Legacy tid
202

KABE på hjemmebane

Kabe, campingvogn, Elmia, campingmesse
Campingvogn
Det svenske mærke var stærkt repræsenteret på Elmia-messen, der ligger tæt på KABE-fabrikken i Tenhult.

KABE havde flere nye campingvognsmodeller i ærmet på Elmia-messen, der traditionen tro fandt sted i begyndelsen af september i Jönköping.

Nyt er det, at man nu kan få en 780 FK, der er kendetegnet ved at have et meget stort køkken helt i front. KABE introducerede frontkøkkenet første gang for to år siden i Royal- og Imperial-serien, og det blev så godt modtaget, at KABE det følgende år udvidede sortimentet, så frontkøkkenet kunne fås både i 560-, 600-, 630- og 740-modellerne i såvel Royal- som Imperial-serien. Det seneste skud på stammen, 780 FK, fås ligeledes i en Royal- og Imperial-model, der utvivlsomt vil appellere til fastliggere, men som også kan hægtes på krogen, hvis man foretrækker det.

Køkkenet har et fantastisk lysindfald, fordi der dels er et stort vindue henover det meget brede køkkenbord, dels et stort tagvindue.

Frontkøkkenet er blevet udstyret med det helt nye Dometic RMD 10.5-absorptionskøleskab, der kan åbnes fra begge sider. Dette køleskab er fra i år standard i alle KABE-modeller med stort køleskab.

Hvis man ønsker det, er det i 2019 muligt at vælge et kompressorkøleskab i nogle af KABE-serierne.

 

Kabe Royal 780, campingvogn, frontkøkken

 

Ny køjevogn

En anden nyhed findes ligeledes i Royal-serien, hvor der i 2019 kommer en 740 DGDL KS. Det er en videreudvikling af den populære køjevogn Classic 660 DGDL, hvor forskellen mellem de to vogne primært er, at der er mere dybde i siddegruppen i Royal 740, ligesom der er lidt mere plads på badeværelset.

Derudover er de to vogne stort set ens med stor siddegruppe helt i front og et køkken med indbygningsovn i vognens venstre side. Forældresengen er placeret i forlængelse af køkkenet, mens badeværelset med toilet og bruser er anbragt bagest til venstre. Helt bagest er to køjer, hvor køje nummer tre er en tilvalgsmulighed. Vognen stod ikke i udstillingshallerne i Elmia, fordi den først ventes at trille ud fra fabrikken i løbet af oktober.

 

Frækkere udtryk

Det er ikke så længe siden, at det nærmest var utænkeligt at forestille sig KABE uden hammerslåede sider og den karakteristiske, røde stafferingsstribe. Men siden er en gråsort staffering tilføjet over den røde stribe, og Royal- og Hacienda-serierne fås nu med glatte sider som standard. Det helt store spring kom med KABEs mest eksklusive serie, Imperial, der har sat helt nye standarder for, hvordan et eksteriør kan se ud med sine glatte sider og tredimensionelle stafferinger. Imperial-vognenes eksteriør har til 2019 fået yderligere et tvist, hvor de tredimensionelle stafferinger er blevet forstærket, så de danner en tydelig kontrast til det øvrige eksteriør.

Til 2019 friskes KABE-vognene yderligere op, når 14 tommer aluminiumsfælge bliver standard i Royal- og Ædelstens-serien og tilvalg i Classic, og Imperial-modellerne får en lækker 15 tommers aluminiumsfælg i såkaldt Diamond-cut standard.

KABE har desuden arbejdet på at strømline sit udvendige design, så der er større lighed mellem campingvogne og autocampere.

Alufælge, Kabe, campingvogn

 

Fem serier

KABE producerer i alt fem forskellige campingvognsserier på fabrikken i Tenhult, hvor der inden for hver serie findes et utal af modelvarianter. Færrest valgmuligheder er der i indstigningsserien Classic, mens der er uanede muligheder for tilvalg i Ædelsten-, Royal, Imperial- og Hacienda-serierne. Sidstnævnte er meget store campingvogne i 880- og 1000-modeller, der primært sælges som fastliggervogne i Sverige og Norge.

