Vinterdæk kan give bøder om sommeren

Foto: Bridgestone Danmark
DÆK
DCU har i den seneste tid fået mange henvendelser fra medlemmer, der planlægger bilferie sydpå og er i tvivl om de nye dækregler i Italien og Belgien.

Tekst Helle Midskov. Foto: Bridgestone Danmark

Spørgsmålene fra medlemmerne handler blandt andet om, hvorvidt man må køre med vinter- eller helårsdæk om sommeren, og om reglerne også gælder campingvogne. 

Reglerne, der er indført i Italien og Belgien, gælder kun bilen/autocamperen – ikke campingvognen. Men det kan alligevel blive dyrt, hvis bilen ikke opfylder de nye krav til dækkenes hastighedsgodkendelse. 

Vinterdæk hører til om vinteren 

Først og fremmest skal det slås fast, at vinterdæk er beregnet til kørsel i vinterperioden, og at det af flere grunde er en rigtig dårlig idé at fortsætte med dem på bilen om sommeren. At køre med vinterdæk i sommervarmen er både sikkerheds- og miljømæssigt en dårlig løsning. De giver ikke samme optimale vejgreb som sommerdæk, og ser vi på økonomien, koster det også ekstra - både i form af større slid, højere brændstofforbrug og kortere rækkevidde på elbilen. 

Særlige regler kan ramme 

For at give et fuldt overblik gennemgår Dækbranchen Danmark her kort, hvad de nye regler betyder. 

Visse lande - Italien og Belgien – har indirekte et krav om, at bilen skal være udstyret med sommerdæk for, at kørslen ikke skal udløse bøder. Alle dæk har forskellige mærkninger på dæksiden - herunder mærkning af den maksimale hastighed, dækkene er godkendt til. 

Mange vinterdæk har en lavere hastighedsgodkendelse end sommerdæk, hvilket også gælder for visse helårsdæk. Disse dæk må gerne benyttes i vinterperioden, selv om de er designet til en lavere maksimal hastighed. Ved kørsel med sådanne dæk skal man dog i de fleste lande have et klistermærke eller en seddel i bilen, der viser den maksimale hastighed, man må køre med på de monterede dæk. 

Andre krav i sommerperioden 

I sommerperioden kan det dog få helt andre konsekvenser at køre på vinter- eller helårsdæk med lav hastighedsgodkendelse. Nogle lande kræver nemlig, at dækkenes hastighedsgodkendelse svarer til bilens typegodkendte topfart. Et klistermærke eller en seddel er derfor ikke tilstrækkeligt som dokumentation i disse tilfælde. Det gælder fx i Belgien fra den 30. april, mens Italien stiller endnu strengere krav. Her skal dækkene - uanset dæktypen - leve op til den angivne tophastighed, der er anført for dækkene i bilens typegodkendelse, understreger Dækbranchen Danmark. 

Det betyder, at hvis dækkene i godkendelsen er angivet til 270 km/t – selvom bilens faktiske topfart kun er 240 km/t – så skal dækkene være godkendt til 270 km/t. Dette gælder i Italien fra 1. maj 2025. 

T eller V – ikke kun et bogstav til forskel 

Selv om fartgrænserne i langt de fleste lande betyder, at man sjældent udnytter bilens tophastighed, skal dækkene stadig kunne klare den, forklarer Dækbranchen Danmark. Derfor nytter det ikke at køre med T-mærkede vinter- eller helårsdæk, hvis deres maksimale hastighed fx er 190 km/t, når bilens typegodkendte topfart er 240 km/t. I sådanne tilfælde skal dækkene være mærket med et V, som svarer til 240 km/t. Har bilen derimod vinter- eller helårsdæk, som er V-mærkede, vil de være lovlige at bruge om sommeren - men som nævnt tidligere, er det stadig et dårligt valg. 

Oplysninger om din bils tophastighed og dækkenes hastighedskoder kan findes på skat.dk under motorregister, hvor du kan tjekke bilens data: https://motorregister.skat.dk/dmr-kerne/koeretoejdetaljer/visKoeretoej?execution=e5s1 

Her skal du vælge: Køretøjsdetaljer, vis køretøj, indtast bilens registreringsnummer, tekniske oplysninger. 

Dækkenes hastighedskoder

I nedenstående tabel kan du se de forskellige hastighedskoder og respektive maksimale godkendte hastighed for dæk, som du lige bør tjekke i forhold til din bils, typegodkendte maksimale hastighed:

P – 150 km/t 
Q – 160 km/t 
R – 170 km/t 
S – 180 km/t 
T – 190 km/t 
U – 200 km/t 
H – 210 km/t 
V – 240 km/t 
W – 270 km/t 
Y – 300 km/t 
ZR – over 240 km/t 
ZR+Y – over 300 km/t

Hvad betyder det for dig som campist? 

Selvom reglerne kun gælder bilens dæk, er det vigtigt ikke at glemme campingvognen. DCU anbefaler, at campingvognens dæk udskiftes mindst hvert femte år - også selvom de ikke er slidte. Gummiet ældes og kan miste sine egenskaber. Brug kun dæk fra anerkendte producenter med dokumenteret holdbarhed og kvalitet. 

Har du en Tempo 100-godkendt vogn, gælder der særlige regler: Dækkene må maksimalt være seks år gamle, og de skal opfylde bestemte krav til hastighedsmærkning og belastningsindeks. Disse krav gælder hele året - både sommer og vinter. Tjek datoen og mærkningen på dine dæk, før I tager af sted.

Open

Pas på registreringsattesten

Foto Lasse L H
KØREKORT
Registreringsattesten er et vigtigt dokument, og det er afgørende, at man både passer godt på attesten og husker at tage del 1 af den med, når man skal køre i andre EU-lande.

Tekst: Helle Midskov. Foto: Lasse Løndahl Henriksen

Kan du huske, hvor du har din registreringsattest? Det er der faktisk en del, der ikke kan. Derfor er Motorstyrelsen nu ude med en kampagne, hvor den gør opmærksom på, hvor vigtigt det er, at man har styr på registreringsattesten. 

Registreringsattesten er et fysisk A4-dokument, som består af to dele. 

- Registreringsattesten er et vigtigt dokument, og det er afgørende, at man både passer godt på den og husker at tage del 1 af attesten med, når man skal køre i andre EU-lande. Det er ikke noget, man altid tænker over i hverdagen, og derfor vil vi gerne hjælpe med at minde danskerne om det, siger Motorstyrelsens direktør, Jørgen Rasmussen. 

Før sommerferien 

Motorstyrelsen oplever fx, at bilejere henvender sig før sommerferien for at bestille en ny registreringsattest, fordi de har fundet ud af, at de skal have attesten med på bilferien sydpå, og nu kan de ikke finde den originale. 

Motorstyrelsen opfordrer derfor bilejerne til at passe på deres registreringsattest, så de kan finde den, når de har brug for den. På den måde slipper de for besværet med at bestille en ny, som det tager op mod 10 hverdage at få leveret med posten. 

Motorstyrelsens vejledningsindsats omfatter blandt andet breve til alle landets nummerpladeoperatører (forhandlere og synshaller) med vejledninger i postkortstørrelse med det enkle budskab: ”Pas på registreringsattesten”. 

På vejledningskortet er der også en kort guide til, hvordan bilejere bestiller en ny attest, hvis den originale er blevet væk eller beskadiget. Det oplyser styrelsen i en pressemeddelelse.

- Vi ved, at nummerpladeoperatørerne møder borgerne i øjenhøjde, når de registrerer deres køretøjer. Derfor håber vi, at de vil udlevere vejledningskortene sammen med andet materiale om bilen til de nye bilejere, siger Jørgen Rasmussen. 

Ikke krav i Danmark 

I Danmark er det som udgangspunkt ikke et krav, at du har registreringsattesten i bilen, og Motorstyrelsen anbefaler, at bilejere kun har både del 1 og 2 i køretøjet i forbindelse med salg. Den fulde registreringsattest kan nemlig bruges til at skifte ejer på køretøjet, fordi det er fastsat i lovgivningen, at den, der er i besiddelse af registreringsattesten, har ejerens tilladelse til at omregistrere køretøjet. 

I andre EU-lande skal bilejere kunne fremvise del 1 af den originale registreringsattest, hvis de udenlandske myndigheder beder om det. Det er også vigtigt, at bilejerne har attesten med i udlandet, hvis uheldet skulle være ude, og bilen bliver beskadiget, så de ikke kan køre hjem til Danmark i den. I den situation kan de få brug for at vise attesten til et udenlandsk værksted. 

Gælder også campingvogne 

Motorstyrelsen opfordrer alle bilejere til at tjekke, at de har deres registreringsattest – og bestille en ny i god tid, hvis de ikke kan finde den. Reglerne om registreringsattest gælder også campingvogne, motorcykler og andre motorkøretøjer.

Open

Få styr på miljøzoner og vignetter før ferieturen

DCU foto
CAMPING
Skal du på bilferie i Europa, er det en god idé at sætte dig ind i reglerne for vejafgifter og miljøzoner.

Tekst: Helle Midskov. Foto: DCU

Det kan være svært at finde rundt i reglerne for vejafgifter og miljøzoner i udlandet. Der er stor forskel på, hvad der gælder fra land til land, og især omkring byerne kan der være restriktioner, du skal kende på forhånd. 

Her i artiklen giver vi dig et overblik over krav til vignetter og miljøzoner i nogle af de mest populære europæiske rejselande i 2025. Vil du have endnu flere detaljer, så besøg www.green-zones.eu/da, hvor du kan læse om mere end 200 miljøzoner i Europa og få information om midlertidige kørselsforbud. App'en ”Green Zones” findes også til både iPhone og Android. 

Har indført miljøzoner 

Adskillige lande og byer har de seneste år indført miljøzoner, hvor visse typer køretøjer - typisk dieselbiler - ikke må køre. Det gælder f.eks. i Tyskland, Frankrig og Italien. Også i Danmark har flere af de største byer nu mulighed for at begrænse adgangen for dieselbiler med EuroNorm 4 og derunder. 

Undersøg forholdene 

EU har endnu ikke ensrettet reglerne for miljøzoner og miljømærker. Det betyder, at hvert land har deres egne regler og krav. Du skal derfor undersøge forholdene i det enkelte land, før du tager afsted. 

Miljømærker og vignetter kan som regel købes online, ved grænser, på tankstationer eller posthuse. Men vær opmærksom på, at i nogle byer, særligt i Italien og Spanien, er det ikke muligt for turister at købe adgang til miljøzonerne. Her risikerer du bøder, hvis du kører ind uden tilladelse. Også FDM og Applus sælger både miljømærker og vignetter. 

Husk at bestille i god tid, da leveringstiden kan være flere uger. 

