Frankia i light-udgave

Frankia har arbejdet med lettere materialer i sin Frankia T 72 GD-L, og det har givet en autocamper med en lasteevne på mere end et halvt ton. Camping-fritid kaster blikket på den tyske vogn, der koster lige under 900.000 kr.

Af Torben Brandt

 

Model: Delintegreret Frankia T 72 GD-L

Motor: Fiat Ducato 35L, 150 hk

Gearkasse: 6-trins manuel

Egenvægt: 2.800 kg

Køreklar vægt: 2.950 kg

Totalvægt: 3.500 kg

Lasteevne: 550 kg

Længde: 7,18 meter

Bredde: 2,30 meter

Højde: 2,89 meter

Indvendig ståhøjde: 1,98 meter

Pris: 899.800 kr.

 

Det vakte opsigt, da Frankia på den store Caravan Salon-messe Düsseldorf præsenterede sin nye T 72 GD-L model, ikke mindst fordi den tyske autocamperproducent havde gjort sig store anstrengelser for at gøre vognen så let som muligt. Vogne i letvægtsklassen har ellers ikke været kendetegnet for Frankia, der indimellem er blevet kritiseret for at producere for tunge vogne med for lav lasteevne, men sådan er det altså ikke i denne Frankia, der har en køreklar vægt på 2.950 kg og en lasteevne på 550 kg.

Som slankemiddel har Frankia blandt andet benyttet det lette balsatræ til produktionen af møbler og skuffer, hvilket har givet en vægtbesparelse på 70 kg, ligesom der har været fokus på at bygge både tag, bund og sider op af lette materialer. Den lavere vægt giver mulighed for at have lidt ekstra bagage med, når man følger varmen rundt i Europa – eller drager på vinterferie i vognen, der har dobbeltbund samt en Trumaboiler Combi 6 til at opvarme vand og kabine.

Og lad os så lige for en god ordens skyld slå fast, at Frankia ikke er fransk, men tysk. Navnet skyldes, at Frankia stammer fra området Franken  (også kaldet Frankenland) i det sydlige Tyskland, og det er således den geografiske placering, der har givet inspiration til navnet.

Camping-fritid har lånt den delintegrerede autocamper hos NBC-Jels i Rødding, hvor den står til 899.800 kr.

 

Siddegruppe

Når man går ind af sidedøren, træder man direkte ind i siddegruppen, hvor to 3-punktseler gør det muligt at have to passagerer siddende under kørsel. Sammen med de to pladser i førerhuset er det altså muligt at transportere fire personer i vognen, men i praksis vil der næppe ret tit sidde fire personer i denne autocamper, for den henvender sig i udgangspunktet først og fremmest til det modne par, der ikke længere er arbejdsramt, og derfor har mulighed for at bruge vognen i længere perioder – også i ydersæsoner og om vinteren. Men skulle muligheden byde sig, er der altså plads til et barnebarn eller to.

Bordet omkring siddegruppen er 101 cm langt, 60 cm på det bredeste sted og placeret 75 cm over gulvet. Bordet kan løsnes med et par kraftige håndtag under bordpladen, hvorpå bordet kan skydes i alle retninger, så man kan placere det nøjagtigt, hvor man ønsker det.

Hyndebetrækket er model Lava, som er sort med et lyst mønster. Gardinerne er grå og sorte, og matcher vognens øvrige interiør fint.

Både her og i resten af vognen er der hyggeligt, indirekte LED-lys. Der er et sidevindue ved bordet, en tagluge lige over siddegruppen, og samtidig lysindfald fra det store ovenlysvindue, som er placeret over førerhuset. Sammen med de to læselamper, som kan drejes takket være en fjederstang, giver det samlet set et fint lys.

Til venstre for siddegruppen er der placeret to gode skabe, der begge har midterhylde.

Skabene er 30 cm dybe, 51 cm brede og 38 cm høje. Der sidder en stikkontakt lige over gulvet på et sted, hvor den ikke sidder i vejen, når man skal ind og ud.

