Tysk Tempo 100 er sat på pause

Tempo 100 Foto Torben Brandt
Tysk Tempo 100
Der er fortsat ingen afklaring om tysk Tempo-100 godkendelse.

Tekst: Helle Midskov. Foto: Torben Brandt. Opdateret 20. juni 2025.

Danske campister må fortsat væbne sig med tålmodighed, når det gælder muligheden for at få en tysk Tempo 100-godkendelse. 

De tyske myndigheder har stadig ordningen sat i bero, mens en revision af reglerne er i gang. Det betyder, at det i øjeblikket ikke er muligt for udenlandske – herunder danske – campister at få godkendelsen, der ellers giver mulighed for at køre op til 100 km/t på de tyske motorveje og motortrafikveje. 

Dansk Camping Union (DCU) har i den forbindelse modtaget mange henvendelser fra medlemmer, der søger svar på, hvornår ordningen bliver genoptaget. 

DCU har været i kontakt med de tyske myndigheder for at få en afklaring, men der foreligger endnu ikke noget svar på, hvornår man igen kan ansøge om tysk Tempo 100-godkendelse. 

Denne opdatering har derfor desværre ikke nyt at byde på – andet end at der fortsat ikke er en afklaring. DCU vil informere, så snart der er nyt.

Open

Sådan får du Tempo 100-mærkat til kørsel i Tyskland

Tysk Tempo 100 Foto DCU
Tempo 100
Værd at vide om Tysk Tempo 100-godkendelse og fornyelse af mærkat.

Af Helle Midskov. Foto: DCU

Når du kører med campingvogn i Tyskland og har tysk Tempo 100-godkendelse, kan du køre op til 100 km/t på motor- og motortrafikveje – mod den normale hastighedsgrænse på 80 km/t. Det er en mulighed, som mange campister gerne vil benytte sig af. 

DCU har i den seneste tid modtaget flere henvendelser fra både nye medlemmer, der ønsker tysk Tempo 100-godkendelse, og fra medlemmer, der har brug for et nyt mærkat, fordi det gamle er blevet slidt eller beskadiget. Uanset om du er ny, eller blot har brug for en fornyelse, kan processen klares forholdsvis enkelt. 

Ny tysk Tempo 100-godkendelse 

Hvis din campingvogn ikke tidligere har haft et tysk Tempo 100-mærkat, skal du først have godkendt din campingvogn. Det første skridt er at booke en tid hos f.eks. Applus+ Bilsyn eller FDM Test & Bilsyn, hvor synshallen vil kontrollere, om campingvognen lever op til de tekniske krav. 

Hvis alt er i orden, udstedes dokumentet Bestätigung, som bekræfter, at campingvognen kan godkendes til tysk Tempo 100. Applus+ sender herefter dokumentationen videre til de tyske myndigheder, der udsteder Bescheinigung og selve Tempo 100-mærkatet. Mærkatet vil blive sendt til dig via Applus+, når ansøgningen er godkendt. 

Behandlingen i synshallen tager omkring 30 minutter, og herefter kan der gå 10-14 dage, før du modtager dit nye mærkat. Husk, at der er forskel på den danske og tyske Tempo 100-godkendelse – denne proces gælder specifikt for tysk Tempo 100. 

Krav til campingvognen

For at få Tempo 100-godkendelse til kørsel i Tyskland skal din campingvogn opfylde en række specifikke tekniske krav: 

- Campingvognens stelnummer skal være tilgængeligt. 

- Campingvognen skal være udstyret med både bremser og støddæmpere. 

- Dækkene må ikke være ældre end seks år. 

- Dækkenes belastningstal (load index) skal passe til campingvognens akseltryk. 

- Dækkenes hastighedsmærkning skal være mindst L (120 km/t). 

- Campingvognen skal være udstyret med en ISO-godkendt stabiliseringsanordning, der sikrer stabil kørsel ved højere hastigheder. 

