Aarhus, Lonely Planet, turisme, vækst, VisitAarhus

Turisterne er vilde med Aarhus

Solen har skinnet lidt ekstra i Aarhus denne sommer – den jyske hovedstad er nemlig den by i landet, der har oplevet den største vækst i juli-turismen.

Aarhus tordner frem med imponerende vækst i turismen. Siden 2011 har byen oplevet en stigning på over 41 procent i antallet af kommercielle overnatninger og er strøget direkte ind på andenpladsen over Lonely Planets anbefalede must-sees i Europa. Sommerens besøgstal bakker op om placeringen.

Største stigning i turismen
I juli oplevede Aarhus en stigning på ni procent i den samlede turisme sammenlignet med samme måned sidste år. Dermed står Danmarks kulturhovedstad for landets absolut største stigning i turismen fordelt på byer. Hertil kommer, at Aarhus i samme måned oplevede landets største procentvise vækst i antallet af udenlandske gæster, der voksede med seks procent.

– Tallene er udtryk for, at Aarhus er slået igennem som brand og secondcity både herhjemme og på den internationale scene. Væksten er båret frem af en massiv markedsføringsindsats, der især har centreret sig om markeder som Norge, Sverige, Tyskland og Storbritannien, siger direktør i VisitAarhus, Peer H. Kristensen.  

De varme sommertal sætter samtidig streg under byens markante indflydelse på væksten i Region Midtjylland, der set over de seneste 12 måneder, kan tilskrive Aarhus 57 procent af regionens turismemæssige vækst. Særligt rivende er udviklingen inden for norske hotelovernatninger – her står Aarhus for 87 procent af stigningen i hele regionen. 

Oplevelseskort fra 2017
Et storstilet kulturturismeprojekt, der skal brande Aarhus og Midtjylland som internationalt hotspot, har netop fået blåt stempel af Region Midtjylland. Med projektet får Aarhus fra næste år et oplevelseskort, Aarhus 2017-kortet, der giver turister adgang til museer og attraktioner i hele regionen. Samtidig skal en ny bookingplatform, BookAarhus2017, gøre det lettere at booke oplevelser og overnatning i og omkring Aarhus.

I tæt dialog med turismeorganisationer og kulturinstitutioner fra hele regionen vil VisitAarhus arbejde for at gøre det endnu nemmere at planlægge en rejse til byen og regionen. Anledningen er kulturhovedstadsåret, men både oplevelseskortet og bookingplatformen bliver videreført efter 2017. Den samlede indsats skal skabe grundlag for, at kulturturisme bliver et omdrejningspunkt for innovation, forretningsudvikling og vækst for kultur- og turismeerhvervet i Region Midtjylland.

Nærmeste DCU-campingplads 
Som medlem af DCU kan du bo med rabat lige ved Aarhus på DCU-Camping Blommehaven

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her