Oversigt 

Her i artiklen kan du få et overblik over vignetter og miljøzoner i en række europæiske lande. En del af oplysningerne stammer fra vores gode kollegaer på fdm.dk 

vignetter
Reglerne er forskellige fra land til land, så det er vigtigt at holde sig opdateret.

Belgien 

Betaling: Der skal som udgangspunkt ikke betales for at køre på de belgiske veje, bortset fra Liefkenshoek-tunnelen ved Antwerpen, hvor der opkræves vejafgift. 

Miljøzoner: Der er miljøzoner i Bruxelles, Gent og Antwerpen. I alle tre byer skal din bil registreres online, inden du ankommer. Det gælder uanset bilens alder og hvilken type brændstof den kører på. Nummerpladen bliver aflæst af kameraer ved indkørsel til zonen, og når bilen er registreret, gælder det i op til tre år, så længe registreringsnummeret ikke ændres. 

Du kan registrere bilen på følgende hjemmesider: 

Bruxelles:  www.lez.brussels/mytax 

Antwerpen: www.slimnaarantwerpen.be/en/LEZ 

Gent:  www.stad.gent/en/mobility-ghent/low-emission-zone-ghent 

England 

Betaling: Der er betaling på nogle engelske veje. På hjemmesiden gov.uk/uk-toll-roads kan du se, hvilke veje det drejer sig om. 

Miljøzoner: Flere byer i England har indført såkaldte ”Clean Air Zones”, hvor du skal betale, hvis din bil ikke opfylder bestemte miljøkrav. Det gælder f.eks. Birmingham, Bristol og Bath. I London gælder særlige regler. Her findes både en Congestion Charge Zone, en Ultra Low Emission Zone (ULEZ) og enkelte områder med Zero Emission Zone. 

Du kan læse mere og tjekke din bil på tfl.gov.uk/modes/driving/ultra-low-emission-zone 

Frankrig 

Betaling: Du betaler for at køre på de franske motorveje samt visse tunneller og broer. Betaling kan ske med kreditkort eller kontanter. Der findes også en elektronisk betalingsbrik kaldet ”Mango Mobilités by APRR”, men flere brugere har haft problemer med at gennemføre købet. 

Miljøzoner: Flere franske byer har indført miljøzoner. Paris var først, og siden er bl.a. Lyon, Lille, Grenoble og Strasbourg kommet til. 

Det franske miljømærke hedder Crit’Air Vignette og kan kun købes online på den officielle hjemmeside: www.certificat-air.gouv.fr. Prisen er ca. 5 euro inkl. forsendelse. Bemærk, at du skal uploade din registreringsattest som pdf, og filen må maksimalt fylde 400 kb. Der findes snydehjemmesider, så vælg den, der ender på .gouv.fr. 

Crit’Air Vignetten findes i seks kategorier afhængig af bilens alder, brændstoftype og EuroNorm. Biler registreret før 1997 kan ikke få mærket. 

De store motorveje som A6, A7 og A42 er ikke omfattet af miljømærkeordningen. 

Holland 

Betaling: Du skal som udgangspunkt ikke betale for at køre på de hollandske motorveje, men enkelte tunneller - som Westerscheldetunnelen - kræver betaling. 

Miljøzoner: Holland har indført miljøzoner i flere større byer, blandt andet Amsterdam, Arnhem, Haag og Utrecht. Zonerne gælder især dieselkøretøjer og er tydeligt skiltet ved bygrænserne. 

Miljøzonerne er inddelt i en gul og en grøn kategori: - I gul zone må dieselbiler med EuroNorm 3 eller højere køre. - I grøn zone skal bilen mindst opfylde EuroNorm 4. Biler, der ikke kører på diesel, må som hovedregel gerne køre i byerne. Du kan læse mere om zonerne på www.milieuzones.nl/english 

Italien 

Betaling: Du betaler for at køre på de italienske motorveje. Det er nemmest at betale med kreditkort, men kontanter kan også bruges. 

Miljøzoner: I mange italienske byer er der indført ZTL-zoner (Zona Traffico Limitato), ofte midt i bykernen. Oversigt over byer finder I her på: ztl-italia.blogspot.dk. Vær derfor særligt opmærksom på skiltningen (Zona Traffico Limitato - ZTL), der markerer grænsen til zonerne. Kører du ind i en zone, bliver din nummerplade automatisk fotograferet, og er du ikke registreret med en gyldig tilladelse, får du en bøde tilsendt. Som udgangspunkt kan turister ikke købe adgang. Det anbefales derfor at parkere på større p-pladser uden for centrum. I den historiske bymidte i Milano er der indført et særligt tillæg - et forureningstillæg. Her betales for et ”Ecopas”, som er et ”afgiftstillæg”, som du betaler for i dagtimerne. Det kan købes i lokale kiosker. 

Tyskland 

Betaling: Der er endnu ikke indført generel vejafgift for personbiler. 

Miljøzoner: Cirka 70 byer kræver miljømærke (Umweltplakette). Det grønne mærke dækker biler med EuroNorm 4, 5 og 6. I Hamborg er der skærpede regler på enkelte strækninger for ældre dieselbiler. Mærket kan købes i Tyskland eller bestilles hos FDM og Applus. Det tyske miljømærke følger bilens registreringsnummer i hele dens levetid. Dog bliver du nødt til at anskaffe dig et nyt, hvis din forrude går i stykker og skal udskiftes. 

Kroatien
Man skal betale for at køre på en række af de kroatiske motorveje.

Kroatien 

Betaling: Du skal betale for at køre på mange af de kroatiske motorveje. Betaling sker ved betalingsanlæg med kort eller kontanter. Miljøzoner: Kroatien har ikke indført miljøzoner. 

Portugal 

Betaling: Mange motorveje kræver betaling – enten via betalingsanlæg eller elektronisk registrering. Se www.portugaltolls.com/en, hvor du kan få et overblik over, hvilke veje det drejer sig om. 

Miljøzoner: I Lissabon er der en miljøzone med adgangsbegrænsning for ældre dieselbiler i dagtimerne. 

Spanien 

Betaling: Det kræver betaling at køre på nogle af de spanske motorveje. Du kan betale med kreditkort eller kontanter, men du kan også i banker og på nogle tankstationer købe en Telepeaje eller Via T, der er en automatisk betalings-bizz, som du sætter i bilens forrude. 

Miljøzoner: Madrid og Barcelona har miljøzoner, som turister ikke kan købe mærkater til. Flere byer kan også midlertidigt forbyde visse biler ved høj forurening. 

Slovenien 

Betaling: Du skal betale for at køre på de slovenske veje. Du kan enten købe en motorvejsmærkat på tankstationerne eller en e-vignette, som er en elektronisk vignette, der er knyttet til nummerpladen på din bil. E-vignetten købes på hjemmesiden evinjeta.dars.si/en. Biler og autocampere med en totalvægt på maks. 3.500 kg hører til i klassen 2A, som koster 16 euro for en uge eller 32 euro for en måned, mens autocampere over 3.500 kg skal købe en 2B, der koster 32 euro for en uge og 64,1 euro for en måned. 

Miljøzoner: Ingen miljøzoner. 

Slovakiet

Betaling: I Slovakiet skal du betale for at køre på motorvejene, hvor du betaler du med en e-vignette, som du kan købe på hjemmesiden https://eznamka.sk/en

Miljøzoner: Ingen miljøzoner. 

Polen 

Betaling: Du skal betale for at køre på nogle af de polske veje. Du kan enten betale med kontanter, gængse kreditkort eller via app. Se www.etoll.gov.pl. 

Miljøzoner: Der er endnu ikke faste miljøzoner, men enkelte byer - f.eks. Krakow – planlægger indførelse. 

Tjekkiet 

Betaling: Du skal bruge en elektronisk vignette, som købes på www.edalnice.cz. 

Miljøzoner: Der er ikke miljøzoner i Tjekkiet. 

Sverige
Reglerne er forskellige - også i de nordiske lande. Der er betalingsring omkring Stockholm og Göteborg, hvor du efterfølgende får en regning tilsendt, hvis du kører derind.

Sverige 

Betaling: Der er betalingsring omkring Stockholm og Göteborg, hvor du efterfølgende får en regning tilsendt, hvis du kører derind. Derudover er der betaling på to omfartsveje i henholdsvis Motala og Sundsvall, hvor fakturaen ligeledes sendes efterfølgende. 

Miljøzoner: På en enkelt gade i Stockholm har man indført forbud mod ældre dieselbiler. På den 2,5 km lange Hornsgatan gennem Stockholm er det kun tilladt at køre med dieselbiler, hvis de lever op til mindst Euronorm 6. Der er planer om at udvide miljøzonerne. 

Norge 

Betaling: Mange veje kræver betaling. Tidligere kunne du betale med en BroBizz, men den mulighed gælder ikke længere. I stedet for kan du betale ved at oprette en aftale på ØresundPay på hjemmesiden https://oresundpay.com/da.

Miljøzoner: Ingen faste miljøzoner, men Oslo kan midlertidigt begrænse dieseltrafik ved høj forurening. 

Østrig 

Betaling: Du skal have en vignette – enten fysisk eller elektronisk – for at køre på motorvejene i Østrig. Du kan købe den via www.asfinag.at. Husk at elektroniske vignetter først gælder efter 18 dage, medmindre du fraskriver dig fortrydelsesretten. Du kan også købe en motorvejsmærkat hos FDM, hvor den koster 93 kroner for en periode på 10 dage, og 234 kroner for en periode på to måneder. 

Miljøzoner: Østrig har ikke miljøzoner. 

Schweiz 

Betaling: Motorveje kræver en vignette, som gælder i 14 måneder. Fås som fysisk mærkat og kan købes hos FDM for 330 kroner eller elektronisk via www.e-vignette.ch. Hvis du har campingvogn, skal den have sin egen vignette. 

Miljøzoner: Der er ikke faste miljøzoner, men Genève kan indføre midlertidige restriktioner ved høj luftforurening. 

Ændrer sig løbende 

Reglerne for vignetter og miljøzoner ændrer sig løbende, og flere lande skærper kravene år for år. Det er derfor en god investering af tid at tjekke reglerne, inden du kører hjemmefra. Særligt i storbyer og i perioder med høj luftforurening kan du risikere bøder, hvis du ikke har styr på kravene. 

Vær opmærksom, bestil i god tid, og glæd dig så til at tage på ferie med ro i maven og udsigt til oplevelser i hele Europa.

Open

Årets Campingtrækker 2025 er helt elektrisk

Årets campingtrækker 2025
CAMPING
For første gang er Årets Campingtrækker en elbil. Vinderbilen er et tegn på, hvor langt elbilerne er kommet.
Locked

Tekst Morten B. Bek

Foto Rasmus Schønning og Lasse Løndahl Henriksen 

Efter en pause på mere end to år er Årets Campingtrækker tilbage. Meget er sket i verden siden da - og rigtig meget er sket i bilindustrien. Nye bilmærker er kommet til, især fra Kia, og store velrenommerede mærker er i dyb krise. 

