Få styr på miljøzoner og vignetter før ferieturen

DCU foto
CAMPING
Skal du på bilferie i Europa, er det en god idé at sætte dig ind i reglerne for vejafgifter og miljøzoner.

Tekst: Helle Midskov. Foto: DCU

Det kan være svært at finde rundt i reglerne for vejafgifter og miljøzoner i udlandet. Der er stor forskel på, hvad der gælder fra land til land, og især omkring byerne kan der være restriktioner, du skal kende på forhånd. 

Her i artiklen giver vi dig et overblik over krav til vignetter og miljøzoner i nogle af de mest populære europæiske rejselande i 2025. Vil du have endnu flere detaljer, så besøg www.green-zones.eu/da, hvor du kan læse om mere end 200 miljøzoner i Europa og få information om midlertidige kørselsforbud. App'en ”Green Zones” findes også til både iPhone og Android. 

Har indført miljøzoner 

Adskillige lande og byer har de seneste år indført miljøzoner, hvor visse typer køretøjer - typisk dieselbiler - ikke må køre. Det gælder f.eks. i Tyskland, Frankrig og Italien. Også i Danmark har flere af de største byer nu mulighed for at begrænse adgangen for dieselbiler med EuroNorm 4 og derunder. 

Undersøg forholdene 

EU har endnu ikke ensrettet reglerne for miljøzoner og miljømærker. Det betyder, at hvert land har deres egne regler og krav. Du skal derfor undersøge forholdene i det enkelte land, før du tager afsted. 

Miljømærker og vignetter kan som regel købes online, ved grænser, på tankstationer eller posthuse. Men vær opmærksom på, at i nogle byer, særligt i Italien og Spanien, er det ikke muligt for turister at købe adgang til miljøzonerne. Her risikerer du bøder, hvis du kører ind uden tilladelse. Også FDM og Applus sælger både miljømærker og vignetter. 

Husk at bestille i god tid, da leveringstiden kan være flere uger. 

Oversigt 

Her i artiklen kan du få et overblik over vignetter og miljøzoner i en række europæiske lande. En del af oplysningerne stammer fra vores gode kollegaer på fdm.dk 

vignetter
Reglerne er forskellige fra land til land, så det er vigtigt at holde sig opdateret.

Belgien 

Betaling: Der skal som udgangspunkt ikke betales for at køre på de belgiske veje, bortset fra Liefkenshoek-tunnelen ved Antwerpen, hvor der opkræves vejafgift. 

Miljøzoner: Der er miljøzoner i Bruxelles, Gent og Antwerpen. I alle tre byer skal din bil registreres online, inden du ankommer. Det gælder uanset bilens alder og hvilken type brændstof den kører på. Nummerpladen bliver aflæst af kameraer ved indkørsel til zonen, og når bilen er registreret, gælder det i op til tre år, så længe registreringsnummeret ikke ændres. 

Du kan registrere bilen på følgende hjemmesider: 

Bruxelles:  www.lez.brussels/mytax 

Antwerpen: www.slimnaarantwerpen.be/en/LEZ 

Gent:  www.stad.gent/en/mobility-ghent/low-emission-zone-ghent 

England 

Betaling: Der er betaling på nogle engelske veje. På hjemmesiden gov.uk/uk-toll-roads kan du se, hvilke veje det drejer sig om. 

Miljøzoner: Flere byer i England har indført såkaldte ”Clean Air Zones”, hvor du skal betale, hvis din bil ikke opfylder bestemte miljøkrav. Det gælder f.eks. Birmingham, Bristol og Bath. I London gælder særlige regler. Her findes både en Congestion Charge Zone, en Ultra Low Emission Zone (ULEZ) og enkelte områder med Zero Emission Zone. 

Du kan læse mere og tjekke din bil på tfl.gov.uk/modes/driving/ultra-low-emission-zone 

Frankrig 

Betaling: Du betaler for at køre på de franske motorveje samt visse tunneller og broer. Betaling kan ske med kreditkort eller kontanter. Der findes også en elektronisk betalingsbrik kaldet ”Mango Mobilités by APRR”, men flere brugere har haft problemer med at gennemføre købet. 

Miljøzoner: Flere franske byer har indført miljøzoner. Paris var først, og siden er bl.a. Lyon, Lille, Grenoble og Strasbourg kommet til. 

Det franske miljømærke hedder Crit’Air Vignette og kan kun købes online på den officielle hjemmeside: www.certificat-air.gouv.fr. Prisen er ca. 5 euro inkl. forsendelse. Bemærk, at du skal uploade din registreringsattest som pdf, og filen må maksimalt fylde 400 kb. Der findes snydehjemmesider, så vælg den, der ender på .gouv.fr. 

Crit’Air Vignetten findes i seks kategorier afhængig af bilens alder, brændstoftype og EuroNorm. Biler registreret før 1997 kan ikke få mærket. 

De store motorveje som A6, A7 og A42 er ikke omfattet af miljømærkeordningen. 

Holland 

Betaling: Du skal som udgangspunkt ikke betale for at køre på de hollandske motorveje, men enkelte tunneller - som Westerscheldetunnelen - kræver betaling. 

Miljøzoner: Holland har indført miljøzoner i flere større byer, blandt andet Amsterdam, Arnhem, Haag og Utrecht. Zonerne gælder især dieselkøretøjer og er tydeligt skiltet ved bygrænserne. 

Miljøzonerne er inddelt i en gul og en grøn kategori: - I gul zone må dieselbiler med EuroNorm 3 eller højere køre. - I grøn zone skal bilen mindst opfylde EuroNorm 4. Biler, der ikke kører på diesel, må som hovedregel gerne køre i byerne. Du kan læse mere om zonerne på www.milieuzones.nl/english 

Italien 

Betaling: Du betaler for at køre på de italienske motorveje. Det er nemmest at betale med kreditkort, men kontanter kan også bruges. 

Miljøzoner: I mange italienske byer er der indført ZTL-zoner (Zona Traffico Limitato), ofte midt i bykernen. Oversigt over byer finder I her på: ztl-italia.blogspot.dk. Vær derfor særligt opmærksom på skiltningen (Zona Traffico Limitato - ZTL), der markerer grænsen til zonerne. Kører du ind i en zone, bliver din nummerplade automatisk fotograferet, og er du ikke registreret med en gyldig tilladelse, får du en bøde tilsendt. Som udgangspunkt kan turister ikke købe adgang. Det anbefales derfor at parkere på større p-pladser uden for centrum. I den historiske bymidte i Milano er der indført et særligt tillæg - et forureningstillæg. Her betales for et ”Ecopas”, som er et ”afgiftstillæg”, som du betaler for i dagtimerne. Det kan købes i lokale kiosker. 

Tyskland 

Betaling: Der er endnu ikke indført generel vejafgift for personbiler. 