- Endelig skal campingvognen være egnet til at kunne køre op til 100 km/t. Opfylder din campingvogn disse krav, vil du kunne opnå tysk Tempo 100-godkendelse og dermed lovligt køre op til 100 km/t på de tyske motorveje. 

Der er også krav til bilen: 

- Bilen skal være udstyret med ABS-bremser. 

- Bilens totalvægt må højst være 3.500 kg. 

- Den køreklare vægt på bilen skal opfylde kravene angivet i dokumentet Bestätigung. Hvis den køreklare vægt ikke fremgår af bilens registreringsattest, kan du beregne den ved at lægge bilens egenvægt sammen med 125 kg. 

- Bilens køreklar vægt skal mindst være lig med den totalvægt på campingvognen, som er opgivet på Tempo 100-godkendelsen. Det vil sige, at hvis campingvognens totalvægt er opgivet til 1.500 kg, skal bilens køreklar vægt være 1.500 kg eller højere. 

Fornyelse 

Hvis dit nuværende tyske Tempo 100-mærkat er slidt eller beskadiget, kan du ansøge om et nyt hos f.eks. Applus+ Bilsyn eller FDM. Besøg en synshal og medbring dokumenterne Bescheinigung og Bestätigung som bevis på, at din campingvogn stadig opfylder de tekniske krav. Synshallen vil herefter bestille et nyt mærkat til dig. Da det er en fornyelse og ikke en nyoprettelse, er prisen for erstatningsmærkatet lavere. Efter behandlingen hos de tyske myndigheder vil du modtage mærkatet via Applus+ eller FDM Test & Bilsyn.

Open

Nu gælder dansk Tempo 100 også i Norge

Tempo100
Tempo 100
Norge og Danmark har lavet en aftale, der betyder, at dansk Tempo 100 nu gælder i Norge, og at en norsk Tempo 100-godkendelse er gyldig på de danske veje.

Tekst Torben Brandt  

Hvis du jævnligt tager til Norge på campingferie, og har du en dansk Tempo 100-godkendelse på din telt- eller campingvogn, kan du fremover komme lidt hurtigere frem på nogle af de norske veje. For med virkning fra 18. marts 2024 har det danske Tempo 100-mærke på campingvogne og andre påhængskøretøjer samme gyldighed som det norske Tempo 100-mærke. 

- Jeg er meget optaget af, at vi forenkler reglerne, når det er muligt. Derfor er det godt, at vi har lavet en aftale med Norge, så danske campingvogne og påhængskøretøjer, som er godkendt efter Tempo 100-reglerne i Danmark, fremover kan køre ind over grænsen til Norge og fortsat kan gøre brug af deres danske Tempo 100-mærke. Jeg arbejder på, at de danske bilister kan få en tilsvarende mulighed i Tyskland og Sverige, siger transportminister Thomas Danielsen. 

Aftalen går også den modsatte vej, så med virkning fra 18. marts gælder det norske Tempo 100-mærke også i Danmark. 

Endnu er der ikke en tilsvarende aftale med Sverige og Tyskland, men transportministeren siger, at han arbejder på sagen.

Open

Må jeg køre 130 km/t med campingvogn i Frankrig?

Tempo 100
Tempo 100
Hvor hurtigt man egentlig må køre i Frankrig med sin campingvogn - med og uden Tempo 100.

Er det rigtigt, at man må køre 130 km/t med campingvognen i Frankrig, medmindre man har Tempo 100-skilt på?

Ja. I Frankrig er det sådan, at du må køre 130 km/t på motorvej med campingvognen bagpå, medmindre du har dit Tempo 100-skilt på. I så fald må du nemlig kun køre 100 km/t med dit vogntog, da de franske myndigheder ser det som en tilladelse til at køre maksimalt 100 km/t. Men det er vigtigt at understrege, at det kun er en mulighed, hvis vogntoget (bil og campingvogn) har en samlet totalvægt under 3500 kg.
 

Du kan evt. dække Tempo 100-mærket til med malertape, der er nemt at få af igen, hvis du ønsker at køre mere end 100 km/t, når du kører i Frankrig.

