Prisoverrækkelse til Årets Campingtrækker 2019

Thomas Hjortshøj, pressechef, VW, Skandinavisk Motor Company, Årets Campingtrækker 2019
ÅRETS CAMPINGTRÆKKER 2019
Læs, hvad der skete, da DCU overbragte nyheden om, at VW T-Roc blev Årets Campingtrækker 2019.

Årets Campingtrækker 2019 er en kærkommen anerkendelse for Volkswagen.

– Det er vigtigt for os, for der er mange, der spørger til trækevnen. Når vi for eksempel udstiller vores biler på dyrskuer, er der stor interesse fra særligt hestefolket, der gerne vil trække deres heste- og bådtrailere, siger pressechef i Skandinavisk Motor Company, Thomas Hjortshøj.

Mediechef i DCU, Anne-Vibeke Isaksen, havde i vanlig stil holdt på hemmeligheden, så det var en overrasket pressechef, der modtog blomster og plakette på importørens vegne.

Men ikke kun sejren i sig selv kom bag på ham. Også at sejren var kommet i hus med den – i campingtrækker-sammenhæng – forholdsvist lille VW T-Roc glædede ham.

– Vi håber selvfølgelig, at prisen som Årets Campingtrækker 2019 kan være med til at åbne døren til et større publikum. Nu har vi jo dokumentation for, at den virkeligt kan trække en campingvogn på betryggende vis.

Ny i porteføljen

Normalt spørger kunder med behov for at trække både, heste og campingvogne efter de lidt større SUV'er, så med prisen i hånden kan VW’s sælgere nu udvide porteføljen af anbefalelsesværdige campingtrækkere med T-Roc.

– Den har fået en rigtig god start på det danske marked, men den er baseret på en Golf, og selv om bagagerummet er større, så er det jo nok en lidt utraditionel campingtrækker. Den henvender sig måske ikke umiddelbart til campingfolket, men SUV/crossover-segmentet vokser jo så meget, at det selvfølgelig også når campisterne, siger han.


Sidste år testede vi T-Roc med den lille 1,0 TSI-motor, og allerede dengang udmærkede den sig med fine egenskaber som campingtrækker på trods af den beskedne motorkraft.

– Vi vil nok anbefale en 1,5 TSI eller derover. Men hvis kørselsbehovet ellers retfærdiggør det ud over campingsæsonen, så vil vi nok anbefale en diesel. En 1,6 TDI er noget nær ideel til formålet med sin fine brændstoføkonomi og store moment til at trække campingvognen.

Open

VW T-Roc blev Årets Campingtrækker 2019

ÅRETS CAMPINGTRÆKKER 2019
ÅRETS CAMPINGTRÆKKER 2019
Årets Campingtrækker 2019 blev vundet på alle de gode gamle dyder, der gør en bil til en god campingtrækker.
Locked

Af Thomas André Petersen

Alle kandidater til Årets Campingtrækker 2019 havde noget unikt at byde ind med; alle kunne de træde til siden i en niche, hvor ingen af årets konkurrenter kunne være med; og derfor måtte alle – på nær en enkelt – gå skuffet fra kåringen. For på toppen er der som bekendt kun plads til én vinder.

Som det altid gælder, er det op til det enkelte jurymedlem at vurdere bilernes individuelle kvaliteter. Men det er værd at bemærke, at finalefeltet næsten udelukkende består af de seneste års bestseller – SUV'erne. Hverken Kia Ceed, som med sin effektive turbomotor burde passe godt ind i tidens dieselforskrækkelse, og som giver meget bil for pengene; lille agile Nissan Micra; festlige, firehjulstrukne Subaru Impreza eller eksotiske Jaguar E-Pace fandt nåde for juryens cut.

Sidstnævnte gjorde ellers en hæderlig figur i sin SUV-mundering, men jurymedlemmerne kunne ikke finde plads til den i finale-femmeren. Her var der ikke nok bil for pengene.
 

Årets jury

Juryen bestod af de to læserrepræsentanter, som havde gjort DCU's eksperter selskab til årets kåring. 

De to læserrepræsentanter var Frank Davidsen fra Frederikssund og Iver Sørensen fra Varde. Førstnævnte er tidligere politimand og har været leder af Tungvognsafdelingen. Iver har kørt brandbiler og kører derudover cirka 45.000 årligt i bil. 

Teknisk rådgiver, Stefan Rosendal, og tidligere politimand gennem 35 år, Frede Petersen, er begge erfarende testkørere. Frede er desuden DCUs køreinstruktør, som redaktionen jævnligt bruger i spørgsmål om vægt og kørekort. 

Thomas André Petersen er redaktionens faste motorjournalist, som tester campingtrækkere for DCU-medlemmer.  

De to læserrepræsentanter var meget begejstrede for den endelige vinder, mens der var bred enighed om, at både Jaguar E-Pace og Kia Ceed skuffede fælt.

Nissan Micra var på forhånd set som lidt af en outsider alene qua sin størrelse. Trods en stabil undervogn og en fin præstation i sin vægtklasse, som vel nærmest er at betragte som campingtrækkernes fjervægt, måtte den strække våben efter den indledende runde, hvor den ikke fandt nåde for juryens nøgterne vurdering.

Mere overraskende var det, at Subaru Impreza med sin tradition for spændstig opsætning og sporenstregs køreegenskaber ikke formåede at holde på formerne, når det gik lidt hedt for sig. Den skuffede specielt ved slalomkørslen og blev stemt hjem før ’Final Five’.

juryen til Årets Campingtrækker 2019

Majestætisk

Anskuet fra den vinkel var det altså de forudsigelige fem, der nåede gennem nåleøjet, og dermed spidsede konkurrencen til omkring de resterende fem. Fem alsidige familiebiler – alle del af Europas hurtigst voksende bilsegment – SUV'erne.

