Legacy tid
953

Test: Weinsberg CaraOne 450 FU - Weinsberg sigter på parret

Weinsberg CaraOne 450 FU, campingvogn
Campingvogn
Weinsberg CaraOne 450 FU er en kampagnevogn til parret eller den unge børnefamilie, der vil have en veludstyret campingvogn med høj lasteevne, uden at økonomien løber løbsk.
Locked

Tekst: Torben Brandt

Campingvogn Mærke: Weinsberg
Model: CaraOne 450 FU
Udvendig totallængde: 661 cm
Indvendig længde: 470 cm
Bredde: 232 cm
Indvendig bredde: 216 cm
Egenvægt: 1.060 kg
Totalvægt: 1.500 kg
Lasteevne: 440 kg
Pris: 134.900 kr.

 

Vi har tidligere i dette blads spalter berettet om tyske Weinsberg, der af uransalige årsager har haft svært ved at trænge igennem til de danske forbrugere trods et kvalitetsstempel som medlem af Knaus Tabbert Gruppen.

Salget af Weinsberg i Danmark er dog steget i takt med, at flere forhandlere har taget mærket ind i butikken. Sidste år blev der solgt 27 Weinsberg-vogne, og CaraOne 450 FU er en af de modeller, der gerne skal få det tal til at stige i indeværende år.
Vognen er udlånt af Vestsjællands Campingcenter i Fuglebjerg og står til 134.900 kr. eksklusiv levering. Det er en kampagnemodel, hvilket betyder, at køberen får alufælge, trækstangsafdækning, elektrisk gulvvarme, forrude og ikke mindst en vægtforhøjelse til 1.500 kg totalvægt med i købet. Med en egenvægt på kun 1.060 kg kan den trækkes af de fleste biler, og samtidig er der altså masser af lasteevne i overskud.

 

Siddegruppe

Siddegruppen er placeret bagest i vognen til venstre for indgangsdøren. Interiøret hedder Lemon og er gråt med en tynd, blå stribe hele vejen igennem både i siddehynde og ryglæn.

Der er masser af plads, for på længdesiden er der 110 cm at sidde på, mens der 180 cm i bredden. Hyndedybden er 48 cm i siderne, men kun 38 cm på hynden langs campingvognens endevæg, så her må familiens mindste bagdele placeres.

Spisebordet er 78 x 88 cm og kan naturligvis klappes ned ved sengetid. En fiks detalje er, at bordet kan knappes fast til siddegruppen i en strop under kørsel, så det ikke skrider rundt.

Reder man op i siddegruppen, er der 200 cm i længden og 133 cm i bredden at ligge på. Afhængig af ungernes størrelse kan der overnatte 2-3 børn her.

Lyset kommer fra en lampe over bordet og to læselamper i hjørnerne. Vinduer både i siderne og bagi giver et fint lysindfald.

Stikkontakten sidder øverst i venstre hjørne – en fornuftig placering, så man ikke rammer den på vej ind og ud af siddegruppen. To store, åbne hylder i hver side giver sammen med tre overskabe fin aflæggeplads. Overalt i vognen holdes lågerne af to kraftige hængsler, der signalerer kvalitet. I hvert hjørne er et par åbne hylder med plads til nips og småting.

Der er klimaryglæn hele vejen rundt i siddegruppen, men når man sidder godt tilbagelænet, blokerer hynden i nogen grad for luftgennemstrømningen.

Vandtanken på 45 liter er placeret bagest i siddegruppens venstre hjørne. I forhold til vognens balance er det ikke optimalt, hvis den er fyldt under transport, fordi tunge ting ligger mest hensigtsmæssigt over eller foran akslen.

Weinsberg CaraOne 450 FU, campingvogn, siddegruppe

 

Køkkenet

Køkkenbordet er en meter bredt og 66 cm dybt, hvilket i sig selv ikke er stort, når der også skal være plads til tre gasblus og en håndvask, men pladsen er klogt udnyttet. Det betyder, at der er 16 cm bordplads at arbejde på foran gasblusset og 26 cm foran håndvasken, hvilket slet ikke er så ringe endda. Lyset kommer fra en tynd led-lysskinne samt to led-spots i loftet, hvoraf det ene dog ikke virkede i den testede vogn. Det vil naturligvis blive fikset ved klargøringen i forbindelse med et salg. Et vindue og en tagluge bidrager til at give lys. Køkkenets placering i venstre side betyder, at overskydende damp og stegeos kan lukkes ud i det fri i stedet for ud i forteltet.