 

Hvad er Tempo 100?

Reglerne, der trådte i kraft i 2016, imødekom et ønske, der længe har været fra danske bilister, om at campingvogne og andre påhængskøretøjer kan blive godkendt til Tempo 100-kørsel i Danmark efter en ordning, som svarer til den tyske.

Ordningen indebærer, at et køretøj med campingvogne, påhængsredskaber og trailere, som er godkendt og registreret til Tempo 100-kørsel, kan køre op til 100 km/t på motorvej (normalt 80 km/t) og op til 80 km/t på andre veje end motorveje. 

Tempo 100-reglerne havde deres udspring i en ændring af Færdselslovens bestemmelser om hastighed, som Folketinget vedtog den 27. april 2016 (L 385). Lovændringen medførte desuden en ændring af synsbekendtgørelsen, der indførte krav om periodisk syn af Tempo 100-påhængskøretøjer over 750 kg.

 

Hvilke krav stilles der til en campingvogn, som skal Tempo 100-godkendes?

  • Campingvognen skal være forsynet med bremser og støddæmpere
  • Campingvognen skal være egnet til at køre 100 km/t *
  • Dækkene må ikke være ældre end seks år og skal være godkendt til mindst 120 km/t
  • Dækkene skal have en hastighedsmærkning på mindst ’L’ 
  • Dækkene skal have en bæreevne svarende til det tilladte akseltryk
  • Visse campingvogne skal desuden være forsynet med en ISO-godkendt slingrekobling
  • Periodesyn hvert 2. år ved akseltryk på mere end 750 kg
Open
72635

Gælder Tempo 100-godkendelsen for ny ejer?

Tempo 100-godkendelsen følger campingvognen
Tempo 100
Teknisk rådgivning i DCU-Huset i Brøndby besvarer store og små camping spørgsmål fra DCUs medlemmer. Her gælder det et spørgsmål om Tempo 100.

Vi har købt en campingvogn, som den tidligere ejer har fået Tempo 100-godkendt. Følger denne godkendelse vognen eller ejeren af vognen? Er det både bilen og vognen, der skal godkendes?

En Tempo 100-godkendelse følger udelukkende campingvognen. Men bilens køreklare vægtstørrelse skal passe til campingvognens totalvægt, for at du må benytte campingvognens Tempo 100-godkendelse. Detaljerne er beskrevet i reglerne for Tempo 100, så det er en god idé at tjekke tallene der, før du spænder campingvognen bag på bilen.

Open

Tempo 100 er hurtigere – og dyrere

Tempo 100, test, DCU tester, kørsel
Tempo 100
DCU sendte to ens vogntog fra Øst- til Vestdanmark og retur for at tjekke, hvad det betyder for tid, brændstofforbrug og køreoplevelse at køre henholdsvis 100 og 80 km/t. Læs her, hvordan det gik.

Af Torben Brandt og Anne-Vibeke Isaksen 

Du kan spare 50 minutters rejsetid på en 520 kilometer-tur fra Køge til Esbjerg og retur, hvis du kører med en Tempo 100-godkendt campingvogn i forhold til et vogntog, der kun må køre 80 km/t. Det viser et eksperiment, DCU har gennemført, efter at der 1. juli 2016 blev indført Tempo 100 i Danmark.  

Den højere fart kan dog også aflæses på brændstofforbruget, for hvor det langsomme vogntog brugte 45,8 liter diesel på turen, slugte det Tempo 100-godkendte vogntog 56 liter på samme strækning. 

En god oplevelse
Eksperimentet var sat i søen i samarbejde mellem Camping-fritid og DCU’s tekniske afdeling for at undersøge, hvad henholdsvis 80 og 100 km/t. betyder for tids- og brændstofforbrug samt for køreoplevelsen. 

Chefredaktør Anne-Vibeke Isaksen, der gennem årene har kørt Europa tyndt med bil og campingvogn, blev sat bag rattet i Tempo 100-vogntoget, mens journalist Torben Brandt kørte bilen, der skulle holde speedometernålen på 80 km/t. 

