Klovneløb i Kulhuse
Tekst Torben Brandt Foto: Danske Hospitalsklovne
Der er hverken krav om rød næse, paryk eller store sko på for at deltage, når DCU-Camping Kulhuse søndag 5. juni 2022 holder Klovneløb med udlevering af startnumre fra kl. 10. Man behøver heller ikke at kunne løbe langt, for alle, som kan kravle, gå, rulle eller løbe, kan være med.
Klovneløbet er nemlig et familieløb, hvor det ikke handler om at være hurtigst, men hvor formålet er at have en hyggelig og sjov dag og samtidig støtte et godt formål, Danske Hospitalsklovne, der bidrager til at sprede smil og glæde blandt børn i en svær tid, mens de er på hospitalet.
Sponsorer bakker op
Det koster 70 kr. at være med i Klovneløbet. Normalt går en lille del af beløbet til at dække arrangørernes eventuelle udgifter i forbindelse med løbet, men på DCU-Camping Kulhuse går hele deltagergebyret ubeskåret til klovnene.
– Vi har fået sponsorer til både vand og frugt, så derfor har vi valgt at donere hele deltagergebyret på 70 kr. til Danske Hospitalsklovne. Ruten bliver på 2,5 km med både start og mål på campingpladsen, fortæller Susan Vangedal Christensen, der sammen med sin mand Dennis er vært på DCU-Camping Kulhuse.
Glad for velgørende formål
Det er ikke første gang, Susan og Dennis Vangedal Christensen er med til at samle penge ind til en god sag, for de to campingværter har flere gange stået i spidsen for Biks & Banko, hvor der er blevet indsamlet penge til Knæk Cancer. Det er dog første gang, de er med til at støtte Danske Hospitalsklovne.
– Det var en af vores faste gæster, som har taget initiativ til at lave et Klovneløb her hos os, og det vil vi selvfølgelig gerne bakke op om. Vi elsker at lave aktiviteter, der samtidig bidrager til et godt formål, fastslår Susan Vangedal Christensen.
Tilmelding og betaling foregår på her på hjemmesiden danskehospitalsklovne.dk
På jagt efter eventyr
Tekst og foto Torben Brandt
8.712 km på 16 dage. Det var den strækning, som deltagerne i CAT22 havde foran sig, da de 9. april rejste fra Egerkingen i Schweiz med kurs mod Nordkap og derpå retur mod syd og Egerkingen, hvor de skulle være tilbage 24. april.
Skørt eventyr
CAT er en forkortelse for ”Crazy Adventure Trophy”, og 22 symboliserer årstallet, hvor begivenheden finder sted. Gruppen fortæller på sin hjemmeside, at CAT22 er et rally, hvor det hverken handler om fart eller hastighed, men at det er et ”usædvanligt og skørt eventyr, hvor vi får folk til at købe ældre vogne, som næsten ingen vil have mere, pynte dem og opdage lande, kulturer, seværdigheder og veje, som man ellers næppe ville køre på”.

Flere af deltagerne overnattede i tagtelte, der var spændt fast på bilens tag, eller i kassevogne med pop-up telte. Andre sov i bilerne.
Tur nummer syv
Og det er netop kærligheden til rejser, eventyr og biler af ældre dato, der binder gruppens medlemmer, som primært kommer fra Schweiz og til dels Tyskland, sammen. Gruppen har eksisteret siden 2013 og har i de år arrangeret seks rejser til Marokko, Nordkap, Skotland, Tjernobyl, Tyrkiet og De Baleariske Øer, som består af seks øer, hvor Mallorca, Menorca og Ibiza er de bedst kendte.
Dette års tur var den syvende i rækken for Cat-medlemmerne, og for anden gang stod Nordkap på programmet. CAT22-deltagerne var ikke til at overse, da de på vej fra Schweiz til det nordlige Norge slog vejen ind forbi quickstop på DCU-Camping København – Absalon, hvor vognparken holdt parkeret foran redaktionens vindue. Deltagerne gjorde kun holdt på DCU-pladsen en enkelt nat, for der var ikke meget tid at spilde, for allerede næste morgen var det videre mod Stockholm, hvor de skulle være fremme på den næste campingplads senest klokken 17.
Gamle hippier
På et af de gamle køretøjer var der malet blomster i farvestrålende nuancer, og med store bogstaver stod skrevet ”hippie-bus”. Og den betegnelse er ikke helt ramt ved siden af, erkendte en af turens deltagere.

– Mange af os er nogle gamle hippier, der hygger os med at tage af sted sammen på denne her måde, sagde Maya Huber, der kommer fra Zürich i Schweiz, og hvis voksne søn var med på turen og fungerede som webmaster.
Du kan læse mere på catrophy.com.
Skraldet fjernet
Tekst Torben Brandt - Foto DCU
DCU-ansatte og -gæster tog et par timer i miljøets tjeneste, da der lørdag 2. april blev indsamlet affald omkring DCUs 20 campingpladser i hele landet. Anledningen var Affaldsindsamlingen 2022, som Danmarks Naturfredningsforening holder en gang årligt.
Flere steder dukkede der børnefamilier op for at give en hånd med at fjerne skraldet.
Hjælp til selvhjælp
– Nu er det andet år i træk, DCU er med til at indsamle skrald på og omkring vores campingpladser. Jeg betragter det som hjælp til selvhjælp, for det er jo både i gæsternes og DCUs interesse, at der er pænt både på campingpladsen og i nærområdet. Samtidig synes jeg, at der er en stærk signalværdi i, at vi forsøger at værne om den natur, som vores gæster bruger, når de holder ferie, og derfor bidrager vi til Affaldsindsamlingen fra Danmarks Naturfredningsforening, siger DCUs landsformand Anne-Vibeke Isaksen.
Da der var var deadline for dette nyhedsbrev, forelå det samlede skralderesultat på DCUs 20 pladser endnu ikke, ligesom det nationale resultat heller ikke var offentliggjort. Du kan læse mere om det samlede resultat på affaldsindsamlingen.dk