Hvad kan du forvente af varmen i gulvet?

Gulvvarme
Varme
Tidligere skiltede campingvognsmærkerne med gulvvarme, men i dag er ordlyden i de fleste tilfælde ændret til gulvtemperering.

Tekst Torben Brandt

Det handler både om at nedtone kundens forventninger og om at undgå varmeskader på gulvet. 

Det er ikke kun i de private husholdninger og offentlige bygninger, at der er blevet skruet ned for varmegraderne.

Det samme er sket med gulvtemperaturen i campingvogne og autocampere, men hvor ændringen i samfundet som helhed er ganske ny, er det efterhånden mange år siden, at caravanindustrien sænkede temperaturen på den elektriske gulvvarme i campingvogne og autocampere.

– For cirka 15 år siden var det almindeligt, at forhandlere og importører skiltede med elektrisk gulvvarme i vognene, men i dag benytter langt de fleste mærker begrebet gulvtemperering. Fra producenternes side handler det både om at dæmpe forventningerne, så campisterne ikke regner med, at gulvtempereringen opvarmer vognen på samme måde som gulvvarmen i private boliger. I campingvognen eller autocamperen skal gulvvarmen snarere reducere det varmetab, der er fra gulvet, når kold luft lægger sig under vognen og køler gulvet ned, lyder det fra teknisk rådgivning i DCU.
 

Gulvvarme
Et eksempel på, at den elektriske gulvvarme har været så varm, at den har lavet skader i gulvet.
 

– Samtidig havde vi en overgang nogle ret kedelige sager, hvor den elektriske gulvvarme i vognene var så varm, at den i enkelte tilfælde lavede skader på gulvet. Det var medvirkende til, at der fra producenternes side blev skruet ned for den elektriske varme i gulvet, melder DCUs tekniske afdeling.

Skaderne opstod f.eks., når der blev lagt et tæppe uden diffusionsåbning på et gulv med elektrisk gulvvarme, så gulvet ikke kunne slippe af med varmen. Det samme problem opstod, hvis der blev stillet f.eks. en rejsekuffert på et gulv, hvor gulvvarmen var tændt.
 

Mangelfuld gulvvarme

Den elektriske gulvtemperering ligger som folietråde i gulvet, hvorfra varmen spreder sig ud i gulvet. Ofte er vognen født med den elektriske gulvtemperering fra fabrikkens side, og hvis man kigger godt efter, kan man se varmefolien som en minimal forhøjning i gulvet.

Hvis din vogn ikke er født med elektrisk gulvvarme, er det muligt selv at eftermontere det eller at få en mekaniker til at gøre det.

Der kan dog være stor forskel på, hvor gavmilde konstruktørerne er med varmetrådene, når gulvvarmen lægges. Det betyder, at der nogle steder er behagelig lunt på gulvet, mens der andre steder er fodkoldt.

Det oplevede et DCU-medlem, der for nylig havde købt en ny vogn, som, hun troede, var vinteroptimeret.

– Gulvvarmen var enormt mangelfuld – det var bare to spor midt ned gennem vognen, så varmen ikke trak ud og spredte sig på gulvet – tværtimod oplevede vi kuldezoner. Værst var det i toiletrummet, hvor der – af alle steder – slet ikke var varme, skrev medlemmet, da hun henvendte sig til DCU. 

Problematikken er ikke ny for DCU.

DCU får jævnligt henvendelser, hvor campisten har købt en campingvogn eller autocamper med gulvtemperering, der slet ikke har levet op til forventningerne, fordi der nogle steder slet ikke er varme, og så bliver køberen naturligt nok slemt skuffet. Min anbefaling er derfor, at man inden handlen beder forhandleren eller importøren om at udlevere prospektet for gulvtempereringssystemet, så man kan se, hvordan gulvtempereringen er lagt i vognen, så man ved, hvad man køber. 
 

Vandbåren gulvvarme

I de større og mere luksuriøse campingvogne og autocampere er gulvvarmen ikke elektrisk, men kommer fra vandbåren gulvvarme, hvor der sendes varmt vand ud i nogle slanger, som ligger i gulvet – som det kendes i de private boliger.