– Jeg kunne godt lide følelsen af, at man virkelig kører bil, når man kører med en campingvogn, der har Tempo 100. Det er rart, at man kan overhale, når man vil, siger Anne-Vibeke Isaksen.

Hun brugte seks timer og 13 minutter på de 520 km fra Tangmosevej i Køge til Kystvejen i Esbjerg og tilbage igen. Det svarer til en gennemsnitsfart på 83,6 km/t. 

– Farten går jo ned gennem byerne, og jeg kunne heller ikke konstant køre 100 km/t. på motorvejen. På Storebæltsbroen fra Sjælland til Fyn kom jeg f.eks. til at ligge bag en lastbil, der kun kørte 70 km/t., og eftersom biler med påhængskøretøjer ikke må overhale på broen, lå jeg bag den hele vejen. Det trækker jo gennemsnitsfarten ned, konstaterer Anne-Vibeke Isaksen. 

Tempo 100, test, DCU tester, kørsel

 

Suset fra lastbilerne
I det andet vogntog var der fin tilfredshed med at holde farten på de tilladte 80 km/t. 

– Jeg synes, det var afslappende, for jeg skulle ikke ud i overhalinger hele tiden. Faktisk overhalede jeg kun en enkelt gang på hele turen, hvor jeg kørte forbi en meget langsomtkørende lastbil, fortæller Torben Brandt, som derimod selv blev overhalet mange gange.
– Det gav nogle ret ubehagelige ryk i bil og campingvogn, når de store lastbiler overhalede, og det blev ikke bedre af, at der var en del vind på dagen. Det er selvfølelig også på den baggrund, at mange campister vælger at køre omkring 90 km/t. på motorvejen, selvom de ikke har Tempo 100, fordi de så kan følge strømmen af lastbiler, vurderer Torben Brandt. 

Tempo 100, test, DCU tester, kørsel

 

Ventetiden værd?
Tempo 100 har været mange år i støbeskeen, og på baggrund af DCU’s eksperiment kan man naturligvis spørge, om det har været ventetiden værd? 

Det kan der ikke svares entydigt på. For nogle campister vil Tempo 100 være et oplagt valg, fordi de gerne vil have kørslen overstået og komme hurtigt frem til campingpladsen, mens det for andre er uinteressant, fordi ferien for dem begynder, når de sætter sig bag rattet, og så betyder det mindre, at vogntoget er lidt længere tid undervejs. 

Nok så væsentligt er det trafiksikkerhedsmæssige aspekt, og fortalerne for Tempo 100 har da netop også slået på, at det giver en mere ensartet og glidende trafik, når hastighederne harmoniseres. Den melodi synger Anne-Vibeke Isaksen gerne med på. 

– Jeg er tilhænger af Tempo 100. Jeg kan godt lide, at jeg kan overhale, hvis jeg vil, og på den måde følge trafikken uden at overtræde hastighedsgrænserne. Som det er i dag, kører mange campister uden Tempo 100 for stærkt, fordi de tit ligger på 90 km/t. eller derover for at følge den øvrige trafik. Jeg kan også godt lide, at den danske Tempo 100-ordning kræver, at vognene indkaldes til syn hvert andet år, for så sikrer vi, at de vogne er i ordentlig stand, siger Anne-Vibeke Isaksen og tilføjer samtidig, at hun er stor fortaler for en harmonisering mellem den danske og tyske Tempo 100.

Eksperimentets anden testkører afviser ikke Tempo 100, men ser også nogle fordele i at køre 80 km/t.

– Jeg synes, det var meget afslappende at trille af sted i et roligt tempo, og afstandene i Danmark er alligevel ikke så store, så tidsmæssigt ser jeg ikke det store argument for dansk Tempo 100. Derimod kan jeg godt forstå, at man gerne lovligt vil kunne følge den øvrige trafik på motorvejen, og at man må køre 80 km/t. på landevej, hvor jeg synes, det er helt skævt, at man uden Tempo 100 ellers kun må køre 70 km/t., siger Torben Brandt. 