Da DCU senest kårede Årets Campingtrækker, var plug-in hybriderne det helt store hit i Danmark. De delvist elektriske bilmodeller var i mange tilfælde billige, kraftigt motoriserede og fyldt med udstyr, da kåringen af Årets Campingtrækker 2023 fandt sted. 

Det var da også en plug-in hybrid, der kørte hjem med titlen: Volvo XC60 T6 Recharge. Det var absolut ingen prisbillig firehjulstrækker, men den gav faktisk rigtig god værdi for pengene. 

Til 2023-kåringen var to ud af 10 biler fuldelektriske. Og de havde ikke en chance. Aiways U5 var måske nok billig i indkøb, men den skuffede på næsten alle områder. 

Volkswagen ID.5 gav et fint indtryk, men den var hverken billig, lækker eller udstyret med en kraftig motor. Elbilernes indtog i Danmark i de seneste år er nok ikke gået mange danskere hen over hovedet. Fra få procent markedsandele til et niveau, hvor elbilerne dominerer. 

Mobility Denmark, som er brancheforening for de danske bilimportører, forudser, at vi i 2025 kan se frem til, at omkring 70 % af alle nye biler er 100 % elektriske. 

Høj trækkapacitet i elbilerne 

Elbilerne sætter deres præg på Årets Campingtrækker 2025. Det er uundgåeligt, selv om mange vil mene, at det slet ikke dur med en elbil som campingtrækker. Men den holdning bør man kigge nærmere på, for ikke blot har mange elbiler i dag lang rækkevidde - der er også kommet ladere, hurtige som langsomme, overalt i Danmark. 

I en elbil nyder man den øjeblikkelige acceleration og den sideeffekt af elektrificeringen, at man ikke udleder alle mulige skadelige stoffer gennem udstødningen. Hvis det lyder som en lovprisning af elbilerne, så er det lige præcis, hvad det er. Men en elbil er ikke bare en elbil. Mange af elbilerne har højt forbrug, og det er endnu svært at få en elbil til under 300.000 kroner, som kan trække mere end 1.200 kilo. 

Men der er kommet mange elbiler, som kan trække omkring 1.500 eller 2.000 kilo, og ved årets kåring kan den store Kia EV9 GT-Line med firehjulstræk trække hele 2.500 kilo. 

Årets campingtrækker 2025
Kia EV9 er stor, men den er alligevel nem at håndtere.

To andre elbiler er også med i feltet, der består af i alt seks biler: Polestar 4 Long Range Dual Motor og XPeng G6 Long Range. 

Den store Polestar imponerer med hele 544 hestekræfter og en trækkapacitet på 2 tons, hvilket gør prisen på cirka 500.000 kr. spiselig. 

Årets campingtrækker 2025
Polestar 4 kan trække imponerende to tons. 

Med 286 hestekræfter, alt i udstyr og trækkapacitet på 1.500 kilo stiller XPeng G6 med meget af det hele til en rigtig fornuftig pris: 339.990 kr. 

Årets campingtrækker 2025
XPeng er en kinesisk bil, hvor der er god værdi for pengene. 

Færre biler med forbrændingsmotor 

De tre øvrige biler ved 2025-kåringen skal tankes med benzin. To af dem kan også “tankes” med strøm, for der er tale om plug-in hybrider. 

Mazda CX-80 er den nye topmodel fra det japanske mærke, som må trække hele 2.500 kilo, og med 327 hestekræfter er der lagt op til solidt kraftoverskud. 

Årets campingtrækker 2025
Mazda CX-80 må trække 2.500 kilo. 

Det samme kan siges om Mercedes-Benz E 300 e, en klassisk og luksuriøs sedan; med i alt 313 hestekræfter og trækkapacitet på 2.100 kilo bør den kunne opfylde de flestes behov (og manges drømme). 

Årets campingtrækker 2025
Mercedes-Benz E 300 e er lækker, men det er samtidig den dyreste vogn i feltet. 

Sidst, og rent størrelses- og effektmæssigt også mindst, deltager Suzuki Vitara 1,4 med benzinmotor med 129 hestekræfter, manuel gearkasse og mulighed for at trække meget fornuftige 1.500 kilo. Vitara er i en prisklasse for sig. Selv den testede udgave med Adventure-udstyrsniveau, det fineste der fås, er prisen kun 279.990 kr. Med lavere udstyrsniveau er prisen helt nede i 229.990 kr. 

Årets campingtrækker 2025
Suzuki Vitara er den billigste vogn i feltet. 

Men Vitara er desværre lidt af en enhjørning på markedet for nye biler. Der findes langt færre ny benzinbiler på markedet end for få år siden, og priserne er hos næsten alle mærker skudt til himmels. En ny Volkswagen Golf til under 300.000 kr. med automatgear? I dag koster sådan en mindst 389.995 kr. 

En ny Peugeot med benzin- eller dieselmotor? Glem det - Peugeot har lige nu kun elbiler på sin danske hjemmeside. Eksempler som de to er den nye realitet på markedet for nye biler i Danmark. 

Dermed er det tid til at se nærmere på de seks biler, der er med i kåringen til Årets Campingtrækker 2025. Juryen på seks personer har testet de seks biler på offentlig vej og på landingsbanen på Lolland-Falster Lufthavn. 

Ingen af de seks biler leverede en ringe præstation under testen - men kun en af bilerne kan blive Årets Campingtrækker 2025. Vinderen afsløres længere fremme i artiklen, men allerede nu kan vi afsløre, at Årets Campingtrækker for første gang er helt elektrisk. 

Er du medlem, skal du blot logge ind for at læse resten af artiklen. 

Tekst Morten B. Bek

Foto Rasmus Schønning og Lasse Løndahl Henriksen 

Efter en pause på mere end to år er Årets Campingtrækker tilbage. Meget er sket i verden siden da - og rigtig meget er sket i bilindustrien. Nye bilmærker er kommet til, især fra Kia, og store velrenommerede mærker er i dyb krise. 

Da DCU senest kårede Årets Campingtrækker, var plug-in hybriderne det helt store hit i Danmark. De delvist elektriske bilmodeller var i mange tilfælde billige, kraftigt motoriserede og fyldt med udstyr, da kåringen af Årets Campingtrækker 2023 fandt sted. 

Det var da også en plug-in hybrid, der kørte hjem med titlen: Volvo XC60 T6 Recharge. Det var absolut ingen prisbillig firehjulstrækker, men den gav faktisk rigtig god værdi for pengene. 

Til 2023-kåringen var to ud af 10 biler fuldelektriske. Og de havde ikke en chance. Aiways U5 var måske nok billig i indkøb, men den skuffede på næsten alle områder. 

Volkswagen ID.5 gav et fint indtryk, men den var hverken billig, lækker eller udstyret med en kraftig motor. Elbilernes indtog i Danmark i de seneste år er nok ikke gået mange danskere hen over hovedet. Fra få procent markedsandele til et niveau, hvor elbilerne dominerer. 

Mobility Denmark, som er brancheforening for de danske bilimportører, forudser, at vi i 2025 kan se frem til, at omkring 70 % af alle nye biler er 100 % elektriske. 

Høj trækkapacitet i elbilerne 

Elbilerne sætter deres præg på Årets Campingtrækker 2025. Det er uundgåeligt, selv om mange vil mene, at det slet ikke dur med en elbil som campingtrækker. Men den holdning bør man kigge nærmere på, for ikke blot har mange elbiler i dag lang rækkevidde - der er også kommet ladere, hurtige som langsomme, overalt i Danmark. 

I en elbil nyder man den øjeblikkelige acceleration og den sideeffekt af elektrificeringen, at man ikke udleder alle mulige skadelige stoffer gennem udstødningen. Hvis det lyder som en lovprisning af elbilerne, så er det lige præcis, hvad det er. Men en elbil er ikke bare en elbil. Mange af elbilerne har højt forbrug, og det er endnu svært at få en elbil til under 300.000 kroner, som kan trække mere end 1.200 kilo. 

Men der er kommet mange elbiler, som kan trække omkring 1.500 eller 2.000 kilo, og ved årets kåring kan den store Kia EV9 GT-Line med firehjulstræk trække hele 2.500 kilo. 

Årets campingtrækker 2025
Kia EV9 er stor, men den er alligevel nem at håndtere.

To andre elbiler er også med i feltet, der består af i alt seks biler: Polestar 4 Long Range Dual Motor og XPeng G6 Long Range. 

Den store Polestar imponerer med hele 544 hestekræfter og en trækkapacitet på 2 tons, hvilket gør prisen på cirka 500.000 kr. spiselig. 

Årets campingtrækker 2025
Polestar 4 kan trække imponerende to tons. 

Med 286 hestekræfter, alt i udstyr og trækkapacitet på 1.500 kilo stiller XPeng G6 med meget af det hele til en rigtig fornuftig pris: 339.990 kr. 

Årets campingtrækker 2025
XPeng er en kinesisk bil, hvor der er god værdi for pengene. 

Færre biler med forbrændingsmotor 

De tre øvrige biler ved 2025-kåringen skal tankes med benzin. To af dem kan også “tankes” med strøm, for der er tale om plug-in hybrider. 

Mazda CX-80 er den nye topmodel fra det japanske mærke, som må trække hele 2.500 kilo, og med 327 hestekræfter er der lagt op til solidt kraftoverskud. 

Årets campingtrækker 2025
Mazda CX-80 må trække 2.500 kilo. 

Det samme kan siges om Mercedes-Benz E 300 e, en klassisk og luksuriøs sedan; med i alt 313 hestekræfter og trækkapacitet på 2.100 kilo bør den kunne opfylde de flestes behov (og manges drømme). 

Årets campingtrækker 2025
Mercedes-Benz E 300 e er en dejlig bil, men det er samtidig den dyreste vogn i feltet. 

Sidst, og rent størrelses- og effektmæssigt også mindst, deltager Suzuki Vitara 1,4 med benzinmotor med 129 hestekræfter, manuel gearkasse og mulighed for at trække meget fornuftige 1.500 kilo. Vitara er i en prisklasse for sig. Selv den testede udgave med Adventure-udstyrsniveau, det fineste der fås, er prisen kun 279.990 kr. Med lavere udstyrsniveau er prisen helt nede i 229.990 kr. 

Årets campingtrækker 2025
Suzuki Vitara er den billigste vogn i feltet. 

Men Vitara er desværre lidt af en enhjørning på markedet for nye biler. Der findes langt færre ny benzinbiler på markedet end for få år siden, og priserne er hos næsten alle mærker skudt til himmels. En ny Volkswagen Golf til under 300.000 kr. med automatgear? I dag koster sådan en mindst 389.995 kr. 

