Legacy tid
152

Titanic-udstilling kåret som verdens førende turistattraktion

Titanic Belfast, udstilling, verdens førende turismeattraktion, turisme
Oplevelser
Titanic Belfast, der er verdens største udstilling om Titanic, er placeret på stedet, hvor den berømte luksusliner blev bygget og søsat; og den er blevet præmieret som ‘World’s Leading Tourist Attraction’ hos det prestigefyldte World Travel Awards på Maldiverne.

Efter at have slået Colosseum, Akropolis og Eiffeltårnet i kampen om at blive Europas officielle førende turistattraktion, er Titanic Belfast sejlet videre mod nye sejre og er nu verdens førende turistattraktion.

Med mere end 1 million stemmer fra hele 216 forskellige lande under den prestigefyldte hædersbevisning, der er kendt som ”turismens Oscar”, blev Titanic Belfast kronet som verdens førende turistattraktion. Den slog hård konkurrence fra de otte tilbageværende finaledeltagere, deriblandt Ferrari World i Abu Dhabi, Las Vegas Strip i USA, Machu Picchu i Peru, og Guinness Storehouse også i Irland. Det er første gang en turistattraktion fra Irland har vundet den prestigefyldte anerkendelse.

Titanic Belfast, udstilling, verdens førende turismeattraktion, turisme


Aileen Hickey, der er direktør for Tourism Ireland i Nordic Region, bød nyheden velkommen: 
– Titanic Belfast er en fantastisk oplevelse, og vi får hele tiden utroligt positive tilbagemeldinger fra de nordiske gæster. Med blot to timers rejsetid mellem Dublin og Belfast er Titanic Belfast en stærkt motiverende faktor for at kombinere de to byer i løbet af én ferie.

Tim Husbands MBE, direktøren for Titanic Belfast, sagde: 
– Vi er begejstrede over, at vores enestående og originale produkt har vundet afstemningen som verdens førende turistattraktion inden for såvel branchens som den offentlige kategori – og det blot fem år efter lanceringen! Ligesom filmen TITANIC har vi vundet mange priser, men denne pris er vores Oscar og vores kronjuvel. Der er ingen tvivl om, at historien om RMS Titanic tryllebinder hjerter og sind over hele kloden, og denne pris beviser holdbarheden i eftermælet.

Titanic Belfast, udstilling, verdens førende turismeattraktion, turisme

Offentligheden, partnere indenfor branchen, kendte personligheder, politikere, sportsstjerner og forretningsfolk gav alle deres støtte til at hylde vartegnet som ”Verdensmester” på lige fod med de tidligere vindere, der inkluderede Taj Mahal, Las Vegas Strip og Pyramiderne i Egypten.

The Guardian beskrev Titanic Belfast som “et inspirerende vidnesbyrd over Titanic og byen, der byggede hende”, og mere end tre millioner gæster fra hele jorden har allerede været på besøg siden åbningen i 2012 – heriblandt mange prominente gæster såsom Hendes Majestæt Dronningen af England, den tidligere udenrigsminister og præsidentkandidat i USA Hillary Clinton, instruktøren af TITANIC James Cameron, Dr. Robert Ballard, der fandt Titanics vrag, såvel som kendisser som Adele og Michael Bublé, for blot at nævne et par stykker.

Titanic Belfast fortæller ikke blot historien om Titanic, men huser også de mest betydningsfulde artefakter fra Titanic, heriblandt det sidste brev der blev skrevet ombord på Titanic af Esther Hart fra Essex og hendes syvårige datter Eva, samt SS Nomadic – den eneste bevarede luksusliner fra White Star. 

Læs mere om Titanic Belfast

Open
Emneord

Hvordan står det til med dansk campingturisme?

Campinganalysen 2015, camping, campingturisme, overnatningstal, overnatninger, DCU-Camping Sanddobberme
Turisme
Den nye Campinganalyse 2015 giver status på, hvordan det er gået med campingturismen i Danmark, og hvilke tendenser der er i branchen. Her får du en kort opsummering.

Den årlige campinganalyse giver en status på nøgletal og tendenser i camping i Danmark på nationalt, regionalt og kommunalt niveau. Med nøgletal som fx overnatninger, døgnforbrug og opholdsvarighed giver analysen en god opgørelse af det forgangne år for campingturisme i Danmark samt på europæisk plan.

Lille fald i overnatningstal
Overnatningstallene faldt i 2015 med i alt 1 procent i forhold til 2014. Siden krisens indhug i 2009 har overnatningstallene dog været på det laveste niveau siden nedgangstiden omkring år 2000. Året 2015 kunne således ikke hive overnatningstallene op til niveauet før finanskrisen, idet man ikke kunne fastholde den stigning i overnatninger, som man så fra 2013 til 2014. 