Miljøzoner: Cirka 70 byer kræver miljømærke (Umweltplakette). Det grønne mærke dækker biler med EuroNorm 4, 5 og 6. I Hamborg er der skærpede regler på enkelte strækninger for ældre dieselbiler. Mærket kan købes i Tyskland eller bestilles hos FDM og Applus. Det tyske miljømærke følger bilens registreringsnummer i hele dens levetid. Dog bliver du nødt til at anskaffe dig et nyt, hvis din forrude går i stykker og skal udskiftes. 

Kroatien
Man skal betale for at køre på en række af de kroatiske motorveje.

Kroatien 

Betaling: Du skal betale for at køre på mange af de kroatiske motorveje. Betaling sker ved betalingsanlæg med kort eller kontanter. Miljøzoner: Kroatien har ikke indført miljøzoner. 

Portugal 

Betaling: Mange motorveje kræver betaling – enten via betalingsanlæg eller elektronisk registrering. Se www.portugaltolls.com/en, hvor du kan få et overblik over, hvilke veje det drejer sig om. 

Miljøzoner: I Lissabon er der en miljøzone med adgangsbegrænsning for ældre dieselbiler i dagtimerne. 

Spanien 

Betaling: Det kræver betaling at køre på nogle af de spanske motorveje. Du kan betale med kreditkort eller kontanter, men du kan også i banker og på nogle tankstationer købe en Telepeaje eller Via T, der er en automatisk betalings-bizz, som du sætter i bilens forrude. 

Miljøzoner: Madrid og Barcelona har miljøzoner, som turister ikke kan købe mærkater til. Flere byer kan også midlertidigt forbyde visse biler ved høj forurening. 

Slovenien 

Betaling: Du skal betale for at køre på de slovenske veje. Du kan enten købe en motorvejsmærkat på tankstationerne eller en e-vignette, som er en elektronisk vignette, der er knyttet til nummerpladen på din bil. E-vignetten købes på hjemmesiden evinjeta.dars.si/en. Biler og autocampere med en totalvægt på maks. 3.500 kg hører til i klassen 2A, som koster 16 euro for en uge eller 32 euro for en måned, mens autocampere over 3.500 kg skal købe en 2B, der koster 32 euro for en uge og 64,1 euro for en måned. 

Miljøzoner: Ingen miljøzoner. 

Slovakiet

Betaling: I Slovakiet skal du betale for at køre på motorvejene, hvor du betaler du med en e-vignette, som du kan købe på hjemmesiden https://eznamka.sk/en

Miljøzoner: Ingen miljøzoner. 

Polen 

Betaling: Du skal betale for at køre på nogle af de polske veje. Du kan enten betale med kontanter, gængse kreditkort eller via app. Se www.etoll.gov.pl. 

Miljøzoner: Der er endnu ikke faste miljøzoner, men enkelte byer - f.eks. Krakow – planlægger indførelse. 

Tjekkiet 

Betaling: Du skal bruge en elektronisk vignette, som købes på www.edalnice.cz. 

Miljøzoner: Der er ikke miljøzoner i Tjekkiet. 

Sverige
Reglerne er forskellige - også i de nordiske lande. Der er betalingsring omkring Stockholm og Göteborg, hvor du efterfølgende får en regning tilsendt, hvis du kører derind.

Sverige 

Betaling: Der er betalingsring omkring Stockholm og Göteborg, hvor du efterfølgende får en regning tilsendt, hvis du kører derind. Derudover er der betaling på to omfartsveje i henholdsvis Motala og Sundsvall, hvor fakturaen ligeledes sendes efterfølgende. 

Miljøzoner: På en enkelt gade i Stockholm har man indført forbud mod ældre dieselbiler. På den 2,5 km lange Hornsgatan gennem Stockholm er det kun tilladt at køre med dieselbiler, hvis de lever op til mindst Euronorm 6. Der er planer om at udvide miljøzonerne. 

Norge 

Betaling: Mange veje kræver betaling. Tidligere kunne du betale med en BroBizz, men den mulighed gælder ikke længere. I stedet for kan du betale ved at oprette en aftale på ØresundPay på hjemmesiden https://oresundpay.com/da.

Miljøzoner: Ingen faste miljøzoner, men Oslo kan midlertidigt begrænse dieseltrafik ved høj forurening. 

Østrig 

Betaling: Du skal have en vignette – enten fysisk eller elektronisk – for at køre på motorvejene i Østrig. Du kan købe den via www.asfinag.at. Husk at elektroniske vignetter først gælder efter 18 dage, medmindre du fraskriver dig fortrydelsesretten. Du kan også købe en motorvejsmærkat hos FDM, hvor den koster 93 kroner for en periode på 10 dage, og 234 kroner for en periode på to måneder. 

Miljøzoner: Østrig har ikke miljøzoner. 

Schweiz 

Betaling: Motorveje kræver en vignette, som gælder i 14 måneder. Fås som fysisk mærkat og kan købes hos FDM for 330 kroner eller elektronisk via www.e-vignette.ch. Hvis du har campingvogn, skal den have sin egen vignette. 

Miljøzoner: Der er ikke faste miljøzoner, men Genève kan indføre midlertidige restriktioner ved høj luftforurening. 

Ændrer sig løbende 

Reglerne for vignetter og miljøzoner ændrer sig løbende, og flere lande skærper kravene år for år. Det er derfor en god investering af tid at tjekke reglerne, inden du kører hjemmefra. Særligt i storbyer og i perioder med høj luftforurening kan du risikere bøder, hvis du ikke har styr på kravene. 

Vær opmærksom, bestil i god tid, og glæd dig så til at tage på ferie med ro i maven og udsigt til oplevelser i hele Europa.

Open

Forbruger Europa råder til hurtig reaktion på bøder

Vejafgifter 2024
Vejafgift
ASFINAG opfordrer nu bøderamte campister til at tage kontakt, og Forbruger Europa råder til hurtig reaktion på bøder.

Tekst: Helle Midskov. Foto: Adobe Stock 

I de seneste uger har adskillige campister henvendt sig til DCU, da de har modtaget bøder fra det østrigske vejafgiftssystem, ASFINAG, trods dokumentation for korrekt betaling. 

DCU har kontaktet ASFINAG, som understreger vigtigheden af, at danske campister straks kontakter deres kundeservice. Samtidig råder Forbruger Europa til hurtig reaktion, så campisterne kan sikre deres rettigheder og undgå yderligere konsekvenser. 

En række af de berørte campister har henvendt sig til DCU med kvitteringer, der viser, at de har betalt for de nødvendige vignetter og vejafgifter, som dækker den periode, hvor de har kørt på de østrigske betalingsveje, men de har alligevel modtaget bøder. 

Skal være korrekt registreret 

Alex Holzedl, som er presseansvarlig hos ASFINAG, forklarer, at en korrekt betaling for tidsbaserede vejafgifter forudsætter, at enten en gyldig vejafgiftsmærkat er korrekt fastgjort på forruden, eller at en gyldig digital vignette er korrekt registreret i vejafgiftssystemet, inden køretøjet benytter vejnettet. 