Open

Tv: Dansk Tempo 100 er en realitet

Tempo 100, kørsel, campingvogn, påhængskøretøjer, Campingmagasinet
Tempo 100
Dansk Tempo 100 er nu en realitet, og derfor ser vi nærmere på, hvad der skal til, og hvorfor nogle danskere vælger at få det.

Efter flere års politisk pres er dansk Tempo 100 nu en realitet til glæde for mange danske campister. 

Vi taler blandt andet med Lars Kiholm, der er teknisk chef hos Applus, som fortæller, hvilket krav der er til campingvognen for, at den må køre 100 km/t, og også hvilke krav, der er til bilen.

Han fortæller også, hvordan du selv kan se, hvor gamle dine dæk er.

I programmet taler vi ligeledes med nogle campister om, hvorfor de har valgt at få dansk Tempo 100. Se tv-klippet nedenfor.

Se også www.CampingMagasinet.dk

Se flere sendetider på www.dk4.dk eller linket nedenfor

 

 

Open

Det skal du vide om Tempo 100

Tempo 100
Tempo 100
Siden 2016 har det været tilladt for bilister med campingvogne eller andre påhængskøretøjer at køre op til 100 km/t på motorveje i Danmark, hvis campingvognen eller påhængskøretøjet er godkendt og mærket i en synshal efter den danske ordning.

Reglerne imødekom et ønske, der længe havde været fra danske bilister, om at campingvogne og andre påhængskøretøjer kan blive godkendt til Tempo 100-kørsel i Danmark efter en ordning, som svarer til den tyske.

Ordningen indebærer, at et køretøj med campingvogne, påhængsredskaber og trailere, som er godkendt og registreret til Tempo 100-kørsel, kan køre op til 100 km/t på motorvej (normalt 80 km/t) og op til 80 km/t på andre veje end motorveje. 

De nye Tempo 100-regler har deres udspring i den ændring af Færdselslovens bestemmelser om hastighed, som Folketinget vedtog den 27. april 2016 (L 385).

Lovændringen medførte desuden en ændring af synsbekendtgørelsen med indførelse af krav om periodisk syn af Tempo 100-påhængskøretøjer over 750 kg.

En dansk Tempo 100-godkendt campingvogn eller trailer får et hvidt mærkat med rød kant og Dannebrog samt tallet 100.

 

Hvad gør jeg, hvis jeg vil have min campingvogn Tempo 100-godkendt?

Du skal kontakte en af de danske synsvirksomheder, som har tilladelse til at foretage en Tempo 100-undersøgelse. Det er eksempelvis DCUs samarbejdspartner Applus Bilsyn. Det er vigtigt, at du husker at medbringe en genpart af campingvognens registreringsattest.

 

Hvilke krav stilles der til en campingvogn, som skal Tempo 100-godkendes?

  • Campingvognen skal være forsynet med bremser og støddæmpere
  • Campingvognen skal være egnet til at køre 100 km/t (synsvirksomhederne vurderer, om køretøjerne er egnet til 100 km/t)
  • Dækkene må ikke være ældre end seks år og skal være godkendt til mindst 120 km/t
  • Dækkene skal have en hastighedsmærkning på mindst ’L’ 
  • Dækkene skal have en bæreevne svarende til det tilladte akseltryk
  • Visse campingvogne skal desuden være forsynet med en ISO-godkendt slingrekobling
  • Periodesyn hvert 2. år ved akseltryk på mere end 750 kg

Herudover beregnes den mindst tilladte køreklare vægt, som det trækkende køretøj skal have. Tempo 100-reglerne forholder sig til totalvægten, som står på registreringsattesten for campingvognen, og ikke dens faktiske vægt.

Hvis campingvognens totalvægt er større end bilens køreklare vægt, kan vogntoget derfor ikke godkendes til Tempo 100.