Den, der sidder tættest på vinduet, kan lægge benet op på en hynde under kørslen, men man vil sidde mest komfortabelt, hvis der kun sidder én i sofaen under transport.

Under gulvet, mellem siddegruppen og indgangsdøren, er der en lille luge i gulvet, der skjuler et rum, som er ideelt til opbevaring af fx sko eller andre ting, som ellers let ville ligge i vejen.

 

Førerhus

Vognen har centrallås med fjernbetjening, og eftersom autocamperen er delintegreret, er der ind- og udstigning i begge sider af førerhuset, når man har fået låst vognen op. 

Begge forsæder er pilotsæder med to justerbare armlæn. Eftersom man også kan justere både siddehøjde og ryglæn på stolen, kan man få en siddeposition, der er skræddersyet til den enkeltes krop. Stolene kan naturligvis også drejes rundt, så man får front mod siddegruppen umiddelbart bag førerhuset.

Der er termoplisségardiner i førerhuset, så man dels kan skærme for nysgerrige blikke, dels holde både kulde og varme for døren. Og apropos temperaturer – det manuelle klimaanlæg i førerhuset er et stort plus.

Vognen har elektriske, justerbare, opvarmede sidespejle med blindvinkelspejl, så man minimerer risikoen for at overse cyklister og fodgængere i bytrafik.

Et stort ovenlysvindue giver et super lysindfald, og har man brug for mere lys, er der læselamper over hver stol. Vil man begrænse lysindfaldet, kan ovenlysvinduet skærmes af et kraftigt gardin.

Over førerhuset er der en åben hylde hele vejen rundt, hvor samlingen i den højre side er lidt ujævn. Her er det tilsyneladende gået lovlig hurtigt med samlearbejdet på fabrikken.

Vognen har et elektrisk trinbræt, der automatisk kører ind, når man starter motoren. På den måde risikerer man ikke at køre med trinbrættet ude.

 

Soveafdeling

Vognen er udstyret med to enkeltsenge bagest, der kan redes op til en stor, sammenhængende seng, hvis man foretrækker at ligge tæt, eller har taget sit lille barnebarn med på weekend eller ferie.

Madrasserne er placeret på en bund af lameller, og er to meter lange. Ved hovedgærdet er der et stofryglæn, som napper nogle centimeter, så mine 191 cm fylder næsten hele sengens længde ud. Er man længere end det, vil det være problematisk at ligge her. Madrasserne er 14 cm tykke og meget komfortable. Der er elevation i hovedgærdet i begge sider, så man kan ligge højt med hovedet, hvis man har brug for det.

Lægger man den ekstra madras i sengen, og omdanner den til en dobbeltseng, kan man til gengæld få hele 215 cm at ligge på, hvis man lægger sig på tværs. Ulempen ved den manøvre er dog, at den, der ligger inderst, så skal kravle over den anden, hvis man har brug for at komme på det lille hus om natten.

Eftersom denne vogn har bogstavbetegnelsen L, er den udstyret med lav garage bagi, hvilket blandt andet betyder, at man ikke skal kravle op af en stige for at komme i seng. Vælger man i stedet en vogn med bogstavet H, får man derimod en høj garage, og dermed også sengene placeret højere oppe. Prisen er den samme, uanset om man vælger en L- eller H-model.

Rundt om sengene er der i alt seks overskabe, alle med midterhylder. Fire af skabene er placeret langs vognens sider, to i hver side, og alle har dobbelthængslede låger. I de to skabe på endevæggen er der hele tre kraftige hængsler til at holde lågen på plads. Skabene er 30 cm i dybden, 38 cm i højden og 64 cm i bredden. Skabene er placeret så højt oppe, at det er muligt at sidde op og læse i sengen, uden at man knalder hovedet op i overskabene.

Et par plasticlommer i hver side af sengen er fikst til opbevaring af briller, nøgler og lignende.

Over sengene er der to små hylder til nips. I hver fodende er der et lille garderobeskab med bøjlestang, så man har et sted at anbringe jakker og skjorter. De to klædeskabe har indbygget lys, når de åbnes.