Den presseansvarlige understreger, at en købt vignette ikke automatisk er gyldig – både fysisk og digital korrekthed er nødvendig. Han opfordrer derfor de danske bøderamte campister til straks at kontakte ASFINAGs kundeservice med nummerpladenummer og/eller identifikationsnummeret fra erstatningsafgiften for at lette behandlingen af deres sag. 

Alex Holzedl påpeger, at ikke alle erstatningsafgifter udstedes i forbindelse med ugyldige vignetter. Der er også sektionsbetalingsafsnit, hvor der opkræves en separat afgift - sektionsafgift. Hvis en af disse sektionsbetalingsruter bruges uden at betale sektionsafgiften, kan dette også føre til en erstatningsafgift. 

Sektionsbetalingsruter kan findes på følgende motorveje: A 9 Pyhrn Autobahn inklusive Bosruck- og Gleinalm-tunnelen, A 10 Tauern Autobahn inklusive Tauern- og Katschberg-tunnelen, A 11 Karawanken Autobahn, A 13 Brenner Autobahn inklusive Europabrücke, og S16 Arlberg Schnellstraße inklusive Arlberg-tunnelen. 

Vejafgifter 2024

 

Følger sagen

Forbruger Europa råder campisterne til, at de straks reagerer, hvis de modtager en faktura fra ASFINAG, som man ikke er enig i. 

- Forbruger Europa anbefaler, ligesom DCU allerede har skrevet i en artikel, at du straks reagerer, hvis du får en regning fra ASFINAG, som du ikke er enig i. Det er vigtigt, at du ikke forholder dig passivt, men skriv til dem og gør opmærksom på, at du ikke er enig i deres krav. Send al din dokumentation, der beviser, at du har betalt, og gem mailen eller tag et screenshot, hvis du udfylder en formular på hjemmesiden, siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent, og fortsætter: 

- Hvis ASFINAG ikke svarer på din henvendelse, er du meget velkommen til at oprette en klage hos Forbruger Europa. Vi har mulighed for at kontakte Forbruger Europa i Østrig og bede dem om at undersøge, hvad der er årsagen til opkrævningerne og om nødvendigt kontakte ASFINAG. 

Sommerens bøderegn over de danske campister understreger vigtigheden af at være opmærksom på detaljerne omkring betaling af vejafgifter, når man kører i udlandet, og at man handler hurtigt, hvis man modtager en fejlagtig faktura. 

DCU vil fortsat følge op på sagen.

Open

Sådan håndteres fejlagtige vejafgifter

Ferie
Vejafgift
Flere DCU-medlemmer har den seneste uge henvendt sig om fejlagtige fakturaer for vejafgift i Østrig, trods korrekt betaling og gyldige kvitteringer.

Tekst Helle Midskov. Foto: Adobe Stock 

Flere medlemmer har i den seneste uge henvendt sig til DCU, da de har modtaget fakturaer med krav om betaling af vejafgift i Østrig, selvom de allerede har betalt for den nødvendige vignette. Campisterne har kvitteringer, der dokumenterer deres betalinger, og har sikret sig, at det dækker den korrekte periode, hvor de har kørt i Østrig. 

Mangler svar 

Campisterne har kontaktet den mailadresse, der er angivet på fakturaerne og har fremsendt dokumentation for deres betaling. Desværre har de ikke modtaget svar fra ASFINAG, hvilket skaber bekymring. 

Af fakturaerne fra ASFINAG, som opkræver vejafgift i Østrig, fremgår det, at hvis ikke beløbet på 120 euro indbetales inden for fire uger, så tages der yderligere skridt med opkrævning på mellem 300 og 3000 euro. 

DCU har på baggrund af henvendelserne kontaktet ASFINAG og afventer tilbagemelding på, hvorfor disse fakturaer er sendt, og om det er ASFINAG, som har fremsendt dem. 

Svar på henvendelsen 

DCU råder nu medlemmer, der har modtaget disse fejlagtige fakturaer de seneste måneder her i 2024, til at svare ASFINAG både på den mailadresse, som fremgår af fakturaen, og sende en mail til ASFINAGs officielle mailadresse, hvor man sender al relevant dokumentation, der beviser, at man har betalt og derfor ikke skylder for vejafgift. Sørg for at vedhæfte kvitteringer og tjek, at datoer og beløb stemmer overens med betalingerne. 

Det er vigtigt, at man i mailen tydeligt skriver, at man ikke godkender den fremsendte faktura, og at man allerede har betalt vejafgift. Dette kan være vigtigt som bevis for, at man har reageret på kravet. 

Forbruger Europa 

Så skal man også huske, at man som forbruger har rettigheder, der beskytter, når man køber en vare eller tjenesteydelse i et andet EU-land samt Norge og Island, og derfor kan det være en god ide at kontakte Forbruger Europa. Forbruger Europa tilbyder gratis vejledning om rettigheder og kan hjælpe med at klage over en virksomhed i et andet EU-land, Norge eller Island. 

Vi hører gerne 

DCU har som sagt allerede modtaget henvendelser fra flere medlemmer, som fejlagtigt er opkrævet vejafgift i Østrig, hvis du har oplevet det samme, så hører vi gerne fra dig.

Open

Miljøkrav har givet bøderegn

Miljøzone
Vejafgift
DCU har modtaget spørgsmål fra medlemmer om miljøzonekravene i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg, som også har betydning for en lang række campister.

Tekst og foto Helle Midskov 

Helt friske tal fra Miljøstyrelsen viser, at siden miljøkravene blev skærpet sidste år, har bødeblokken været flittigt brugt. I de fem byer, hvor der er indført miljøzoner, er der i alt fra 1. oktober 2023 til 13. juni 2024 udskrevet 14.050 bøder. Miljøzoner er områder med betydelig trafik, hvor der er fastsat krav til dieseldrevne køretøjers udledning af partikler. For at undgå bøder, når man færdes i miljøzonerne, skal din personbil være Euronorm 5 eller have et partikelfilter monteret, så er kravet om partikelfilter opfyldt. Hvis man er i tvivl, så kan man tjekke typegodkendelsen (Euronormen) i Køretøjsregisteret (DMR). På siden miljøzoner.dk er der et link til Køretøjsregisteret, så det er nemt at få svar på, om ens køretøj opfylder kravene, når man passerer ind i en miljøzone og bliver fanget i kameralinsen. Hvis din dieselbil ikke allerede har et partikelfilter, så skal det eftermonteres. Det kræver et besøg på et værksted og efterfølgende syn af køretøjet. I særlige tilfælde er det muligt at få dispensation. 

