Gode råd og ideer

Tempo 100

Posted by Gerd Lorenzen, 07/08/2016 - 14:08

Jeg har fået synet min campingvogn til tempo 100

Synet koster mere end hvis man skal have synet sin vil, da man både skal betale for et syn og for tempo 100
Trods rabat kostede de næsten 800 kr.

Det tempo 100 mærke jeg modtog er et mærke man skal være varsom med.
Det går i stykker for et godt ord og først det rører ved vognen kan det ikke ændre på det eller fjerne evt. bobler.
Mit mærke er ikke helt intakt, trods meget forsigtighed. Så pas på, så du ikke oplever det samme.

Posted by Jesper Bjerregaard, 10/05/2016 - 17:47

Er der tal på hvor mange der er tempo i DK 100 godkendt?

Posted by Carl Hansen, 08/31/2016 - 21:47

Åhh nej Lotte Withen. Det var ikke for at starte en diskution om hvor man anbringer sine tempo100 godkendelse.
Jeg skrev handskerummet fordi det er der de fleste normalt lægger den slags.
For min skyld må du bruge det som flag og sætte det op i en flagstang på biltaget - bare det kan fremvises for politiet ved kontrol

Posted by Unknown Unknown, 08/31/2016 - 17:14

Carl Hansen 30. august 2016 Kl. 14:40 skriver bi. a.:

"Klistermærket er ikke et dokument men en henvisning der fortæller at der ligger et dokument i handskerummet på dette køretøj der tillader 100 km/t."

Det er da Ok, hvis "dokumentet på Tempo 100" blot ligger ét eller andet sted i bilen under kørslen.

Posted by Carl Hansen, 08/30/2016 - 14:40

Klistermærket er ikke et dokument men en henvisning der fortæller at der ligger et dokument i handskerummet på dette køretøj der tillader 100 km/t.
Gud nåde trøst den der køber et sådan klistermærke i en campingbutik og klistre det på campingvognen uden at have fået vognen indregistreret til 100 km/t... Jeg ved det finder sted. Klistermærkerne kan købes i campingbutikken over for Camping Union Lido og er altså ganske lovlige at købe og klistre på sin vogn --- hvis man har dokumentet i handskerummet, hvilket ikke alle har.

Posted by Michael Andersen, 08/30/2016 - 14:28

Mon ikke det er en ok ide at få synet sit vogntog i ny og næ.
Tror ikke det er en dum ide for de mange% der ikke kan gøre dette selv, forsvarligt ihvertfald.

Og, hvis man kun kan få nyt sticker ved syn, skal bilen så også synes hvis nummerpladen falder af.
Ganske vist en go ide hvis det kun er myndighed der kan "gendstede" klistermærke, men dette burde være en mulighed.
Vedr. snyd, så tager det ca 5 minutter allerede idag, at få et "falsk" sticker. Både med og uden hologram.
Sådan har det været med de tyske længe.

Og ja, det koster jo alt sammen - men hvem vil arbejde gratis.

Posted by Frits Offenbach, 08/30/2016 - 13:42

Jeg er bekendt med at forhandlerne er blevet tilbudt løse Tempo 100 mærkater til kr. 45.00,-
Syntes ikke det er særligt betryggenede idet svindel og snyd dermed kan opnåes.

Bør disse mærkater ikke kun udleveres når vognen har været til syn og er blevet godkendt?

Posted by Erik Frantz Hyldahl, 08/29/2016 - 21:02

Hr. Kjeld L. Kristensen!
Kort og kontant!
Det skal være en meget stærk forvogn der kan trække afsted med en bremset CV hvis håndbremsen virker uden at føren mærker det omgående!

Posted by Unknown Unknown, 08/29/2016 - 19:48

Erik Hyldahl
Vil du ikke for mig prøve at forklare, hvordan et syn skulle kunne forhindre at en person ikke har husket at lægge håndbremsen ned på sin CV, og dermed fået overophedet sine bremser.
Samtidig kan du også forklare hvorfor han ikke under sin kørsel har obseveret at der var noget galt.. Mener du at et syn ville have forbedret hans iagttagelsesevne ?