Men i størrelse, styrke og pris var de milevidt fra hinanden.

I den tunge ende styrede Volvo XC40 sig majestætisk ad både landevej og gennem baneøvelser. Mellemsegmentet med den PSA-byggede Opel Grandland X, lidt større Ford Kuga og den syvsædede Renault Scenic appellerede bredest.

Sidst – og mindst – fandt vi agile VW T-Roc med 190-heste TSI-motor og den samme sprøde undervogn, der gjorde sig så godt bemærket i sidste års campingtrækkertest af samme.

Lille kraftkarl

Dengang testede vi den med den mindste motor, vi nogensinde har haft i en campingtrækker. Den trecylindrede 1,0 TSI med 115 hestekræfter. Det fik et par læsere til at fare i blækhuset og anskueliggøre et par sandheder om det velovervejede i at teste biler til campingvognstræk med så små motorer.

Men motorkraften er sjældent det afgørende for, om en bil klarer sig godt med campingvogn på krogen. En god balance, retningsstabil undervogn og en god balance mellem bil og campingvogn er det afgørende. Og så klarede den lille kraftkarl sig faktisk overraskende godt.

Men med den bomstærke turbobenziner med kræfterne formidlet af den stilsikre DSG-gearkasse er den i en klasse for sig – i sin klasse, om man så må sige.

For hvad den mangler i størrelse kompenserer den for i præstationer. Uden at nogen faldt egentligt igennem i finalen, manøvrerede den sig til en topplacering på næsten suveræn vis.

Og målt på sine evner som campingtrækker endte den på en velfortjent førsteplads.

Alligevel blev det tæt løb, for T-Roc er på trods af sin størrelse ikke nogen billig bil, og vægter man plads for pengene, er den som finalefeltets mindstemand dårligt nok værd at overveje til disciplinen.

Kompenserer for sin størrelse

Renault Scenic masede med slalom- og undvigemanøvrerne, men med sine syv sæder som standard er den nærmest enerådende på det område.

Ford Kuga scorede godt i alle discipliner, men måtte til slut strække våben i forhold til den kække T-Roc. I juryen var der almindelig enighed om, at tyskeren krone for krone var den bedste campingtrækker.

Den lille effektive tysker manøvrerer sig igennem alle forhindringer og kompenserer for sin kostbare størrelse med sin charme og agilitet. En værdig og lidt overraskende vinder af Årets Campingtrækker 2019.

Bilerne i Årets Campingtrækker 2019

Finalister

VW T-Roc 2,0 TSI DSG 4Motion Sport
Renault Grand Scenic Zen 1,3 TCe 140 hk EDC
Opel Grandland X 2,0 Turbo D aut. 177 hk Innovation
Ford Kuga Vignale 2,0 TDCi AWD 180 hk
Volvo XC40 D4 AWD aut. Momentum
 

Jaguar E-Pace 2,0 AWD aut. 150 hk
Kia Ceed 1,4 T-GDI Comfort
Nissan Micra 1,5 dCi 90 hk Acenta
Subaru Impreza 2,0 Active AWD Lineartronic

Find DCUs campingtrækkertest fra de seneste år via linket i højre side.

 

Årets Campingtrækker 2019, biler


Vinderen af Årets Campingtrækker 2019

VW T-Roc       40
Ford Kuga   34
Volvo XC 40   26
Opel Grandland X 19
Renault Scenic6

Juryen havde 25 point, der skulle fordeles på følgende måde. Fem biler skulle have point.

Der måtte ikke gives samme antal point til to eller flere kandidater. Der måtte maksimalt gives 10 point til en kandidat. Alle 25 point skulle fordeles.

Eksempel på fordeling af 25 point: 7  6  5  4  3 eller 10  6  4  3  2  eller 10  9  3  2  1


 

VW T-Roc, Årets Campingtrækker 2019

VW T-Roc 2,0 TSI DSG 4Motion Sport

Udsalgspris for testbilen inkl. ekstraudstyr:                              509.164 kr.
Billigste variant:                                                                     247.097 kr.
Forbrug:                                                                                14,9 km/l
Hk/Nm:                                                                                 190/320
Tilladt totalvægt:                                                                    1.990 kg
Maks. anhængervægt med bremser:                                         1.700 kg
Vogntogsvægt:                                                                        3.690 kg

Juryens kommentarer

Frede Petersen:
T-Roc'en er måske lidt dyr i forhold til bilstørrelsen, men den er en utroligt velkørende bil med magt over opgaven. Den har en god retningsstabilitet og klarer dobbelt undvigemanøvren fint. Landevejskørsel oplever jeg som lidt over gennemsnittet.

Stefan Rosendal:
Jeg synes, det er en harmonisk Crossover med gode køreegenskaber. Den er uhørt retningsstabil; også i kurvekørsel, og den klarer sig på fornem vis som campingtrækker med velafstemt DSG-automatgear drivlinje. På minussiden har den alt for hård plastkvalitet og for lidt plads!

Frank Davidsen: 
Den overraskede mig meget. Jeg oplever den som kvik, retningsstabil og meget let kørt. Man sidder godt på førerpladsen og føler at være i kontrol. Der er ikke den bedste bagsædeplads, og bagagerummet er lille. Den har dejlig nem tilkobling med elstik på siden af trækket.

Iver Sørensen: 
Sidde- og kørekomfort er kanon, udsigten er god fra alle vinkler. Trækkraft og acceleration er i særklasse, og så er den meget lydsvag.

Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her