Vandbåren gulvvarme i campingvogne og autocampere består i praksis af demineraliseret vand (det vil sige vand, hvor alle mineraler er fjernet, red.), som er tilsat frostvæske, der skal forhindre, at vandet fryser til is, når vognen ikke er i brug.

Eftersom varmeslangerne ligger i gulvet, skal vandbåren gulvvarme bestilles fra fabrikken og kan ikke eftermonteres.
 

Kan opdeles i zoner

Svenske KABE har 35 cirka års erfaring med at lave gulvvarme i sine campingvogne og var i sin tid de første til at lave gulvvarme i vognene.

Det svenske mærke betragtes derfor som pionerer på området. Det første gulvvarmesystem fra KABE hed AGS og havde to slangeføringer, men i slutningen af 00’erne udviklede KABE næste generation af vandbåren gulvvarme, der blev patentsøgt, og som fik navnet AGS II.

Den væsentligste forskel på det gamle og det nye system er, at AGS II har fire varmeslanger, så varmen når bedre ud i krogene.

I 2021 gik KABE skridtet videre og præsenterede zonevarme til både sine campingvogne og autocampere i samarbejde med Alde. Dermed kan varmen reguleres individuelt i to forskellige zoner, så man eksempelvis kan have en højere temperatur i autocamperens førerhus og siddegruppe og en lavere temperatur i soveafdelingen.

Samtidig blev systemet lavet sådan, at opvarmningen i toiletrummet var koblet til gulvvarmens returløb, så der altid er varmt i toiletrummet, uanset hvilke valg man har truffet i de to separate varmezoner.

Zonevarmen er standard i Imperial-serien, der er KABEs mest luksuriøse. 

Hos både KABE og Polar er centralvarme og vandbåren gulvvarme standard i alle modeller, mens det hos Adria er standard i Alpina-serien, der er Adrias bud på en helårsvogn.

Hos Hobby er det muligt at bestille vandbåren gulvvarme i de store modeller, og også i mærker som f.eks. Knaus, LMC, Dethleffs, Eriba og Fendt kan du købe campingvogne med vandbåren gulvvarme.

Gulvvarmen i campingvogne og autocampere skal altid opfattes som en sekundær varmekilde og et behageligt supplement til gasovnen eller centralvarmen, der er den primære varmekilde.

Open

Hold varmen i teltet 

Vintercamping i telt
Varme
I ydersæsonen kan det være koldt at sidde i familieteltet, teltvognen eller forteltet. Her er et par gode tips til, hvordan du holder varmen. 

Tekst Torben Brandt  Foto Lasse Løndahl Henriksen 

Selvom al slags vejr (næsten) er campingvejr, så har vejret betydning for planlægningen af campingturen.

For uanset om du sidder i forteltet, teltvognen eller hører til den hårdføre type, der bruger familieteltet i ydersæsoner og vinter, er det ikke hyggeligt at være af sted, hvis du ikke kan holde varmen, og når man sidder i et telt, kan Danmark være et koldt sted at befinde sig både i ydersæsoner og nogle gange også om sommeren. 
 

Telthygge
 

I forteltet eller teltvognen

Hvis du har camperet i ydersæsonen og frøs, var det muligvis fordi, du havde undladt at træffe de nødvendige forholdsregler.

Inden du slår teltet op, skal du begynde med at lægge en beskyttende fiberdug på jorden. Dugen skal helst være nogle centimeter bredere end teltet hele vejen rundt, så den beskytter teltbund og græskanter mod snavs og jordsprøjt, når det regner, for dels beskytter dugen dit telt, dels gør den det lettere at gøre teltet rent, når det pakkes sammen efter ferien.

Fiberduge fås i forskellige prisklasser og kvaliteter, og om du foretrækker at købe f.eks. et UV-bestandigt GroundCover fra Isabella eller en fiberdug fra et af byggemarkederne, er op til dig.