En ny Peugeot med benzin- eller dieselmotor? Glem det - Peugeot har lige nu kun elbiler på sin danske hjemmeside. Eksempler som de to er den nye realitet på markedet for nye biler i Danmark. 

Dermed er det tid til at se nærmere på de seks biler, der er med i kåringen til Årets Campingtrækker 2025. Juryen på seks personer har testet de seks biler på offentlig vej og på landingsbanen på Lolland-Falster Lufthavn. 

Ingen af de seks biler leverede en ringe præstation under testen - men kun en af bilerne kan blive Årets Campingtrækker 2025. Vinderen afsløres længere fremme i artiklen, men allerede nu kan vi afsløre, at Årets Campingtrækker for første gang er helt elektrisk. 

Er du medlem, skal du blot logge ind for at læse resten af artiklen og se, hvordan det gik de enkelte biler. 

Plads nummer seks 

Suzuki Vitara 1,4 Adventure 

  • Suzuki Vitara 1,4 Adventure
  • Drivlinje: Benzin R4, 1,4 liter, forhjulstræk
  • Ydelse: 129 hk, 235 Nm
  • Køreklar vægt: 1.302 kilo
  • Trækkapacitet: 1.500 kilo
  • Maksimal vægt på vogntog: 3.150 kilo
  • Pris (uden ekstraudstyr): 279.990 kr.
  • med lavere udstyrsniveau fra 229.990 kr.
Årets campingtrækker 2025
Suzuki har fornuftige pladsforhold og kan trække 1.500 kilo. 

Suzuki Vitara er en bil, der i sin nuværende form har eksisteret siden 2015. Det er en menneskealder i bilindustrien, men det gør, at Suzuki kan holde priserne lave. Det er meget prisværdigt, at det stadig kan lade sig gøre at få en ny benzinbil med rimelige pladsforhold og fint udstyrsniveau til 230.000 kr. 

Det japanske bilmærke har løbende forbedret Vitara, så i forhold til 2015 er der, over efterhånden utallige omgange, lavet ændringer og forbedringer: i 2016 fik den en turbomotor, i 2022 blev den introduceret som hybrid. 

Seneste opdatering er fra sidste halvdel af 2024, og den omgang indebærer primært ændret frontdesign, nyt og markant mere moderne infotainmentsystem og lovpligtigt, aktivt sikkerhedsudstyr. 

Men kan en model, som kom på markedet i 2015, stadig anses som sikker i et sammenstød? Bilens grundkonstruktion er den samme som for 10 år siden, og i mellemtiden er sikkerhedskravene i nye biler skærpet, og ny viden er kommet til. Det er simpelthen en chance, man må tage, hvis man har lyst. 

Vitara ser større ud, end den egentlig er. Som kåringens mindste model fylder den ikke meget på vejen; den er kun 417 centimeter lang og 177 centimeter bred. Det er en stor fordel på en smal landevej, hvor en stor bil som Kia EV9, der er tæt på at være to meter bred (mål uden sidespejle), virkelig kan få sveden frem på panden. 

Rummeligheden er ikke noget at prale af, men to voksne har fin plads i forsæderne og sidder i sæder, som giver passende støtte. Vi har spændt en Adria Aviva 563 PT med en egenvægt på 1.195 kilo på krogen af Vitara 1,4, og dermed er der omkring 300 kilo op til den maksimale vægt, den lille Suzuki må køre med. Det er svært at tro, at flere kilo vil gå ubemærket hen, for den lille turbomotor kæmper bravt med stigninger, og igangsætninger kan meget nemt føre til heftigt hjulspind. 

Det er en god, økonomisk motor, og man skal selvfølgelig bruge gearene i den fine gearkasse ofte, men så går det faktisk også fint. Undervejs i testen klager jurymedlemmerne over støj i kabinen og køreegenskaber, som mangler præcision. Slalomtesten på landingsbanen foregår sikkert, men det er ikke en følelse af komplet kontrol, Vitara giver. 

På landevejen ligger Vitara fint ved 70 km/t med campingvognen på, men der skal kun lidt vind til at give uro i vogntoget. 

Årets campingtrækker 2025
Man kan godt mærke, at Vitara har nogle år på bagen. 

Vitara er simpel, og Vitara har en meget fornuftig pris. Men på mere end et område føles den som en 10 år gammel bil, som også er, hvad den grundlæggende er. Den må tage til takke med færrest point ved kåringen og dermed en sidsteplads. 

Plads nummer fem 

Mazda CX-80 2,5 PHEV Homura Plus 

  • Mazda CX-80 2,5 PHEV Homura Plus
  • Drivlinje: Benzin R4, 2,5 liter + elmotor, firehjulstræk
  • Ydelse: 327 hk, 700 Nm
  • Køreklar vægt: 2.248 kilo
  • Trækkapacitet: 2.500 kilo
  • Maksimal vægt på vogntog: 5.389 kilo
  • Pris (uden ekstraudstyr): 669.400 kr.
  • med lavere udstyrsniveau fra 594.500 kr.
Årets campingtrækker 2025
Der er fin plads i Mazda CX-80, men motoren skuffer, og prisen er høj. 

CX-80 er den nye topmodel fra Mazda, og der er ingen tvivl om modellens status som overhoved, når man står ved siden af den. CX-80 er stor og ser robust ud. Med en længde på fem meter er den hele 25 centimeter længere end lillebror CX-60, men den er ikke så bred som den store elbil fra Kia, EV9. 

CX-80 ligger prismæssigt kun cirka 30.000 kr. over CX-60, og udover ekstra længde, som forøger pladsen i bagagerummet og giver bedre pladsforhold på anden række, har CX-80 også to ekstra sæder bagerst. De klappes ned i bunden og laver en helt plan flade frem til anden sæderække, men det er i bedste fald børn, man skal byde på en køretur på bageste række. 

I modsætning til CX-60, der både fås som plug-in hybrid og med en fantastisk dieselmotor med seks cylindre, kan man ikke vælge selv i CX-80 på det danske marked. Vi har adgang til plug-in hybriden, som har firehjulstræk og 327 hestekræfter fra kombinationen af en elmotor og en stor firecylindret benzinmotor på 2,5 liter. 

Det er overraskende, at ikke bare benzinmotoren, men også elmotoren trækker væsentligt ned i regnskabet for den nye Mazda. Benzinmotoren har ingen turbo, hvorfor hurtig acceleration kræver mange omdrejninger. Det giver gennemtrængende støj, som virker uværdigt i en stor luksus-SUV, som i billigste version koster cirka 595.000 kr. 

Både pris og motor får af de fleste jurymedlemmer en negativ bemærkning med på vejen. Elmotoren trækker som sagt også ned. Den har adgang til et forholdsvis lille batteri, som man kan lade op. Det giver desværre ikke strøm til mere end cirka 30 kilometers kørsel - og det er uden campingvogn. 

CX-80 er en plug-in hybrid af den gamle generation, og der er konkurrenter med langt mere rækkevidde. Og der er konkurrenter, som ikke har en hektisk gearkasse, som kludrer rundt i skiftene, når CX-80 kører på strøm alene. Det er uelegant. Ved Årets Campingtrækker 2023-kåringen var den mindre CX-60 med som plug-in hybrid. Det var ingen fornøjelse, men ikke alene drivlinjen var problemet - også køreegenskaber og komfort gjorde alt andet end at imponere. 

CX-80 gør det bedre med klart bedre affjedringskomfort og mere effektivt styretøj. Desværre føles den akkurat så tung at køre, særligt med campingvogn, som den ser ud. Da testen foregår med en Adria Altea 502 UL, som har en egenvægt på under 1.200 kilo, er presset på CX-80 ikke ligefrem stort, men jurymedlemmerne forventer mere end bare et stort karosseri af en luksusbil, der i den testede version koster næsten 680.000 kr. med metallak. 

Årets campingtrækker 2025
Maxda CX-80 er godt indrettet, men drivlinjen er der ikke styr på. 

Varianterne til lavere priser har desværre udstyrsmangler, så først den testede variant virkelig føles godt udstyret. Mazda får ros for en indretning med en digital instrumentering, der ligner klassiske instrumenter, og for nem betjening ved hjælp af rigtige knapper på rattet og til klimaanlægget. Det er en ingen stor trøst med et imponerende interiør, når der ikke helt er styr på drivlinjen. 

Plads nummer fire 

XPeng G6 Long Range 

  • XPeng G6 Long Range RWD
  • Drivlinje: Elmotor (bag), baghjulstræk
  • Ydelse: 286 hk, 440 Nm
  • Rækkevidde på en opladning: 570 kilometer
  • Køreklar vægt: 2.048 kilo
  • Trækkapacitet: 1.500 kilo
  • Maksimal vægt på vogntog: 4.053 kilo
  • Pris (uden ekstraudstyr): 369.990 kr.
Årets campingtrækker 2025
XPeng G6 har en startpris på 339.990 kr. 

Et navn som mange allerede kan nikke genkendende til, men som mange andre slet ikke kender til. XPeng er kinesisk og blev startet i 2014, og for lidt mere end tre år siden begyndte mærket at røre på sig i Danmark med elbilen P5. 

XPeng kom ikke i gang, før alt i Danmark gik i stå, og P5 nåede aldrig at komme på vejen, men med sedanen P5 begyndte salget rigtigt sidst i 2022. 

Siden er den store elektriske SUV G9, som vi inden længe tester i enkelttest, og den mellemstore G6 kommet til. Den store G9 viste sig at være et flagskib med alt i luksus, som danskerne kunne forstå. 

Til trods for en startpris på tæt på 500.000 kr. har XPeng vundet hævd i Danmark, og med den mindre G6, som vi har med her, er prisen kommet meget længere ned. Den er for nylig faldet, så G6 starter på 339.990 kr. Det er for en model med baghjulstræk og 258 hestekræfter, som skulle være helt fint til en campingvogn, men rækkevidden på 435 kilometer er i underkanten for en bil i klasse med Tesla Model Y. Derfor tester vi Long Range-udgaven med 286 hestekræfter og en rækkevidde på 570 kilometer. Den koster 369.990 kr. 

Der er mere at give af, mere ro i maven, om det så er til hverdag eller turene med campingvognen, når rækkevidden er så markant bedre. Alle udgaver af G6 kan køre med 1.500 kilo på krogen, og selve det elektrisk aktiverede anhængertræk koster rimelige 8.900 kr. ekstra. 