 

Hvilke krav stilles der til det trækkende køretøj?

Selvom det er campingvognen, der godkendes, så er der også regler for det trækkende køretøj. Køretøjet, der bruges til at trække en Tempo 100-godkendt campingvogn, skal være en personbil, varebil eller bus med tilladt totalvægt på højst 3.500 kilo.

Tempo 100-reglerne forholder sig til totalvægten, som står på registreringsattesten for påhængsvognen, og ikke dens faktiske vægt. Det betyder, at hvis påhængsvognens totalvægt er større end bilens køreklare vægt, opfylder sammenkoblingen ikke betingelserne for Tempo 100.

Køretøjet skal have ABS-bremser.

 

Vægt og hastighed

Vægtbalancen ved sammenkobling af bil og campingvogn bestemmer i høj grad den kritiske hastighed. Du kan prøve at sætte dine egne tal ind i dette regnemodul, som nøje angiver de forskellige parameter mellem vægt, hastighed, og totalgearing for det trækkende køretøj.

 

Hvor skal mærket placeres?

Det er valgfrit, hvor du vil placere dit Tempo 100-mærke, dog skal det sidde bag på campingvognen og være tilstrækkeligt synligt.

 

Hvad sker der, hvis mærket bliver beskadiget?

Du får erstattet dit Tempo 100-mærke ved trafikskade eller ved garantireparationer.

Hvis man har mistet/beskadiget ens tyske Tempo 100 plakette, og ellers har alle papirer i orden, herunder tidligere udstedte Bestätigung og Bescheinigung, ansøges der om en ny plakette gennem nærmeste Applus bilsyn.

Et ny mærke koster incl. administrationsgebyr samlet 368,- kr. og 338,- med DCU-rabat. Ekspeditionen foregår ved fysisk fremmøde i en af Applus synssteder.

 

Tjek dine dæk

Det er en overset detalje at tjekke datomærkningen af ens ”nye” dæk ved enten nyvognskøb eller dækskift. Produktionstidspunktet kan aflæses i en 4-cifret kode. Kodens første to cifre er ugenummeret, og de to sidste cifre er årstallet. Fx uge 38 i 2015 = 3815.

 

Omregistrering

Skiftes der nummerplade (nyt registreringsnummer) på campingvognen, skal der samtidig udstedes ny dansk Tempo 100-godkendelsesattest med det nye registreringsnummer. Omregistreringen sker ved DCU’s samarbejdspartner Applus Bilsyn.

Ved tysk Tempo 100-tilladelsen følger campingvognens stelnummer, uanset ejerskifte eller ny nummerplade (nyt registreringsnummer).

Det betragtes som en lovovertrædelse, hvis bilen eller campingvognen ikke opfylder Tempo 100-betingelserne. Flere campister tror fejlagtigt, at så længe hastigheden holdes nede på det almindeligt tilladte, 80km/t, vil de tyske myndigheder ikke betragte det som lovovertrædelse.

Men hvis du vil undgå diskussioner eller misforståelser, så tildæk mærkaten på vognen, når Tempo 100 ikke skal eller kan bruges. 

 

Afmelding af Dansk Tempo 100

Opfylder påhængskøretøjet ikke længere betingelserne for at være registreret med tilladelsen Tempo 100, skal Tempo 100- tilladelsen fjernes fra køretøjets registrering i motorregistret, og Tempo 100-mærket skal fjernes fra påhængskøretøjet.

Fjernelse af Tempo 100-tilladelsen kan enten ske i forbindelse med et registreringssyn hos en synsvirksomhed, eller ved henvendelse fra ejeren af påhængskøretøjet på e-mail via NemID/MitID til Motorstyrelsen om, at tilladelsen Tempo 100 ønskes fjernet.

Sker afmeldingen i forbindelse med et syn, skal synvirksomheden kontrollere, at det danske Tempo 100-mærke er fjernet. Sker afmeldingen via e-mail til Motorstyrelsen, skal ejeren selv sørge for at fjerne Tempo 100-mærket.