Inde i teltet lægger du en presenning, der skal forhindre opstigende fugt, for kommer der fugt ind, skabes der kondens, som går ud over indeklimaet. Også presenninger fås i forskellige kvaliteter, men tænk over at presenningen skal være så kraftig, at den ikke går i stykker, når benene fra din campingstol borer sig ned i den.

Ovenpå presenningen kan du lægge en isolerende aluminiumsmåtte, der både er behagelig at gå på, og som isolerer mod opstigende kulde. Disse måtter vejer ikke ret meget, så de tynger kun meget lidt i vægtregnskabet, når bil og vogn pakkes.

Som alternativ til aluminiumsmåtterne kan du vælge f.eks. et Comfort Carpet fra Isabella, der både isolerer og er rart at gå på. Øverst lægger du et blødt fleecetæppe. 

Mange fastliggere vælger at lægge et fast gulv i forteltet, hvilket giver rigtig god mening, når vognen skal blive stående samme sted hele sæsonen, men det er ikke aktuelt for de mobile campister.


Teltunderlag
Læg gerne en beskyttende fiberdug under teltet samt en presenning, en isolerende aluminiumsmåtte og et blødt fleecetæppe inde i teltet, så teltbunden er blød og behagelig at gå på.


I familieteltet

Er du teltcampist i årets ydermåneder, kan du vælge samme fremgangsmåde som med forteltet/ teltvognen herover, men de fleste teltcampister bruger kun teltet i årets varmeste måneder, og i så fald behøver udstyrslisten ikke at være helt så lang.

Ofte vil du som teltcampist desuden være nødt til at skæve til, hvor meget udstyret fylder. For hvis der både skal være et stort telt, et par børn, en køleboks, soveposer, tøj, komfur og andet campingudstyr i bilen, så bliver plads hurtigt en mangelvare – medmindre du medbringer en trailer, som giver begrænsninger i forhold til, hvor hurtigt du må køre.

Hvis teltet har fast bund, kan du i årets varme måneder sagtens slå det op direkte på jorden. En presenning til at lægge under vil dog altid være en god ide, fordi den både beskytter mod snavs og opstigende fugt og kulde.

Det er dog ikke alle campingpladser, som bryder sig om presenninger på jorden, så tjek på forhånd med campingværten om du må lægge den under dit telt. Har du plads i bilen eller på cyklen, er et fleecetæppe til at lægge inde i teltet dejligt at gå på og luner under fødderne.


Underlag
Det er en god idé at lægge et isolerende underlag under lamel og madras, hvis du for eksempel overnatter i teltvogn.
 

Klimadug tager duggen

Også loftet er et vigtigt sted at rette blikke mod, hvis indeklimaet skal være behageligt i teltet. For når flere mennesker opholder sig på et lille område, kan der især i ydermånederne, hvor dagene byder på store temperaturforskelle, dannes kondens.

Derfor er det en god ide at tilkøbe en klimadug/et termoloft, som mindsker kondensen, hvis det hænges korrekt op et par centimeter under loftet, hvor det både har en vis isolerende effekt og er med til at opsamle det vand, der ellers ville dryppe fra loftet direkte ned i teltet.

I nogle af de mest populære fortelte kan du købe klimaduge, som passer specifikt til det pågældende telt, hvorimod det kan være vanskeligere at finde et klimaloft, som passer perfekt, når du bor i et familietelt.

Et alternativ kan være at sy et par lagner eller lignende sammen og hænge det op under teltets loft, hvilket dog også kræver, at der er kroge, velkrobånd, stænger eller lignende at hænge den hjemmelavede klimadug op i.

Træk også gerne gardinerne for vinduerne, og hvis det er rigtig koldt, kan du overveje at hænge tæpper eller lagner foran vinduerne. Alternativt kan du bruge eventuelle rester af den aluminiumsmåtte eller det Comfort Carpet, du købte til gulvet.

Husk også regelmæssig udluftning, så luften kan blive udskiftet, hvilket er med til at forebygge problemerne med kondens og dårligt indeklima.
 

Hvilken varmekilde skal du vælge?