Alle udgaver af G6 har også 800 volt-system, hvor den typiske elbil ligger omkring 400 volt, og det giver mulighed for rigtig hurtig opladning ved en DC-lynlader. Da vi lader op ved Clevers anlæg ved Maribo, rammer laderen hurtigt cirka 215 kW. Det vil sige, at man på cirka 25 minutter kan lade fra 10 til 80 %, hvis hastigheden er, som da vi lader op. Det vil gå endnu hurtigere, hvis batteriet forvarmes før opladning. 

G6 Long Range er forholdsvis nøjsom i omgangen med el, også med campingvogn på, også selv om man trykker lidt til for hurtigt at komme op i fart. Med 1.290 kilo på krogen, i form af en Adria Adora 502 UL Supreme Edition, er G6 meget hurtigt oppe i fart. Der er ingen god grund til at vælge den firehjulstrukne udgave med 476 hestekræfter, for det går ud over rækkevidde, forbrug - og selvfølgelig pengepung. 

Den mellemstore XPeng minder på flere måder om Tesla Model Y. Karosseriets form, måden hvorpå man skal betjene rigtig mange ting fra den centrale skærm - og desværre har den nogle af de samme skavanker i køreegenskaberne, som Model Y havde før sit nylige facelift. Affjedringen er for stiv, og styretøjet er kunstigt og alt for diffust. Det er som at styre en bil med joystick. 

Årets campingtrækker 2025
Der er ikke den store køreglæde i at køre XPeng G6. 

De positive sider af køreegenskaberne er fin stabilitet, sikre egenskaber i slalom og ringe vindfølsomhed. Men G6 føles som at køre en computer. Den gør alt andet end at sprede køreglæde. Indretningen er heller ikke spændende, selv om man får alt i udstyr uden at betale ekstra. Præcis som hos Tesla. 

Der er ganske meget vej- og vindstøj i kabinen - præcis som der var i Tesla Model Y før faceliftet. Begge ting, sammen med den stive affjedring, ser dog ud til allerede at være under ombygning: I Kina har XPeng allerede introduceret en stærkt modificeret G6. 

Som den står her, den runde crossover på el fra XPeng, gør den det rigtig fint og giver masser af værdi for pengene. De mest imponerende elementer ved G6 er opladningshastigheden og udstyrsniveauet, og det rækker til en fjerdeplads. 

Plads nummer tre  

Kia EV9 Long Range AWD GT-Line 

  • Kia EV9 GT-Line AWD
  • Drivlinje: Elmotorer (for og bag), firehjulstræk
  • Ydelse: 384 hk, 700 Nm
  • Rækkevidde på en opladning: 505 kilometer
  • Køreklar vægt: 2.660 kilo
  • Trækkapacitet: 2.500 kilo
  • Maksimal vægt på vogntog: 5.740 kilo
  • Pris (uden ekstraudstyr): 699.999 kr.  
  • med lavere udstyrsniveau fra 549.999 kr.

 

Årets campingtrækker 2025
Kia EV9 kan trække hele 2.500 kilo.  

Kolossen fra Kia. Den elektriske topmodel fra Kia er endda en centimeter eller to længere end den i forvejen store Mazda CX-80, men den syner endnu større. EV9 er mere kantet end en Range Rover, og præcis som i den britiske luksusmodel sidder man højt i den koreanske elbil. 

Man troner over mange andre bilister i de fremragende sæder, og mange af de bilister vælger også at kigge en ekstra gang på EV9; man lægger virkelig mærke til designet. 

Siden introduktionen af EV9 i Danmark har Kia tilføjet flere modelvarianter - og sænket priserne. EV9 er nu tilgængelig fra 449.999 kr., som er meget rimeligt for den luksus og rummelighed, elbilen stiller med. 

Men campister kan ikke bruge de billigste versioner til noget. Det er modeller med baghjulstræk, og de er begrænset til kun 900 kilo på trækkrogen. Firehjulstræk, med en elmotor til hver aksel, er derfor obligatorisk, og det samme bliver så ydelsen på hele 384 hestekræfter. Så er det til gengæld muligt at køre med 2,5 tons på krogen, hvilket får priserne fra 549.999 kr. til at se fornuftige ud. 

Til kåringen stiller Kia med den nuværende dyreste udgave, GT-Line Long Range Performance, som med en pris på 699.999 kr. virker alt for dyr i forhold til varianten til 549.999 kr., hvor man altså får samme 384 hestekræfter og adgang til 2.500 kilo på trækkrogen. 

Ja, man får naturligvis mere udstyr, og elmotoren yder endda 100 Nm mere i GT-Line, men når der i forvejen er 600 Nm til rådighed, og 0-100 km/t kan foranstaltes på seks sekunder, kan man roligt vælge en af de billigere udgaver. 

Kia har nemlig ikke sparet på standardudstyr, som Mazda har det i CX-80. Den mest optimale variant af EV9 kan meget vel være Premium-udgaven, som har automatisk niveauregulering af bagakslen, som den testede GT-Line, men som til 614.999 kr. ligger langt under GT-Line i pris. Ved at fravælge GT-Line-udstyr kan man også undgå de store 21” fælge. De giver affjedringen en unødvendig følsomhed og let stivhed, som undgås i de andre udgaver, som kører på 19” hjul. Det er ikke, at EV9 GT-Line er hård, men den mangler en portion smidighed. 

Man er aldrig i tvivl om, at man med EV9 kører en stor elbil. Alligevel er der mere kontrol og ubesværethed over den end CX-80, og det er både affjedring, styretøj og, selvfølgelig, de to kraftige elmotorer, der gør det. Juryens opfattelse er, at EV9 trækker campingvognen, i dette tilfælde en Adria Adora 613 HT med en egenvægt på 1.610 kilo, som var det en lille trailer. 

Køreegenskaberne er yderst stabile og ukomplicerede. På slalombanen ser EV9 måske ud til at kræve meget plads, men bag rattet giver den et andet indtryk: Den er rolig og kontrolleret. 

Årets campingtrækker 2025
Der er rigtig fin affjedring i Kia EV9, som også har meget stabile køreegenskaber. 

Som XPeng G6 er EV9 bygget med 800 volt-system, og da vi sætter den til opladning hos Clever i Maribo, hvor der er cirka 7 % strøm tilbage i batteriet, går den hurtigt op på 190 kW - og derefter op på 200-205 kW, til den rammer et stykke over 70 % strøm på batteriet. På 29 minutter tillægger EV9 GT-Line sig 77,5 kWh, og det er en god værdi. Batteriet er stort, men bilen er altså også stor og tung, men ved landevejsfart vil man uden problemer kunne køre 200-250 kilometer med en campingvogn. 

Plads nummer to 

Mercedes-Benz E 300 e 

  • Mercedes-Benz E 300 e
  • Drivlinje: Benzin R4, 2 liter + elmotor, baghjulstræk
  • Ydelse: 313 hk, 550 Nm
  • Køreklar vægt: 2.190 kilo
  • Trækkapacitet: 2.100 kilo
  • Maksimal vægt på vogntog: 4.875 kilo
  • Pris (uden ekstraudstyr): 800.503 kr. 
Årets campingtrækker 2025
Mercedes-Benz E 300 e er en plug-in hybrid, der både har batteri og en benzinmotor. 

DCU har testet mange biler fra Mercedes-Benz gennem årene. De har så godt som alle en ting til fælles: De gør et fremragende arbejde som campingtrækkere. Mærket med stjernen virker på den måde til at tage det seriøst, at campister og andre med behov for at trække noget tungt har brug for motorkraft og stabilitet.

Man kan tillade sig at sige, at sådan bør det sandelig også være, når man typisk betaler mere for en Mercedes-Benz, end man gør for andre biler. Det er også tilfældet med den elegante sedan, vi har med i kåringen til Årets Campingtrækker 2025. Den ligner en million, men heldigvis holder den sig derunder. Med nød og næppe, for testbilen med ekstraudstyr er kun få tusinde kroner fra at ramme 900.000 kr., og selv uden ekstraudstyr må man stille med 757.997 kr. I det mindste koster det elektrisk aktiverede anhængertræk ikke mere end rimelige 10.191 kr. 

Den sorte E-Klasse er en plug-in hybrid, som testens Mazda, men der er en meget stor forskel på de to biler i teknikrummet: højvoltsbatteriets størrelse. Mazda CX-80 har et batteri på 17,8 kWh, som giver en officiel rækkevidde op til 61 kilometer (i virkeligheden tættere på det halve her i det kølige forår), mens E-Klassen som E 300 e har et batteri på over 25 kWh. Dertil er den meget lavere, som giver meget bedre aerodynamik, så tyskerne kan prale af en officiel elektrisk rækkevidde op til 113 kilometer. Det kan i hverdagen, uden campingvogn, omsættes til at dække de fleste kørselsbehov. 

Desuden kan E 300 e lade med 11 kW ved AC-laderen derhjemme og med 55 kW ved en DC-lynlader. Efter en nedtur i flere modelrækker, hvad angår materialekvalitet og følelsen af luksus, er den seneste E-Klasse et godt eksempel på, at Mercedes-Benz igen kan levere et virkelig lækkert interiør. Elegante materialer i en fornem sammensætning, store skærme med knivskarp kontrast og nem betjening. Desværre er de berøringsfølsomme knapper i rattet en katastrofe, og bagsædepladsen er kun gennemsnitlig. 

En kedelig detalje er bagagerummet: Mercedes-Benz er, som et af de få bilmærker, ikke i stand til at integrere det store batteri under bagagerummet uden at ødelægge pladsforholdene; derfor rummer sedanens bagagerum kun 370 liter, mens en E-Klasse i almindelig benzin- eller dieseludgave har et rum på 540 liter.

 Med 313 hestekræfter fra 2-liters benzinmotoren med turbo og den elektriske motor må man trække op til 2.100 kilo. Vi kører med en ældre Hobby Excelsior, som ligger langt under det, og kraftoverskuddet fra el og benzin tyder på, at vi helt problemløst kunne køre med 1.800 kilo på krogen uden at presse hverken kræfterne eller køreegenskaberne. 

Årets campingtrækker 2025
Der er masser af gode ting at sige om Mercedes E 300 e, men styretøjet er lige slapt nok. 

Man får i E 300 e en hurtig bil, men hvis man presser benzinmotoren, altså ved hård acceleration, passer dens grove toner ikke til billedet af en luksusbil. Og en luksusbil er E-Klassen. Affjedringskomforten er fremragende, støjisoleringen i top. Sæderne er fantastiske, og i kraft af sublim retningsstabilitet og et roligt styretøj kan man virkelig slappe af på køreturen. 

På slalombanen på Lolland-Falster Lufthavn virker styretøjet dog lige slapt nok, også selv om køreindstillingerne står i Sport, der skulle stramme styretøjet op. Men alle i juryen anerkender, at E-Klassen har fremragende køreegenskaber og egner sig fortrinligt til at trække en campingvogn. 