De to overskabe er fornuftigt disponeret, eftersom det ene har midterhylde, og det andet har fuld højde. Under bordet er dels en bestikskuffe, dels et skab med midterhylde. Lyskontakten og den enlige stikkontakt sidder under overskabene.

Dometic-køleskabet er på 107 liter med aftagelig fryseboks. Lige modsat køkkenet er Truma-gasovnen med blæser. Over ovnen sidder garderobeskabet, der dels indeholder en bøjlestang, dels vognens HFI-relæ. Der er 86 cm gulvplads fra køkkenet til Truma-ovnen modsat, så det er let at passere den, der står i køkkenet.

Weinsberg CaraOne 450 FU, campingvogn, køkken

 

Soveafdeling

Sengen er placeret forrest i venstre side. Madrassen består af to enkeltmadrasser, så man kan vende sig, uden at partnerens madras bevæger sig.

Den inderste madras har fodende mod siden af køkkenet, hvilket dog ikke er noget stort problem, eftersom længden er 198 cm. Den inderste madras mod vognsiden er 70 cm bred, mens den anden er 68 cm. Tykkelsen er 11 cm, og hårdheden i madrasserne er klart til den faste side.

Under sengen er der en serviceluge, hvor ledningerne ligger godt beskyttet i en kasse, så man ikke beskadiger dem, når vognen pakkes eller tømmes. Alternativt holder en god gasfjeder madrassen oppe, så man let kan få bagagen ind og ud den vej. Slanger og ledninger ligger generelt pænt under sengen, og der er lavet huller i toppen af varmeslangerne, så luften kan komme op og ud gennem klimaryglænene og dermed gøre gavn i campingvognen.

En åben hylde langs vognsiden og to gode overskabe er til bagagen. Der er en tagluge over sengen, ligesom der er mulighed for at hente yderligere lys ved de to læselamper. I den testede vogn er der vindue både i front og i venstre side. Der kan skærmes af til resten af vognen ved at trække et stofforhæng for, der i min optik klart er at foretrække i forhold til plisserede foldedøre.

Weinsberg CaraOne 450 FU, campingvogn, soveafdeling, seng

 

Badeværelset

Det er placeret forrest i vognens højre side. Jeg foretrækker, når det er muligt i forhold til vægtfordeling og konstruktion, at man spejlvender seng og badeværelse, så man får toilettet i venstre side og dermed slipper for at tage toiletkassetten ud i forteltsiden.

Toilettet er et Dometic keramisk kassettetoilet placeret helt i front med fin benplads. Der er brusebund, men ingen bruser. Der er både knager og toiletrulleholder, hvilket kan lyde banalt, men det er ikke en selvfølge – selv i dyre vogne kigger man til tider forgæves efter en toiletrulleholder. Lige udenfor badeværelset er håndvasken med et stort spejl samt et overskab. Under bordet er et skab og tre åbne hylder. Lyset kommer fra to spots i baldakinen under loftet.
 

Weinsberg CaraOne 450 FU, campingvogn, badeværelse, toilet

 

Karosseri

Jeg bifaldt, da Weinsberg for nogle år siden fjernede den noget 70’er-agtige orange staffering fra sit eksteriør til fordel for mere dæmpede nuancer i antracit og beige, der klæder de hvide, hammerslåede sider godt. Både front og bagende er glatte.

Servicelugen forrest i venstre side måler 98 cm i bredden og 38 cm i højden. Det er en fin størrelse, som muliggør at tage også større bagage ind i vognen ad den vej. Gaskassen har plads til to flasker og er udstyret med et system, hvor lågen automatisk klikker sig fast, når den er kommet tilstrækkeligt højt op.

Taget er fremstillet af det bomstærke GFK, som mindsker risikoen for haglskader markant.

