DCU tester: Suzuki Jimny

Suzuki
BILTEST
Den lille Suzuki Jimny tager hellere end gerne en tur i groft terræn, men hvad sker der, når den japanske firehjulstrækker skal trække en campingvogn?
Locked

Fantasier er gratis, og det er en dejlig afstikker fra hverdagen at tænke på, hvad der kunne lade sig gøre, hvis nu … Hvis nu det hele ikke skal være, som det plejer. Hvis nu man kunne tage en drastisk beslutning, næste gang der skal en ny campingtrækker i garagen. 
Vi lever fantasien ud i livet i denne test, hvor vi spænder en campingvogn efter en bil, som kunne være med i en fantasi. Oplagt som campingtrækker er den i hvert fald ikke, men virkelig charmerende, robust og klar på eventyr - eventyr som bestemt ikke bør forblive fantasi, hvis man tager springet og køber den lille firehjulstrækker, den nye Suzuki Jimny.
Det første spørgsmål, som presser sig på, er hverken, “hvad koster den?” Eller “hvilken motor ligger i den?”. I stedet er det “kan det overhovedet lade sig gøre at trække en campingvogn med den usædvanligt lille firehjulstrækker?”.

Af Morten Brunsgaard Bek
Foto: Lasse Løndahl Henriksen


Fantasier er gratis, og det er en dejlig afstikker fra hverdagen at tænke på, hvad der kunne lade sig gøre, hvis nu … Hvis nu det hele ikke skal være, som det plejer. Hvis nu man kunne tage en drastisk beslutning, næste gang der skal en ny campingtrækker i garagen. 
Vi lever fantasien ud i livet i denne test, hvor vi spænder en campingvogn efter en bil, som kunne være med i en fantasi. Oplagt som campingtrækker er den i hvert fald ikke, men virkelig charmerende, robust og klar på eventyr - eventyr som bestemt ikke bør forblive fantasi, hvis man tager springet og køber den lille firehjulstrækker, den nye Suzuki Jimny.
Det første spørgsmål, som presser sig på, er hverken, “hvad koster den?” Eller “hvilken motor ligger i den?”. I stedet er det “kan det overhovedet lade sig gøre at trække en campingvogn med den usædvanligt lille firehjulstrækker?”.

Suzuki

Før vi når til svaret, er vi nødt til at præsentere den nye Suzuki, som er noget ganske andet end de fleste biler, vi danskere er vant til.
Suzuki er kendt for sine kompakte firehjulstrækkere, og Jimny er en historisk vigtig model for det japanske mærke. Miniaturefirehjulstrækkeren stammer oprindeligt fra 1968, og de færreste bilmodeller kan siges at have en så lang, ubrudt historie. Den har altid været en lille “arbejdshest”, som er bygget op som de store og robuste firehjulstrækkere som Toyota LandCruiser, Mercedes-Benz G-Klasse og Jeep Wrangler. Jimny er den ægte vare med firehjulstræk, man selv skal koble til med en mekanisk gearvælger - og en stiv chassisramme, som karrosseriet så er bygget ovenpå. Det gør en bil holdbar og særdeles egnet til hårde opgaver i skov, terræn og andre ufremkommelige steder.
Testbilen er selvfølgelig ikke fra 1968. Det er den helt nye Jimny, som vi første gang fik at se sidste år. Stadig kernesolid, men denne gang med moderne sikkerhedsudstyr, en ny benzinmotor og et design, som de færreste kan lade være at falde i svime over. Og så er den stadig usædvanligt lille for en firehjulstrækker, for slet ikke at tale om en med chassisramme: Den måler bare 365 cm i længden. Forestiller man sig et kort øjeblik en Hyundai i10, så er det en bil i den størrelse, bare med undtagelse af højden, som er hele 172 cm for Jimny. 
    
Eventyr for to personer

Fordi Jimny er så kort, er den bedst til eventyr for to personer; den har et regulært bagsæde, men så har man et bagagerum på størrelse med en stor postkasse: Blot 85 liter. Så hellere folde bagsædets todelte ryglæn ned og give plads til op til 830 liter. Det ser næsten ud til, at Suzuki regner med, at det er det første, man gør, når man køber sig en Jimny, for bunden i bagagerummet er støbt i solid, riflet plast, som fortsætter direkte op på bagsæderyglænet. Her kan man kaste alverdens ting ind, uden at interiøret lider den mindste skade.
Før vi spænder vores lille campingvogn efter Jimny, kører vi en tur uden noget på krogen. Man må forberede sig på, at så gode evner i terræn og på eventyr giver en noget rustik oplevelse på flere punkter. Jimny er ingen smart, moderigtig SUV i lommeformat, men en ægte og anvendelig firehjulstrækker. Vi har flere gange prøvet Jimny i udfordrende terræn og i kuperede skove, og den gør det forbløffende godt, så fremme ved campingdestinationen er det bare at afmontere campingvognen og tage på eventyr. I denne test fokuserer vi primært på landevejskørsel, hvor den lille firehjulstrækker kun bruger sine bageste hjul til at trække læsset.
Jimny er meget anderledes end en minibil som Hyundai i10, når det gælder køreegenskaberne. Rattet kan man dreje på, uden at bilen skifter retning, før styreudslaget er betragteligt, og i svingene skal man lære, at den krænger meget og ikke bare flyder naturligt med. Man lærer det hurtigt, og så føles Jimny faktisk slet ikke så tosset ved 80-90 km/t. Affjedringskomforten er fin, og støjen fra det helt firkantede karrosseri bestemt til at leve med.
Den nye Jimny har en 1,5-liters motor uden turbo, som er lavet kun til netop den. Med 105 hk og 130 Nm skal gearene bruges flittigt, hvilket får gang i den charmerende motor.