På autocampersiden fås KABE som Classic, halvintegreret/Crossover, helintegreret og Imperial i flere forskellige modeller. Også her er Classic indstigningsserien, mens Imperial er flagskibet. Alle KABEs autocampere bærer modelnavnet Travel Master og er udstyret med Fiat Ducato-motor.

Open

Droppede millionsommerhuset til fordel for en ny campingvogn

Kabe Imperial 780 campingvogn
Campingferie
Lisette og Niels Kold Nielsen var millimeter fra at købe nyt sommerhus, men fortrød. I stedet købte de ny campingvogn og kører hvert år på campingferie i Kroatien.

Tekst: Torben Brandt

Har man først fået campinglivet i blodet, er det svært at slippe. Det har ægteparret Lisette og Niels Kold Nielsen fra Bogense på Nordfyn måttet sande.

Da Niels Kold Nielsen i begyndelsen af 2017 efter en uenighed stoppede i det selskab, hvor han var administrerende direktør, fik han en fratrædelsesordning. Den skulle, besluttede parret, bruges på at købe et sommerhus.

– Vi var i gang med at købe et sommerhus, der kostede en mindre bondegård. Men da det kom til stykket, tænkte vi; hvad skal vi egentlig med et sommerhus? Det er slet ikke det, vi skal. Vi var simpelthen ikke villige til at opgive campingmiljøet, erkender Niels Kold Nielsen.
 

Har bestilt ny campingvogn

I stedet besluttede parret at bruge nogle af pengene på at købe ny campingvogn. Valget faldt på den luksuriøse Kabe Imperial 780, men den model findes der ikke mange af hos de danske forhandlere. Holbæk Caravan Center havde den dog stående, og derfor tog Lisette og Niels Kold Nielsen i efteråret 2017 turen til Sjælland, hvor de bestilte campingvogn, der blev leveret i begyndelsen af 2018.

Men hvad er det ved campinglivet, som familien Kold Nielsen ikke er villig til at opgive?

– Det er det mobile liv og fællesskabet, hvor man møder så mange forskellige nationaliteter. Og så er det udelivet. Vi gider ikke bare sidde og gemme os bag en hæk.
 

Lisette og Niels Kold Nielsen, Kabe Imperial 780 campingvogn

 

Vild med vand

Familien Kold Nielsen har gennem årene fundet sin helt egen måde at campere på. Onsdag før Kristi himmelfartsdag hægter Lisette og Niels campingvognen på bilen og kører til Kroatien. Her bor de hen over pinsen i samlet 10 dage på Camping Zaton, der ligger ud til Adriaterhavet på Kroatiens vestkyst.

Når parret kører hjem, bliver campingvognen stående. I sommerferien vender ægteparret tilbage i selskab med deres to voksne børn, en søn på 26 og en datter på 21 år, der har henholdsvis en kammerat og en veninde med på ferie. De i alt seks personer kører i to biler og har en RIB-gummibåd, en vandscooter og en ATV på slæb, så alle kan være aktive på forskellig vis.

En RIB-båd er en speedbåd med V-formet glasfiberskrog og sider af hård gummi. Båden har 300 hestekræfter og kan nå en topfart på 53 knob, hvilket svarer til cirka 95 km/t. Båden kræver speedbådskørekort, hvilket alle fire familiemedlemmer har.

– Vi sejler, dykker, står på vandski og wakeboard, og vi løber og går. Vi kan ikke bare sidde på vores flade. Der skal ske noget – ellers bliver vi bare trætte af at kigge på hinanden. Det er vores måde at slappe af på, fortæller Niels Kold Nielsen.
 

Fået den største plads

At familien har kastet sin kærlighed på Camping Zaton i Kroatien, skyldes flere ting.

– Vi fylder jo noget, når vi er af sted, men vi har efterhånden fået møvet os ind på campingpladsens største plads. Det er en af grundene til, at vi bliver ved at vende tilbage. Samtidig er vi vilde både med landet og vandet. Vi har dykket ved koralrev, og vi har dykket med delfiner, blæksprutter og meget andet.

