Tempo 100
Tempo 100 er hurtigere – og dyrere
DCU sendte to ens vogntog fra Øst- til Vestdanmark og retur for at tjekke, hvad det betyder for tid, brændstofforbrug og køreoplevelse at køre henholdsvis 100 og 80 km/t. Læs her, hvordan det gik.
Af Torben Brandt og Anne-Vibeke Isaksen
Du kan spare 50 minutters rejsetid på en 520 kilometer-tur fra Køge til Esbjerg og retur, hvis du kører med en Tempo 100-godkendt campingvogn i forhold til et vogntog, der kun må køre 80 km/t. Det viser et eksperiment, DCU har gennemført, efter at der 1. juli 2016 blev indført Tempo 100 i Danmark.
Den højere fart kan dog også aflæses på brændstofforbruget, for hvor det langsomme vogntog brugte 45,8 liter diesel på turen, slugte det Tempo 100-godkendte vogntog 56 liter på samme strækning.
En god oplevelse
Eksperimentet var sat i søen i samarbejde mellem Camping-fritid og DCU’s tekniske afdeling for at undersøge, hvad henholdsvis 80 og 100 km/t. betyder for tids- og brændstofforbrug samt for køreoplevelsen.
Chefredaktør Anne-Vibeke Isaksen, der gennem årene har kørt Europa tyndt med bil og campingvogn, blev sat bag rattet i Tempo 100-vogntoget, mens journalist Torben Brandt kørte bilen, der skulle holde speedometernålen på 80 km/t.
– Jeg kunne godt lide følelsen af, at man virkelig kører bil, når man kører med en campingvogn, der har Tempo 100. Det er rart, at man kan overhale, når man vil, siger Anne-Vibeke Isaksen.
Hun brugte seks timer og 13 minutter på de 520 km fra Tangmosevej i Køge til Kystvejen i Esbjerg og tilbage igen. Det svarer til en gennemsnitsfart på 83,6 km/t.
– Farten går jo ned gennem byerne, og jeg kunne heller ikke konstant køre 100 km/t. på motorvejen. På Storebæltsbroen fra Sjælland til Fyn kom jeg f.eks. til at ligge bag en lastbil, der kun kørte 70 km/t., og eftersom biler med påhængskøretøjer ikke må overhale på broen, lå jeg bag den hele vejen. Det trækker jo gennemsnitsfarten ned, konstaterer Anne-Vibeke Isaksen.
Suset fra lastbilerne
I det andet vogntog var der fin tilfredshed med at holde farten på de tilladte 80 km/t.
– Jeg synes, det var afslappende, for jeg skulle ikke ud i overhalinger hele tiden. Faktisk overhalede jeg kun en enkelt gang på hele turen, hvor jeg kørte forbi en meget langsomtkørende lastbil, fortæller Torben Brandt, som derimod selv blev overhalet mange gange.
– Det gav nogle ret ubehagelige ryk i bil og campingvogn, når de store lastbiler overhalede, og det blev ikke bedre af, at der var en del vind på dagen. Det er selvfølelig også på den baggrund, at mange campister vælger at køre omkring 90 km/t. på motorvejen, selvom de ikke har Tempo 100, fordi de så kan følge strømmen af lastbiler, vurderer Torben Brandt.
Ventetiden værd?
Tempo 100 har været mange år i støbeskeen, og på baggrund af DCU’s eksperiment kan man naturligvis spørge, om det har været ventetiden værd?
Det kan der ikke svares entydigt på. For nogle campister vil Tempo 100 være et oplagt valg, fordi de gerne vil have kørslen overstået og komme hurtigt frem til campingpladsen, mens det for andre er uinteressant, fordi ferien for dem begynder, når de sætter sig bag rattet, og så betyder det mindre, at vogntoget er lidt længere tid undervejs.
Nok så væsentligt er det trafiksikkerhedsmæssige aspekt, og fortalerne for Tempo 100 har da netop også slået på, at det giver en mere ensartet og glidende trafik, når hastighederne harmoniseres. Den melodi synger Anne-Vibeke Isaksen gerne med på.
– Jeg er tilhænger af Tempo 100. Jeg kan godt lide, at jeg kan overhale, hvis jeg vil, og på den måde følge trafikken uden at overtræde hastighedsgrænserne. Som det er i dag, kører mange campister uden Tempo 100 for stærkt, fordi de tit ligger på 90 km/t. eller derover for at følge den øvrige trafik. Jeg kan også godt lide, at den danske Tempo 100-ordning kræver, at vognene indkaldes til syn hvert andet år, for så sikrer vi, at de vogne er i ordentlig stand, siger Anne-Vibeke Isaksen og tilføjer samtidig, at hun er stor fortaler for en harmonisering mellem den danske og tyske Tempo 100.
Eksperimentets anden testkører afviser ikke Tempo 100, men ser også nogle fordele i at køre 80 km/t.
– Jeg synes, det var meget afslappende at trille af sted i et roligt tempo, og afstandene i Danmark er alligevel ikke så store, så tidsmæssigt ser jeg ikke det store argument for dansk Tempo 100. Derimod kan jeg godt forstå, at man gerne lovligt vil kunne følge den øvrige trafik på motorvejen, og at man må køre 80 km/t. på landevej, hvor jeg synes, det er helt skævt, at man uden Tempo 100 ellers kun må køre 70 km/t., siger Torben Brandt.