Kameraer aflæser nummerpladen 

Kravet til partikelfilter håndhæves helt automatisk, da der er opsat kameraer i miljøzonerne, der aflæser nummerpladen. Efterfølgende bliver bilen slået op i Køretøjsregisteret DMR, hvor det fremgår, om køretøjet opfylder kravene til at køre i miljøzonerne. Hvis det ikke gør det, så vanker der en bøde. Overtrædelse af miljøzonekravene kan resultere i bøder på 1.500 kr. for person- og varebiler samt 12.500 kr. for lastbiler og busser. Bøden kan reduceres til 1.000 kr., hvis der efterfølgende indsendes korrekt dokumentation. 

Mange ramt af bøder 

Fra den 1. oktober 2023 til den 13. juni 2024 blev der udstedt i alt 14.050 bødeforelæg til personbiler i de fem miljøzoner. Fordelingen er som følger: København/Frederiksberg 7.359 bøder, Odense 1.969 bøder, Aarhus 3.004 bøder og Aalborg 1.718 bøder. Det ser heldigvis ud til, at flere og flere bilister er opmærksomme på at få monteret partikelfilter. I en opgørelse om bødeforlæg fremgår det, at antallet af bødeforelæg til dieselpersonbiler viser en nedadgående tendens. Fra 1,9 bøder pr. tusind dieselpersonbiler i oktober 2023 faldt det til 0,5 bøder pr. tusind køretøjer i juni 2024. Det indikerer en øget opmærksomhed hos bilisterne og overholdelse af de nye miljøkrav. Bødeudskrivningen har også haft en betydelig økonomisk effekt. Siden den 1. oktober 2023 er der udstedt bødeforelæg for en samlet værdi af 21.075.000 kr. Af disse er 8.121.000 kr. blevet betalt, så der ligger stadig mange bøder, som ikke er betalt. Selv om der indtil dato er udskrevet tusindvis af bøder, så er der ifølge Miljøstyrelsen gjort flere tiltag for at forberede bilisterne på de skærpede miljøkrav. - Miljøstyrelsen har gennemført flere informationskampagner for at øge kendskabet til de nye regler. I november 2022 samt januar og maj 2023 blev der udsendt informationsbreve via Digital Post til ejere og brugere af køretøjer omfattet af de nye krav. Fra juli til september 2023 blev der yderligere udsendt orienteringsbreve til køretøjsejere, der anvendte deres køretøj i miljøzoner, siger Casper Krogh Pedersen, som er AC-medarbejder i Miljøstyrelsen til DCU, og fortsætter: - Miljøstyrelsen har derudover distribueret informationsmateriale til turistorganisationer og transportvirksomheder. 

Dispensationer og udenlandske køretøjer 

Siden miljøzonerne blev skærpet i juni 2020, har Miljøstyrelsen modtaget 20 dispensationsansøgninger vedrørende udenlandske køretøjer og 3.645 ansøgninger vedrørende danske køretøjer. Udenlandske dieselkøretøjer skal registreres online, inden de anvendes i en miljøzone. Dokumentation for partikelfilter eller køretøjets Euronorm er påkrævet. 

Kommende skærpelser i 2025 

Det er også værd at bemærke, at der i 2025 træder yderligere miljøzonekrav i kraft. Fra 1. marts 2025 udvides miljøzonen i København til kommunegrænsen mod Tårnby, dog med undtagelse af dele af Otto Brahes Allé og Øresundsmotorvejen.

Open
76298
75833
75874
76373

Priserne stiger en smule over Storebælt

Storebælt
Vejafgift
Men du kan spare mange penge ved at betale med nummerplade eller BroBizz frem for med kontanter eller betalingskort.

Tekst Torben Brandt  

Inflationen betyder, det bliver en lille smule dyrere at køre over Storebæltsbroen i 2024, end det var sidste år.  Dyrest er det for alle vogntyper at betale med betalingskort eller kontanter, hvorimod det er betydeligt billigere at have automatisk betaling via enten bizz eller en nummerpladeaftale, hvor du desuden kan glæde dig over at slippe for køen ved betalingsanlægget.   Kører du over med en bil på 3-6 meter uden anhænger, stiger prisen med fem kroner fra 270 kr. til 275 kr. Har du derimod en aktiv bizz eller en aktiv nummerpladeaftale, skal du i år betale 196 kr. mod 192 kr. året før for at køre over med en bil på 3-6 meter. Du sparer således 79 kr. med en automatisk betalingsaftale i forhold til at betale med kort eller kontanter.  Kører du over med bil og campingvogn, stiger prisen fra 410 kr. til 420 kr. med kort eller kontanter, mens stigningen går fra 292 kr. til 299 kr., hvis du har en bizz eller nummerpladeaftale. Her er besparelsen således 121 kr. med automatisk betaling.   

Få en Storebælt autocamperaftale  

For autocampere med en totallængde over seks meter, men ikke over 10 meter, med en totalvægt på maks 3.500 kg er det billigste at ansøge om en Storebælt autocamperaftale som supplement til din bizz eller nummerpladebetaling. Så er du sikker på at opnå den billigst mulige pris, og samtidig kommer du hurtigt gennem betalingsanlægget. Opmålingen af vognens længde og højde foregår automatisk og inkluderer udstyr som f.eks. cykelstativ, anhænger og tagboks.  

I 2024 er priserne for en autocamper med en totallængde over seks meter med en totalvægt på højst 3.500 kg 620 kr. med kort eller kontanter, mens den er 589 kr. med bizz eller nummerpladebetaling. Hvis du derimod har en autocamperaftale som supplement til din bizz/nummerpladeaftale, slipper du med 292 kr. pr. vej, hvilket er samme pris som sidste år. Vær opmærksom på, at du skal have en bizz eller en nummerpladebetaling for at kunne oprette en autocamperaftale, og hvis du har en anhænger bag din autocamper og dermed overstiger 10 meter i totallængde, kan du ikke få rabatprisen på 292 kr. 

 For autocampere op til seks meter med en totalvægt på højst 3.500 kg er prisen 270 kr. med kort eller kontanter, mens den er 192 kr med bizz eller nummerpladeaftale.  Er din autocamper over 3.500 kg i totalvægt og over 10 meter lang, er prisen 985 kr. med kort eller kontanter og 936 kr. med bizz eller nummerpladeaftale. Det er en lille stigning i forhold til sidste år, hvor priserne var henholdsvis 960 kr. og 912 kr.  

Du kan læse mere om priserne på storebaelt.dk 

Open

Italiensk bøderegn over danske campister

Italiensk bøderegn over danske campister
Vejafgift
Forbruger Europa giver gode råd til de danske campister, som, ofte med flere års forsinkelse, har fået bøder efter at have kørt på en italiensk motorvej.

Tekst Torben Brandt. Foto Bent Aksglæde

Har du modtaget en regning for at have kørt på en italiensk motorvej? Så er du ikke alene. Hos Forbruger Europa, der er en del af Forbruger- og Konkurrencestyrelsen, modtog de i sommeren 2023 adskillige henvendelser fra danske campister, der har kørt på ferie i det italienske og efterfølgende modtaget et inkassokrav.