Posted by Erik Frantz Hyldahl, 08/29/2016 - 18:26

Ja der kan tæskes lang halm på dette emne, da der åbenbart er mange forskellige opfattelser af hvad der er rigtigt og forkert.
Det er efter min mening en stor betrykkelse ,at få CVèn synet så man kan køre med god samvittighed ikke bare med fart ,(80 km på almindelige veje)men også vide at bremserne virker og dækkende er i orden.
Det største problem er vel ,at vide der kører en masse rundt på de danske veje som ikke har fået foretaget en kontrol af bremser og dæk.
det bekræftes vel af at nogen ovenfor stående beskriver, at man har kørt og ikke mindst kan køre med håndbremsen trukket på CVèn
og viser vel med al synlighed, at et syn er på sin plads, selvom det ikke er er en garanti, men fortsat er op til ejeren at kontrollerer og her ikke at forglemme friktionsskiverne.
Det er også rigtigt, og vel underligt, at det er et problem at fjerne selve 100 km. fra bagstykket -
Mærket er så skrøbeligt, at det går i stykker for et godt ord når det forsøges, at fjerne fra selve bag stykket.
Sætte det på CVèn bliver derfor svært uden luft plære og ikke mindst få mærket placeret lige og pænt.
Da det jo ikke er helt billigt at få 100 km. godkendelsen kan man vel godt forlange en bedre og handigere udførelse af selve mærkaten.
vi hilser pænt der ude på dem der har gjort det.

Posted by Unknown Unknown, 08/29/2016 - 10:29

Erling Jepsen
28. august 2016 Kl. 18:09
Citat så nu tænker jeg, hver gang jeg ser et tempo 100 fra Danmark, her er et vogntog, hvor skidtet er i orden. Jeg føler mig faktisk lidt mere tryg ved at vide, at biler, vogntog o.s.v. jeg kører iblandt, er i orden.

Hvis du erstatter ordene "Er i orden" med "var i orden" og vogntog erstattes af campingvogn, har du jo ret,

Et syn beror på en øjeblikstilstand og lovens mindstekrav, og hvis Campingvognen godkendes, så tilfredsstiller det de lovmæssige krav under dette syn, men der er ingen garatier for at køretøjet ikke har fejler og mangler som ikke ved disse overfladiske syn er afdækket
Med andre ord din tryghed kan være falsk.

Posted by Carl Hansen, 08/28/2016 - 19:32

Erling Jepsen
Pas på falsk tryghed. I gamle dage, dengang det hed Statens Bilinspektion kunne man have den følelse af tryghed du her beskriver.
I dag er det mere tvivlsomt med den tryghed fra de mange forskellige synssteder. FDM har beskæftiget sig en del med kvaliteten af bilsyn og jeg ved at EU arbejder på at lave Europædiske standarder for bilsyn og de er meget obs på de danske synshaller som de finder alt for ringe efter bilsyn blev liberaliseret herhjemme.

Posted by Unknown Unknown, 08/28/2016 - 18:50

Tyske myndigheder trække vel opgivende på skuldrene over danske myndigheders SENDRÆGTIGHED..

Hvordan er det gået med en

1) DÅSEPANT i Slesvig-Holsten (kr.1,19), hvor danskerne er de ENESTE i EU, der vil blive "ramt"?.

2) TEMPO 100 er IKKE ENDNU blevet harmoniseret mellem Danmark og Tyskland på trods af, at danske myndigheder foreløbigt har forhalet ordningen i 15 år!

Posted by Erling Jepsen, 08/28/2016 - 18:09

ja, det er lidt dyrt, at få synet til tempo 100 - og klistermærket er noget skrammel. Også lidt vildt, at vi skal til syn hvert andet år...