Afmelding af Tempo 100 i motorregistret bevirker, at påhængskøretøjet ikke længere indkaldes til periodisk syn, og de særlige krav til dækkenes alder og hastighedsmærkning er derfor ikke længere gældende for påhængskøretøjet.

 

Tysk Tempo 100

For bilejere, der allerede har fået godkendt deres vogn efter de tyske Tempo 100-regler, vil gælde de samme regler som hidtil, nemlig at vogne med det tyske Tempo 100-mærke udelukkende må bruges til Tempo 100-kørsel i Tyskland.

Trafik- og Byggestyrelsen har dog kontaktet tyske myndigheder for at drøfte muligheden for gensidig anerkendelse af landenes Tempo 100-ordninger, men indtil videre skal du stadig have en separat Tempo 100-godkendelse til Tyskland.

Det får du ved at kontakte en af de danske synsvirksomheder, der har tilladelse til at foretage en Tempo 100-undersøgelse på de tyske myndigheders vegne, for eksempel DCU’s samarbejdspartner Applus Bilsyn. Husk at medbringe en genpart af campingvognens registreringsattest.

Efter undersøgelsen af din campingvogn indsender synsvirksomheden de relevante dokumenter til de tyske myndigheder. Lever campingvognen op til kravene, vil du modtage godkendelsen og Tempo 100-mærkatet.

Danskere, der har fået en tysk Tempo 100-godkendelse, skal ikke møde til syn med deres campingvogn igen for at beholde godkendelsen.  De tyske myndigheder kan ikke forlange et registreringssyn fra et udenlandsk køretøj.

Open

DCU fejrer Tempo 100 i Danmark

Tempo 100
Efter næsten 15 års politisk arbejde, kunne Dansk Camping Union den 12. april 2016, fejre at Tempo 100 nu gennemføres i Danmark. Det betyder højere hastigheder for campingvogne og andre påhængskøretøjer op til 100 km/t. på motorvejene, hvis de er godkendt til det

Den 12. april 2016, vedtog Folketinget det såkaldte Tempo 100-lovforslag, der giver folk med campingvogne, trailere og andre påhængskøretøjer lov til at køre 100 km/t. på motorvejene frem for de i dag tilladte 80 km/t.
Tempo 100 træder i kræft 1.7. 2016 og alle, der allerede er godkendt, skal godkendes på ny i Danmark. Det er dog hensigten, at man vil lave en gensidig anerkendelseordning, hvor man anerkender hinandens ordning,  men det er ikke på plads endnu.

- Vi kan i den grad glæde os. I næsten 15 år har Dansk Camping Union kæmpet for denne model, så det er en stor sejr for både vores 50.000 medlemmer, men også alle andre campister. Det beviser bare, at uanset hvem der sidder i regering, så skal vi ikke give op, siger Bjarne Jensen, formand for DCU.

Det begyndte og sluttede med Venstre, men i den mellemliggende periode har Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn i den grad gået forrest for at få Tempo 100 i Danmark. Man kan sige Socialdemokratiet har lagt bolden op, mens Venstre sparker den i mål.

- Vi vil gerne gøre det lidt lettere for både feriefolket, privatbilister og erhvervsdrivende at komme rundt i landet. Ved at sætte hastighedsgrænsen op for biler med påhængskøretøjer kan vi gøre det på en intelligent måde uden at gå på kompromis med trafiksikkerheden, siger transportminister Hans Christian Schmidt.

Tempo 100-ordningen indføres efter tysk model, hvor campingvogne og trailere kan køre op til 100 km/t. på motorvejene og op til 80 km/t. på andre veje, forudsat at de lever op til en række tekniske betingelser. Ordningen træder i kraft den 1. juli 2016. 

- Jeg er glad for, at vi får lovforslaget vedtaget nu, så ordningen kan træde i kraft i de lyse og solrige måneder, hvor man virkelig får lyst til at drage på ferie, siger Hans Christian Schmidt.

 

Open
Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her