Der er indirekte lys rundt om sengene, og en læselampe i hver side med LED-pære. Derudover er der lys fra et sidevindue i hver side af vognen samt en lille tagluge over sengene, som også i denne ende af vognen giver et godt lysindfald.

En smart detalje er, at døren fra badeværelset kan åbnes helt op, så den fungerer som væg og dermed afskærmning ind til siddegruppe, køkken og førerhus. Dermed får man en utrolig velfungerende og afskærmet soveafdeling med bruser og toilet.

Der er to kontakter oppe under overskabene, så man kan tænde og slukke lyset, mens man ligger i sengen.

 

Badeværelse

I vognens venstre side, modsat indgangsdøren, er badeværelset placeret mellem siddegruppe og seng. Der er kun toilet og håndvask på badeværelset, hvorimod brusekabinen er placeret separat på den modsatte side af gangen.

Thetford-toilettet har elektrisk skyl, udvendig tømning, og kan drejes, så man får skabt sig ekstra benplads. Et stort skab under håndvasken og et smalt spejlskab til højre giver god aflæggeplads. I toppen af spejlskabet er der en stikkontakt.

Den separate bruser er et stort plus ved vognen, selvom højden i brusekabinen er lige i underkanten til mig. Der er to afløb i gulvet, hvilket naturligvis er vigtigt, hvis man holder lidt skråt, for så kan man alligevel få vandet til at løbe ud.

Lige mellem toilet og bruser ligger vandtankene til brugsvand og spildevand. De er på henholdsvis 150 og 130 liter, og sænket ned i gulvet i en frostsikker dobbeltbund, hvilket naturligvis er vigtigt, hvis man har planer om at bruge vognen om vinteren. Ordningen har desuden den store fordel, at den er pladsbesparende, fordi tankene ikke optager plads for bagagen. Man får adgang til de to tanke ved at trække i et lille nedsænket håndtag, som løfter gulvpladen af.

 

Karosseri og køreegenskaber

Vognen er isoleret med polyurethanskum, også kaldet PUR, der har flere vigtige egenskaber. Dels er det let og dermed vægtbesparende, dels isolerer det fremragende, dels forebygger det kuldebroer, og dels giver det en stiv og dermed meget vridningsstabil konstruktion på autocamperen, der i den testede version har fem års tæthedsgaranti.

Vognen har ALKO-galvaniseret forsænket undervogn med dobbeltbund. For at spare på vægten har man fra Frankia’s side reduceret tykkelsen i dobbeltbunden, hvilket også har betydet, at vognens totalhøjde er lidt lavere end normalt. Det giver lidt mindre vindmodstand og dermed et lavere brændstofforbrug.

Taget er af glasfiber, så et kraftigt haglvejr ikke risikerer at lave buler.

Bagest i vognen er der et stort bagagerum, hvortil der er adgang fra begge sider af vognen. Der er lys i bagagerummet, så man ikke står og fjumrer i mørke.

Vognen er udstyret med et 90 ampere-gelbatteri, en dieseltank på 60 liter, og en Trumaboiler Combi 6 til opvarmning af kabine og vand.

Et elektronisk og meget overskueligt panel med digitalt display gør det muligt at holde øje med strøm, vand og spildevand.

Det er uhyre let at køre vognen, og der er ingen problemer med accelerationen, hverken når vognen skal op i fart på motorvejen eller i forbindelse med overhalinger. Vognen har servostyring, hvilket var en stor fordel gennem de mange rundkørsler fra Jels, hvor vognen blev hentet, og ud til motorvejen. Gearskiftet i den manuelle gearkasse er problemfrit, og selvom vi sad tre personer i bilen, to i front og en i siddegruppen, var støjniveauet på ingen måde generende, og vi kunne sagtens kommunikere uden at skulle råbe.

I gaskassen på vognens venstre side er der plads til to 11-kg gasflasker.

 

Lysforhold

Styrken af det elektriske lys blev målt med alle vinduer og tagluger skærmet af gardiner, så der ikke slap lys ind udefra. Tallene skal ses i sammenhæng med, at Arbejdstilsynet kræver mellem 200 og 500 lux til almindeligt kontorarbejde.

