Hold fugten fra vognen

Fugttest Foto Lasse
Fugt
Selv om fugttest af campingvogne og autocampere ikke er et lovkrav, er det en investering i både tryghed og holdbarhed. Skjulte fugtskader kan udvikle sig til dyre reparationer.

Tekst Helle Midskov. Foto Lasse Løhndal Henriksen 

Denne formiddag er Dansk Camping Union taget til Vendelbo Vans i Tårs, hvor vi følger værkfører Jens Thøgersen, mens han giver gode råd og demonstrerer, hvordan en fugttest udføres. 

- Fugttest handler om at opdage problemerne i tide, så vi kan sikre, at vognen holder i mange år fremover, siger Jens Thøgersen, mens han forbereder udstyret til testen. 

Fugt 1 Foto Lasse

Hvordan foregår en fugttest? 

Jens Thøgersen forklarer, at en fugttest kræver både erfaring, præcision og det rette udstyr. Testen begynder udvendigt på vognen, hvor værkføreren scanner væggene og konstruktionen med en professionel fugtmåler. Måleren viser fugtniveauet på en farveskala, der skifter fra grøn til rød, alt efter hvor meget fugt der er i materialet. 

- Når vi scanner, skal måleren helst holde sig i det grønne felt, som betyder, at alt er i orden. Hvis vi ser gule værdier, så skal vi være opmærksomme og ved røde værdier, er der grund til bekymring, siger Jens Thøgersen, mens han demonstrerer på autocamperens side. 

Fugt 2 Foto Lasse

Fokus på kritiske punkter 

Under fugttesten gennemgår han systematisk en række områder, hvor fugt oftest opstår. Jens Thøgersen scanner omhyggeligt alle samlinger og tjekker fugernes tilstand. 

- Hvis en fuge ikke er intakt, kan vand trænge ind. Når det fryser til is, udvider det sig og skaber endnu større skader, forklarer han. Tætningen omkring vinduer og tagluger, som er særligt udsatte, bliver kontrolleret. 

- Vinduesrammer og tagluger er typisk der, hvor utætheder starter. Hvis gummilisterne ikke slutter tæt, kan det give problemer, siger han og tilføjer, at det er en god idé regelmæssigt at smøre listerne med silikone. Det tager kun få minutter og sikrer, at listerne holder sig smidige og tætte. Især taglugen er udsat, når man kører. Man skal betragte det som almindeligt vedligehold, og det er givet godt ud. Vi gør det selvfølgelig gerne, men det kan man sagtens gøre selv. 

Fugt 4 Foto Lasse

Hold øje med hullerne 

Hver gang der bores huller i vognen, øges risikoen for fugt. Ved fugttesten scannes alle disse steder for at sikre, at tætningen er intakt. 

- Vi ser ofte problemer ved eftermonteringer som f.eks. markiser eller TV-antenner, hvor tætningen ikke er udført korrekt, forklarer værkføreren, mens han gennemgår vognen. 

Indvendige skabe bliver åbnet, og væggene tjekkes for skjolder eller misfarvninger, som kan indikere fugt. 

- Ser man en misfarvning eller et skjold, skal man reagere med det samme og få det undersøgt, understreger han. 

Fugt 5 Foto Lasse

Hvordan tolkes målingerne? 

Jens Thøgersen viser os, hvordan fugtmåleren reagerer på forskellige materialer. Glasfiberpaneler giver normalt ingen problemer, mens aluminium kan forstyrre målingerne. Derfor er det vigtigt at tolke målingerne korrekt. 

- Hvis måleren viser en værdi på op til 15 %, er alt normalt. Når vi nærmer os 20 %, skal vi begynde at være opmærksomme, og ved 22 % skifter måleren til rød. Det er her, vi undersøger nærmere og vurderer, om der er tale om en reel fugtskade, forklarer han. På den ældre autocamper, som i dag er i fokus med fugttest, er fugtniveauerne i de grønne områder, hvilket betyder, at konstruktionen er sund. 