De mange år som campister i Kroatien har kastet en række venskaber af sig.

– Vi har fået en stor vennekreds i Kroatien, som vi ikke var klar til at opgive. Blandt andet har vi nogle hollændere fra Rotterdam, som vi hvert år møder hen over påsken, og som også besøger os her i Danmark, siger Niels Kold Nielsen. 
 

Kabalen skal gå op

Når de tre ugers sommerferie er slut, kører familien tilbage til Danmark i de to biler med RIB-båd, vandscooter og ATV på krogen, mens campingvognen endnu engang får lov at blive stående.

For at få kabalen til at gå op kører Lisette og Niels Kold Nielsen tilbage til Kroatien i løbet af september, hvor campingvognen hentes hjem til Danmark, og hvor der bliver sagt farvel til Camping Zaton for denne gang. Men det er samtidig på gensyn, for Kroatien, campinglivet, vandet, det aktive liv og de mange venskaber er den fynske familie slet ikke parat til at slippe.

Open

Rød tråd i KABEs design

KABE Imperial 600 XL FK, campingvogn, 2018-model, Elmia-messen, Sverige
Campingvogn
Eksteriøret på KABEs campingvogne og autocampere er blevet mere ensartet i 2018. Det er ikke en tilfældighed.

Af Torben Brandt

Når du kører bag en ny KABE, kan det ved første øjekast være vanskeligt at se, om det er en campingvogn eller autocamper, du har foran dig. For det svenske mærke har til den nye sæson tilstræbt en større ensartethed i eksteriørdesignet mellem campingvogne og autocampere.
 
– Mange vil nok opleve visse lighedspunkter med eksteriøret for vores autocampere, og det er naturligvis ingen tilfældighed. Vi tilstræber at skabe en tydelig designlinje i hele KABEs brede modeludbud, siger vicedirektør og teknisk chef hos KABE, Mikael Blomqvist, om den nye designlinje, der går igen både i Ædelsten-, Royal-, Imperial- og Hacienda-serien. 

KABE er netop fyldt 60 år og offentliggjorde i den forbindelse, at det går bedre end nogensinde for firmaet, der oplever fremgang på stort set alle europæiske markeder.

På hjemmebane
På den store Elmia-messe i nærheden af Jönköping er KABE på hjemmebane. For messen ligger kun godt et kvarters kørsel fra fabrikken i Tenhult, og den svenske vogn fyldte derfor godt op i hallerne med både campingvogne og autocampere. 

Campingvognenes front, bagparti og sider er samlet med tynde, hvidlakerede aluminiumsprofiler, mens den store forrude er integreret med fronten og giver en super panoramaudsigt med fint lysindfald. Gaskasserne har fået sænket gulvet, så det er lettere at løfte gasflaskerne ud og ind. 
Alle KABEs campingvogne er bygget på chassiser med selvjusterende bremser, der betyder, at de ikke behøver justering ved det årlige serviceeftersyn. 

I Imperial, Hacienda og Royal er det elektroniske stabiliseringssystem, ATC, standard, mens det er en tilvalgsmulighed i Ædelstensserien.

KABE, overblik over Elmia-messen 2017, campingvogne, 2018-modeller

 

Nyt fra Classic 
KABEs indstigningsserie, Classic, har ikke fået det nye karosseri. Alligevel er der også sket ændringer i Classic-vognenes eksteriør, hvor den øverste del af frontpartiet har fået nyt design. Desuden har Classic-vognene fået en MiniHeki-tagluge som standard, ligesom de øvrige modeller allerede har. Dermed får vognene et bedre lysindfald. 

Classic har ligesom alle de øvrige KABE-vogne fra 2018 fået de store vaskekummer med metalafløb og metalprop. Dermed er den lille plasticprop fortid i KABEs håndvaske.