Regningerne gælder ti år 

Vi har tidligere fortalt om DCU-medlem Bent Aksglæde, der i 2021 fik en opkrævning fra et inkassofirma, der hævdede, at han ikke havde betalt for at køre på en italiensk motorvej. 

Forseelsen stammede tilbage fra 2017, men Bent Aksglæde havde stadigvæk de gamle kvitteringer, som viste, at han havde betalt for at køre på strækningerne, og da han sendte den dokumentation, hørte han ikke yderligere fra inkassofirmaet. 

Det er dog langt fra alle bilister, der gemmer kvitteringerne så længe. Det har de erfaret hos Forbruger Europa, der har fået henvendelse fra flere danske campister, som har bedt om gode råd til, hvordan de skal forholde sig, når de modtager en regning fra Italien med flere års forsinkelse. 

– Når du kører i Italien, er det vigtigt at være opmærksom på, at det koster penge at køre på betalingsveje. Dertil kommer miljøzonerne. Skiltene er ofte på italiensk, og det kan derfor være svært at navigere i reglerne, siger leder af Forbruger Europa, Lars Arent. 

– I Italien er forældelsesfristen for færdselssager 10 år. Det kan derfor være mange år siden, at du har kørt på den italienske betalingsvej, men kravet er stadig relevant – desværre. Når du modtager regningen fra inkassofirmaet, er det vigtigt, at du forholder dig til den. Venter du for længe med at betale, kan der blive pålagt et gebyr, hvilket kun gør regningen dyrere. Det kan i værste tilfælde ende ud i en retssag, såfremt du ikke betaler, forklarer Lars Arent. 

Undgå at forholde dig passivt 

Han siger, at hvis du modtager en regning og allerede har betalt, er det vigtigt at gøre indsigelse mod kravet. 

– Gør du indsigelse, må firmaet ikke blive ved med at sende dig rykkere. Det er dog vigtigt, at du kan bevise, at du har betalt. Hvis du har en kvittering, der viser, at du har betalt, skal du hurtigst muligt sende den til inkassofirmaet og gøre opmærksom på, at du er uenig i kravet. Hvis du ikke ejede bilen på pågældende tidspunkt eller ikke var i Italien, kan du også sende dokumentation for det, siger Lars Arent. 

Anbefaler at betale 

Hos Forbruger Europa lyder anbefalingen at betale regningen fra Italien, hvis et inkassofirma sender en opkrævning. 

– Vi anbefaler, at du betaler regningen, hvis inkassofirmaet kan bevise, at du har kørt på vejen eller i miljøzonen. Det vil typisk være med et billede af din nummerplade og en datoangivelse. Blot fordi, at det var muligt for dig at køre gennem betalingsanlægget, betyder det ikke, at du har betalt. Som sikkerhedsforanstaltning går bommen ved betalingsanlægget automatisk op af sig selv efter et par minutter, siger Lars Arent. 

Hvis du kan bevise, at du har betalt, eller at inkassofirmaets krav på anden måde er ugyldigt, og inkassofirmaet fortsat fastholder sit krav, er du velkommen til at kontakte Forbruger Europa. Det kan du gøre på forbrugereuropa.dk 

Gode råd til bilferien fra Forbruger Europa: 

– Gem kvitteringen fra betalingsanlægget, og tag gerne billeder af den så du ikke mister den. – Orienter dig om færdselsreglerne i det pågældende land. 

Læs mere om kørsel i udlandet på ForbrugerEuropa.dk

Open

Husk en tysk p-skive i Tyskland

P-skive i Tyskland
VEJAFGIFT
Danske p-skiver er ikke gyldige i Tyskland, men især i Nordtyskland har man ofte vendt det blinde øje til de ikke-godkendte p-skiver. Nu strammer nordtyskerne op. 

Tekst Torben Brandt

Især i juledagene 2022 var der mange danske bilister, der parkerede i Flensborg uden at have den korrekte, tyske parkeringsskive i forruden, skriver tvsyd.dk, og tendensen er fortsat ind i 2023. Derfor vil de tyske myndigheder nu til at udskrive parkeringsafgifter til danske biler uden tysk p-skive.

Europæisk kludetæppe

Parkeringsreglerne i Europa er noget af et kludetæppe, og der findes ingen harmonisering fra land til land. Nogle steder kan der sågar være forskel fra by til by, som det blandt andet kendes fra Danmark, hvor Frederiksberg i en årrække har haft andre parkeringsregler end hovedstaden København, som Frederiksberg grænser op til.

Derfor er det gode råd altid at orientere sig lokalt, når man parkerer sin bil, både i Danmark og i udlandet, så man ikke risikerer ærgerlige bøder, eller endda at bilen er blevet fjernet, når man kommer for at hente den.

Skal have tysk p-skive

Mange steder skal man betale for parkering, men der findes også steder, især i Nord- og Vesteuropa, hvor man kan parkere i et givent tidsrum ved at indstille en p-skive. Det gælder blandt andet i Tyskland, hvor de danske p-skiver som udgangspunkt dog ikke accepteres. Hvis du vil være sikker på at slippe for en parkeringsbøde, skal du have en tysk p-skive i forruden, og du skal indstille den til næste påbegyndte halve time.

Du kan som udgangspunkt heller ikke benytte en elektronisk parkeringsskive, dog kan du ifølge fdm.dk bruge en elektronisk p-skive, hvis den er godkendt af de tyske myndigheder, og den kan indstilles til næste påbegyndte halve time, efter at motoren er stoppet.

Husk også enten at fjerne eller at tildække din danske p-skive, så den ikke er synlig.

Et problem i juledagene

Disse parkeringsregler er ikke nye, men ifølge tvsyd.dk opdagede bystyret i Flensburg i juledagene sidste år, at mange danske bilister ikke havde den påkrævede tyske p-skive, og tendensen er fortsat i 2023. I første omgang har de tyske myndigheder dog været tilbageholdende med at pålægge de danske bilister parkeringsafgifter, men ifølge tvsyd.dk lægger bystyret i Flensborg op til atter at opkræve parkeringsafgifter fra engang i februar.

– Vi oplever, at mange danskere ikke bruger de rigtige p-skiver, når de er på besøg i Flensborg. De risikerer derfor en p-bøde. Vi vil gerne informere om det, så danskerne bruger den rigtige p-skive, inden vi begynder at udskrive afgifter. Folk skal have en rimelig chance for at have den rigtige p-skive på plads, siger Clemens Teschendorf, der er pressetalsmand for Flensborg, til tvsyd.dk

Han kalder i artiklen opfordringen for en venlig påmindelse, så danskerne kan undgå at få en parkeringsafgift på 20 euro.

Teknisk rådgiver i DCU, Stefan Rosendal, siger, at reglen om at have en tysk p-skive gælder i hele Tyskland, og at de ikke kun er et nordtysk fænomen.