Problemerne med kondens i familieteltet kan reduceres ved at medbringe en elektrisk varmeovn med blæservarme. Hvis du tilslutter den til en elektrisk timer, kan du sætte ovnen til at gå i gang lidt før, I står op, så der er lunt og tørt i opholdsrummet, når I vågner.

De elektriske ovne fås i udgaver, der ikke fylder alverden, hvis det kniber med pladsen i teltet eller i bilen/på cyklen.

Har du et større areal, som skal opvarmes i teltvogn eller fortelt, vil valget for mange stå mellem en gasovn, en petroleumsovn eller en ovn, der både kan gøre på gas og el.

Fordelene ved gasovnene er, at de er ret billige i indkøb og nemme at bruge. Køber du en gasovn, bør du vælge en med blæservarme, som kan få varmen rundt i teltet. Uden blæserfunktionen vil den virke som en radiator, hvor der er varmt tæt på varmekilden, men køligt nogle meter derfra.

Et irritationsmoment ved blæserne kan være, at nogle af dem er ganske larmende, og så har gasovne også den ulempe, at forbrænding af gas afgiver en del vand, som skaber kondens, så sørg for at lufte ordentligt ud i teltet.
 

Varmekilder
En ordentlig varmekilde er uundværlig i forteltet eller familieteltet i ydersæsonen.


Du kan også vælge at benytte en petroleumsovn, som er en effektiv varmekilde, der er lidt dyrere i indkøb end en gasovn. Køb den gerne med blæserfunktion og køb renset petroleum, der indeholder mindre svovl end almindelig petroleum, og som derfor forurener mindre.

Blæseren på petroleumsovnene er ikke lydløs, men moderne petroleumsovne er mere lydsvage end ovne af ældre dato.

Af sikkerhedsmæssige årsager anbefales det at købe varmekilder med væltesikring, så de automatisk slukker, hvis de vælter. Spørg gerne din forhandler til råds.

Hvor kraftfuld, ovnen skal være, afhænger af forteltets størrelse og af den ovn, du køber. Også her anbefales det at spørge din forhandler, så du får en ovn, der passer til dit behov.

 


 

Open

God råd til gulvvarme i campingvognen

svedent gulv i campingvognen
Varme
Foråret kan byde på mange slags vejr, og det er rart ikke at fryse om fødderne i ydersæsonerne. Men det gælder om at tænke sig om og eventuelt få hjælp til at lægge eller reparere gulvvarmen i vognen.

Af Mogens Havsted

Lad mig straks understrege, at denne artikel ikke er en advarsel mod elektrisk gulvvarme. Slet ikke. Men der er nogle risici og nogle ulemper, som du bør tage med i dine betragtninger, før du køber en vogn med el-baseret gulvvarme eller går i gang med at efterinstallere varmefolie.

Som du kan se på billederne, kan der opstå skader i form af svedent gulv, hvis du monterer folie med el-tråde. Leverandører og tilhængere af gulvvarme vil straks anføre, at gulvvarmen er installeret forkert eller brugt uhensigtsmæssigt. Lad os lige få den diskussion på plads:

I dette – og andre tilfælde – skyldes skaderne, at der oven på varmefolien er placeret noget, som hindrer varmen i at søge væk. Hvis denne hindring er et særlig tæt gulvtæppe, så er der – indrømmet – tale om en fejlmontering. Hvis der derimod er tale om, at der har været placeret en taske eller en måtte, må det efter min mening være omfattet af almindelig brug af campingvognen. Så er der ikke tale om fejlmontering eller fejlanvendelse af hverken vogn eller gulvvarme!

I det aktuelle tilfælde er nogle tasker blevet stillet på gulvet. Ærlig talt, så er det helt naturligt og almindeligt, at man rykker lidt rundt på bagagen, når køjerne skal bruges. Det betyder ikke nødvendigvis, at der bliver redt op til natten. Køjerne kan også bruges om dagen.