En interessant ny indretning i Classic-vognene er 600 GLE, hvor køjerne er placeret bagest ved siden af forældrenes dobbeltseng. Dermed har man altså en decideret soveafdeling bagest og friholder den midterste og forreste del af vognen til henholdsvis køkken, badeværelse og siddegruppe. 

KABE Classic 600 GLE, campingvogn, 2018-model, køjesenge, dobbeltseng

 

Flere frontkøkkener
Det er ikke mere end et år siden, KABE introducerede sine frontplacerede køkkener i 630 FK-vognene i både Royal- og Imperial-serierne. Kort efter blev sortimentet udvidet, så også den lidt mindre 560 FK fik frontkøkken i både Royal og Imperial. Men her stopper det ikke. For i 2018 får Royal- og Imperial-vognene frontkøkken i både 600 FK- og 740 FK-modellerne. 

De nye frontkøkkener er i Royal-vognene udstyret med stort gaskomfur med fire gasblus og ovn, mens der i Imperial både er to gasblus og et lækkert induktionskomfur. Under komfuret er der en indbygningsovn, ligesom der i Imperial er en mikrobølgeovn som standard. 

Imperial fås i syv forskellige størrelser – fra 560-modellen til giganten Imperial 1000. 

KABE Royal 600 FK, campingvogn, 2018-model, frontkøkken, siddegruppe

 

Flot bagpå
På autocampersiden tilbyder KABE fem forskellige modelserier, der rummer både hel- og delintegrerede vogne samt de såkaldte crossovere. 

De helintegrerede modeller har fået et helt nyt bagparti i glasfiber og med nye baglygter. De har alle nedsænkelig seng over førerhuset og fås i tre forskellige størrelser, hvor længderne er henholdsvis 7,60, 8,10 og 8,60 meter. Bredden er 2,32 meter. 

For Imperial-vognenes vedkommende får flagskibet Imperial i910 til denne sæson selskab af den lidt mindre Imperial i810. Begge kommer på dobbeltaksel som standard.  
KABEs delintegrerede vogne fås med totallængder på enten 7,80 eller 8,80 meter og en bredde på 2,50 meter. 

Til sæson 2018 præsenterer KABE desuden den nye Classic Crossover x740, der fås i to forskellige grundrids – dels LXL med dobbeltseng, dels LGB med enkeltsenge. 

Open

KABE med Tesla foran

KABE, Tesla, test, campingtrækker, el-biler
CAMPINGTRÆKKER
Kan man trække en campingvogn med en elbil? Ja da, det er ikke noget problem. I alt fald hvis det er en Tesla model X med en KABE på trækkrogen.

Du skal regne med en hel del nysgerrige blikke og kommentarer, når du gør hold ved en ladestation. For selvom der kommer flere og flere elbiler på vejene, er det stadig her i 2017 usædvanligt at se dem i kombination med en campingvogn.

KABE fik hjælp af en ung familie fra Norge til at finde ud af, hvordan det fungerer at rejse rundt med en KABE Royal 520 XL og deres Tesla model X til at trække.

Tesla model X kan i høj grad køre på egen hånd på motorveje, men bilens autopilot-funktion er ikke tilgængelig i kombination med træk af campingvogn. Adaptiv cruisekontrol fungerer derimod helt fint og holder en jævn og konstant hastighed både op og ned ad bakker.

Luftaffjedringen gør, at bilen altid ligger stabilt, selv med 1.650 kilo campingvogn på krogen, hvilket giver en behagelig kørsel.

KABE, Tesla, test, campingtrækker, el-biler

Sommerens første tur gik fra KABE i Tenhult i Sverige til det sydlige Norge. Det gennemsnitlige forbrug på denne 500 km lange køretur var 379 Wh/km. Til sammenligning ville forbruget have været omkring 230 Wh/km uden en campingvogn på krogen.

Næste tur gik langs den svenske vestkyst, ned til Skärhamn med stop for opladning ved Solli, Tanum Shoppingcenter og 10 minutter i Uddevalla. På denne tur var forbruget lidt højere ca. 420 Wh/km, på grund af kraftig modvind og regn.

