CAMPINGNYHEDER
60 år i billeder
Tæt på Adrias fabrik i Slovenien ligger et lille museum, der blandt andet viser et udpluk af de vogne, som Adria har produceret i sin 60-årige levetid.
Tekst og foto Torben Brandt
Museet ligger i byen Novo mesto, hvor også Adria-fabrikken holder til, og er drevet af frivillige. Derfor har det kun åbent efter nærmere aftale. Museet hedder IMV Museum, som er en forkortelse for Industry of Motor Vehicles, en virksomhed, som Adria til at begynde med var en del af.
På museet står der dels en række ældre biler, dels et lille udvalg af de campingvogne og en enkelt autocamper, som gennem tiden har været skelsættende for Adria.
Slovenien, hvor Adria produceres, var frem til 1991 en del af det daværende Jugoslavien, men efter en folkeafstemning i februar 1991 erklærede Slovenien den 25. juni 1991 sin selvstændighed fra Jugoslavien og er i dag et selvstændigt land. I 2004 blev Slovenien medlem af EU.
Eksporteret til Sverige
Adria 375 hed denne vogn, der stammer fra 1966, og som blev udviklet over få måneder og produceret i Novo mesto, hvor Adria fortsat holder til. Vognen var Adrias første bud på en vogn til det voksende europæiske campingvognsmarked, og den blev eksporteret som prototype til Sverige. Adria 375 blev Adrias første lille skridt på vejen mod at blive et internationalt campingvognsmærke.
- Model: Adria 375
- Produktionsår: 1966
- Sovepladser: 4+1
Adria 375 blev produceret i 1966 og var første skud på stammen fra Adria.
Første generation
Denne 305 SLB-model repræsenterede den første generation af Adria-campingvogne, som blandt andet var karakteriseret ved sin ovale og asymmetriske form og de hvide metalplader i eksteriøret. Den første generation bestod af modellerne 305, 380 og 450 og syv forskellige indretninger. Med tiden blev den første generation udvidet til serierne Europe de Luxe, Exquisit og Superior, som i alt indeholdt 13 modeller og 30 indretninger.
- Model: Adria 305 SLB
- Produktionsår: 1967
- Sovepladser: 3
Denne generation af Adria-vogne var kendetegnet ved sin ovale og asymmetriske form.
Nu med blå stribe
Også denne 380 QSL vogn er en del af den første generation af Adria- campingvogne, men den blev produceret nogle år senere, nærmere bestemt i 1972. I modsætning til førnævnte 305 SLB er denne vogn mere symmetrisk i sin udformning, og så har den i eksteriøret fået den blå stribe i vognens længderetning, som siden er gået igen i adskillige af Adrias øvrige serier.
- Model: Adria 380 QSL
- Produktionsår: 1972
- Sovepladser: 4+1
Med 380 QSL-vognen blev den blå stribe introduceret på vognene.
Vokser på det europæiske marked
Adria 450 Q var anden generation af Adrias campingvogne, der blev produceret i perioden fra 1978 til 1984. Den er blandt andet kendetegnet ved, at fronten har samme form som bagenden, at vinduerne har fået en lidt blålig nuance, og at gaskassen er lavet i aluminium og placeret på vognens front. Anden generation bestod af fem serier, 14 modeller og 22 indretninger. Det store udvalg af vogne kombineret med stor efterspørgsel var hovedårsagerne til, at Adria i 1980 producerede 26.757 vogne og opnåede en markedsandel på 11 % på det vesteuropæiske marked.
- Model: Adria 450 Q
- Produktionsår: 1980
- Sovepladser: 4+1
Denne generation af vogne blev produceret i perioden fra 1978 til 1984, hvor Adria nød godt af en stigende efterspørgsel på campingvogne i Vesteuropa. I 1980 nåede Adria således op på en markedsandel på 11 %.
Nye byggemetoder
Denne Adria Unica er produceret i 1997 og tilhører femte generation af Adria-vogne, som blev produceret i perioden fra 1995 frem til 2005. Denne epoke er blandt andet karakteriseret ved, at vognene har fået mere spraglet eksteriør med en blanding af blå og grøn i stafferingen med en tynd, rød streg under.
Med disse vogne introducerede Adria også sin modulopbygning, som gjorde det muligt at en større grad af standardisering af såvel skelet som møbelelementer. Unica-generationen bestod af serierne A, B og C, og efter nogle år med økonomisk krise vendte Aadria tilbage som en succesfuld europæisk producent af campingvogne.
- Model: Adria Unica B 562 UL
- Produktionsår: 1997
- Sovepladser: 4+1
Stafferingerne blev markant anderledes end tidligere på Unica-serien, hvor Adria også begyndte at modelopbygge vognene, hvilket sikrede en større grad af standardisering.
Jubilæumsmodel med stor succes
Som omtalt andetsteds i denne udgave af Camping-fritid blev Adria Action introduceret for offentligheden i forbindelse med virksomhedens 40-års jubilæum i 2005. Tanken var, at den kun skule fremstilles i få eksemplarer, men kunderne tog vældig godt imod den og var både vilde med dens design, og at der var så meget komfort og god pladsudnyttelse i en så kompakt campingvogn. Action har vundet adskillige priser både i Slovenien og i andre europæiske lande og er netop blevet præsenteret i en helt ny version i forbindelse med Adrias 60-års jubilæum.
- Model: Adria Action
- Produktionsår: 2005
- Sovepladser: 3
Sådan så den første udgave af Adria Action ud.
Mere spræl i eksteriøret
Med Altea4four kom der virkelig spræl i eksteriøret, og campisten fik mulighed for at designe sin egen campingvogn blandt 29 forskellige farvekombinationer. Vognen havde verdenspremiere på Caravan Salon Düsseldorf i 2014 og var en jubilæumsvogn, der markerede 50-året for Adria-navnet. Vognene blev dog aldrig den store sællert for Adria og produceres ikke længere, men efterfølgende har Altea4four været populær som brugt vogn i Danmark, hvor vognene typisk sælges hurtigt, når de kommer til salg. Den viste vogn er en Altea4four Signatur jubilæumsvogn, hvor alle Adria-medarbejdere og de gæster, der deltog i jubilæumsarrangementet, satte deres signatur på vognen.
- Model: Altea4four
- Produktionsår: 2015
- Sovepladser: 4
Altea4four gav campisterne mulighed at designe deres egen campingvogn udvendigt ved at vælge mellem 29 forskellige farvekombinationer.
Langtidsholdbar autocamper
Mens Adria producerede campingvogne fra midten af 60’erne, blev der først taget hul på produktionen af autocampere i 80’erne. Det begyndte med Adriatik420 og 450, som blev produceret i 1982, og i 1984 kom så Adriatik 390, der i lighed med sine to forgængere var en alkovevogn med en Renault-motor.
Adriatik 390 kom på markedet i 1984 og blev produceret helt frem til 2012.
Udvendigt var vognen meget kantet i faconen, mens den indvendigt havde samme interiør som Adrias campingvogne. Den viste prototype blev produceret i 28 år, helt frem til 2012, hvilket siger noget om, at Adria var godt tilfreds med Adriatik-vognene.
- Model: Adriatik 390
- Produktionsår: 1984
- Motorslagvolumen: 1397 ccm
- Motorkraft: 35 kW