Prisen er på et niveau, hvor de færreste kan være med. For næsten alle danske privatkøbere vil en E 300 e være noget, man køber brugt, når den efter tre-seks år er kommet godt ned i pris. På trods af den ligger den tyske sedan pointmæssigt tæt på vinderen af titlen som Årets Campingtrækker 2025. 

Vinderen 

Polestar 4 Long Range Dual Motor

  • Polestar 4 Long Range Dual Motor
  • Drivlinje: Elmotorer (for og bag), firehjulstræk
  • Ydelse: 544 hk, 686 Nm
  • Rækkevidde på en opladning: 590 kilometer
  • Køreklar vægt: 2.351 kilo
  • Trækkapacitet: 2.000 kilo
  • Maksimal vægt på vogntog: 4.851 kilo
  • Pris (uden ekstraudstyr): 505.408 kr. 
Årets campingtrækker 2025
Polestar 4 er den første elektriske bil, der vinder Årets Campingtrækker. 

Polestar 4 er den første elbil til at vinde kåringen og blive Årets Campingtrækker. Det er en anerkendelse af, at vi har med en meget velfungerende campingtrækker at gøre, men også at det er nemt at have en elbil i dagens Danmark. Ja, man skal koble vognen af på næsten samtlige af de danske ladepladser, men idéen er vel, at man er på ferie og ikke skal skynde sig? 

For at starte med de negative ting, så er der især to ting ved Polestar 4, som stikker ud. Ikke nok til at fravriste den sejren og flest point af de seks biler fra juryen, men dog alligevel noget, man som campist skal være opmærksom på. For det første skal vi snakke om sidespejlene. Polestar bruger almindelige sidespejle på sine biler, så der er altså ikke tale om en kamerabaseret løsning som hos blandt andet Audi, men Polestars spejle har ingen udvendig ramme omkring selve glasset. Glasset er monteret direkte på spejlhuset, hvorfor der ikke er en ramme til klamperne, som campingspejle typisk kommer med. Der skal anvendes specielle sidespejle, som f.eks. en model fra Oppi, som griber rundt om spejlhuset. 

Det andet negative punkt ved Polestar 4 står mest ud, fordi de to øvrige elbiler i testen er langt bedre på det område: ladehastigheden. Polestar 4 kører med 400 volt-system, og den burde kunne optage 200 kW ved en DC-lynlader. Men hos Clever i Maribo, efter lang tids landevejskørsel, med cirka 30 % på batteriet og meget få biler ved anlægget, siger standeren, at bilen kun optager 100-110 kW. Dermed tager det betragteligt længere at fylde batteriet i Polestar 4 end i Kia EV9 og XPeng G6 - og Polestar 4 har det største batteri med en kapacitet på 100 kWh. 

Polestar skal til gengæld have ros for, at man ved mange af de offentlige AC-ladestandere, som man møder i mange byer, kan lade med 22 kW, hvor de fleste elbiler topper ved 11 kW. Dermed kan batteriet faktisk fyldes på under fem timer. 

Den store Polestar har en udmærket rækkevidde, selv om man skal trække meget fra de officielle 590 kilometer, når man kører med campingvogn. Og at køre med campingvogn på Polestar 4 er en stor fornøjelse.

Årets Campingtrækker 2025
Der er masser af kræfter i Polestar 4, der gør det fremragende som campingtrækker. Det trækker dog ned, at det er svært at finde egnede campingspejle.

Af to mulige varianter har vi med den stærkeste med firehjulstræk at gøre, Polestar 4 Long Range Dual Motor, som med hele 544 hestekræfter er svimlende hurtig, hvis man træder strømpedalen i bund. Den er kun 30.000 kr. dyrere end basisudgaven Long Range Single Motor med 272 hestekræfter og baghjulstræk. For den lille sum ekstra penge får man firehjulstræk, dobbelt op på hestekræfter, adaptiv affjedring - og en trækkapacitet på 2 tons i stedet for 1.500 kilo. 

Den monterede campingvogn, en Dethleffs Camper med egenvægt omkring 1.200 kilo, skal virkelig gøre alt for at hænge på, hvis alle kræfter slippes løs. Lidt langsommere, end hvis der ikke var en vogn på krogen (fuldelektrisk til 20.480 kr.), men stadig med så stor kraft, at man bør lære bilen rigtig godt at kende, før kræfterne slippes løs. 

Heldigvis er det nemt at holde smidig og mere besindet kørsel, og som i de to andre elbiler kan man indstille bilen til at bremse helt ned uden brug af bremsepedalen. Så glider man frem mod et kryds bare ved at slippe strømpedalen. 

I det hele taget er Polestar 4 Long Range Dual Motor afslappende og luksuriøs i sin opførsel. Den er tung og bred, så den lægger ikke op til frisk landevejskørsel gennem små sving. 

I forhold til basisudgaven uden justerbar undervogn kan man indstille Dual Motor-modellen til mere kontant affjedring, og med styretøjet i sin mest faste indstilling tager Polestar 4 slalombanen med en helt anden tilgang end de fem andre biler ved kåringen; den styrer ekstremt hurtigt ind, smyger sig præcist og utrolig stabilt gennem banen. Den byder på fremragende stabilitet. 

Årets Campingtrækker 2025
Polestar 4 klarede sig godt både på bane og landevej. 

Polestar 4 er speciel, og på de fleste måder er det en god ting. Det er lidt svært at definere biltypen, men det gør ikke noget, for elbilen er elegant og meget rummelig. Læg dog mærke til bagruden. Den er der slet ikke, så bakspejlet er udelukkende baseret på en visning fra et kamera. Før køb bør man se, om man kan vænne sig til det system, for nogle mennesker har svært ved at omstille øjnene hurtigt fra det lange kig ud af forruden til det nære, to-dimensionelle billede i “bakspejlet”. 

Når man kører med campingvogn, har det mindre betydning - og her kan man simpelthen vælge at slukke for “udsendelsen” og køre med sort skærm. 

Indretningen er smagfuld og moderne, nordisk inspireret og lys. Ikke så underligt, da Polestar er søstermærke til Volvo. Materialerne føles specielle og dyre, og på den måde mere end lever de op til prisen.

Indstilling af ratstamme, der sker elektrisk, og sidespejle sker via infotainmentsystemet, og indstillingerne gemmes derefter til fremtidige køreture. Klimaanlæg og rigtig meget andet styres via infotainmentsystemet, men det går fint, fordi opbygningen af menuerne er meget brugervenlig. 

Cirka 500.000 kr. er en stor udskrivning, men Polestar 4 Long Range Dual Motor giver rigtig god værdi for pengene. Lige fra indretning over hestekræfter til køreegenskaber og komfort, så står elbilen rigtig godt som både bilen til hverdag og bilen til turene med campingvogn. På den måde vinder Polestar 4 Long Range Dual Motor, som den første elbil nogensinde, titlen som Årets Campingtrækker. 

Sådan forløber kåringen 

Årets Campingtrækker 2025 adskiller sig fra tidligere udgaver af kåringen ved at foregå mere på offentlig vej og mindre på bane. Det giver juryen et bedre indtryk af, hvordan bilerne opfører sig i bytrafik og på landevej, mens slalombanen på Lolland-Falster Lufthavn bruges til at vise eventuelle unoder i køreegenskaberne. 

De seks jurymedlemmer kører alle biler på offentlig vej og på banen. Jurymedlemmerne vurderer alle aspekter ved bilen. Det er blandt andet retningsstabilitet, komfort, motorkraft, støjniveau og værdi for pengene.

 Ruten ved Årets Campingtrækker 2025 går fra Campinggården i Slagelse til Lolland-Falster Lufthavn i Holeby ved Rødby. Det er en rute, hvis den køres direkte og uden motorvej, på 121 kilometer.

Juryen ved Årets Campingtrækker 2025 

Men Vitara er desværre lidt af en en
  • Anne-Vibeke Isaksen, landsformand DCU
  • Torben Brandt, redaktør DCU
  • Leif Kjær, køreinstruktør
  • Frede Petersen, køreinstruktør
  • Brian Nielsen, lejrchef på DCU-Camping Rågeleje Strand
  • Morten Brunsgaard Bek, journalist 

 

 

Bag rattet med DCU - sådan tester vi til Årets Campingtrækker 2025

åct 2025
ÅRETS CAMPINGTRÆKKER
Hvordan finder man den bedste bil til campingvogn? Det starter længe før, vi rammer landevejen.

Efter en pause i 2024 er vi i DCU igen klar med kåringen af Årets Campingtrækker 2025 - og vi har glædet os til at være tilbage på landevejen og testbanen med seks spændende biler og fuld campingudrustning. 

Sidst vi gennemførte kåringen i 2023, var det Volvo XC60 T6 Recharge Plus, der løb med titlen som Årets Campingtrækker. Med sine cirka 350 hk, en trækkapacitet på 2.250 kg og et opgivet forbrug på op til 100 km/l (ved opladning), kombinerede den kraft, komfort og fornuft. Mange medlemmer vil sikkert huske den som en stærk og alsidig vinder. 

åct
Fotograferne er fra morgenstunden i gang med at optage indslag med testkørerne lige før afgang fra Campinggården i Slagelse. Her er det video til DCU TV, som kommer i kassen. Foto: Rasmus Schønning

Tæt samarbejde 

Som altid ligger der mange måneders arbejde bag, før bilerne skal testes. Der skal vælges biler, indgås aftaler med importører, laves aftaler med testkørere, koordineres med Campinggården i Slagelse om lån af vogne - og naturligvis lægges en testplan, der både dækker hverdagens behov og feriens udfordringer. 

Det er DCUs motorjournalist Morten Brunsgaard Bek, som er tovholder på Årets Campingtrækker. Mange af vores læsere vil kende Morten fra Camping-fritid, DCU.dk og DCU TV, hvor han i flere år har leveret biltests og været en fast del af testteamet bag kåringen af Årets Campingtrækker. 

- Det største arbejde for mig ligger i at indhente bilerne og sparre med importørernes presseafdelinger. Det starter jeg typisk 8-10 måneder før, selv om de færreste pressefolk kan sige noget konkret så lang tid i forvejen. Jeg forsøger at vurdere, hvad der er relevant og interessant - og gerne sammensætte et blandet felt, siger Morten Brunsgaard Bek. 

åct
En koncentreret Morten Brunsgaard Bek, som er i gang med at give de enkelte biler point. Foto Rasmus Schønning

Fra landevej til landingsbane 

Ruten gik fra Campinggården til Lolland-Falster Airport i Rødby, hvor vi testede bilerne på landevej. På lufthavnsbanen blev bilerne sat på prøve under kontrollerede forhold. Her testede vi blandt andet stabilitet, bremseevne og manøvredygtighed - alt sammen med campingvogn spændt bagpå. 