Støttebenenes spindlere er trukket så langt tilbage, at man må ned på knæ for at få fat i dem. Cirka en meter af varmeslangerne er ført ud under vognen på stykket fra ovnen hen mod siddegruppen, hvilket medfører et mærkbart varmetab, som vil kunne mærkes på gasforbruget, når vognen bruges på kolde dage.

 

Lux-måling

Vi målte lyset i campingvognen med samtlige persienner trukket for. De målte værdier skal ses i sammenhæng med, at Arbejdstilsynet kræver mellem 200 og 500 lux til almindeligt kontorarbejde.
Siddegruppen: 115 lux med indirekte lys samt loftslampe og læselamper tændt.
Køkken: 196 lux med led-skinne samt et spot tændt.
Håndvask uden for toilettet: 152 lux med to spots tændt.
Hovedgærde ved sengen: 204 lux med indirekte lys og to sengelamper tændt.

 

Køreegenskaber

Vognen blev trukket af Årets Campingtrækker 2018, firehjulstrækkeren Nissan Qashqai. Selvom vejrudsigten sagde jævn til hård vind, lod vogntoget sig på intet tidspunkt mærke med, at det susede i skørterne. Bilen havde udmærket overskud i accelerationerne, og brændstoføkonomien med vogn på krogen sagde 10,6 km/l i modvind og imponerende 13,5 km/l i medvind. Uden campingvogn varierede tallene fra godt 22 km/l til 18,7 km/l – afhængig af såvel kørsel som vindforhold.

 

Campingtrækker

Mærke: Nissan
Model: Qashqai Tekna+, 4WD 1,6 dCi
Hk/Nm: 130/320
Gear: 6 gear manuel
Totalvægt: 2.030 kg
Koblingsvægt: 1.800 kg
Pris med ekstraudstyr: 381.045 kr.

Nissan Qashqai Tekna+, 4WD 1,6 dCi, campingtrækker, bil

 

Konklusion

Jeg har flere gange udtrykt forundring over, at Weinsberg ikke har større markedsandele i Danmark, end tilfældet er. Det er der ikke blevet ændret på efter at have kigget Weinsberg CaraOne 450 FU efter i sømmene.

Selvfølgelig er vognen ikke fejlfri. Den største anke er, at et stykke af varmeslangerne føres under vognen, for det medfører et markant varmetab, hvis man camperer i de kolde årstider. Det havde også været et plus, hvis støttebenenes spindlere havde været lettere at nå, og hvis man fra konstruktørernes side havde placeret toilettet i venstre side, så man slap for at tage kassetten ud i forteltsiden.  

Når det er sagt, er der ikke meget at udsætte på denne vogn, når man sammenligner pris, kvalitet og udstyrsniveau. Der er rigtig fin plads i siddegruppen til det par, som vognen først og fremmest sigter på, og har man et par børn med, er siddegruppen stadig rigelig stor både at sidde og overnatte i.

Eftersom der er tale om en kampagnemodel får man ekstraudstyr som elektrisk gulvvarme, alufælge, trækstangsafdækning og ikke mindst en vægtforhøjelse til 1.500 kg med i hatten – alt sammen uden merpris. Den forhøjede totalvægt betyder, at vognen har en lasteevne på mere end 400 kg, hvilket er en luksus, man ikke så ofte nyder selv i større og dyrere campingvogne. Der er fin plads til opmagasinering både under siddegruppen bagest og sengen i front, ligesom fem overskabe, et stort garderobeskab og tre åbne hylder bidrager til bagagepladsen. Servicelugen har en størrelse, så selv større ting kan komme ind i vognen ad den vej.

Køkkenet er ikke stort, men pladsen er klogt udnyttet, så der er, hvad man behøver både på bord og i forhold til skabsplads. På badeværelset er der ingen bruser, men det kan man i min optik ikke forvente af en vogn i denne prisklasse, så badet må klares på campingpladsen. Samlet set står vi med en velbygget vogn med høj lasteevne, klog udnyttelse af pladsen, god seng og siddegruppe og rigtig fint udstyrsniveau til 134.900 kr. Det bør i den grad kunne appellere til de danske campister.

Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her