Autocamperliv
Hvilken type autocamper skal jeg vælge?
Her har vi samlet 6 gode råd til, hvad du skal tænke over, før du vælger, og hvilken type autocamper eller van du skal gå efter.
Af Kirstine Krefeld
Der er rigtig mange typer vogne at vælge mellem på det danske marked. Her får du nogle gode råd til, hvordan du kan indsnævre feltet lidt og gøre det nemmere for dig selv.
Begynd med at leje dig frem
Find ud af, om det en ferieform for dig, og hvordan det fungerer i praksis. På den måde får du også erfaringer ift. dine behov, hvis du vil eje din egen autocamper.
Skal der f.eks. være separat brusekabine? Hvilken type senge fungerer for dig? Kan du lide at køre med en meget stor autocamper?
Overvej, hvordan du vil bruge autocamperen
Ved du, at du udelukkende skal holde ferie i varmen? Eller vil du også kunne køre på vinterferie til Nordsverige uden at fryse om fødderne?
Forskellige behov stiller forskellige krav til din autocamper. En autocamper, der også skal være komfortabel i koldt vejr, stiller højere krav til f.eks. isolering, dobbeltbund og varmesystem, og det er med til at gøre den dyrere.
Og der er jo ingen grund til at bruge en masse penge på udstyr og indretning, som du ikke har behov for – og omvendt.
Lav et budget
Lav et budget og hold dig til det. Det er meget nemt at komme til at købe noget, der er dyrere, end det behøver at være i forhold til dit behov.
Hvor stor en vogn har du lyst til at køre med?
Er du tryg ved at køre rundt i en meget stor vogn? Har du behov for, at der er god plads til at opholde sig i vognen og måske plads til gæster? Eller vil du føle dig bedre tilpas ved at køre i noget mindre, hvis du f.eks. kan lide at køre på mindre veje og skal køre om bord på mange færger?
Se nøje på indretning og udstyr
Er I til enkeltsenge eller dobbeltsenge? Allerede her kan du sortere mange vogne fra.
Hvor meget laver du selv mad, når du er af sted? Køkkenets størrelse kan variere meget, så det er også en faktor, der er værd at tage med.
Hvor meget garageplads har du brug for? Skal du have cykler eller andet pladskrævende bagage med? Vil du have almindeligt gear eller automatgear? Mange sætter pris på at køre med automatgear, da det giver en god kørekomfort.
Tjek vognens Euronorm
Køber du en brugt vogn af ældre dato, skal du være særligt opmærksom på Euronorm.
Det er en lov, som fastlægger grænseværdierne for, hvor meget kulilte, nitrogenoxider, kulbrinte og partikler køretøjer må udlede.
De ældste og mest forurenende biler har Euronorm 1, og de nyeste har Euronorm 6.
Mange steder i Europa skærpes kravene i disse år, og har vognen en for lav Euronorm, risikerer du fremover ikke at kunne køre ind i de større byer, hvis det er en del af drømmen om autocamper for dig.
Få mere inspiration til beslutningen
Vi har lavet en særudgave af DCUs medlemsmagasin, Camping fritid, der kun omhandler autocamperlivet. Det kan du hente her.
Disse typer autocampere finder du på det danske marked
Med alkove: En klassiker til udlejning
Denne type autocamper har en ekstra tagkonstruktion, og der findes ikke så mange af denne slags på det danske marked. Den kan godt opleves som lidt af en kolos af køre rundt med, og det forhøjede tag betyder, at den har et øget brændstofforbrug.
Alkovevognene var for nogle år siden meget sjældne gæster på messerne, men nu vinder de igen frem. Disse vogne sigter især på børnefamilierne og bruges også ofte til udlejning.
Alkovevognene har typisk være anvendt til udlejning, da der er god ståhøjde og plads til hele familien, uden at man hele tiden skal pakke sengene op og ned. Hvis du ikke er så let til bens, kan alkoven dog godt være en udfordring.
Det kan være værd at overveje en anden og mere brændstoføkonomisk type vogn, hvor du i stedet kan rede op til børnene i siddegruppen.
Fuldintegreret: Lækker, men stor at køre med
Her går autocamperens bo-del og førerhus ud i ét, og du kan genkende den ved, at der ikke er udgang i passagersiden foran, kun i førersiden. De fuldintegrerede modeller omtales tit som ”den ultimative autocamper”.