Rækkevidden for Teslaens 90 kWh-batteri er normalt cirka 400 kilometer. Med en campingvogn på trækkrogen kan du forvente at kunne køre lidt over 200 kilometer på et fuldt opladet batteri.

Slutevalueringen af sommerens rejse er, at Tesla model X er en drømmebil at køre i, både med og uden en KABE på trækkrogen. Man skal bare lige huske på, at accelerationen går lidt hurtigere med Teslaen, end man er vant til, hvis man plejer at trække en campingvogn med en almindelig dieselbil.

KABE, Tesla, test, campingtrækker, el-biler
Open
Emneord

Bedste år nogensinde for KABE-koncernen

KABE fabrikken, luftfoto
Campingnyhed
Op til jubilæumsåret 2017 noterede KABE-koncernen sit absolut bedste år nogensinde, og der er ingen tegn på nedgang.

I en alder af 60 år er KABE en stabil svensk industrikoncern med fødderne solidt plantet i den smålandske muld og har kunder i en lang række europæiske lande.

KABE er i stærk vækst inden for premium-segmentet, hvor Imperial-serien har indtaget en unik position på både campingvogns- og autocampersiden. Med Imperial har KABE blandt andet for alvor etableret sig på det benhårde tyske marked og er nu repræsenteret hos landets allerstørste og vigtige forhandlere.

– Vi vokser på alle vores europæiske markeder, med Sverige og Norge i spidsen. Det er også utrolig glædeligt at følge den positive udvikling i Tyskland, Schweiz og Benelux-landene, siger KABE’s salgschef Joakim Karlsson.

Ægte KABE-kvalitet
– Men det er ikke bare vores mest luksuriøse og mest eksklusive modeller, som bidrager til KABE’s succeser. Vi kan også se, hvordan de unge familier fortsat lader sig friste af Classic-seriens velindrettede og prisbillige campingvogne med separat børneafdeling. KABE har også en autocamper i Classic-serien, som ligeledes er blevet et værdsat alternativ hos autocamperejere, forklarer Joakim Karlsson.

Classic-serien har en lidt kortere udstyrsliste og færre tilvalg end KABE’s øvrige modeller. I 2017 lanceredes autocamperen Classic i740, som er lillebror blandt KABE’s helintegrerede autocampere. Den er 7,36 meter lang, 2,32 meter bred og har en totalvægt på 3.500 kilo. Til trods for, at Classic i740 ikke koster mere end mange andre autocampere mærker, er det en veludstyret autocamper med høj teknisk standard og masser af gennemtænkte detaljer.

– Ægte KABE-kvalitet med andre ord!, siger Joakim og tilføjer, at 2018 også bliver et interessant Classic-år. Her vil vi præsentere en ny fleksibel Crossover på autocampersiden, og udvalget af campingvogne bliver suppleret med en Classic 630-model.

Teknik og design
Peter Carenborn, som er adm. dir. for KABE Husvagnar AB, tror, at grunden til succesen for vore dages moderne KABE ligger i det brede og gennemtænkte modeludbud i kombination med høj kvalitet og et aktivt udviklingsarbejde inden for både teknik og design.

– Det findes en KABE til alle! Uanset hvilken type campingvogns- eller autocamperliv du ønsker dig, så kan du være sikker på at finde en KABE, der egner sig. Du ved også, at du får den sidste nye teknik og et produkt med en værdi, som varer ved, forklarer Peter Carenborn.

Han understreger, at KABE’s udstyrsniveau er i en klasse for sig. Hvis du skal bestille det udstyr, der er standard i en KABE, løber ekstraomkostninger nemt i vejret. Noget som mange campingvogns- og autocamperejere opdager, når de sammenligner KABE med andre mærker.

Messer
Alle de nye modeller og nyheder præsenteres på messerne i Sverige, Tyskland, Schweiz, Holland, Belgien, Norge, Finland og Danmark.

– Det bliver et spændende år, hvor vi blandt andet lancerer et helt nyt campingvognskarosseri, som sikkert vil vække en del opmærksomhed, og det gælder også vores nye herlige autocamper i Imperial-serien, i810, siger Joakim Karlsson.