Men, er det ikke dejligt at tænke på, at dit synede vogntog bare er i orden. Synsmanden på mit køretøj, var særdeles grundig, så nu tænker jeg, hver gang jeg ser et tempo 100 fra Danmark, her er et vogntog, hvor skidtet er i orden. Jeg føler mig faktisk lidt mere tryg ved at vide, at biler, vogntog o.s.v. jeg kører iblandt, er i orden.

Hilsen

Erling

Posted by Michael Andersen, 07/11/2016 - 22:31

@helle

Hej Helle
De streamers og stickers som du og også jeg indimellem monterer, er af andet flex materiale.
Ganske som det tyske tempo100 sticker, der er som et normalt sticker.
Men det danske er som udtørret bagepapir, det "sprænger" ved den mindste rettelse.
Er helt uden mulighed for at skubbe rundt på, opfører sig som skrøbeligt rispapir.
Har du prøvet et dansk tempo100 sticker selv?

Posted by Helle Lysen, 07/11/2016 - 19:31

Jeg har sat mange klistermærker og bagrudestreamers på biler, og måden at gøre det på er ganske enkel.
efter at stedet er renset af, sprøjtes med lidt f.eks vinduesrens, herefter sættes mærkaten på og kan skubbes og placeres som man ønsker. Derefter skrabes med en vinduesskraber så væsken trækkes væk. I løbet af et kort øjeblik sidder det helt fast, uden bobler m.m.

Posted by Gerd Lorenzen, 07/11/2016 - 18:41

Mon tyskerne har overset noget da de fik lavet deres mærke, eller er de mere ærlige dernede?
eller tror nogen i Trafikstyrelsen at 《tyv tror hver mand stjæler》. Mon ikke vi skal have lidt tillid til hinanden☺

Posted by Unknown Unknown, 07/11/2016 - 08:56

"kære" Finn Bundgård Paulsen
Forstår ?
Det var det jeg fik ud af dit indlæg,
Beklager, men nogen sikkerhedsfordel tror jeg næppe det er at indføre specielle hastigheder for Campingvogne, som da ved udnyttelsen vil foretage overhalinger af lastbiltrafikken. og i venstre bane vil bremse de solokørende.

Posted by Finn Bundgaard Paulsen, 07/11/2016 - 07:09

Kære Kjeld L. Kristensen!
Korriger mig, hvis jeg tager fejl, men jeg fornemmer, at du beskylder mig for at mene, at højere fart i trafikken giver større sikkerhed generelt.
Det mener jeg naturligvis ikke, og det tror jeg også, du forstår.
Det, jeg forsøgte at sige, var, at jo mere påhængskøretøjers hastighed harmoniseres med den øvrige trafiks, desto færre overhalinger vil vi opleve, at utålmodige bilister fristes til at foretage, og dette vil i sig selv medvirke til at nedsætte antallet af ulykker.
Det tager i sagens natur længere tid at overhale et køretøj med anhænger end en bil solo, og det forlængede ophold i overhalingsbanen indebærer en forøget risiko for uheld.
Lad os nu i enighed se frem til en eftersommer med godt vejr og mange gode campingoplevelser.
Med venlig hilsen,
Finn.

Posted by Steen Æbeløe, 07/10/2016 - 17:49

At mærket let går i stykker er faktisk et krav til leverandøren, det må nemlig ikke kunne tages af og genbruges. Nok for at forhindre tyveri

Posted by Unknown Unknown, 07/10/2016 - 10:57

Personligt kan jeg da ikke forstå den skuffelse der breder sig over de økonomiske konsekvenser ved at erhverve en tempo 100 tilladelse,som på sigt også skal være gældende i tyskland
Omkostningerne til tempo 100 syn er vel den samme som den der hidtil er betalt for den tyske,
Ved harmoniseringen med den tyske tempo100 er det heroppe som dernede jo også nødvendigt med syn hvert andet år. hvis lige vilkår skal være til stede

Om mærkets skrøbelighed kan man vel gå ud fra, at efterhånden finder man fra de bestemmende myndigheder ud af ,at få disse lavet i et ordentlig materiale.