Den trækker læsset  
Det er altid spændende at spænde en campingvogn efter en ny bil og mærke, hvordan både bil og campingvogn opfører sig. Denne gang er vi ekstra spændte, for selv om Suzuki Jimny er godkendt til at tage 1.300 kilo på krogen, som er uset for andre biler på samme størrelse, så kan fantasien nemt vise sig at være en slem skuffelse, når den leves ud i livet.
Lige så charmerende den ser ud, lige så overraskende er det, at vi kan spænde vores kompakte campingvogn efter Jimny, sætte i gang i 1. gear og rulle af sted i ro og mag, uden at den lille benzinmotor skal jagtes op i omdrejninger; det burde egentlig ikke overraske, for gearingen er lavet til, at man kan indtage terræn og skov i lavt tempo, hvor der tilføjes kræfter og fart i små, præcise doser - typisk også i højere grad for en motor uden turbo som i Jimny. Det fungerer godt også med vægt spændt efter bilen, og vi er hurtigere på 70 km/t, end vi havde troet før testen. På bugtede landeveje og i byen mangler der ikke kræfter. Bakker giver udfordringer, og for at holde 70 km/t er det ofte nødvendigt at gå fra 4. til 3. gear. Havde vi læsset campingvognen og bagagerummet til vægtgrænsen, ville det sandsynligvis være gået langsomt, men igen, så kører Jimny trods alt med en motor, der formår at trække solidt, selv om den kan levere blot 130 Nm ved 4.000 o/min.

Det bedste ved Jimny som campingtrækker, hvis vi ser bort fra den generelle charme og eventyrlighed, som ikke i sig selv giver gode karakterer, er køreegenskaberne. En så kort bil med så kort akselafstand er på ingen måde oplagt til opgaven. Jimny modbeviser og bruger sin solide chassiskonstruktion og undervognens afstemning til at forblive stort set, som den er uden campingvogn. Den lille firehjulstrækker bliver ikke mere følsom, ikke ustabil, og affjedringen på bagakslen har ingen udfordringer med den ekstra vægt. 
En bil så kantet og aerodynamisk udfordret kæmper mere med sidevind end de fleste andre modeller, og Jimny bliver nemt skubbet af kraftige vindstød. Faktisk i højere grad uden campingvogn end med (en god ballast), men når man har lært det noget sløve styretøj at kende, styrer man bare kontra. Ubehageligt bliver det ikke, i hvert fald ikke ved almindelige vindstyrker.
Jimny er noget specielt. Den er på ingen måde for alle, og den kræver eventyrlyst, og at man har brug for den til eventyr. Men har man fantasien, klarer miniaturefirehjulstrækkeren sig fint med en kompakt campingvogn på krogen. 

Suzuki


BOKS:

FIREHJULSTRÆK MED MERE PLADS TIL GODE PRISER

Om det er for bedre vejgreb, til at køre på mudrede pladser eller noget helt tredje, sætter mange pris på firehjulstræk. Økonomien kan hurtigt sætte begrænsninger, fordi firehjulstræk meget ofte er forbeholdt større eller dyrere biler med kraftige motorer, og selv den i Danmark så populære Nissan Qashqai koster mere end 350.000 kr. med firehjulstræk. Suzuki er usædvanlig, ikke bare i kraft af Jimny, men også ved at tilbyde prisbillige familiebiler med firehjulstræk. De rummelige modeller Vitara og S-Cross står til meget fornuftige priser med træk på alle fire hjul: Vitara fås med firehjulstræk fra 247.990 kr., S-Cross fra 259.990 kr. Vitara og S-Cross må i alle udgaver køre med 1.200 kilo på krogen. Har man brug for at trække mere, fås den rumænske Dacia Duster med firehjulstræk til priser fra 232.980 kr. - den må trække 1.500 kilo.


DATA

SUZUKI JIMNY 1,5 ALLGRIP PRO ADVENTURE

MOTOR        1,5-liters benzinmotor
YDELSE        102 hk ved 6.000 o/min, 130 Nm ved 4.000 o/min
GEARKASSE        5-trins manuel

0-100 KM/T        Ikke oplyst
TOPFART        145 km/t

FORBRUG        12,7 km/l
CO2-UDLEDNING    178 gram/km

MÅL (L/B/H)        365/165/172 cm
BAGAGERUM    85-830 liter
KØREKLAR VÆGT    1.165 kilo
TOTALVÆGT        1.435 kilo
MAKS. VÆGT 
PÅ TRÆK        1.300 kilo
VOGNTOGSVÆGT    2.735 kilo


PRISER

Kontant - 259.990 kr. Jimny fås fra 229.990 kr.

Beskatningsgrundlag for firmabilister - ikke oplyst 

Privatleasing - kontakt forhandler for tilbud

Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her