I et andet eksempel opstod en varmeskade på grund af familiens hund. Altså indirekte. En familie havde købt en måtte, som skulle blive hundens yndlingsplads. Meget praktisk for både hund og mennesker. Desværre betød kombinationen af gulvvarme, gulvtæppe, en måtte med gummibagside og tung hund, at gulvet blev svedet. Efter min mening er det helt almindelig brug, at man har hund med på camping – også at man køber en måtte til hunden. Eller for den sags skyld, at man køber en måtte med gummibagside, selv om man ikke har hund, men blot vil have et sted inden for døren, hvor man kan stille sit fodtøj.
 

Er det farligt?

Det er svært at se et mønster i de hændelser, vi er blevet præsenteret for gennem snart mange år. Jeg har ikke belæg for at udpege bestemte leverandører som storsyndere.

Samtidig er det vanskeligt at finde dokumentation for, at varmefolier har ført til brand. Det må være op til den enkelte campingvognsejer, om man sover trygt med gulvvarmen tændt.

”Hvad siger myndighederne?” er jo et helt oplagt spørgsmål i vores velregulerede samfund, men heller ikke her er der megen hjælp at hente. Sikkerhedsstyrelsen er ikke opmærksom på, at el-varmefolier giver problemer, og de er ikke registreret som brandårsag. Sikkerhedsstyrelsen vil gå ind og bedømme bestemte elartikler, hvis der kan påvises fejl eller risici ved dem, men så længe de benyttes efter brugsanvisningen, vil styrelsen ikke advare mod at bruge dem.

Og som allerede understreget har vi ikke belæg for at påstå, at varmefolier har forårsaget direkte brand, om end der er tydelige skader.
 

Folie og tæppe skal passe præcist

Sikkert er det dog, at man skal passe på, når man selv kaster sig ud i at montere eller reparere varmefolie. Der er eksempler på, at folk forsøger at reparere beskadigede varmetråde med forskellige former for varmeledende materialer som f.eks. folier og pasta. Lad være med det. Køb folie i nøjagtig de størrelser, du skal bruge. Hvis folien eller varmetrådene er beskadiget, så smid folien ud.

Skader kan også opstå, efter at du har taget gulvvarmen i brug. For eksempel ved, at du anbringer noget skarpt og tungt på gulvet. Det kan være en taburet med en (vel-)voksen person ovenpå. Igen et tilfælde, som man må betegne almindelig brug af campingvognen.

Det sikreste råd er at overlade montage til en professionel, som også skal sørge for, at folien dækkes af et egnet gulvtæppe.

Uanset om du selv er fiks på fingrene eller har overladt montagen til et professionelt værksted, må du altså regne med, at gulvet kan blive svedent med værditab til følge.

Selv når du køber en vogn med fabriksmonteret gulvvarme, kan du risikere skader. I den situation er det bare rigtig svært at sige: ”Nå pyt, jeg skal alligevel ikke kigge under gulvtæppet.” Når man har smidt nogle hundrede tusinde kroner på bordet for en spritny campingvogn, forventer man – efter min mening med rette – at den ikke tager skade af almindelig brug.

 

Pas godt på omformeren

På nogle af billederne ved denne artikel ser du brandskader i forbindelse med elektrisk gulvvarme. Denne skade er ikke opstået ved selve varmefolien, men ved ændring fra 230 V til 12 V, 24 V, 48 V, eller hvad der nu skal bruges.

Her er vi ved et generelt problem, når vi benytter transformere: varmeudvikling, som kan være ganske kraftig.

Igen er det eneste råd, man kan give, at installering skal ske efter forskrifter og overlades til en professionel, hvis man er det mindste i tvivl.

Helt generelt kan man sige, at man skal passe på, at omformeren ikke bliver mast sammen med oppakning – noget som let sker, hvis omformeren til varmefolien placeres i rummet under sædet.

I gamle dage kunne man advare mod brug af såkaldte bambus-omformere og bambus-ladere, fordi alle gik ud fra, at de billigste og ringeste produkter var fremstillet i Kina, mens ordentlige (og sikre) apparater var fremstillet i Danmark eller nærtliggende lande. Sandsynligvis var det en falsk tryghed – under alle omstændigheder kan du godt gå ud fra, at både billige og dyre elektronikprodukter er fremstillet i Fjernøsten.
 

