KABE Imperial 600 XL FK, campingvogn, 2018-model, Elmia-messen, Sverige KABE Imperial er en uhørt flot campingvogn, som kunderne er blevet rigtig glade for, selvom den ikke ligner de traditionelle KABE-vogne. Også denne model har fået køkken i front. Foto: Stefan Rosendal
Campingvogn

Rød tråd i KABEs design

Eksteriøret på KABEs campingvogne og autocampere er blevet mere ensartet i 2018. Det er ikke en tilfældighed.
Annonce

Af Torben Brandt

Når du kører bag en ny KABE, kan det ved første øjekast være vanskeligt at se, om det er en campingvogn eller autocamper, du har foran dig. For det svenske mærke har til den nye sæson tilstræbt en større ensartethed i eksteriørdesignet mellem campingvogne og autocampere.
 
– Mange vil nok opleve visse lighedspunkter med eksteriøret for vores autocampere, og det er naturligvis ingen tilfældighed. Vi tilstræber at skabe en tydelig designlinje i hele KABEs brede modeludbud, siger vicedirektør og teknisk chef hos KABE, Mikael Blomqvist, om den nye designlinje, der går igen både i Ædelsten-, Royal-, Imperial- og Hacienda-serien. 

KABE er netop fyldt 60 år og offentliggjorde i den forbindelse, at det går bedre end nogensinde for firmaet, der oplever fremgang på stort set alle europæiske markeder.

På hjemmebane
På den store Elmia-messe i nærheden af Jönköping er KABE på hjemmebane. For messen ligger kun godt et kvarters kørsel fra fabrikken i Tenhult, og den svenske vogn fyldte derfor godt op i hallerne med både campingvogne og autocampere. 

Campingvognenes front, bagparti og sider er samlet med tynde, hvidlakerede aluminiumsprofiler, mens den store forrude er integreret med fronten og giver en super panoramaudsigt med fint lysindfald. Gaskasserne har fået sænket gulvet, så det er lettere at løfte gasflaskerne ud og ind. 
Alle KABEs campingvogne er bygget på chassiser med selvjusterende bremser, der betyder, at de ikke behøver justering ved det årlige serviceeftersyn. 

I Imperial, Hacienda og Royal er det elektroniske stabiliseringssystem, ATC, standard, mens det er en tilvalgsmulighed i Ædelstensserien.

KABE, overblik over Elmia-messen 2017, campingvogne, 2018-modeller
Foto: Stefan Rosendal

 

Nyt fra Classic 
KABEs indstigningsserie, Classic, har ikke fået det nye karosseri. Alligevel er der også sket ændringer i Classic-vognenes eksteriør, hvor den øverste del af frontpartiet har fået nyt design. Desuden har Classic-vognene fået en MiniHeki-tagluge som standard, ligesom de øvrige modeller allerede har. Dermed får vognene et bedre lysindfald. 

Classic har ligesom alle de øvrige KABE-vogne fra 2018 fået de store vaskekummer med metalafløb og metalprop. Dermed er den lille plasticprop fortid i KABEs håndvaske.

En interessant ny indretning i Classic-vognene er 600 GLE, hvor køjerne er placeret bagest ved siden af forældrenes dobbeltseng. Dermed har man altså en decideret soveafdeling bagest og friholder den midterste og forreste del af vognen til henholdsvis køkken, badeværelse og siddegruppe. 

KABE Classic 600 GLE, campingvogn, 2018-model, køjesenge, dobbeltseng
Foto: Torben Brandt

 

Flere frontkøkkener
Det er ikke mere end et år siden, KABE introducerede sine frontplacerede køkkener i 630 FK-vognene i både Royal- og Imperial-serierne. Kort efter blev sortimentet udvidet, så også den lidt mindre 560 FK fik frontkøkken i både Royal og Imperial. Men her stopper det ikke. For i 2018 får Royal- og Imperial-vognene frontkøkken i både 600 FK- og 740 FK-modellerne. 

De nye frontkøkkener er i Royal-vognene udstyret med stort gaskomfur med fire gasblus og ovn, mens der i Imperial både er to gasblus og et lækkert induktionskomfur. Under komfuret er der en indbygningsovn, ligesom der i Imperial er en mikrobølgeovn som standard. 

Imperial fås i syv forskellige størrelser – fra 560-modellen til giganten Imperial 1000. 

KABE Royal 600 FK, campingvogn, 2018-model, frontkøkken, siddegruppe
Foto: Torben Brandt

 

Flot bagpå
På autocampersiden tilbyder KABE fem forskellige modelserier, der rummer både hel- og delintegrerede vogne samt de såkaldte crossovere. 

De helintegrerede modeller har fået et helt nyt bagparti i glasfiber og med nye baglygter. De har alle nedsænkelig seng over førerhuset og fås i tre forskellige størrelser, hvor længderne er henholdsvis 7,60, 8,10 og 8,60 meter. Bredden er 2,32 meter. 

For Imperial-vognenes vedkommende får flagskibet Imperial i910 til denne sæson selskab af den lidt mindre Imperial i810. Begge kommer på dobbeltaksel som standard.  
KABEs delintegrerede vogne fås med totallængder på enten 7,80 eller 8,80 meter og en bredde på 2,50 meter. 

Til sæson 2018 præsenterer KABE desuden den nye Classic Crossover x740, der fås i to forskellige grundrids – dels LXL med dobbeltseng, dels LGB med enkeltsenge.