Vogne og udstyr
Årets campingtrækker ?
Hejsa
Først og fremmest et stort tillykke til VW, som årets camping trækker, det er flot gået og der sikkert ikke noget problem med at trække campingvogn i flade Danmark.
Desværre har jeg en lidt anden erfaring med VW Passat som camping trækker.
Jeg har en VW Passat 2,0 TDI 150 HK, 2017 og mine oplevelser og erfaring med denne vogn er desværre skuffende, første tur syd på, 2017, med campingvogn, kunne den ikke klare at køre over Brenner uden at blive for varm, næsten 120 gr. ved en ude temperatur på 22 gr. den blev lirket over med ca. 40 km/t ellers blev den for varm, mere end 120 gr.
VW siger at den er bygget til at køre i det Nord Europæiske klima, så det må man tage med i beslutningen om at købe denne bil, hvis man ønsker at køre sydpå.
Desuden er den flere gange gået i nød program, og koblet turboen fra, når den har haft trailer eller campingvogn på krogen, fået ny turbo, været på værksted i Frankrig 4 dage og endt med at komme hjem med SOS international efter 3½ uge og 1½uge på værksted, igen.
Det ser ud til at Skoda har erkendt problemet og forberedt Deres modeller til at køre med campingvogn, har VW ?
Advarsel: hvis I kigger på en brugt VW Passat, stationcar, 2,0TDI, 150 HK, Midnightblue metal, kørt ca. 150.000, så køb den ikke, det er en total mandags bil, den kommer til salg ca. 1. maj 2020, der er jeg heldigvis færdig med at lease den
Til orientering har jeg prøvet at få hjælp fra VW`s egen forhandler i Gladsaxe, glem det, De er pisse ligeglade, som sagt er bilen bygget til at køre i det Nord Europæiske klima.
Dette er bare til hjælp til Dem, som tror at alt er perfekt, hvis man vælger en VW Passat.
Venlig hilsen
Ole Ingemann
Vw Passat
Hej
Har en VW Passat 1,5 tsi dsg 7 med eftermonteret aftageligt træk fra 2019. Fin bil, var i Frankrig i sommers. Ingen problemer med køling, olie temperatur ca 108 grader. Udetemperatur var mellem 36 og 38 grader da vi kørte hjem mod Danmark.
Vi følte virkelig, at bilen havde magt over den 1500 kg. tunge campingvogn.
Med venlig hilsen
Claus
Årets campingtrækker 2020
Det er en svaghed ved kåringen af "Årets Campingtrækker", at bilerne ikke bliver udsat for de strabadser, som man typisk udsætter en campingtrækker for.
Det ligger i formatet (1 dag på bane, 1 dag på vejene omkring Sorø). Men testen, der ligger til grund for kåringen siger dermed heller ikke noget om kørsel over lang tid eller med høj belastning (vind, bakker/bjerge).
Man kan selvfølgelig lære lidt om bilens helt basale egenskaber som campingtrækker og hvordan den virker på korte ture i det flade land ved at læse artiklerne, men det siger ikke noget om hvordan vognen vil opføre sig i andet terrain og ved længere ture.
Her tror jeg brugererfaringer har noget større værdi, selvom de ikke udtryk for en systematisk afprøvning af bil og CV.
I øvrigt forstår jeg ikke rigtig etiketten "Stærk med træk" som 9 ud af 10 vogne får. Undtagelse er Suzuki Jimny, som tilsyneladende gør det OK, så længe det ikke går opad. Toyota RAV 4 som juryen kun har dårligt at sige om får til gengæld etiketten. Det synes jeg er noget forvirrende ift. værdien af "Stærk med træk" etiketten...?
Trækvægt?
Hej Per!
Såkaldt "godkendt anhængervægt" eller "højst tilladte anhængervægt med/uden bremser" fremkommer ved at bilen skal kunne starte i 1.gear på en 12% stigning. Således finder man den vægt som bliver den "højst tilladte". det er den metode alle bilfabrikanter skal bruge.
Problemet som omtales oppe i tråden drejer sig om "køling" og har været omtalt før såvel her som hos FDM.
Flere Skoda Octavia ejere har også oplevet problemet.
Mvh
Claus
trækvægt
Jeg forstår ikke at en vw uden fabrikmonteret anhængertræk , kan have en godkendt anh. vægt på over 1000 kg , hvis den ikke kan holde til at trække den vægt . Så burde den jo have en lavere max anh. vægt , hvis ikke bilen er fabriks forberedt til trækket . Ellers er det da vildledning af kunderne .