- Hvis vi havde set røde værdier, ville vi have taget stilling til, om der var en fugtskade, som der skulle gøres noget ved her og nu, eller om det ville være hensigtsmæssigt at anbefale kunden at komme igen efter tre måneder for at følge op på, om problemet udvikler sig, siger han. 

Hvorfor er fugttest vigtig? 

Fugt i vognen kan opstå af mange årsager, f.eks. utætheder i samlinger, dårlig ventilation eller kondens. 

Jens Thøgersen forklarer, at fugtproblemer ofte starter småt, men hurtigt kan udvikle sig til store skader, hvis de ikke opdages i tide. 

- En vogn, der står stille over længere tid, er mere udsat for fugt. Når man bruger vognen, er der naturlig luftcirkulation, som mindsker risikoen, siger Jens Thøgersen. 

Han anbefaler, at man sørger for regelmæssig udluftning, både når vognen står stille, og når man bruger den, især om vinteren. 

- Lad vinduer og døre stå åbne i korte perioder, og sørg for, at ventilationsåbninger ikke er blokerede, siger han. 

Fugt 6 Foto Lasse

Fra priktest til moderne teknologi 

Tidligere brugte man priktests, hvor man fysisk stak en nål ind i konstruktionen for at måle fugtniveauet. I dag anvender man moderne scannere, der ikke beskadiger vognen. 

- Vores måleudstyr tager væggens tykkelse i betragtning og kan registrere fugt flere centimeter ind i konstruktionen, forklarer Jens Thøgersen. 

På den ældre autocamper, som Jens Thøgersen tester denne formiddag, finder han ingen røde værdier, men understreger alligevel, hvor vigtigt det er at få vognen tjekket regelmæssigt. 

- Fugt kan skjule sig i konstruktionen i lang tid, og selv små utætheder kan udvikle sig til store skader, siger han, som mener, at der både er for og imod, at man selv køber en fugtmåler. 

- Det kan være en god ide, men omvendt ved man måske ikke, hvordan man skal måle, og hvor man skal kigge efter fugten, og så kan det måske give en falsk tryghed eller en ubegrundet bekymring. 

Fugt 7 Foto Lasse

Hvor ofte skal vognen fugttestes? 

Mange benytter sig af de tæthedssikringer, som de enkelte mærker tilbyder, hvor man skal komme til kontrol hvert år for at opretholde tæthedsgarantien, og hvor de er meget strikse med, at man overholder det nøje, ellers bortfalder garantien. 

DCUs fugtkontroller er meget populære blandt dem, der køber en brugt autocamper, som ikke er med i mærkernes tæthedsprogram. 

- Hvis garantien ikke længere dækker, kan reparationerne hurtigt blive dyre. Det er bedre at forebygge med en årlig test, siger Jens Thøgersen. 

Hos Vendelbo Vans oplever de, at flere campister vælger at få deres vogne fugttestet. Særligt de campister, der køber ny autocamper, er opmærksomme på vigtigheden af at få foretaget fugttest. 

- Tidligere var det kun halvdelen, der fik vognen testet. I dag er det 70-80 %, fortæller Jens Thøgersen og bemærker, at de fleste, der investerer i en ny autocamper, forstår vigtigheden af at passe på den. Desværre er der nogle, der køber brugt, som bruger den logik, at nu er autocamperen fem år og har ikke fugt, så får den det nok heller ikke. Det er altså ikke en brugbar holdning. Vi har også haft mange, som har handlet privat, så folk har ikke fået at vide, hvor vigtigt det er med et årligt tjek. 

Fugt 9 Foto lasse

Tid og råd 

En fugttest tager typisk mellem 45 minutter og halvanden time. 

- Det handler om at tage sig tid til at gøre det grundigt, siger Jens Thøgersen. 

Når testen er færdig, får kunden en rapport, der dokumenterer resultaterne. Hvis der er tegn på fugt, anbefaler han typisk en opfølgning efter tre måneder for at sikre, at problemet ikke udvikler sig. 

Vendelbo Vans foretager cirka 300 fugttests om året. Gennem hele testen giver Jens gode råd til, hvordan man som campist kan forebygge fugtproblemer: 

- Ventilér vognen regelmæssigt: Lad døre og vinduer stå åbne, og sørg for, at ventilationsåbninger ikke er blokerede. 