Årets testfelt bød på variation og spændvidde: Kia EV9 GT-Line AWD, Mazda CX-80 2,5 PHEV, Mercedes-Benz E 300 e, Polestar 4 Long Range Dual Motor, Suzuki Vitara 1,4 Adventure og XPeng G6 Long Range. 

Før bilerne ramte vejen, blev der sørget for korrekt kugletryk, dæktryk og det nødvendige sikkerhedsudstyr - herunder campingspejle og sandsække i vognene. To professionelle fotografer dokumenterede hele forløbet, fra forberedelse til fuld fart på banen. 

Testholdet består af kørere med forskellige baggrunde og erfaring - netop for at give en bred vurdering. Og det blev et meget tæt løb, hvor alle biler klarede sig godt, men hvor én alligevel trak fra i sidste ende. 

Hvilken det blev? Det kan du læse i Camping-fritid, som udkommer 6. maj, og som medlem kan du naturligvis også finde testen digitalt på dcu.dk. 

åct
Landsformand Anne-Vibeke Isaksen og chefredaktør Torben Brandt er her ved at koble campingvogn på en af testbilerne. De er begge en del af juryen og meget rutinerede, når det kommer til at teste campingtrækkere. Foto: Rasmus Schønning

Få mere bilinspiration 

Har du lyst til at dykke ned i tidligere kåringer - eller finde inspiration til din næste campingtrækker? Så tag et kig i vores bilsektion på dcu.dk/biler. Her finder du alt fra grundige biltests til gode råd, nyheder og guides til dig, der camperer med bil og vogn. Du kan også finde alle kåringer af Årets Campingtrækker helt tilbage til 2016. 

    På DCU TV kan du desuden finde både biltests og indslag fra Årets Campingtrækker fra tidligere år. Det er oplagt inspiration, når du skal finde den rette bil til campinglivet.

Læs mere om campingtrækkere her

Open

Vær klar til vinterføre med et godt vejgreb

Volker Nitz Foto Rådet for Større Dæksikkerhed
DÆK
Når vinteren nærmer sig, er det afgørende at have fokus på sikkerheden, når man ruller ud på de vinterklædte veje med campingvogn eller i autocamper.

Af Helle Midskov. Foto: Rådet for Større Dæksikkerhed 

Dansk Camping Union (DCU) opfordrer campister til grundigt at forberede sig på vinterens udfordringer ved at sikre, at både autocamper, bil og campingvogn har de rette dæk til vinterkørsel. 

Husk vinterdæk Foto Rådet for Større Trafiksikkerhed

 

Vinterdæk – en nødvendighed for sikker kørsel 

Selvom der ikke er lovkrav om vinterdæk i Danmark, anbefaler DCU kraftigt at bruge dem, når temperaturerne falder, og sne, is og sjap gør vejene glatte. Vinterdæk har op til 30 % kortere bremselængde sammenlignet med sommerdæk på våde og kolde veje, og på sne- og isdækkede veje kan de stoppe bilen op til 44 % hurtigere. Sikkerhed på vintervejene bør være en topprioritet for alle bilister, der kører med tung last som campingvogne og autocampere. For at sikre optimalt vejgreb ved lave temperaturer bør man montere vinterdækkene, når temperaturen er omkring eller under ca. 7 grader det meste af døgnet. 

Vinterdæk mærkning Foto Rådet for Sikker Trafik

 

Godt med mønster på 

Den bedste måde at sikre sig godt vejgreb er ved regelmæssigt at tjekke mønsterdybden. Dækkets mønster er designet til at aflede vand og give optimalt vejgreb under forskellige vej- og vejrforhold. I Danmark skal mønsterdybden for biler under 3.500 kg totalvægt være minimum 1,6 mm, og for køretøjer over 3.500 kg er minimum 1,0 mm. Mønsterdybden måles i "hovedmønsteret", som er de midterste ca. ¾ af slidbanens bredde. Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler, at mønsterdybden aldrig kommer under 3 mm, og DCU er helt enig. 

Campingvognens dæk – ofte overset, men afgørende 

Når det gælder kørsel med campingvogn, er det ikke kun bilen, der skal have de rette dæk. DCU understreger vigtigheden af grundigt at kontrollere campingvognens dæk inden vinterkørsel. Campingvognens dæk er bilens eneste kontakt med vejen bagtil, og de skal derfor være i god stand for at sikre både stabilitet og sikkerhed. Hvis du allerede har vinterdæk fra sidste sæson, er det tid til at få dem tjekket for mønsterdybde, dæktryk og skader, inden de monteres. DCU anbefaler, at campingvognens dæk udskiftes mindst hvert femte år og købes fra anerkendte producenter, der har bevist deres kvalitet i test. Dæk på Tempo 100-godkendte vogne må maksimalt være seks år gamle og skal opfylde specifikke krav til hastighedsmærkning og belastningsindeks for at være lovlige. 

Volker Nitz Foto Rådet for Større Dæksikkerhed

 

Volker Nitz: Vigtigheden af de rigtige dæk 

Selvom man ikke slider sine dæk op, vil vind og vejr påvirke dækkenes egenskaber, så de med tiden mister vejgreb. Ifølge Volker Nitz, direktør for Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen Danmark, er det afgørende at kontrollere dækkenes tilstand: -    Campingvognsejere, som har dæk, der er ældre end tre-fire år, bør få dem kontrolleret før køreturen. Gummiet kan være blevet ufleksibelt, hvilket kan føre til revner og skader. Når dækket står stille i længere tid, kan der dannes flade punkter, som kan mærkes under kørsel. Derudover er det vigtigt at tjekke dæktrykket, siger Volker Nitz. Det er luften i dækkene, der bærer bilen, og det er meget vigtigt, at dækkene har det korrekte dæktryk for at opnå optimale styre- og bremseevner samt den bedste brændstoføkonomi. I de fleste biler findes der en mærkat i fordørsåbningen eller ved tankdækslet, som viser, hvilket dæktryk bilen skal køre med. Man skal være opmærksom på, at der kan være forskel mellem for- og bagdæk samt særlige krav til dæktryk ved kørsel med campingvogn, tungt læs og høj hastighed. Når man kontrollerer dæktrykket, bør det gøres med kolde dæk og ikke lige efter kørsel med høj hastighed eller efter en længere tur. 

Helårsdæk – et kompromis 

Rådet for Større Dæksikkerhed er ikke i tvivl: Kør med vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren. Når det kommer til helårsdæk, er Volker Nitz klar i sin vurdering: -    Helårsdæk er et kompromis. Det er som at gå med den samme jakke året rundt. Hvis du kører meget, anbefaler vi, at du skifter mellem sommer- og vinterdæk. Hvis du ikke kører så ofte, kan et helårsdæk af god kvalitet være et fornuftigt valg, men vær opmærksom på, at du må tage konsekvensen og måske undgå at køre under særligt vanskelige forhold. 

Optimal sikkerhed 

Volker Nitz understreger også, at valget af de rette dæk kan minimere risikoen for ulykker og give en mere tryg køreoplevelse under vinterkørsel, især når du kører med en tungt læsset autocamper. -    Med en autocamper, der ofte er tungt lastet, er vinterdæk simpelthen det mest sikre valg. Der er ingen lovkrav om det, men det er bare ikke klogt at køre uden under vinterforhold, siger direktøren for Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen Danmark. Han kommer med en generel opfordring til, at uanset om du vælger vinterdæk eller helårsdæk, er det vigtigt at få dækkene kontrolleret, især når mønsterdybden begynder at nærme sig 3 mm. -    Jo større mønsterdybde, jo bedre vejgreb har du under udfordrende forhold, siger direktøren. 

Vinterdæk

 

Nye regler i udlandet 

Volker Nitz understreger også vigtigheden af at overholde lovkravene i udlandet. -    I lande som Sverige og Tyskland er der krav om dæk med snefnugmærkning, og det gælder både biler, campingvogne og autocampere. Der skal man ikke spare, for det handler om vejgreb og sikkerhed. Særligt denne vinter er der god grund til at tjekke dækkene, da ny lovgivning i Tyskland og Sverige træder i kraft, hvilket kan koste dyrt. Ved kørsel i Tyskland skal der være snefnugmærkede helårs- eller vinterdæk på bilen, når der køres i vinterføre. Dette defineres som sne, slud, sjap eller is. I Danmark siger reglerne, at hvis et dæk er mærket med M+S (Mud + Snow), defineres det som et vinterdæk. Dette er dog ikke længere tidssvarende, og endnu værre: Der findes faktisk dæk på det danske marked med denne mærkning, men som hverken har gummiblanding eller dækmønster, der er brugbare i vinterperioden. Dette har man rettet op på i Sverige og Tyskland, hvor det nu kræves, at dæk er mærket med snefnugsymbolet for at kunne benyttes lovligt i vinterføre. Hvis dækkene både har snefnugmærke og M+S-mærkning, er de lovlige. 

Reglerne i Sverige 

Reglerne for dæk i Sverige for personbiler og varebiler lyder: Dæk med snefnugsymbol med mindst 3 mm mønsterdybde er lovpligtige i vintervejr i perioden 1. december til 31. marts. Dette gælder også campingvogn. I overgangsperioden indtil 30. november 2024 må dæk mærket med M+S anvendes, hvis de er særligt fremstillet til vinterkørsel. For trailer/campingvogn gælder overgangsperioden indtil 30. november 2028. Pigdæk er tilladt fra 1. oktober til 15. april. Hvis pigdæk er monteret, skal det være på samtlige af bilens hjul. Hvis pigdæk er monteret på bilen, skal pigdæk også være monteret på trailer/campingvogn. Pigdæk må gerne være monteret på trailer/campingvogn, selvom bilen er uden pigdæk. 

Dæktest 

Er man i tvivl om, hvilke dæk der vil være de bedste, når man skal ud i et hjulskift, så er det en god ide at kontakte en dækspecialist, se dæktest eller benytte Dæklabel.dk, der ved brug af registreringsnummeret på køretøjet kan give en pejling af, hvilke dæk der passer til netop det køretøj.

Open

Øget risiko for køresyge i elbiler

elbil
Bil
Flere danskere oplever køresyge, når de kører i elbiler, og det er også meget relevant for campister, som ofte tager lange ture i deres køretøjer.

Ifølge en artikel fra TV 2 Kosmopol fra sommeren 2024 har både Rigshospitalet og Regionshospitalet Gødstrup modtaget flere henvendelser fra folk, der oplever denne udfordring. Cheflæge Mads Klokker fra Rigshospitalets Center for Hørelse og Balance peger på, at elbilers hurtige acceleration, manglende motorlyd og regenerative bremsesystemer kan forstyrre balanceorganet i det indre øre og føre til køresyge. 

For campister, der ofte kører længere distancer, kan denne nye form for transportsyge være et uventet problem. Der arbejdes dog på løsninger, hvor blandt andet politiets erfaringer med køresyge i el-patruljebiler er med til at skabe ny viden. 