Stigning i tyske og norske overnatninger
Dog kan man glæde sig over stigningen i antallet af overnatninger fra det vigtigste nærmarked, Tyskland, hvorfra de danske campingpladser i 2015 har haft 1,7 procent flere campingovernatninger. Også de norske overnatningstal ser pæne ud. Der var i 2015 1 procent flere campingovernatninger fra nordmænd i forhold til året før. De positive tal fra det tyske og norske marked var dog ikke nok til at løfte tilbagegangen fra de tre øvrige hovedmarkeder, Danmark, Holland og Sverige. 

Danskernes foretrukne ferieform
Camping er dog stadig danskernes foretrukne ferieform, imens man – ikke anderledes fra de forgangne år – må nøjes med at være den tredje mest foretrukne overnatningsform for udlændinge i Danmark; overgået af hotel- og feriehusovernatning. 

Fald i indregistrerede campingvogne og autocampere
Antallet af indregistrerede campingvogne er faldet med 1,2 procent i forhold til året forinden, imens antallet af autocampere er faldet ca. 6 procent. Der har således ikke været så få indregistrerede autocampere siden år 2007. 

Varde største campingkommune
Varde Kommune er til stadighed landets største campingkommune målt på antallet af campingovernatninger, imens Jammerbugt Kommune igen har overhalet Frederikshavn Kommune, der kommer ind som hhv. den 2. og 3. største campingkommune i Danmark.

Fokus på trends og digital campingturisme
Som noget nyt indgår der i dette års campinganalyse de seneste trends i campingturisme i Danmark. Den mest iøjnefaldende trend blandt campingpladserne er det relativt nye koncept glamping, som bliver mere og mere udbredt i erkendelsen af, at der er behov for nye målgrupper for campingpladserne i Danmark.

En anden ny del af analysen er det digitale område, hvor der er sat fokus på gæsternes online-bookinger på de danske campingpladser, som er steget markant de seneste år.

Se Campingrådets analyser

Open
Emneord

Danmark skal opruste i kampen om turister

Danmark, Tyskland, turisme, turister, Olpenitz Resort, investeringer, Nordtyskland
Turisme
Det er tid til gearskifte for investeringer i turismen. Så klar er meldingen fra Dansk Kyst- og Naturturisme, der påpeger, at der sker massive investeringer i turisme hos konkurrenterne syd for Danmark.

Tyskerne investerer massivt i turisme
Nye tal for investeringer i den tyske delstat Schleswig-Holstein viser, at de nære tyske feriedestinationer i den grad intensiverer kampen om turisterne. Danmark bør derfor opruste i konkurrencen om de tyske turister. Det mener Dansk Kyst- og Naturturisme, der dermed bakker op om en central pointe i regeringens nye nationale turismestrategi.

– Tyskland investerer massivt i at udvikle og opgradere turistproduktet, og som Erhvervs- og Vækstministeriet netop har påpeget, halter Danmark bagud, og det kan ende med at koste dyrt, siger direktør i Dansk Kyst- og Naturturisme, Jens Hausted, der tilskynder til, at offentlige såvel som private aktører engagerer sig i at gennemføre strategiens initiativer.

Vækst kræver kapacitet
I dag står tyske turister for lige omkring 30 procent af det samlede antal overnatninger i Danmark og cirka to tredjedele af alle udenlandske overnatninger i danske feriehuse til udlejning. Men tyskerne er også glade for at holde ferie i deres eget land, så med andre ord kæmper Danmark og Tyskland om de samme turister. Vækst kræver kapacitet, og ifølge Dansk Kyst- og Naturturisme har vi endnu ikke set toppen af den massive opbygning af infrastruktur og overnatningskapacitet, der i øjeblikket finder sted i særligt Nordtyskland, som siden 2012 har investeret solidt i turismen.

Flere sengepladser
Alene i perioden 2015 til 2018 er der planlagt investeringer for over 455 millioner euro – herunder etablering af 6.000 nye sengepladser langs østkysten i Schleswig-Holstein. Hertil kommer, at sengepladserne placeres i områder, hvor der samtidig er lavet offentlige investeringer i strandpromenader og oplevelsesrum. I Danmark steg antallet af feriehuse til udlejning fra 2014 til 2015 med blot 97.

– Skal Danmark opretholde væksten og også fremadrettet tiltrække turister, er vi nødt til at opruste med flere sengepladser, men også med oplevelser, der er mindst lige så gode, som dem de tyske turister får derhjemme. Tyskland tordner frem med et helstøbt turismeprodukt og imponerende vækst, mens de danske investorer holder igen, og destinationsudviklingen kører i et lavere gear, slutter Jens Hausted.

Open
Emneord
Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her