bakkamera, bakkemanøvre, kamera på campingvognen, bakke med campingvognen

Skal du have bakkamera på din campingvogn?

Nu er de så billige, at det er virkelig fristende at sætte et kamera bag på campingvognen. Det er en kæmpe fordel i en snæver vending, men hvad kan du ellers bruge det til? Og hvad skal du bestemt ikke bruge det til?

Tekst & foto Mogens Havsted

De er supergode – i en snæver vending, så at sige. Det er nemlig, når du skal vende på en smal vej eller skal bakke et stykke, fordi vejen foran dig er spærret. Her er bakkameraet en stor, stor hjælp, for nu kan du endelig se, hvad der er lige bag vogntoget.

Personligt foretrækker jeg at få hjælp af min datter, når der skal bakkes med stor trailer eller campingvogn. Da vi især skal manøvrere med hestetrailer, har hun vundet interesse for sagen, hvilket heldigvis også smitter af på campingvogne. Hun hopper ud af bilen, placerer sig, så hun konstant kan se sin far i sidespejlet (så kan jeg nemlig også se hende), hvorefter hun både med fagter og beskeder gennem det åbne bilvindue kan dirigere både sin far og det samlede fartøj med forbløffende præcision. I de situationer har jeg ikke brug for et bakkamera, men jeg må jo nok indse, at der kommer en tid, hvor bistand til at bakke begrænser sig til udelukkende at gælde ovennævnte hestetrailere. Og så er det godt med et bakkamera på campingvognen.

Det kan du bruge det til
Kameraet er i sagens natur placeret bag på campingvognen. Derfor er det stadig dig, der ved hjælp af spejlene og vognens sider styrer og kontrastyrer og langsomt lister vogntoget bagud. Det bliver ikke anderledes med et kamera.

Til gengæld giver det ekstra øje dig et formidabelt redskab til at vurdere, om du kommer lige præcis forbi den sten ved højre hjørne af campingvognen eller det meget lave hegn i venstre side. Og når du er ved at være på plads, kan du køre vognen helt op til afgrænsningen bag vognen. 
Og du ved, at der ikke er en unge på trehjulet cykel, som er suset ind bag campingvognen, mens du kiggede i det andet spejl.

Det sete afhænger af – nå ja, hvordan kameraet er placeret. Den bedste placering er efter min mening højt på campingvognen med linsen pegende skråt nedad. Så får du overblik over området lige bag vognen, og det er – stadig efter min mening – det, du har brug for. Det er også nemmere at bedømme afstande, når vognen kommer helt tæt på dem. 

En lavere placering med linsen pegende mere vandret bagud giver selvfølgelig udsyn til et større område, men det når hurtigt ud og dækker samme område som spejlene, og de er – stadig efter min mening – dit vigtigste redskab til at orientere dig bagud.

Det skal du ikke bruge det til
Med den rigtige montering virker kameraet konstant. I de fleste systemer er der nemlig en forsinkelse fra kameraet tændes, til du kan manøvrere efter det på skærmen. Monterer du kameraet, så det virker sammen med bakgearet, risikerer du, at du får en forsinkelse på fem-seks sekunder, fra du sætter i bakgear, til skærmen virker. Manøvrerer du ved at køre lidt frem og rette, bliver du hurtigt ret irriteret. Derfor sørger du for konstant forbindelse til kameraet. 
Det gør det muligt at anvende det under almindelig kørsel, men det skal du altså ikke.

Jeg hører lejlighedsvis om brugere, som begejstret fortæller, at de bedre kan overhale på motorvejen, hvor kameraet hjælper dem til hurtigt at kunne trække ind foran en langsom lastbil. Jeg anbefaler det ikke.

Punkt 1: Når du skal til at overhale, skal du ikke bruge kameraet til at se, om der kommer biler bagfra. De små kameraer er konstrueret til at dække et stort område i bredden. Derfor er de udformet som små, kraftige vidvinkler. En Porsche på en tysk motorvej er bare en lille prik på kameraet, og to sekunder senere er den helt oppe i rumpen på dig. Dine spejle har i forvejen forskellige former for vidvinkler, og det er forvirrende nok. Din hjerne er ikke indrettet til konstant at forholde sig til vidt forskellige billeder af virkeligheden.

Hvis du absolut skal overhale, så brug dine spejle. Væn dig til at vide, hvornår du er forbi en forhindring. Og vær så venlig at vente med at trække ind, til du er nogle meter foran lastbilen. Derefter skal du – selvfølgelig – holde den højere hastighed. 

