Årets Campingtrækker 2019 blev vundet på alle de gode gamle dyder, der gør en bil til en god campingtrækker.
Af Thomas André Petersen
Alle kandidater til Årets Campingtrækker 2019 havde noget unikt at byde ind med; alle kunne de træde til siden i en niche, hvor ingen af årets konkurrenter kunne være med; og derfor måtte alle – på nær en enkelt – gå skuffet fra kåringen. For på toppen er der som bekendt kun plads til én vinder.
Som det altid gælder, er det op til det enkelte jurymedlem at vurdere bilernes individuelle kvaliteter. Men det er værd at bemærke, at finalefeltet næsten udelukkende består af de seneste års bestseller – SUV'erne. Hverken Kia Ceed, som med sin effektive turbomotor burde passe godt ind i tidens dieselforskrækkelse, og som giver meget bil for pengene; lille agile Nissan Micra; festlige, firehjulstrukne Subaru Impreza eller eksotiske Jaguar E-Pace fandt nåde for juryens cut.
Sidstnævnte gjorde ellers en hæderlig figur i sin SUV-mundering, men jurymedlemmerne kunne ikke finde plads til den i finale-femmeren. Her var der ikke nok bil for pengene.
Årets jury
Juryen bestod af de to læserrepræsentanter, som havde gjort DCU's eksperter selskab til årets kåring.
De to læserrepræsentanter var Frank Davidsen fra Frederikssund og Iver Sørensen fra Varde. Førstnævnte er tidligere politimand og har været leder af Tungvognsafdelingen. Iver har kørt brandbiler og kører derudover cirka 45.000 årligt i bil.
Teknisk rådgiver, Stefan Rosendal, og tidligere politimand gennem 35 år, Frede Petersen, er begge erfarende testkørere. Frede er desuden DCUs køreinstruktør, som redaktionen jævnligt bruger i spørgsmål om vægt og kørekort.
Thomas André Petersen er redaktionens faste motorjournalist, som tester campingtrækkere for DCU-medlemmer.
De to læserrepræsentanter var meget begejstrede for den endelige vinder, mens der var bred enighed om, at både Jaguar E-Pace og Kia Ceed skuffede fælt.
Nissan Micra var på forhånd set som lidt af en outsider alene qua sin størrelse. Trods en stabil undervogn og en fin præstation i sin vægtklasse, som vel nærmest er at betragte som campingtrækkernes fjervægt, måtte den strække våben efter den indledende runde, hvor den ikke fandt nåde for juryens nøgterne vurdering.
Mere overraskende var det, at Subaru Impreza med sin tradition for spændstig opsætning og sporenstregs køreegenskaber ikke formåede at holde på formerne, når det gik lidt hedt for sig. Den skuffede specielt ved slalomkørslen og blev stemt hjem før ’Final Five’.
Majestætisk
Anskuet fra den vinkel var det altså de forudsigelige fem, der nåede gennem nåleøjet, og dermed spidsede konkurrencen til omkring de resterende fem. Fem alsidige familiebiler – alle del af Europas hurtigst voksende bilsegment – SUV'erne.
Men i størrelse, styrke og pris var de milevidt fra hinanden.
I den tunge ende styrede Volvo XC40 sig majestætisk ad både landevej og gennem baneøvelser. Mellemsegmentet med den PSA-byggede Opel Grandland X, lidt større Ford Kuga og den syvsædede Renault Scenic appellerede bredest.
Sidst – og mindst – fandt vi agile VW T-Roc med 190-heste TSI-motor og den samme sprøde undervogn, der gjorde sig så godt bemærket i sidste års campingtrækkertest af samme.
Lille kraftkarl
Dengang testede vi den med den mindste motor, vi nogensinde har haft i en campingtrækker. Den trecylindrede 1,0 TSI med 115 hestekræfter. Det fik et par læsere til at fare i blækhuset og anskueliggøre et par sandheder om det velovervejede i at teste biler til campingvognstræk med så små motorer.
Men motorkraften er sjældent det afgørende for, om en bil klarer sig godt med campingvogn på krogen. En god balance, retningsstabil undervogn og en god balance mellem bil og campingvogn er det afgørende. Og så klarede den lille kraftkarl sig faktisk overraskende godt.
