i en klasse, der hedder SN. Det betyder, at de fungerer bedst, når udetemperaturen ligger på mellem 10 og 32 grader, hvilket er glimrende, når ferien holdes i Danmark eller i andre nordeuropæiske lande, men det kan være udfordrende, hvis ferien holdes i Sydeuropa, hvor lufttemperaturen meget ofte vil være højere end 32 grader. 

Når det er så varmt udenfor, er det svært for absorptionskøleskabet at køle, og temperaturen inde i køleskabet vil stige. Køleskabet risikerer at overophede, og i værste fald holder det helt op med at køle, og så varer det ikke længe, før letfordærvelige varer bliver uspiselige. 

For at hjælpe kulden i køleskabet på vej i meget høje udendørs temperaturer kan det anbefales at forsøge at placere hele vognen – eller som minimum køleskabssiden - i skygge, at fjerne ventilationsristen og at få installeret en ventilator, der kan lede varmen væk fra køleskabet. 

Køleskabe
Du kan hjælpe kulden på vej i køleskabet ved at parkere vognen i skyggen, hvis det er muligt. 

Køb en køleboks 

Det er altid en god ide at have et termometer liggende i køleskabet, så du kan holde øje med, hvor koldt det egentlig er. For når det er meget varmt udenfor, vil drikkevarerne måske føles kolde, hvis de er 15 grader, men i realiteten er temperaturen inde i skabet så høj, at maden hurtigt bliver dårlig og mælken sur. 

Køleskabe
Det er en god ide at have et termometer liggende i køleskabet, så man hele tiden kan følge med i, hvor koldt køleskabet er. 

Hvis I ofte holder ferie under sydlige himmelstrøg og jævnligt oplever problemer med absorptionskøleskabets ydeevne, er det værd at overveje at supplere med en kompressorkøleboks, der f.eks. kan stå i forteltet. De fås i forskellige mærker, størrelser og prisklasser 

Under kørslen 

Når du er på farten med campingvognen eller autocamperen, kan du vælge mellem at lade dit absorptionskøleskab køre på enten el eller gas. 

Et absorptionskøleskab er dog noget af en strømsluger, og derfor vælger mange at lade det køre på gas under kørsel, hvor det typisk også køler bedre og mere affektivt end på strøm. Husk, at du ikke må have gassen tændt på tankstationer og færger, og at du skal lukke for gassen, før du kører ind de steder. 

Hvis køleskabet ikke køler ret godt under kørslen, skyldes det ofte, at de ledninger, som skal forsyne køleskabet med strøm, ikke er kraftige nok, så køleskabet ikke får nok strøm. I så fald vil det være nødvendigt at få et bilværksted til at trække et kraftigere kabel fra bilbatteriet til anhængertrækkets stik. 

Bestiller du bilen fra ny, er det en rigtig god ide at vælge et originalt anhængertræk og oplyse, at bilen skal bruges til at trække en campingvogn, så værkstedsfolkene kan dimensionere kabler og ledninger korrekt. 

Overvej litiumbatterier 

Kører du med et kompressorkøleskab, er det værd at overveje at købe et ekstra batteri til campingvognen, så du f.eks. har to batterier på hver 75 eller 100 Ah, som kan forsyne køleskabet med strøm i flere dage – især hvis du supplerer med solceller på taget. 

Der er flere muligheder for valg af batterier. Selvom litiumbatterier er dyrere end traditionelle campingbatterier, er det alligevel værd at overveje at købe litiumbatterier, fordi de både er lettere og mere kompakte, og samtidig har de en fremragende ydeevne og lang holdbarhed. 

Hvis du kun har et enkelt batteri i campingvognen, er det en god ide at få installeret en batteri-booster med indbygget skille-relæ/batterivagt ved campingvognens batteri, som sikrer, at køleskabet ikke sluger al strømmen fra bilens batteri, når vognen holder stille. 

Hvad skal du vælge? 

Om du foretrækker et kompressor- eller absorptionskøleskab, er til syvende og sidst op til dig selv. Hvis fleksibiliteten ved at kunne køre på både gas og strøm er afgørende, vil et absorptionskøleskab være et godt valg, eventuelt suppleret med en kompressorkøleboks ude i forteltet, når du holder ferie i høje temperaturer. 

Omvendt vil det være fornuftigt at vælge et kompressorkøleskab, hvis du lægger stor vægt på, at køleskabet holder en stabil, lav temperatur, uanset hvordan temperaturen er udenfor. 

Kompressorkøleskab 

Fordele 

  • Både køleskab og fryser køler fremragende selv ved høje udendørs temperaturer
  • Fungerer, selvom vognen holder skråt
  • Lavt strømforbrug
  • Kan køre på solceller
  • Ulemper Kan ikke køre på gas
  • Kompressoren afgiver lyd – også om natten 

Absorptionskøleskabet 

Fordele 

  • Kan køre på både 12V, 230V og gas
  • Stort set lydløst
  • Lang holdbarhed på grund af få mekaniske dele
  • Ulemper Følsomt over for hældninger på mere end 6-7 grader
  • Har svært ved at køle ved høje udendørs temperaturer
  • Har et højt strømforbrug 

Hjælp kulden på vej 

Hvis køleskabet har svært ved at køle nok, er her et par tips til at hjælpe kulden på vej: 

  • Fjern ventilationsristen, så køleskabet kan komme af med varmen
  • Placer så vidt muligt den side, hvor køleskabet sidder, i skyggen
  • Få installeret en ventilator der kan lede varmen væk fra køleskabet
  • Undgå at åbne køleskabsdøren for ofte
  • Læg frosne vandflasker fra køleboksen til optøning i køleskabet
Open
Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser.
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her