Spisebord: 213 lux med to loftspots og to læselamper tændt

Køkkenbord: 418 lux med to spots fra emhætten samt tre spots fra loftsudhænget tændt.

Badeværelse: 479 lux

Bruser: 202 lux

Sengeafdelingen: 75 lux med alt lys fra den ende tændt.

Alt i alt er der ganske fremragende lysforhold i denne autocamper.

 

Køkken

Køkkenet er placeret lige til venstre for indgangsdøren. Det er ikke kæmpe stort, men der er, hvad der skal være, blandt andet tre gasblus med automatisk tænding.

Der er både varmt og koldt vand, ligesom en emhætte over komfuret hjælper til, at der ikke bliver for meget damp og stegeos inde i vognen, når man tilbereder mad. Køleskabet er det nye, smalle fra Thetford, der rummer 142 liter,  har en separat skuffe til drikkevarer samt en frostboks øverst.

Alt afhængig af behovet skifter køleskabet automatisk mellem 220v, 12v og gas.

Der er både en stikkontakt og et 12 volt-stik i hjørnet af køkkenet, så man har to muligheder for at trække strøm til de elektriske apparater.

Køkkenbordet er 65 cm dybt på det bredeste sted, 105 cm langt og 91 cm højt.

Der er i alt tre overskabe over køkkenbordet samt fem skuffer og skabe under bordet. Alt i alt er der fremagende aflæggeplads her.

 

Konklusion

Det er forfriskende, at Frankia med sin T 72 GD-L har haft fokus på at bruge lette materialer, uden at der er gået på kompromis med hverken kvalitet eller æstetik. Vogne uden alt for meget på sidebenene har ellers hidtil ikke været Frankia’s varemærke, men her er det altså lykkedes, og resultatet er blevet en flot og funktionel autocamper med en lasteevne på hele 550 kg.

Det skorter ikke på gennemtænkte løsninger i denne vogn. Spisebordet kan ubesværet skubbes i alle retninger, så man får det placeret netop der, hvor man har brug for det, badeværelsesdøren har en dobbeltfunktion, så den både kan bruges som almindelig badeværelsesdør og til at skærme bade- og sengeafdeling fra resten af vognen, lysforholdene er fremragende, og så er jeg vild med både den separate brusekabine, og at vandtankene er sænket ned i gulvet, og dermed gemt af vejen, så de ikke optager noget af opbevaringspladsen. Og apropos opbevaring – masser af skabe og et stort bagagerum, som man har adgang til fra begge sider, giver rig lejlighed for at benytte den høje lasteevne.

På minussiden tæller, at det kun lige er til øllet, at jeg kan stå i brusekabinen, og at de to enkeltsenge er lovligt korte til min længde. Det kan der dog rådes bod på ved at omdanne de to enkeltsenge til en dobbeltseng og så lægge sig på tværs, så man får hele 215 cm at strække sig på. Ulempen er dog, at den, der sover inderst, så skal kravle over den anden, hvis der er brug for at komme på det lille hus i løbet af natten.

Man sidder fremragende i pilotsæderne, og det er en fornøjelse at køre vognen, som flytter sig raskt, når man trykker på speederen, og som samtidig er let at manøvrere takket være servostyring, fint udsyn af forruden og blindvinkelspejle i siderne.

Dobbeltbund, Trumaboiler Combi 6, termoplisségardiner og isolering med det både lette og effektive polyurethanskum gør det muligt at benytte vognen under kolde himmelstrøg, hvis man skulle være fristet af andet end sol og varme.

Samlet er det lykkedes tyske Frankia at producere en autocamper med masser af begavede løsninger og kun få minusser, og selvom 899.800 kr. naturligvis ikke er nogen foræringspris, synes jeg, at der efter danske forhold er fin balance mellem pris og kvalitet.

Billedtekst: Frankia har sparet på vægten i sin T 72 GD-L.

(Foto: Lasse Løndahl Henriksen)

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her