Men med den bomstærke turbobenziner med kræfterne formidlet af den stilsikre DSG-gearkasse er den i en klasse for sig – i sin klasse, om man så må sige.
For hvad den mangler i størrelse kompenserer den for i præstationer. Uden at nogen faldt egentligt igennem i finalen, manøvrerede den sig til en topplacering på næsten suveræn vis.
Og målt på sine evner som campingtrækker endte den på en velfortjent førsteplads.
Alligevel blev det tæt løb, for T-Roc er på trods af sin størrelse ikke nogen billig bil, og vægter man plads for pengene, er den som finalefeltets mindstemand dårligt nok værd at overveje til disciplinen.
Kompenserer for sin størrelse
Renault Scenic masede med slalom- og undvigemanøvrerne, men med sine syv sæder som standard er den nærmest enerådende på det område.
Ford Kuga scorede godt i alle discipliner, men måtte til slut strække våben i forhold til den kække T-Roc. I juryen var der almindelig enighed om, at tyskeren krone for krone var den bedste campingtrækker.
Den lille effektive tysker manøvrerer sig igennem alle forhindringer og kompenserer for sin kostbare størrelse med sin charme og agilitet. En værdig og lidt overraskende vinder af Årets Campingtrækker 2019.
Bilerne i Årets Campingtrækker 2019
Finalister
VW T-Roc 2,0 TSI DSG 4Motion Sport
Renault Grand Scenic Zen 1,3 TCe 140 hk EDC
Opel Grandland X 2,0 Turbo D aut. 177 hk Innovation
Ford Kuga Vignale 2,0 TDCi AWD 180 hk
Volvo XC40 D4 AWD aut. Momentum
Jaguar E-Pace 2,0 AWD aut. 150 hk
Kia Ceed 1,4 T-GDI Comfort
Nissan Micra 1,5 dCi 90 hk Acenta
Subaru Impreza 2,0 Active AWD Lineartronic
Find DCUs campingtrækkertest fra de seneste år via linket i højre side.
Vinderen af Årets Campingtrækker 2019
VW T-Roc | 40 |
Ford Kuga | 34 |
Volvo XC 40 | 26 |
Opel Grandland X | 19 |
Renault Scenic | 6 |
Juryen havde 25 point, der skulle fordeles på følgende måde. Fem biler skulle have point.
Der måtte ikke gives samme antal point til to eller flere kandidater. Der måtte maksimalt gives 10 point til en kandidat. Alle 25 point skulle fordeles.
Eksempel på fordeling af 25 point: 7 6 5 4 3 eller 10 6 4 3 2 eller 10 9 3 2 1
VW T-Roc 2,0 TSI DSG 4Motion Sport
Udsalgspris for testbilen inkl. ekstraudstyr: 509.164 kr.
Billigste variant: 247.097 kr.
Forbrug: 14,9 km/l
Hk/Nm: 190/320
Tilladt totalvægt: 1.990 kg
Maks. anhængervægt med bremser: 1.700 kg
Vogntogsvægt: 3.690 kg
Juryens kommentarer
Frede Petersen:
T-Roc'en er måske lidt dyr i forhold til bilstørrelsen, men den er en utroligt velkørende bil med magt over opgaven. Den har en god retningsstabilitet og klarer dobbelt undvigemanøvren fint. Landevejskørsel oplever jeg som lidt over gennemsnittet.
Stefan Rosendal:
Jeg synes, det er en harmonisk Crossover med gode køreegenskaber. Den er uhørt retningsstabil; også i kurvekørsel, og den klarer sig på fornem vis som campingtrækker med velafstemt DSG-automatgear drivlinje. På minussiden har den alt for hård plastkvalitet og for lidt plads!
Frank Davidsen:
Den overraskede mig meget. Jeg oplever den som kvik, retningsstabil og meget let kørt. Man sidder godt på førerpladsen og føler at være i kontrol. Der er ikke den bedste bagsædeplads, og bagagerummet er lille. Den har dejlig nem tilkobling med elstik på siden af trækket.
Iver Sørensen:
Sidde- og kørekomfort er kanon, udsigten er god fra alle vinkler. Trækkraft og acceleration er i særklasse, og så er den meget lydsvag.