Hej Ole.
Ja, så giver det jo mening.
Kender også nogle værksteder hvor overskud her og nu er vigtigere end at have tilfredse kunder, der kommer igen.
Og mange bilsælgere ved meget lidt om det de reelt sælger. At man feks skal finde ud af der er så stor forskel på et anhængertræk eftermonteret, og ab fabrik, er ikke i orden. Bør være en vigtig del af den info man får i salgs øjeblikket.
Kører selv fra sjælland til vestjylland, for at få service og at være sikker på de laver tingene ordentligt. (og så er prisen lavere)
Der er også altid kaffe på kanden :)
Godt du snart er færdig med leasing af bilen, ellers ville det være noget FDM kunne køre en sag på. De har flere gange skrevet om problemet med køling på de små motorer.
Mvh Allan
Hej Allan
Da bilen er en leasing bil er trækket eftermonteret i Danmark, på grund af beskatningen. Men VW har et skriv liggende, hvor de gør sælger opmærksom på, at hvis bilen skal trække stor trailer/campingvogn, skal den bestilles fra fabrikken fore beredt for dette = stor køler, større blæser, større vandpumpe og større generator.
Min VW forhandler er fuldstændig lige glad, de har været så "flinke" at montere en større blæser, til ingen verdens nødte.
Forhandleren kan så tænke over hvorfor at de ikke har set bilen i de 3 år jeg har haft den og nu kørt km. 136.000 i den, servicen er der andre værksteder der klare bedre.
Hilsen Ole
Hej Allan
Da bilen er en leasing bil er trækket eftermonteret i Danmark, på grund af beskatningen. Men VW har et skriv liggende, hvor de gør sælger opmærksom på, at hvis bilen skal trække stor trailer/campingvogn, skal den bestilles fra fabrikken fore beredt for dette = stor køler, større blæser, større vandpumpe og større generator.
Min VW forhandler er fuldstændig lige glad, de har været så "flinke" at montere en større blæser, til ingen verdens nødte.
Forhandleren kan så tænke over hvorfor at de ikke har set bilen i de 3 år jeg har haft den og nu kørt km. 136.000 i den, servicen er der andre værksteder der klare bedre.
Hilsen Ole
VW Passat
Hej Ole.
Er trækket monteret ab fabrik ? eller er det eftermonteret, evt af VW i forbindelse med købet ?
1,5/1,6 modellerne Skoda/VW/Seat, har store problemer med at blive for varme. Der har bla VW indrømmet at ab fabrik får biler med træk også en større køler. Og det er noget de er opmærksom på mht eftermontering af træk, at man også bør opgradere køleren.
Kunne nemt forestille mig det er samme udfordring med 2,0, da man simpelthen skal bruge mere køling end køle systemet kan levere.
Et godt trick jeg fik til min gamle Touran, var at slukke a/c, da det tager en del af køle effekten.
Pt. har jeg i oktober købt en 2013 2,0 Passat, og er spændt på at se hvordan den klarer sig til sommer. Den er med fabriksmonteret træk (en importbil). Gik netop op i dette i forbindelse med købet.
Værd at være opmærksom på i forbindelse med køb.
Mvh Allan
Årets campingtrækker ?
Med en Passat Variant 2015 2,0 TDI er jeg desværre også i den gruppe, som har problem med kølevandstemperaturen, når jeg har en Cv på 2,0T efter ned i varmen.
Jeg kan kun opfordre en potentiel køber af en Passat til, at få indført i købsaftalen, at sælger lader handlen gå tilbage, såfremt køleproblemer opstår. Alternativt vælg et andet mærke.
Jeg har fået skiftet tandrem efter 100.000 km u/b, men vand-pumpen stod af efter yderligere 5.000 km og det måtte jeg betale yderligere i underkanten af tkr. 2 for. Derudover har der været problemer med ophæng ved forhjulene, hvor jeg har været på værksted en del gange for at få det udbedret. Det er altsammen træls, når man i 2015 er køber af en ny bil i forventning om, at så er der kun servicebesøg, man skal værksted for, at få lavet de næste 4 år.
På grund af frygt for havari i.f.m. vi kører mod varmen, er jeg selvfølgelig træt af, at have foretaget et forkert køb!
Med venlig hilsen
Ole