 

brandskade i campingvogn, brand i omformer

 

Det skal du være opmærksom på

Hvad er så løsningen, hvis du vil undgå risiko for afsvedne gulve og muligvis brand?

  • Følg brugsanvisningen.
  • Pas på med, hvilke tæpper du lægger over varmefolien.
  • Pas på med, hvad du stiller på gulvet.
  • Brug kun moderat varme. Gulvvarme er ikke beregnet til at varme vognen op.
  • Køb eventuelt et egentligt varmetæppe, som ikke skal tildækkes, men til gengæld er ret lille. Velegnet lige inden for døren eller under bordet.

Hvis gulvvarmen i din vogn ikke lever op til forventningerne, eller hvis du på anden vis har oplevet problemer med gulvvarmen, er du som DCU-medlem altid velkommen til at kontakte DCUs tekniske afdeling.

Open

Undgå kolde fødder på camping

gulvvarme i vognen, varme, undgå kolde fødder
VARME
Gulvvarme er ikke campingvognens vigtigste varmekilde, men har du først prøvet en vogn med gulvvarme, kan det være svært at undvære denne luksus. Se her, hvordan du selv kan eftermontere det.

Af Torben Brandt

Du kan sagtens nyde livet i din campingvogn eller autocamper uden gulvvarme. Men har du først haft en vogn med varme i gulvet, har du næppe lyst til senere i campinglivet at undvære muligheden for at lune fødderne på et opvarmet gulv. 

Forskel på gulvvarme
En autocamper eller campingvogn kan være født med gulvvarme som standard fra fabrikkens side, hvor det er indregnet i købsprisen. Andre gange skal det tilkøbes som ekstraudstyr, hvor du så må have ekstra skillinger op af lommen.
Den mest almindelige gulvvarme er den elektriske. Den kræver, at du har adgang til 230 volt og giver en meget jævn varme i vognen. 

Har vognen centralvarmeanlæg, kan gulvvarmen leveres som vandbåren varme, hvor der lægges slanger ud under gulvet, som det varme vand løber i. I praksis er væsken en blanding af vand og frostvæske, så det ikke fryser til is i de perioder, hvor vognen ikke bruges. 
I modsætning til elektrisk gulvvarme kræver den vandbårne gulvvarme ikke strøm, da centralvarmeanlægget lige så vel kan køre på gas. Vandbåren gulvvarme kan ikke eftermonteres, så hvis du ønsker vandbåren gulvvarme, skal den bestilles, før vognen leveres fra fabrikken. 
Uanset hvilken af de to gulvvarmetyper, vognen har, skal den betragtes som en sekundær varmekilde og et behageligt supplement til den primære varme, som leveres af gasovnen eller centralvarmeanlægget.

Lever ikke altid op til forventningerne
Selvom gulvvarmen ikke er vognens primære varmekilde, har campisten naturligvis forventninger til kvaliteten af varmen i gulvet. Ifølge DCUs erfaringer, bliver de dog ikke altid indfriet. 

– Ofte er gulvvarmen leveret som en standardløsning, som ikke altid spiller sammen med kundernes forventning. I nogle tilfælde er vognene leveret med halve løsninger, hvor gulvvarmen kun rækker til rundsiddegruppen, og hvor f.eks. mellemgangen eller køkkenet ikke er med. Derfor bør brochure og prospektet for placering af gulvvarmesystemet så vidt muligt altid nærlæses, inden du bestiller din nye vogn, lyder rådet fra DCUs tekniske rådgivning. 

– Et sådant prospekt kan bestilles hos forhandleren, hvis han er fast forhandler af vognmærket. Ellers kan man bestille det hos agenten eller importøren af det pågældende mærke. 

Læg selv gulvvarmen
Hvis vognen ikke er født med elektrisk gulvvarme, kan du få en fagmand til at eftermontere den. Du kan dog også vælge at gøre det selv og dermed spare nogle penge, hvis du har hænderne skruet ordentligt på. 