De helintegrerede, som denne luksusautocamper fra Morelo, er rummelige, komfortable og støjsvage.
De er som regel meget luksuriøse, bedre udstyrede og således ofte også dyrere. Generelt er disse vogne meget velisolerede, hvilket både er komfortabelt i forhold til at holde varme og kulde ude, og samtidig er isoleringen med til at dæmpe støjen udefra.
De helintegrerede vogne har som regel rigtig god plads og komfort. Når du sidder i førerhuset, er der et godt udsyn gennem panoramavinduet, men du skal vænne dig til, at vognen kan føles lidt stor og kantet at håndtere.
Men så længe totalvægten ikke overstiger 3.500 kilo, kan du køre den med et almindeligt B-kørekort – og det kan du i øvrigt med de fleste autocampere på markedet herhjemme.
Da prisen som nævnt er i den høje ende på denne type autocampere, er det værd at overveje, hvor meget du reelt har tid til at bruge den i løbet af året, for ellers kan du overveje billigere vogne. Vil du bruge den hele året, er det en god idé at gå efter en velisoleret vogn med et effektivt varmesystem og gerne vandbåren gulvvarme.
Delintegreret: Et godt kompromis
De delintegrerede autocampere er som regel lidt mindre end de helintegrerede, og derfor vil mange opleve, at de er nemmere at køre med og manøvrere rundt.
En delintegreret autocamper fra Carado. De delintegrerede vogne er de mest solgte, fordi køberen her får en god blanding af plads, mange grundrids at vælge imellem og overkommelige priser.
Her er – praktisk nok – udgang i passagersiden. De delintegrerede vogne er som oftest lidt billigere end de fuldintegrerede modeller.
For mange er denne type et godt kompromis mellem de store, fuldintegrerede autocampere og de mere kompakte vans – her er nemlig rimelig meget plads, og du kan stå oprejst.
Denne type køretøj er selvsagt større end en personbil, men den er stadig til at komme rundt med på de lidt mindre veje.
Af disse grunde er det også de delintegrerede autocampere, der sælges flest af på det danske marked, og derfor er det også blandt denne type, du finder det største udvalg.
Van: Smart og lille fritidskøretøj
Populært køretøj har mange navne. I denne kategori finder du både vans og campervans, og de forskellige mærker bruger betegnelserne lidt i flæng.
Denne van fra Roadcar er nemme at komme omkring med. Ulempen er, at pladsen inde i vognen er mere trang end i en almindelig autocamper.
For nemheds skyld kalder vi dem bare vans i denne sammenhæng. Vans er kortere, smallere og lavere end en autocamper – og det er både styrken og svagheden ved dem.
Nogle har kun denne ene bil i husstanden – andre har det som en ekstra fritidsbil. Når du er på ferie i den, har du mindre plads, end du har i en autocamper. Her er bare færre kvadratmeter til rådighed, og derfor er der også færre skuffer og skabe.
Er du høj, kan du ikke stå fuldt oprejst i en van. Hvis du ikke bryder dig om at køre med en stor vogn, kan en van være en god løsning. De er desuden mere brøndstoføkonomiske og nemmere at komme ud på de mindre veje i naturen med, om bord på færger o.l.
Campingbiler: Mest til lejlighedsvise overnatninger
Der er efterhånden dukket en række køretøjer af denne type op på det danske marked som f.eks. den nye Caddy California, den velkendte Berlingo og lignende typer rummelige, firkantede personbiler, hvor der er plads til at sætte et campingelement ind bagi, så du kan bruge den til overnatning.
Caddy California er en campingbil, der kan benyttes som både familie- og feriebil.
Skal I være mere end to personer, og skal du være af sted i mere end en enkelt nat, får du dog brug for et telt, så du har et sted at opholde dig.
Du kan nemlig ikke gå rundt i en campingbil på samme måde som i en autocamper. Campingbilerne kan med et glimt i øjet godt kaldes for autocamperens svar på sovesofaen.
Den er hverken i top, når det gælder kørekomfort eller sovekomfort, og hvis du sammenligner denne type vogn med autocampere eller vans, så får du ganske enkelt mere for pengene, hvis du går et trin op.