– Hidtil har de nordtyske myndigheder måske været lidt mere lempelige i Nordtyskland, så derfor er der formentlig en del danskere, der ikke kender reglen. Men hvis man som dansker vil undgå parkeringsafgifter i Tyskland, skal man altså enten betale for at parkere eller have en korrekt indstillet tysk p-skive, siger Stefan Rosendal.

Som et lille kuriosum kan det nævnes, at de danske myndigheder anerkender tyskernes p-skiver, og at tyskerne derfor ikke behøver at tænke på at anskaffe en dansk p-skive, når de gæster Danmark.

Print selv en parkeringsskive

Der findes flere muligheder for at få fingre i en tysk parkeringsskive. De kan købes på tankstationer i Tyskland for cirka en euro, og ifølge tvsyd.dk kan de også hentes gratis hos Region Sønderjylland-Schleswig på adressen Lyren 1 i Padborg. Disse skiver er dobbelte p-skiver med en tysk udgave på den ene side og en dansk på den anden.

 

Open

Kan jeg køre ind i miljøzoner med eftermonteret partikelfilter?

Partikelfilter
Vejafgift
Et DCU-medlem har købt en autocamper uden partikelfilter. Hvis det bliver eftermonteret, kan han så køre ind i alle miljøzoner, eller er der begrænsninger?

Et DCU-medlem spørger:

Jeg er ved at købe en autocamper, som er en Hymer fra 2008 med Fiat-motor. Bilen har ikke partikelfilter, og det skal den jo have, og jeg regner med, at det kan eftermonteres.

Mit spørgsmål er helt enkelt, at hvis partikelfilter bliver monteret, kan man så komme ind i alle miljøzoner, eller er der begrænsninger?
 
DCU-Huset, svarer:

Når man eftermonterer et partikelfilter på en dieselbil, bliver mængden af skadelige partikler reduceret.

Ifølge loven bortfalder partikeludledningsafgiften, hvis du eftermonterer et partikelfilter, og du kan opnå adgang til miljøzoner i Danmark.

Det er generelt IKKE muligt at ændre en bils EuroNorm, der vil ofte være ændrede EGR systemer mv., som også spiller ind. Det er kun bilfabrikken, som kan dokumentere en anden EuroNorm, så i praksis betyder det, kør som den er, eller køb en ny/nyere.
 
Du kan altså ikke opgradere eller opdatere en EuroNorm, men eftermontering af partikelfilter vil være mulig, og det vil ofte sidestille dit køretøj i den næste EuroNorm. Det gælder specielt Fiat-køretøjer registeret første gang 2002 – til 2012. Her er prisen ca. 10.000.

Ved køretøjer før 2002 vil det være meget bekosteligt, ofte 40.000 kr. eller mere. Fiat Ducato fra og med EuroNorm 5 (2012) har partikelfilter fra fabrikken. Autocampere fra 2015 tilhører EuroNorm 6 – som kommer til at gælde i mange år frem, da man har valgt at dele EuroNormen op i delmål. Fra september 2019 er kravet til nye køretøjer således EuroNorm 6 D.

Jeg modtager med jævne mellemrum henvendelser fra bekymrende medlemmer, når bilen enten står for udskiftning eller ved køb af nyere brugt autocamper.

Vi skal alle passe på miljøet, men politisk skal der være brugbare løsninger, hvorfor de tyske myndigheder forsat kører med det grønne mærke, Euro 4, så hvis man har en Euro 5 eller Euro 6 godkendt autocamper, tildeles man i dag stadig kun det grønne Euro 4-mærke.

Endvidere oplever jeg, at byerne har en undtagelse fra reglerne, så man tillader udenlandsk indregistrerede køretøjer med f.eks. gult mærke (3) i grøn zone (4). Disse undtagelser vil fremgå af de enkelte byers politik på området. På Umwelt

Plakette.de vil du finde oversigten – og EuroNorm reglerne i Tyskland, og generelt er det vigtigt, at du ved kørsel i udlandet tjekker op på miljøzonerne i det land og de byer, du har tænkt dig at besøge, inden du kører dertil. Her kan det være en god ide at læse om miljøzoner på fdm.dk.

Når du køber en autocamper, vil man selvfølgelig gerne have friheden til at kunne køre overalt også ind i den inderste zone i byerne, men man skal huske, at alle byerne i dag er opdelt i 3 zoner, rød, gul og grøn, og det er nok de færreste, som kører helt ind i den inderste bykerne, således vil der altid være mulighed for at dreje af på en ringvej, inden den næste zone fanger en.

Langt de fleste autocamperturister kommer ikke længere end til den røde eller gule zone, inden man finder en god stellplatz/base.

 

Er du medlem af DCU?

Som DCU-medlem har du adgang til kyndig teknisk vejledning om din campingvogn, autocampere, campingudstyr m.m.

Er du i tvivl om, hvor stor en campingvogn, din bil må trække? Vil du vide, hvordan du bedst pakker din campingvogn til ferien, så du undgår problemer med overvægt? Eller har du et helt tredje teknisk spørgsmål? Så hjælper DCU alle, der er medlem. Det koster ikke noget, da hjælpen er inkluderet i dit medlemskab.

Læs mere om teknisk rådgivning her

Open

Guide til miljøzoner: Disse lande kræver miljømærker

Miljøzone
VEJAFGIFT
Flere tyske og italienske byer har haft det i flere år, og siden er en række andre lande fulgt efter med miljøzoner.

Flere tyske og italienske byer har haft miljøzoner i adskillige år. Siden har Frankrig og flere andre lande også indført dem i flere byer.

En miljøzone betyder, at man skal have et miljømærke på sit køretøj for at køre lovligt ind i disse zoner.

EU har endnu ikke harmoniseret medlemslandenes miljømærkeordning. EU har kun fastsat grænseværdierne i miljømærkeordningen.

Det er altså op til hvert enkelt medlemsland at praktisere og håndtere reglerne. Skal du sydpå i ferien, er det derfor vigtigt, at du sætter dig ind i hvilke betalingsmærkater, du skal have med på køretøjet.

Miiljømærkerne, som mærkaterne hedder, kan købes online, ved grænserne, på tankstationer og posthuse.

Miljømærker er dit ansvar

Miljømærker fås generelt for 10 eller 30 dage, og de skal købes, inden man triller ind i de byer, der er omfattet af reglerne rundt omkring i Europa.

Det er dit eget ansvar at sørge for at få de rigtige miljømærker på dit køretøj, og selvom salgsstedet kan være lukket, udskrives der store bøder, hvis du bliver stoppet uden.

Dansk Camping Union guider dig her igennem et stort udpluk af de europæiske miljøafgifter og miljømærker.

Du kan købe de fleste mærkater på FDM.dk. Bemærk: Leveringstiden kan være lang, så køb i god tid.

Disse lande kræver miljømærker

Belgien

Belgierne har indført miljøzoner henholdsvis i Bruxelles og Antwerpen. I første omgang er det biler med Euronorm 1, 2 og 3, der skal registreres, og det sker online. 