Den gamle udtalelse "Farten dræber" ser ud til at nogen har ændret til "øget fart giver øget sikkerhed"
Hvorfor pokker skal vi så overhovedet have fartgrænser.

At fremkommeligheden vil øges er for mig også et tvivlsom udtalelse måske for tempo 100 campister, men for solobilister er det jo da en yderligere hindring for fremkommeligheden

Herudover er loven jo vedtaget og igang hvilket man selvfølgelig må acceptere, og var farten for lastbiler også blevet hævet kunne man måske have talt om øget fremkommelighed.

For mig har lastbilshastigheden altid været tilfredsstillende hvad enten det var på en tur på 200 km eller 2000km
Om tvungne syn kan man vel erfaringsmæssigt sige, at dette får vi nok alle lov til at stille op til efterhånden som de branchemæssige Lobbyer får sig "Møvet" ind

Posted by Benny Hauge Jakobsen, 07/10/2016 - 10:15

Hej
Vi har 220 km. motorvej ned til grænsen. Vi kører vel vejen 2 gange pr år - 1760 km. på et godkendelses interval.
Alt det bøvl og de omkostninger for at måtte hæve farten fra reelle 85-87 km/t. på motorvej til teoretiske 100 km./t. reelt sparer vi måske omkring ½ til1 time pr år. fordi lastvognene på lange stræk har overhalings forbud og at de derved samler kø.
Politikerne burde se ud over eget forhjørne og opdage at DK er næsten det eneste land med en 70 km/t regel.
Det groteske ligger i at næsten alle nyere lastvognstog kører hurtigere end disse værdier, fordi de har en (lovlig) indbygget begrænsning på 90 km./t.

Posted by Finn Bundgaard Paulsen, 07/10/2016 - 08:26

Kort og godt:
Det er dyrt at få Tempo 100 godkendelsen.
Det er dyrt at beholde den (syn hvert andet år).
Gevinsten er svær at få øje på med de korte afstande, der er her i landet (under en time sparet på turen fra Skagen til Gedser (eller København).
Det eneste fornuftige formål med at indføre højere fartgrænser for personbiler med påhæng er en forøgelse af færdselssikkerheden.
Dette er til gengæld så vigtigt, at det er meningsløst at straffe os med at gøre det både dyrt og besværligt for os.
Det burde være klaret med en simpel ændring af færdselsloven uden alt dette kontoriusseri og omkostningstungt bøvl. Så farlige er trailere og campingvogne altså heller ikke.
Vi ser da også dagligt, at folk kører, som om 70/80-km-grænserne ikke eksisterer, og hvad får det for rædselsvækkende konsekvenser? Ingen, bortset fra en fartbøde i ny og næ.
Det hele er efter min mening en ommer. DCUs kamp for fornuften og færdselssikkerheden er langt fra vundet endnu.
Med venlig hilsen, og god sommer!
Finn.

Posted by Kurt Poulsen, 07/09/2016 - 19:44

Ja mærket er meget sart. Jeg havde også en del problemer med at få det sat pænt på. Jeg tog en nål til at lave huller i blærerne for at få luften ud. Man skal ikke forsøge at glatte dem ud for så går den i stykker.

Posted by Knud Aa Hansen , 07/08/2016 - 18:50

Endnu en grund til ikke at få den :-)

Posted by Michael Andersen, 07/08/2016 - 18:30

Ja, vi havde samme problem. Det er nemt og simpelt at montere det tyske, men det danske gik i stykker. Meget nem endog.
Vær forsigtig under påmontering.

Posted by Knud Pedersen, 07/08/2016 - 15:43

Håber du får glæde af di nye investering
Det er efter min mening røveri med de priser, og ikke hvad de fleste havde ventet.

Image
DCU medlemskab collage

Join DCU

Cheap holidays in Denmark with DCU Deal

The DCU deal offers the following advantages:

  • 30% discount on the price per person
  • Children up to 12 years - free of charge
  • Reduced price for young people (12 and 17 years)
  • Dogs – free of charge
  • Free wifi

 

DCU-Deal: 470,- DKK 

Sign up