Alt tegner altså på endnu et succesår for svenske KABE. En vigtig ingrediens er naturligvis de investeringer, som er blevet foretaget i produktionsanlægget i Tenhult.

Joakim Karlsson udtaler, at den nye produktionslinje i autocamperfabrikken betyder virkelig meget. Nu ser de frem til at kunne levere endnu flere autocampere til glade og tilfredse KABE-ejere rundt om i Skandinavien og det øvrige Europa!

Open
Emneord

KABE vinder prestigefuld pris

KABE, campingvogn, autocamper, pris, smart d remote, kontrolpanel
Priser
KABE er blevet tildelt en pris ved den årlige prisuddeling European Innovation Award 2017.

I kategorien "Connectivity" har KABE fået prisen i forbindelse med det elektriske opkoblingssystem KABE Smart D.

Den 15. januar i år blev den årlige prisuddeling European Innovation Award afholdt i Stuttgart. European Innovation Award (EIA) er en pris, som tidsskrifter fra forskellige europæiske lande distribuerer til producenter i campingbranchen. 

EIA belønner smarte og innovative idéer og produkter, der gavner forbrugerne. I år blev KABE den store vinder ved dette års European Innovation Award-galla. Det svenske selskab modtog priser for KABE’s elektriske system Smart D, som er standard i alle KABE-autocampere og i KABE’s campingvognserier Royal, Hacienda og Imperial.

– Vi er meget begejstrede for den flotte pris, siger Mikael Blomqvist, Vice President og teknisk chef på KABE-fabrikken i Sverige.

KABE Smart D-system
Alle KABE-autocampere og campingvogne i Royal-, Hacienda- og Imperial-serien har dermed det prisbelønnede Smart D kontrolpanel. Smart D er et system, der kan styre og overvåge alle funktioner i vognen, således at brugeren kun skal koncentrere sig om at aflæse ét display til f.eks. vand, spildevand, varme, belysning, aircondition, batteri og lignende. Systemet er baseret på de samme principper som nutidens computerstyrede elektriske system i biler, hvor systemet kommunikerer og styrer de forskellige enheder i bilen. 
Med fokus på brugervenlig er KABE’s kontrolpanel designet til at være nemt og enkelt at betjene via en touchskærm med symboler på. Alt er samlet på ét sted, og herfra kan alle informationer aflæses og styres. Fra displayet kan man aflæse den aktuelle statusoplysning på bl.a. niveauet for frisk- og spildevand, batteriets kapacitet, kontrollere aircondition og styre temperaturen i vognen. Hvis man har tilkobling til byvand, eller varme i forruden på autocamperen, kan dette ligeledes kontrolleres. Systemet har desuden flere alarmfunktioner, som minder om, når det er tid til service, eller hvis en sikring springer. Derudover kan man ligeledes styre alt lys og aktivere natbelysning. Kontrolpanelet og det elektriske system er baseret på CIB-teknologi (Caravan Industrial Bus), som er den nyeste standard i caravan- og autocamperindustrien.

KABE, smart d remote, kontrolpanel, pris, campingvogn, autocamper

 

Fjernbetjening via mobiltelefonen
Systemet kan sågar fjernstyres med en smartphone. Dette sker via en app kaldet Kabe D Smart Remote, på en internettjeneste, som giver en sikker forbindelse. Derudover medfølger en Wi-Fi-router med modem, som giver en stabil internetforbindelse på hele turen. Selvfølgelig kan du også streame lyd og video til pc og tv. 

KABE D Smart Remote er standard i Imperial-serien og kan bestilles som ekstraudstyr i alle Royal og Hacienda-modeller.

– Denne pris er en meget vigtig anerkendelse og bekræfter, at KABE’s slogan ”Altid et skridt foran” står stærkt selv i et europæisk perspektiv, udtaler Steen Reinholdt Rasmussen fra Intercamp A/S, der er importør af KABE i Danmark.

Open
Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her