telte

Downsize dit campingliv

”Downsizing” handler om at kigge grundigt på, hvad man fylder sit liv med, og skære det fra, man ikke har brug for. Overføres det til camping, er der rige muligheder for at gøre det hele lidt mere simpelt.

Tekst: Torben Brandt

Det er ikke til diskussion, at du fortsat gerne vil campere, men du har måske ikke længere økonomi, fysik eller lyst til en stor vogn, som både kræver en dyr trækker og en hel del kørefærdigheder af chaufføren. Eller også er du bare vild med camping, men ønsker ikke mere materielt end højst nødvendigt i dit liv, og du har derfor valgt at ”downsize” tilværelsen. 

Det lidt popsmarte ord betyder ikke, at man skal give afkald på hele sit materielle liv, men blot at man kigger kritisk på, hvad man fylder sit liv med og bruger sine penge på. 
 

Tæt på naturen

Som campist er der rig mulighed for at downsize. Teltet er en genial og også forholdsvis billig måde at nyde camping- og outdoor-livets glæder på, uanset om man er et par uden børn, børnefamilie, eller ungerne er fløjet fra reden.
Teltet er let at opbevare i et kælder- eller pulterrum i de perioder, hvor det ikke bruges – også hvis man har downsizet sin bolig og bor i en lille lejlighed eller et mindre hus. 

Og når behovet melder sig for at komme helt tæt på naturen, er det naturligvis også et stort plus, at teltet ikke kræver en stor, dyr brændstofsluger, men kan fragtes i en lille bil, på motorcyklen eller med rugbrød som drivmiddel på cykel eller ryg. 

Image
Outwell Harrier L, telte

 

Det oplagte kompromis

Har man tidligere haft stor campingvogn eller autocamper, kan springet til telt være for stort for nogle campister. I så fald er teltvognen et glimrende kompromis, fordi man her tager det bedste fra teltet og kombinerer med nogle af autocamperens/campingvognens åbenlyse kvaliteter som de høje senge, køkkenet og masser af albuerum i kabinen. En ny teltvogn kan i en indstigningsmodel købes for cirka 40.000 kr., og kan man nøjes med en brugt, kan det gøres endnu billigere. 

Teltvognen er også perfekt, hvis man har droppet den store bil til fordel for en mindre med færre muskler. De fleste teltvogne har en totalvægt på cirka 500 kg og kan trækkes af alt, der kan udstyres med krog. Vognens beskedne højde bag bilen minimerer vindmodstanden, så den fordyrer ikke det samlede brændstofbudget voldsomt. Desuden er sliddet på bilen ikke nær så stort ved at trække en teltvogn som en tung campingvogn. 

Teltvogne er lette at manøvrere, og man behøver ikke få klamme håndflader over, at bilens GPS ved en fejl dirigerer vogntoget ad kringlede bjergveje eller under lave broer, for de udfordringer klarer teltvognen snildt. Den er også let at få ind på campingpladsen, og skulle det alligevel volde problemer, kan man blot spænde fra og skubbe den på plads. 
 

Image
Isabella Camp-let 2GO, teltvogn

 

De små vogne frister

Hvis økonomi eller behov ikke længere er til en stor campingvogn, men man omvendt ikke har mod på at campere i telt eller teltvogn, er en lille campingvogn et godt valg. Samtlige mærker tilbyder små, lette rejsevogne, der er til at betale og med indretninger til såvel parret som børnefamilien. Vognene har lav egenvægt, er lette at manøvrere og med totalvægte på cirka 1.000-1.200 kg, kan også små biler trække dem. 

Der skal naturligvis betales halvårlig vægtafgift på disse campingvogne, men også her slipper man nådigt, fordi lette vogne er billigere i afgift end tungere vogne. 
Og det betyder ikke så meget, at pladsen inde i vognen er mindre, end du har været vant til, for når du har downsizet dit liv, har du alligevel ikke længere så meget at slæbe med på ferien. 

Image
Bürstner Premio Life 430 TS, campingvogn

 

Autocamper og bil smeltet sammen

Også på autocampersiden er det muligt at gå ned i størrelse. På de europæiske campingmesser fylder de såkaldte ”Kastenwagen”, kassevogne indrettet som minicampere, år efter år mere i udstillingshallerne. Det smarte ved denne type vogn er, at den fungerer som familiebil til hverdag og minicamper i ferierne, så man kan nøjes med én bil. 
Volkswagen er blandt de store aktører på dette område, ikke mindst i kraft af sine California-vogne med hævetag, men også tyske Reimo forsøger at få en bid af markedet i Danmark. Reimo har således indgået en aftale med Rydberg & Søn Autocenter i Risskov ved Aarhus, hvor man som bilejer kan få op- og ombygget biler som f.eks. Mercedes Vito, Citroën Berlingo, Ford Transit og Renault Trafic, så de alt efter behov både kan fungere som personbil og minicamper.

Image
VW California Ocean, campingbus, Kastenwagen

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her