- Vedligehold gummilisterne: Smør dem med silikone, så de holder sig smidige og tætte. 

- Vær opmærksom på misfarvninger og skjolder: Kontakt dit servicecenter, hvis du ser tegn på fugt. 

- Få vognen fugttestet årligt. 

Værkfører Jens Thøgersen hos Vendelbo Vans, som er DCU Servicecenter, understreger, at det er vigtigt at opdage fugtproblemerne tidligt. 

- Med en årlig fugttest og regelmæssig vedligeholdelse kan man sikre, at vognen holder i mange år fremover, slutter Jens Thøgersen, mens han lægger rapporten klar til kunden.

Open

Efteråret er tid til fugttest

Foto: Kirstine Krefeld
Fugt
Både for campingvognen/autocamperen og din pengepung giver det god mening at få foretaget en fugttest nu. Se også her, hvordan en fugttest foregår.

Af redaktionen

Efteråret er over os, og måske har du allerede gjort campingvognen eller autocamperen klar til at blive stillet væk for vinteren, hvis du ikke camperer i årets kolde måneder.

Inden du stiller den væk, kan det anbefales at få foretaget en fugttest, så du har vished for, at vognen er tør. For er den utæt, kan det være problematisk først at opdage det til næste forår, når vognen atter tages i brug.

– Fugt er vognens fjende nummer et, og har man eksempelvis en utæt tagluge eller et vindue, hvor vandet er kommet ind i løbet af sæsonen, er det vigtigt at få opdaget det hurtigt, så vandskaden ikke forværres i løbet af vinteren. Derfor er det en rigtig god ide at få foretaget en fugttest, inden vognen stilles væk, lyder rådet fra DCU.

Ved at få foretaget fugttesten i efteråret slipper du samtidig for besværet med at booke plads på dit caravanværksted til foråret, hvor der kan være ventetid, når mange kunder ønsker vognen klargjort umiddelbart inden årets første campingtur.

Derudover er der også en økonomisk fordel ved at bruge DCUs Servicecentre i lavsæsonen, fordi du som DCU-medlem får 15 % rabat på test og service i perioden fra 1. september til 28. februar. I højsæsonen, der går fra 1. marts til 31. august, er rabatten for DCU-medlemmer 5 %.   

 

Open

Hold fugten fra døren

Foto: Kirstine Krefeld
Fugt
Fugt er vognens fjende nummer ét og kan i værste fald gøre din vogn ubeboelig og usælgelig. Har du en autocamper eller campingvogn, bør du derfor regelmæssigt få vognen fugttestet.

Af Torben Brandt

I sommer ringede et fortvivlet medlem til DCU. Hun havde et par måneder tidligere købt en brugt campingvogn i privat handel, og selv om hun følte, at hun havde gennemgået vognen grundigt før købet, havde den en større fugtskade, hun ikke havde opdaget.
 
Det triste svar til hende var, at hun formentlig hang på både skade og vogn, med mindre hun kunne bevise, at sælgeren bevidst havde undladt at fortælle om fugtproblemet før handlen, hvilket intet tydede på. 

Husk en fugttest
Havde kvinden ringet til DCUs tekniske rådgivning, inden handlen blev indgået, ville hun være blevet rådet til at få foretaget en fugttest, før hun skrev under på noget. For man kan ikke altid se eller lugte, at der er fugt i vognen. 

– Fugt kan være meget alvorligt, for det kan give råd og skimmelsvamp og være dyrt at reparere. I værste fald kan det være så sundhedsskadeligt, at vognen bliver ubeboelig. Det er derfor, at DCU altid opfordrer til, at man får foretaget en fugttest, inden man handler brugt, og at man efterfølgende får fugttestet vognen mindst én gang om året. Så opdager man eventuelle fugtproblemer, inden de udvikler sig. Ved en fugttest er der nogle målepunkter forskellige steder i vognen, som mekanikeren tjekker. Når man har været de steder igennem, ved man med 99 % sikkerhed, om vognen er tæt, eller om der er fugt. Sådan lyder rådet DCUs tekniske rådgivning. 

