Årets campingtrækker 2025

CAMPING

Årets Campingtrækker 2025 er helt elektrisk

For første gang er Årets Campingtrækker en elbil. Vinderbilen er et tegn på, hvor langt elbilerne er kommet.

Tekst Morten B. Bek

Foto Rasmus Schønning og Lasse Løndahl Henriksen 

Efter en pause på mere end to år er Årets Campingtrækker tilbage. Meget er sket i verden siden da - og rigtig meget er sket i bilindustrien. Nye bilmærker er kommet til, især fra Kia, og store velrenommerede mærker er i dyb krise. 

Da DCU senest kårede Årets Campingtrækker, var plug-in hybriderne det helt store hit i Danmark. De delvist elektriske bilmodeller var i mange tilfælde billige, kraftigt motoriserede og fyldt med udstyr, da kåringen af Årets Campingtrækker 2023 fandt sted. 

Det var da også en plug-in hybrid, der kørte hjem med titlen: Volvo XC60 T6 Recharge. Det var absolut ingen prisbillig firehjulstrækker, men den gav faktisk rigtig god værdi for pengene. 

Til 2023-kåringen var to ud af 10 biler fuldelektriske. Og de havde ikke en chance. Aiways U5 var måske nok billig i indkøb, men den skuffede på næsten alle områder. 

Volkswagen ID.5 gav et fint indtryk, men den var hverken billig, lækker eller udstyret med en kraftig motor. Elbilernes indtog i Danmark i de seneste år er nok ikke gået mange danskere hen over hovedet. Fra få procent markedsandele til et niveau, hvor elbilerne dominerer. 

Mobility Denmark, som er brancheforening for de danske bilimportører, forudser, at vi i 2025 kan se frem til, at omkring 70 % af alle nye biler er 100 % elektriske. 

Høj trækkapacitet i elbilerne 

Elbilerne sætter deres præg på Årets Campingtrækker 2025. Det er uundgåeligt, selv om mange vil mene, at det slet ikke dur med en elbil som campingtrækker. Men den holdning bør man kigge nærmere på, for ikke blot har mange elbiler i dag lang rækkevidde - der er også kommet ladere, hurtige som langsomme, overalt i Danmark. 

I en elbil nyder man den øjeblikkelige acceleration og den sideeffekt af elektrificeringen, at man ikke udleder alle mulige skadelige stoffer gennem udstødningen. Hvis det lyder som en lovprisning af elbilerne, så er det lige præcis, hvad det er. Men en elbil er ikke bare en elbil. Mange af elbilerne har højt forbrug, og det er endnu svært at få en elbil til under 300.000 kroner, som kan trække mere end 1.200 kilo. 

Men der er kommet mange elbiler, som kan trække omkring 1.500 eller 2.000 kilo, og ved årets kåring kan den store Kia EV9 GT-Line med firehjulstræk trække hele 2.500 kilo. 

Årets campingtrækker 2025
Kia EV9 er stor, men den er alligevel nem at håndtere.

To andre elbiler er også med i feltet, der består af i alt seks biler: Polestar 4 Long Range Dual Motor og XPeng G6 Long Range. 

Den store Polestar imponerer med hele 544 hestekræfter og en trækkapacitet på 2 tons, hvilket gør prisen på cirka 500.000 kr. spiselig. 

Årets campingtrækker 2025
Polestar 4 kan trække imponerende to tons. 

Med 286 hestekræfter, alt i udstyr og trækkapacitet på 1.500 kilo stiller XPeng G6 med meget af det hele til en rigtig fornuftig pris: 339.990 kr. 

Årets campingtrækker 2025
XPeng er en kinesisk bil, hvor der er god værdi for pengene. 

Færre biler med forbrændingsmotor 

De tre øvrige biler ved 2025-kåringen skal tankes med benzin. To af dem kan også “tankes” med strøm, for der er tale om plug-in hybrider. 

Mazda CX-80 er den nye topmodel fra det japanske mærke, som må trække hele 2.500 kilo, og med 327 hestekræfter er der lagt op til solidt kraftoverskud. 

Årets campingtrækker 2025
Mazda CX-80 må trække 2.500 kilo. 

Det samme kan siges om Mercedes-Benz E 300 e, en klassisk og luksuriøs sedan; med i alt 313 hestekræfter og trækkapacitet på 2.100 kilo bør den kunne opfylde de flestes behov (og manges drømme). 

Årets campingtrækker 2025
Mercedes-Benz E 300 e er lækker, men det er samtidig den dyreste vogn i feltet. 

Sidst, og rent størrelses- og effektmæssigt også mindst, deltager Suzuki Vitara 1,4 med benzinmotor med 129 hestekræfter, manuel gearkasse og mulighed for at trække meget fornuftige 1.500 kilo. Vitara er i en prisklasse for sig. Selv den testede udgave med Adventure-udstyrsniveau, det fineste der fås, er prisen kun 279.990 kr. Med lavere udstyrsniveau er prisen helt nede i 229.990 kr. 

Årets campingtrækker 2025
Suzuki Vitara er den billigste vogn i feltet. 

Men Vitara er desværre lidt af en enhjørning på markedet for nye biler. Der findes langt færre ny benzinbiler på markedet end for få år siden, og priserne er hos næsten alle mærker skudt til himmels. En ny Volkswagen Golf til under 300.000 kr. med automatgear? I dag koster sådan en mindst 389.995 kr. 

En ny Peugeot med benzin- eller dieselmotor? Glem det - Peugeot har lige nu kun elbiler på sin danske hjemmeside. Eksempler som de to er den nye realitet på markedet for nye biler i Danmark. 

Dermed er det tid til at se nærmere på de seks biler, der er med i kåringen til Årets Campingtrækker 2025. Juryen på seks personer har testet de seks biler på offentlig vej og på landingsbanen på Lolland-Falster Lufthavn. 

Ingen af de seks biler leverede en ringe præstation under testen - men kun en af bilerne kan blive Årets Campingtrækker 2025. Vinderen afsløres længere fremme i artiklen, men allerede nu kan vi afsløre, at Årets Campingtrækker for første gang er helt elektrisk. 

Er du medlem, skal du blot logge ind for at læse resten af artiklen. 

Indholdet på denne side er kun for DCU-medlemmer

Du kan se typer af medlemskaber og melde dig ind lige her

Log ind

Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her