Ved kørsel i disse byer skal du registrere din bils nummerplade, det gælder uanset alder og drivmiddel – registreringen sker online. Din bils nummerplade aflæses af kameraer på vej ind i byen. Når din bil er registeret, er registreringen gældende i 3 år, dog højst så længe bilen har samme registreringsnummer. Har du ikke registreret din bil, inden du kører ind i Bruxelles, udløser det en bøde.

Læs mere her og registrer din bil før besøg i Bruxelles:

https://www.slimnaarantwerpen.be/en/LEZ
 
https://lez.brussels/mytax/

England

England har indført miljøzoner i London.

Frankrig

Paris var den første franske by til at indføre miljøzoner. Siden har byerne Lyon, Lille, Grenoble og Strasbourg også indføre miljømærket, og der kommer løbende flere til.

Det betyder, at der vanker bøder på mellem 508 kr. og 2.800 kr. (mellem 68 og 375 euro), hvis du kører ind i miljøzonerne uden et miljømærket køretøj. 

Franskmændene kalder deres miljømærke for Crit’Air Vignette.

Crit’Air Vignette fås i seks forskellige kategorier og farver – afhængigt af køretøjets registreringsår, brændstofforbrug, og hvor meget forurening det udleder. Både diesel- og benzinbiler skal have mærkaten.

Køretøjer, der er registreret før 1997, kan ikke få mærkatet. Det er derfor ulovligt for biler, der er registreret før 1997, at køre ind i miljøzonerne. 

De store franske trafikfærdselsårer som A6, A7 og A42 er ikke omfattet af miljømærkeordningen. 

I modsætning til andre mærker kan det franske mærke ikke købes på tankstationer eller andre steder i landet. Det franske miljømærke skal derfor bestilles hjemmefra via nettet. Det koster omkring 31,50 kr. (4,21 euro) plus forsendelse at få mærket. 

Det tager 3 – 4 uger at få et franske miljømærke. Derfor er det meget vigtigt, at man er ude i god tid. 

OBS. Når formularen udfyldes på den franske hjemmeside, skal køretøjets registreringsattest scannes ind som pdf. Her må filen højest fylde 400 kb., ellers bliver den ikke uploaded.

Her er en vejledning, der kort forklarer de punkter, der skal udfyldes:

  • Make = mærke på jeres bil, men i skal blot udfylde de felter med rød stjerne.
  • Registrtion number = bilens registreringsnummer (nummerplade).
  • Date of first registration = bilens første registreringsdato – se registreringsattest.
  • Vehicle category = køretøjs kategori – her vælges privat køretøj eller køretøj under 3,5  ton.
  • Type of fuel = brændstof som bilen køre på.
  • Certificate issuing country = bilens nationalitet – Danmark.
  • Vehicule identification number = bilens stelnummer – se registreringsattest.
  • Make = Bilmærke eks. Toyota.
  • Commercial description = Motor eller model eks. Auris 1,4 D
  • Indication of the environmental category = Hvor grøn er bilen – en klassifikation hvor grøn ens bil er – se registreringsattest. Ellers kan du finde bilens euronorme på https://www.biltorvet.dk/nummerpladeopslag
  • Upload the registration certificate = Registreringsattesten skannes ind som pdf.

Holland

Holland har indført miljøzoner for dieselkøretøjer i større byer, som Amsterdam, Arnhem, Haag og Utrecht. Zonerne er skiltet ved byskilte – og angiver for hvilke biler der er omfattet af miljøzonen. 
 
Der er i øjeblikket ingen byer med krav til Euro 3 "gul zone”. Trafikskiltet i en gul zone viser en personbil og en varevogn efterfulgt af en gul cirkel med en 3  indeni. Det vil sige krav til lette dieselbiler, der opfylder Euro 3-standarden og derover, kan komme ind i zonen.
 
Der er krav til euro 4 ”grøn zone” Trafikskiltet i en grøn zone viser en personbil og en varevogn efterfulgt af en grøn cirkel med en 4 Euro standarden indeni. Det vil sige krav til lette dieselbiler, der opfylder Euro 4-standarden og derover, der køre ind i Amsterdam, Arnhem, Haag og Utrecht. Oversigtskort under dette link. https://www.milieuzones.nl/locaties-milieuzones

Italien

Så længe man kun benytter motor- og motortrafikvej, samt ringveje om større byer, udløser det ingen krav til miljømærke i Italien. Men forhør jer lokalt, for eksempel på campingpladsen, om der er særlige regler for området, der skal tages højde for.

Flere italienske byer har dog indført restriktioner eller forbud mod at køre i bykernen. Forbuddet hedder ZTL (Zona Traffico Limitato, zone for begrænset trafik). I den historiske bymidte i Milano er der indført et særligt tillæg – et forureningstillæg. Her betales for et ”Eccopas” et særligt pas ”afgiftstillæg” som du betaler for i dagtimerne. Et Ecopass koster mellem 2 og 10 euro pr. dag for at køre i zonen, og kan købes i lokale kiosker. Link til miljørestriktioner i Milano.

ZTL er eks. placeret i de historiske bykerner for at begrænse trafikken. Som udgangspunkt kan man som turist i Italien ikke købe en tilladelse til at køre i disse områder. Kun hvis man har et særligt ærinde, kan man få tilladelse.

Det er let at overse skiltene, og de italienske myndigheder tøver ikke med at udstede og eftersende bøder, hvis man, bevidst eller ubevidst, kører ind i zonerne uden tilladelse. Det anbefales derfor at stille bilen på en af de store parkeringspladser, som typisk ligger lidt uden for bykernen, og derfra gå eller benytte offentlig transport det sidste stykke ind til centrum.

Hvis du er handicappet og har brug for at køre ind i centrum, kan du dog søge særlig tilladelse hos de lokale myndigheder. 

Ellers løser italienerne problemet med et parkometersystem, hvor der købes særskilt parkeringskort ved den lokale tobakshandel.

På hjemmesiden https://ztl-italia.blogspot.com/, der desværre kun er på italiensk, står de byer, der er omfattet af ordningen. Men på forsiden er bynavnene nævnt, som er berørt af ordningen.

Ved aktivering af valgte by på hjemmesiden får man samtidig mulighed for oversættelse fra Google. Herefter kan der bladres mellem de enkelte restriktioner, påbudskilte og oplysninger for tidsrum og zoner. Restriktionerne gælder ofte i dagtimerne, og tilladelser kan f.eks. i Milano købes i visse kiosker.

Tyskland

Tyskerne har i flere år haft krav om miljømærke i cirka 70 byer.

I Hamborg er man gået skridtet videre og har indført kørselsforbud for ældre dieselbiler på to konkrete vejstrækninger. Det drejer sig dels om Stresemannstrasse, dels om en cirka halv kilometer lang strækning af Max-Brauer-Allee. Kun dieselbiler, der lever op til den såkaldte Euro 6-norm, er undtaget for kørselsforbuddet.