Mål vognens gulvareal op, beslut dig for, om der skal varmefolie overalt på gulvet og køb så gulvvarmefolien hos enten en campingforhandler eller i en webshop. Folien kan købes i forskellige bredder og længder, så den kan tilpasses den enkelte vogn. Ligesom med så meget andet i livet skal du også her være opmærksom på, at der som regel er en sammenhæng mellem pris og kvalitet. 

Inden folien lægges, skal gulvet rengøres, hvorpå folien tapes fast på gulvet. Ledningerne tapes fast i strømforsyningen (omformeren), der forsyner gulvvarmen med lavvolt, og som tilsluttes en 230 volt-stikkontakt. Hvilken effekt, omformeren skal have, afhænger af, hvor stort et gulvareal, der skal opvarmes. Omformeren fastmonteres i dit magasin under rundsiddegruppen. Vær opmærksom på, at tilslutningen skal foretages af en elektriker eller anden fagmand. 

Gulvfolien kan sagtens tilsluttes uden en termostat, men det vil være mere økonomisk, hvis du kan styre varmen ved hjælp af en termostat. Vær opmærksom på, at termostaten placeres, hvor den er let at komme til, og hvor du ikke ved en fejl kommer til at dreje på den. 
Når gulvfolien er lagt, placerer du et tæppe henover. Hos campingforhandlerne (eller på nettet) kan du købe form- og kantsyede tæpper, der passer perfekt til den enkelte campingvogn, og som giver en god, jævn varmefordeling, når det lægges hen over folien. Hvis du selv har et tæppe, du gerne vil bruge til formålet, skal du tjekke, at det ikke har gummi på den side, der vender ned mod folien. Husk, at tæppet skal være diffusionsåbent, så det kan slippe af med varmen. 

gulvvarme i vognen, varme, undgå kolde fødder

 

Overvej dobbeltbund
Elektrisk gulvvarme er ikke det eneste bidrag til at bo lunt og godt. Hvis vognen ikke fra producentens side er leveret med dobbeltbund i magasinerne, kan du let selv etablere den. 
Du skærer nogle træstykker til, der er nogle få centimeter i højden, og placerer dem under magasinerne. Ovenpå træstykkerne lægger du en tynd plade af eksempelvis finer, som bliver magasinets nye bund. Fordelen ved dobbeltbundene er dels, at vognen får et isolerende luftlag, dels at luften uhindret kan passere under den nye plade, hvilket sikrer en optimal luftcirkulation langs gulv og vægge, når bagagen ikke blokerer for luftgennemstrømningen. 

I den forbindelse er det også vigtigt, at klimaryglænene i siddegruppen og ved sengene er konstrueret, så hynder, gardiner eller andet ikke spærrer for cirkulationen og dermed forhindrer luften i at komme op og rundt i vognen, hvor den gør gavn. 
Inden du kaster dig ud i at lave dobbeltbund i magasinerne, skal du naturligvis sikre dig, at vognen har tilstrækkelig med frilast til, at den kan tåle at få lagt nogle ekstra kilo på. 

Sådan optimerer du varmen

  • Lim Styropor/flamingo på undersiden af karmen i gaskassen
  • Bor huller i toppladen på garderobeskabet, så overskudsvarmen kan cirkulere ud i boarealet (gælder kun blæsevarmesystemer)
  • Lim Styropor i toppen af garderobeskabet, hvor antennemasten er monteret
  • Få en fagmand til at montere Ultra Heat i blæservarmeovnen
  • Rul altid myggenettet ned ved vinduerne, så de skærmer mod kulden
  • Få monteret elektrisk gulvvarme som sekundær varmekilde
  • Lav dobbeltbund i magasinerne
  • Juster klimaryglænet, så varmen uhindret kan komme op
  • Hæng et gardin op på indersiden af døren
  • Sæt en vinterafdækning på køleskabets ventilationsrist, så du minimerer kuldeindfald

 

Open
Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her