 

Fugt, fugttest, Køge Caravan Center, hjørner, samlinger

 

Konkurrerer på tæthed
Det er ikke gået caravanproducenternes næse forbi, at vognenes tæthed er vigtig for campisten. Derfor er tæthedsgaranti et af de parametre, der konkurreres på i kampen om kunderne. LMC satte for et par år siden nye standarder ved at give 12 års tæthedsgaranti på sine nye vogne, mod at man får sin vogn fugttestet med faste intervaller efter LMCs forskrifter. Andre mærker har gjort noget tilsvarende, hvor kunden tilbydes en tæthedsgaranti på fem eller syv år mod regelmæssige fugttjek. 

De udsatte steder
På Køge Caravan Center er caravantekniker Ove Pedersen i gang med at fugtteste en campingvogn af lidt ældre dato. Han har været i faget i over seks år og ved derfor, hvor fugten har tendens til at vise sig på de forskellige mærker og modeller. 

– I denne vogn er der ikke fuget ordentligt i fronten. Det har betydet, at der er løbet vand ind i gaskassen, som er et af de steder, der kan være udsat for fugt. Jeg kigger også ekstra godt efter i vognens hjørner, ved servicelugerne, ved samlingerne og ved skærmkasserne, som ligeledes er udsatte steder, siger Ove Pedersen.

– Hvis jeg kan se, at der er rust på en indvendig skrue ved f.eks. vindueskarmen, ringer mine alarmklokker. Så skal jeg være ekstra opmærksom, for det kan være et tegn på fugt, tilføjer caravanteknikeren. 

Han bruger en fugtmåler til at tjekke fugtprocenterne i campingvognen og går systematisk til værks for at sikre sig, at intet forbigår hans opmærksomhed.

– Der vil altid være noget fugt i en campingvogn. Men hvis fugtprocenten er over 20, skal mekanikeren på vores testcenter skrive en bemærkning i fugttestskemaet, så kunden er opmærksom på, at der er et problem, forklarer DCUs tekniske rådgiver, Stefan Rosendal. 

Du kan selv gøre noget 
Fugt og dårligt indeklima skyldes ikke altid en utæt vogn. Også campistens måde at behandle vognen på har betydning. Har campisten f.eks. lagt en fugtig presenning ind i hjørnet af et magasin, der i forvejen er et sårbart område, risikerer han, at fugten spreder sig. Hvis bagagen tilmed er anbragt, så den hæmmer vognens tvangsudluftning, kan det lukke for ventilationen og dermed resultere i en fugtskadet vogn. 

Undlad derfor at opbevare fugtige ting i vognen og husk regelmæssigt at få luftet ud – også i de perioder, hvor vognen ikke bruges. 

 

Fugt, fugttest, Køge Caravan Center, opbevaring

 

Alupest
En vogn kan også rammes af såkaldt alupest, hvor fugten kommer indefra og begynder at trænge ud igennem – og nedbryde – vognens aluminiumsplade. Mærker man med fingrene det pågældende sted, føles det som om, at pladen smuldrer. 

– Hvis først alupest begynder at sprede sig, kan man faktisk ikke gøre noget for at stoppe det. Kommer der alupest på vognsiden, bliver man nødt til at sætte en ny side på, siger Ove Pedersen. 
Man kan få sin campingvogn fugttestet på alle DCU’s test- og servicecentre, mens testcentret NBC Jels er det eneste DCU-testcenter, der servicerer autocampere. Du kan naturligvis også vælge at få fugttestet din campingvogn på et andet caravanværksted, du har tillid til. 

En fugttest er et kontrollerende eftersyn, som giver et overblik over, om der er fugt i vognen, og hvor alvorlig skaden er. Der bliver ikke udbedret nogen skader i forbindelse med fugttesten. På DCUs testcenter koster en fugttest 740 kr., men som medlem af DCU får du mellem 5 og 15 % rabat på testen – afhængig af, om det er høj- eller lavsæson. 

Open
73410
72910
73403
73441
Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her