Vogne og udstyr

Fremtidens bilmotor.

Skrevet af Carl Hansen, 30-01-2016 - 15:54

Når jeg ser det nye nummer af MOTOR så er der en hel del om nye alternative biler. Biler der kører på el og brint, men hvor
står vi som campister.
Skal vores ferieform uddø fordi der ikke er træk på elbiler eller skal vi tilbage til teltcamping?
Med de nye Euro normer og dieselteknik der ikke virker optimalt ser det ud som om man vil helt af med dieselbiler for at slippe for rorureningen. Samtidig bliver benzinbilers motorer mindre og mindre for man fokuserer kun på hvor langt de kører på literen, og så er en campingvogn jo ikke lige sagen i den gode sags tjeneste.

Der skrives om en brintbil der yder hele 300 NM og vejer 1,8 ton. Den må da kunne trække en campingvogn men ikke et ord om det.
Har DCU berørt emnet ellers er det da et emne at tage op i CAMPING ?

Skrevet af Unknown Unknown, 31-01-2016 - 15:13

Carl Hansen 30. januar 2016 Kl. 15:54

Belært af Folketingsdebatten og de ca. 10 års debat forud for den forventede ikrafttræden af lov om Tempo 100 i Danmark for campingvogne, frygter jeg, at det BEVISLIGT manglende kendskab, fra Folketingsmedlemmer og embedsværket, til, hvad en campingvogn egentligt er for en TINGEST, kan medføre, at campingfolket pludseligt bliver frataget deres mulighed for at købe en bil med enten en benzin- eller en dieselmotor.

På nuværende tidspunkt er EL- eller brintmotorer ikke et alternativ til en en benzin- eller en dieselmotor, når den skal spændes foran en campingvogn.

Forståelsen hos beslutningstagerne for, hvad en campingvogn egentligt er for et køretøj, bliver absolut heller ikke bedre, når selv DCU anvender "UFAGLÆRT ARBEJDSKRAFT" ved test af CAMPINGTRÆKKERE i 2016!

Skrevet af Finn Holk, 31-01-2016 - 11:41

I sep. 2015, købte vi den nye Opel Corsa E, 90 HK med turbo.

Med hensyn til trækkraft, så mangler den ikke noget. Vi har kun kørt med trailer, ikke CV, men jeg sammenligner den med vores før bil, en Suzuki Liana 1,6, 107 HK.

Bundtrækket på Liana'en var bedre. kunne sætte i gang i 2. gear eller omkring hjørnet i 3. gear ved 35 km/h.

Corsa'en, her skal der skiftes gear meget oftere. Nu er det en lægger sag at skifte gear i, så det gør ikke så meget, men det giver en dårlig kørselsøkonomi! Til gengæld koster den kun 310 kr. pr ½ år i afgift, imod Liana'en 1.420 kr.

Men når jeg skal sammenligne de to biler med trækkraft, med trailer fuldt lastet, så står den lille 1,0 ltr motor i Corsa'en ikke tilbage. Umiddelbart, så vurderer jeg den 90 HK bedre til at trække end Liana'ens 107 HK. PÅ Corsa'en kan man rigtignok mærke, at der er turbo på! Det er positivt. Men gerkassen skal bruges!

Til gengæld så kørte Liana'en over året 13,98 km/ltr. Den er sat til 14,5 km/ltr. Det kommer Corsen næppe op på. Den er sat til 22,2 km/ltr. På tre mdr. har den kørt 15,9 km/ltr i snit - herunder nogle hundrede km med trailer. Elendig benzinøkonomi!

Så min konklusion er rigtig god trækkraft på Corsa'en med den turbomotor, men benzinforbruget er stort! At det så samtidig er en helt anden bil at køre i en Liana'en er en helt anden ting. Vi er kommet over og køre i en "rigtig bil" nu.

Ikke noget slasket styrtøj, effektive bremser, siddekomfort, ja det var et godt skifte. I øvrigt kom Liana'en op på 20.000 kr. i rep-udgifter på 8 mdr. i 2015 - uagte al vedligeholdelse, derfor skiftede vi bil/mærke, til trod for at Liana'en kun havde kørt 114.000 km siden vi købte den i 2006.

.... og den var husbond

Skrevet af Ingvard Dupont, 30-01-2016 - 18:06

Hej

Det kunne være spændende at høre, hvordan de små benzinmotorer
1,0 & 1,2 eller 1,4 trækker med en CV på f. eks 1200 - 1300 kg bagefter.

Den nye Mondeo har blandt andet en 1,0 L motor, den nye Peugeot 308 har
1,2 L. Skoda 1,4 har jeg læst flere steder, er en fin trækker og gør det godt.

En ting er hvad der står i specifikationerne at de kan trække f.eks. 1200 - 1300 kg,
men hvordan vil forbrug o.s.v være i den virkelige verden og kan motorerne holde
til det i længden.

Nogle af disse mindre motorer kræver ændring på bilen.