Med støtte fra Novo Nordisk Fonden undersøger Rigshospitalet i samarbejde med DTU, hvordan man bedst kan behandle og forebygge transportsyge i fremtiden. 

For campister, der allerede oplever problemer med køresyge i deres elbiler, kan det være en god idé at være opmærksom på køreegenskaberne og overveje justeringer, såsom blødere acceleration og undgå at fokusere for meget på skærme under kørslen.

Open
Emneord

Sådan håndteres fejlagtige vejafgifter

Ferie
Vejafgift
Flere DCU-medlemmer har den seneste uge henvendt sig om fejlagtige fakturaer for vejafgift i Østrig, trods korrekt betaling og gyldige kvitteringer.

Tekst Helle Midskov. Foto: Adobe Stock 

Flere medlemmer har i den seneste uge henvendt sig til DCU, da de har modtaget fakturaer med krav om betaling af vejafgift i Østrig, selvom de allerede har betalt for den nødvendige vignette. Campisterne har kvitteringer, der dokumenterer deres betalinger, og har sikret sig, at det dækker den korrekte periode, hvor de har kørt i Østrig. 

Mangler svar 

Campisterne har kontaktet den mailadresse, der er angivet på fakturaerne og har fremsendt dokumentation for deres betaling. Desværre har de ikke modtaget svar fra ASFINAG, hvilket skaber bekymring. 

Af fakturaerne fra ASFINAG, som opkræver vejafgift i Østrig, fremgår det, at hvis ikke beløbet på 120 euro indbetales inden for fire uger, så tages der yderligere skridt med opkrævning på mellem 300 og 3000 euro. 

DCU har på baggrund af henvendelserne kontaktet ASFINAG og afventer tilbagemelding på, hvorfor disse fakturaer er sendt, og om det er ASFINAG, som har fremsendt dem. 

Svar på henvendelsen 

DCU råder nu medlemmer, der har modtaget disse fejlagtige fakturaer de seneste måneder her i 2024, til at svare ASFINAG både på den mailadresse, som fremgår af fakturaen, og sende en mail til ASFINAGs officielle mailadresse, hvor man sender al relevant dokumentation, der beviser, at man har betalt og derfor ikke skylder for vejafgift. Sørg for at vedhæfte kvitteringer og tjek, at datoer og beløb stemmer overens med betalingerne. 

Det er vigtigt, at man i mailen tydeligt skriver, at man ikke godkender den fremsendte faktura, og at man allerede har betalt vejafgift. Dette kan være vigtigt som bevis for, at man har reageret på kravet. 

Forbruger Europa 

Så skal man også huske, at man som forbruger har rettigheder, der beskytter, når man køber en vare eller tjenesteydelse i et andet EU-land samt Norge og Island, og derfor kan det være en god ide at kontakte Forbruger Europa. Forbruger Europa tilbyder gratis vejledning om rettigheder og kan hjælpe med at klage over en virksomhed i et andet EU-land, Norge eller Island. 

Vi hører gerne 

DCU har som sagt allerede modtaget henvendelser fra flere medlemmer, som fejlagtigt er opkrævet vejafgift i Østrig, hvis du har oplevet det samme, så hører vi gerne fra dig.

Open

Nye kørekortregler i støbeskeen

Kørekortregler
Kørekort
EU er i gang med en revision af kørekortdirektivet, som sandsynligvis betyder, at reglerne for B-kørekortet fremover ændres, så vægtgrænsen hæves fra 3.500 kg til 4.250 kg.

Tekst Torben Brandt 

Meget tyder på, at der er kørekortændringer på vej for bilisterne i EU, så et B-kørekort om nogle år giver mulighed for at føre et køretøj med en totalvægt på 4.250 kg mod 3.500 kg i dag. De nye regler kommer dog hverken i dag eller i morgen, og en del kan nå at blive ændret i de politiske forhandlinger, der venter forude. 

Mødte modstand 

I forbindelse med en revision af kørekortdirektivet var der i EU-Parlamentet flertal for at hæve grænserne for B-kørekortet fra de nuværende 3.500 kg til 4.250 kg. I første omgang var der lagt op til, at ændringen kun skulle gælde køretøjer på såkaldt alternative drivmidler, men det mødte modstand i en række autocamperorganisationer med tyske Caravan Industrie Verband i spidsen. 

– Alle autocamperorganisationer protesterede imod det, og det gjorde vi også i AutoCamperRådet, for der findes ikke autocampere, der kører på alternative drivmidler, og det kommer der heller ikke inden for en overskuelig fremtid. Protesterne resulterede i, at forslaget blev opdateret, så de øgede vægtgrænser for B-kørekortet også kommer til at gælde ambulancer og fossile autocampere, fortæller formand for AutoCamperRådet, Hans Bækvang. 

AutoCamperRådet består af Dansk AutoCamper Forening, DK-AutoCam, Campervenner og DCU og har til formål at fremme autocamperturismen og autocamperlovgivningen i Danmark. En af rådets mærkesager er at få øget totalvægten for B-kørekortet. 

Har problemer med vægten 

Autocampernes vægt har i årevis været en udfordring, fordi det i mange tilfælde har vist sig at være vanskeligt at bygge autocampere med en totalvægt på 3.500 kg, når der samtidig skal være tilstrækkelig lasteevne til bagage, drivmidler og passagerer. Resultatet er, at vognene ofte bliver tungere end de tilladte 3.500 kg, og at autocamperfolket dermed kører med overlæs. Vægtudfordringen blev tydelig i november 2021 på Autocamper Show i Fredericia, hvor autocamperne kunne blive vejet. Det tilbud benyttede 49 sig af, og resultatet var, at tre ud af fire autocampere med en tilladt totalvægt på 3.500 kg vejede mere end det tilladte. I et enkelt tilfælde var vægtoverskridelsen på hele 700 kg. 

Mulighed med begrænsninger

Formand for AutoCamperRådet, Hans Bækvang, vurderer, at udsigten til en ændring af vægtgrænserne er en god mulighed for autocamperfolket. 

– Mange har problemer med at overholde vægten i autocamperen, og kører du fire voksne i samme vogn, er det svært også at have plads til feriebagage, og så er det en rigtig god mulighed at kunne hæve totalvægten, siger Hans Bækvang. Han ser dog også nogle begrænsninger i forslaget. 

– Jeg ser umiddelbart tre begrænsninger. Den ene er, at der har været talt om, at dem, der får vejet autocamperen op til 4.250 kg, skal have et kortere kørekursus. Det kan være fornuftigt nok, men som det er i dag, må vi gerne køre med en trailer på 750 kg bag autocamperen, og det synes jeg faktisk er mere risikabelt. 

– Den anden ting er, at ikke alle autocampere egner sig til at blive vejet op, så man skal finde vognens oprindelige dokumenter frem for at se, om det overhovedet er en mulighed. Og endelig er der mange steder en parkeringsbegrænsning på maks 3,5 tons, og kommer man så med en autocamper på 4,25 tons, kan det blive svært at finde et sted at parkere. Alt i alt hilser vi forslaget velkomment, men der er et stykke vej endnu, så vi har endnu ikke fået armene helt oppe over hovedet, siger Hans Bækvang. 

Tilfreds politiker

Christel Schaldemose, der sidder i EU-Parlamentet for Socialdemokratiet, glæder sig over, at der var flertal i EU-Parlamentet for at hæve den maksimale vægt for B-kørekortet. 

– Det vil betyde, at man også i fremtiden vil kunne holde sin ferie i Danmark og resten af Europa i sin autocamper med et almindeligt B-kørekort, siger Christel Schaldemose, der peger på, at camping for mange er en måde at komme væk fra hverdagens stress og trummerum, og at camping ofte er en mere klima- og miljøvenlig måde at rejse på end f.eks. charterferier. 

 

 

Skal fortsat have BE-kørekort 

Det nye kørekortdirektiv har altså fokus på at hæve grænsen for B-kørekortet fra 3.500 kg til 4.250 kg, men ændringerne vil næppe ændre noget for campister med campingvogn. 

– Mit bud på, hvordan de nye regler kommer til at se ud, er, at man hæver den maksimalt tilladte vægt til 4.250 kg i stedet for de 3.500 kg, som grænsen er i dag, men grænsen for påhængskøretøjet vil forblive på 750 kg, som reglerne er i dag. Man giver altså mulighed for, at vægten på køretøjet bliver højere på grund af de tungere elbiler, men man hæver ikke grænsen for vægten på påhængskøretøjet. Så hvis man i dag har behov for et andet kørekort end det almindelige B-kørekort for at køre med sin campingvogn, vil man stadig have behov for det i fremtiden, vurderer Christel Schaldemose. 

– Med hensyn til en realistisk tidsramme vil der sandsynligvis være en toårig implementeringsperiode i medlemslandene, når direktivet er vedtaget. Så vi kan forvente, at de nye regler, hvis de bliver vedtaget, vil være implementeret i Danmark og resten af EU omkring 2027 eller 2028, tilføjer hun.

Open

Pas på trætheden på kør selv-ferien

Træthed
SIKKERHED
Snart pakker mange danskere bilen for at tage på kør selv-ferie. Men træthed kan være en farlig blind passager, som man ikke skal undervurdere.

En ny undersøgelse fra LB Forsikring viser, at 37,5 % af bilisterne har været bekymrede for at falde i søvn bag rattet, og 45 % har kørt videre trods træthed. For at sikre en tryg rejse deler Rådet for Sikker Trafik følgende gode råd. 

Hvordan ved du, at du er træt? 

  1. Du gaber og dine øjenlåg bliver tunge.
  2. Du har grus i øjnene og blinker ofte.
  3. Du kan ikke huske, hvordan de sidste par minutter er forløbet.
  4. Du har svært ved at læse vejskilte og afmærkninger. 

Gode råd, hvis du er træt: 

  1. Kør ind på en rasteplads eller tankstation for at holde pause.
  2. Drik en kop kaffe eller noget andet koffeinholdigt.
  3. Tag en powernap på 15-20 minutter.
  4. Kør maksimalt en time derefter.
  5. Skift chauffør, hvis der er en udhvilet medpassager.
  6. Aftal at skiftes til at køre, hvis I er flere i bilen. 

- Vi skal huske at passe på hinanden på vejene. Mærk efter, om du er frisk nok til at køre, og tag de nødvendige hvil undervejs, siger Sune Bille Larsen, Chef for Innovation og Forhindring i LB Forsikring og fortsætter:

- Undersøgelsen om træthed under kørsel blev foretaget i maj 2024 blandt 1316 medlemmer af LB Forsikring. 742 af respondenterne kører selv bil og har deltaget i spørgsmål om bilferie.

Open
Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her