Det tyske miljømærke følger bilens registreringsnummer i hele dens levetid. Dog bliver du nødt til at anskaffe dig et nyt, hvis din forrude går i stykker og skal udskiftes.

Ellers er langt de fleste biler dækkes af det grønne mærke, som opfylder kravene til biler med Euronorm 4, 5 og 6.

Skal du derimod udelukkende køre gennem Tyskland på motorvejene, behøver du ikke at have et miljømærke.

Du kan købe tysk miljømærke hos f.eks. FDM eller bilsynsvirksomheden Applus. 

Green Zones app

Der findes en app til alt - og miljøzoner er ingen undtagelse.

Green Zones rummer information om mere end 200 miljøzoner i Europa, og her kan du blandt andet også få prognoser, advarsler og besked om kommende kørselsforbud.

Via hjemmesiden https://www.green-zones.eu/da/app kan du hente appen til både iPhone og Android.

 

Green Zones app

 

 

Open

Fik bøde med fire års forsinkelse

Betalingsanlæg
Vejafgift
Familien Aksglæde var i 2017 på ferie i Italien. Stor var deres forundring, da de fire år senere blev opkrævet for tre ubetalte vejafgifter – for deres campingvogn.

Hvor mange af dcu.dk's læsere gemmer fire år gamle kvitteringer? Det gør de færreste formentlig, men når du betaler med et kreditkort, kan du gå flere år tilbage og finde de gamle kontoudtog, der fortæller, hvad du har betalt på et givent tidspunkt.

Den mulighed er DCU-medlemmet Bent Aksglæde glad for. Sammen med sin hustru var han i 2017 på en længere campingferie i Italien, hvor de via Tyskland, Frankrig og det nordvestlige Italien kørte til Genova, Rom, Napoli og Pompeji. Undervejs passerede de adskillige betalingsanlæg på motorvejen, hvor de hver gang betalte med deres betalingskort.

 

Besked med fire års forsinkelse

Familien havde ikke skænket motorvejsturene fra 2017 med bil og campingvogn mange tanker, før der i marts 2021, cirka fire år efter Italiens-ferien, dumpede en besked fra Motorstyrelsen ind i deres e-boks. Motorstyrelsen havde 7. juli 2020 modtaget en henvendelse fra Italien, men af uvisse årsager gik der otte måneder, før Motorstyrelsen sendte beskeden videre til Bent Aksglæde. Henvendelsen drejede sig om hans campingvogn, som italienerne bad om ejeroplysninger på, fordi de mente, at føreren/campingvognen havde overtrådt de gældende regler.

Bent Aksglæde bekræftede, at det ganske rigtigt var hans campingvogn. Fire måneder senere modtog han til sin store forundring et brev, hvor han blev bedt om at betale 17,71 euro, fordi hans campingvogn ikke havde betalt vejafgift ved to forskellige betalingsanlæg 6. maj 2017. Af de 17,71 euro var kun 3,40 euro betaling for selve køreturene, mens resten var gebyrer fra henholdsvis inkassofirmaet og fra firmaet, der driver det pågældende stykke motorvej.

 

For tæt på den forankørende

Sammen med opkrævningen var der både et referencenummer og en internetadresse, hvor Bent Aksglæde kunne læse mere om forseelsen.

– Jeg kunne læse, at forseelsen faldt ind under ”at køre for tæt på et andet køretøj for dermed at undgå at betale vejafgift”. Det tror da pokker. Campingvognen var jo koblet bag på min bil, siger Bent Aksglæde.

På hjemmesiden var der også en kontaktformular, hvor Bent Aksglæde forklarede, at det ganske rigtigt drejede sig om hans campingvogn, som var koblet bag på bilen. Han skrev også, at han havde holdt stille ved bommen for at betale, og at han havde fortsat sin kørsel, da bommen gik op.

– Så troede jeg, at den sag var ude af verden ­–­ men nej, siger han.

 

Modtog ny opkrævning

Cirka en måned senere, nærmere bestemt 9. august 2021, modtag han endnu en opkrævning fra Italien. ”Forseelsen” var begået samme dag som de to foregående, men denne gang var det ved et tredje betalingsanlæg, at han angiveligt ikke havde betalt vejafgift.

Opkrævningen lød på 26,52 euro, hvoraf 7,60 euro var for at køre på vejstrækningen, mens resten var gebyrer. Endnu engang svarede Bent Aksglæde, at han havde kørt med campingvognen koblet bag på sin bil, og at han havde betalt for at køre på strækningen.

I slutningen af november 2021 modtog han to rykkerbreve, som Bent Aksglæde dog ikke betalte. I stedet forklarede han endnu engang inkassofirmaet pr. mail, at han havde betalt for vejstrækningen for både bil og campingvogn, og han bad samtidig firmaet dokumentere, at han ikke havde betalt.

 

Annecy
Selvom familien Aksglæde kom til at bruge meget energi på opkrævningerne fra de italienske myndigheder, har det ikke overskygget turens mange gode oplevelser. På vej mod Italien gik turen blandt andet forbi Annecy i Frankrig.

 

Udfordrede inkassofirmaet

Herefter fulgte en længere mailkorrespondance, hvor Bent Aksglæde udfordrede inkassofirmaet til at dokumentere, at han ikke havde betalt, f.eks. ved at sende billeder af, at bilen var kørt gennem betalingsanlægget uden at betale. Samtidig opfordrede han, som en lille gimmick og en passende undskyldning, inkassofirmaet til at sende ham italiensk vin for godt 46 euro, som var det beløb, de tre regninger samlet løb op i, inklusiv gebyrer.

 

Har ikke hørt mere

Til slut blev han dog træt af ”legen” og sendte en mail til inkassofirmaet, hvor han vedhæftede kvitteringerne, der beviste, at han havde betalt for at køre på strækningerne fire år tidligere.

– Jeg vidste godt, at jeg havde betalt for at køre de strækninger med mit MasterCard, for jeg havde fundet de kontoudtog, der beviste det. Så hvorfor sendte jeg ikke bare kvitteringerne med det samme, da jeg fik den første opkrævning? Det gjorde jeg ikke, fordi jeg gerne ville se, hvor langt inkassofirmaet var villig til at gå, og om de havde nogen som helst beviser for deres påstand.

Jeg har ikke hørt mere fra Italien, men jeg synes, at det er absurd, at der går så lang tid, før de sender en opkrævning, og at de så ikke har nogen som helst dokumentation for deres påstand, siger Bent Aksglæde.

Belært af sine egne erfaringer med det italienske motorvejssystem har han en klar opfordring til sine medcampister:

– Jeg anbefaler helt klart, at man betaler med kreditkort, når man kører på motorvejene, for så kan man gå flere år tilbage og finde de gamle kontoudtog, der beviser, at man har betalt. Det kan man ikke, hvis man betaler med kontanter, siger Bent Aksglæde.

Open
Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her