Ved køb af en Skoda Octavia 1,4 benzin, skal bilen bestilles hjem hvor den er
spec. forberedt til træk, hvis der køres hvor der vil være over 30 grader varmt.

Peugeot 308 1,2 benzin 130 HK som sælges i Skandinavien, her skal snegitteret
fjernes ved kørsel, når temperaturen bliver meget høj, dette sker jo ofte sydpå.

Skrevet af Ingvard Dupont, 30-01-2016 - 18:05

Hej

Det kunne være spændende at høre, hvordan de små benzinmotorer
1,0 & 1,2 eller 1,4 trækker med en CV på f. eks 1200 - 1300 kg bagefter.

Den nye Mondeo har blandt andet en 1,0 L motor, den nye Peugeot 308 har
1,2 L. Skoda 1,4 har jeg læst flere steder, er en fin trækker og gør det godt.

En ting er hvad der står i specifikationerne at de kan trække f.eks. 1200 - 1300 kg,
men hvordan vil forbrug o.s.v være i den virkelige verden og kan motorerne holde
til det i længden.

Nogle af disse mindre motorer kræver ændring på bilen.

Ved køb af en Skoda Octavia 1,4 benzin, skal bilen bestilles hjem hvor den er
spec. forberedt til træk, hvis der køres hvor der vil være over 30 grader varmt.

Peugeot 308 1,2 benzin 130 HK som sælges i Skandinavien, her skal snegitteret
fjernes ved kørsel, når temperaturen bliver meget høj, dette sker jo ofte sydpå.

Mon alle ved dette ?

Skrevet af Ingvard Dupont, 30-01-2016 - 18:02

Hej

Det kunne være spændende at høre, hvordan de små benzinmotorer 3 cyl.
1,0 & 1,2 eller 1,4 trækker med en CV på f. eks 1200 - 1300 kg bagefter.

Den nye Mondeo har blandt andet en 1,0 L motor, den nye Peugeot 308 har
1,2 L. Skoda 1,4 har jeg læst flere steder, er en fin trækker og gør det godt.

En ting er hvad der står i specifikationerne at de kan trække f.eks. 1200 - 1300 kg,
men hvordan vil forbrug o.s.v være i den virkelige verden og kan bilerne holde til
det i længden.

Nogle af disse mindre motorer kræver ændring på bilen.

Ved køb af en Skoda Octavia 1,4 benzin, skal bilen bestilles hjem hvor den er
spec. forberedt til træk, hvis der køres hvor der vil være over 30 grader varmt.

Peugeot 308 1,2 benzin 130 HK som sælges i Skandinavien, her skal snegitteret
fjernes ved kørsel, når temperaturen bliver meget høj, dette sker jo ofte sydpå.

Skrevet af Ingvard Dupont, 30-01-2016 - 17:59

Hej

Det kunne være spændende at høre, hvordan de små benzinmotorer 3 cyl.
og 1,0 & 1,2 eller 1,4 trækker med en CV på f. eks 1200 - 1300 kg bagefter.
Den nye Mondeo har blandt andet en 1,0 L motor, den nye Peugeot 308 har
1,2 L. Skoda 1,4 har jeg læst flere steder en fin trækker og gør det godt.

En ting er hvad der står i specifikationerne, at de kan trække f.eks. 1200 - 1300 kg,
men hvordan vil forbrug o.s.v være i den virkelige verden.

Nogle af disse mindre motorer kræver ændring på bilen.

Ved køb af en Skoda Octavia 1,4 benzin skal bilen bestilles hjem, hvor den er
spec. forberedt til træk, spec. hvis der køres hvor der vil være over 30 grader varmt.

Peugeot 308 1,2 benzin 130 HK som sælges i Skandinavien, her skal snegitteret
fjernes ved kørsel, når temperaturen bliver meget høj, dette sker jo ofte sydpå.

Skrevet af Unknown Unknown, 30-01-2016 - 17:34

Carl Hansen
Fremtiden er et både og
Altså El, brint og Benzin, Men dieselbilen er da heller ikke ude, den er blot ikke egnet til små indkøbsture på1-2 km
Forøvrigt har min nabo en Tesla som jo i hvert fald har moment nok, omend måske i det mindste til længere ture, men her har han en Range Roger

Mindre kan jo også gøre det.
En El Scooter er jo da et udmærket transportmiddel når man skal en tur til supermarkedet hvis ikke kræfterne til en cykel- eller gåtur ikke rækker længere.
Til de fleste rækker en elbil jo til størstedelen af nødvendig transport til arbejde, og brint bilen som vel foreløbig er for dyr og ukendt kan jo da komme ind som bil nr to

Herudover slippe fosile brændstoffer jo ikke op indenfor overskuelig fremtid , Dette afhænger jo af os og vores valg

Skrevet af Flemming Udbjørg, 30-01-2016 - 17:04

......om at pengemændene der bygger motorer også vil tjene på at bygge motorer til varevogne, lastbiler og busser.

Så mon ikke også der vil være motorer, som passer til biler, der kan trække en campingvogn ?

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her