Image
bakkamera, bakkemanøvre, kamera på campingvognen, bakke med campingvognen

 

Uventede forbindelser
Du har sikkert hørt om folk, der har fået mærkelige billeder ind på deres skærm, hvor de ellers troede, at det kun var deres egen bagende (på campingvognen), de kunne se. Historierne er flere end de faktiske tilfælde, hvor det er forekommet. Men det var faktisk sådan, at de første kameraer sendte i et analogt system, og derfor kunne det ske, at overvågningsbilleder fra en forretning trængte ind på skærmen i bilen, når folk holdt og ventede for rødt lys.

Samtidig skulle kameraets sender helst placeres forrest i campingvognen, mens modtageren tilsvarende skulle placeres bagest i bilen. I dag er signalet så kraftigt, at det rækker fra bagende af campingvogn til førerpladsen i bilen i stort set alle vogntog.
Desuden sender systemerne i dag næsten alle digitalt, så uventede programmer på skærmen er en saga blot.

Ude eller inde
Det er jo fristende at placere kameraet inde i vognen og lade det ”se” ud ad bagruden. Det er ikke optimalt, og især kan de kameraer, som har automatisk infrarødt lys til natkørsel, give genskin i ruden.

Formålet med at placere kameraet indendørs er naturligvis, at det så ikke bliver beskidt. Nej, men det gør ruden jo, og så er du lige vidt.
Kameraerne – også de helt billige – er konstrueret til at sidde udendørs, og da du jo kun skal bruge kameraet, når du bakker, kan du godt stå ud af vognen og lige tørre det af, hvis billedet på skærmen er utydeligt.

Det er lidt ærgerligt, at man er nødt til at bore hul i sin vogn, og det gælder jo om at placere kameraet, så hullet bliver mindst kendt. Mange vælger en placering lige ved nummerpladen, hvor de også finder strøm. Andre fører ledningen hen til en luftkanal eller en baglygte.
Under alle omstændigheder må du indstille dig på at bore et forholdsvist stort hul. Medmindre senderen er placeret i selve kameraet, skal du nemlig føre ledning med stik gennem hullet. Du skal ikke begynde at skille kablet ad – det er noget småpilleri, og næsten umuligt at samle tilfredsstillende for os amatører.

Hvad skal vi vælge
Vi er altså nået frem til, at når du skal have kamera bag på vognen, så skal det være trådløst. Så bliver verden igen kompliceret, fordi du nu har et væld af muligheder.

Vi har kigget lidt på tre forslag:
Biltemas løsning med to kameraer, Garmins lækre system, som samler GPS og kamera, og endelig Dometics udgave som involverer din smartphone.
Som sædvanlig får du ikke et klart svar på, hvad jeg synes, du skal købe. Alle tre løsninger virker fristende på mig med hver deres fordele og ulemper. Der er jo også det med prisen…

Biltema Bakkamera Art. 43-167 er valgt som repræsentant for den billige ende af markedet. I tilsvarende varehuse og på nettet kan du finde disse løsninger til omkring 1.000,- kroner. 
Det virker også billigere i materialevalg og udførelse. Det er lidt plastikagtigt at røre ved, men der er, hvad der skal være: en tydelig skærm med nem knapbetjening, to kameraer med lys, monteringsbøjler og ledninger.

Og så er det velegnet til gør det selv-manden uden den helt store installatøreksamen. Det var faktisk den eneste af de tre løsninger, som jeg var i stand til at montere på 10 minutter. Billedet var noget grovkornet, og farverne var mildest talt surrealistiske. Men det virkede i et almindeligt setup. De to andre løsninger med særskilte antenner og kraftigere kabler har formentlig en større rækkevidde, men som sagt: til en almindelig bil og almindelig campingvogn rækker løsningen.

Tjek selv de aktuelle priser på nettet, men der er absolut interessante varer i denne kategori.

Image
bakkamera, Biltema Bakkamera, kamera på campingvognen, bakke med campingvognen

 

Dometic Perfectview VT 100WIFI er repræsentant for det nyeste. Senderen i campingvognen etablerer et lokalt wi-fi-område, hvor udsendelsen modtages af din smartphone eller iPad. Blot skal du med modtageren være i stand til at gå på internettet og downloade en app. Login og kodeord modtager du samtidig med købet af udstyret.

Lad os tage det fra en ende af: kameraet er gedigent og udstyret med gummimuffe, som beskytter ledning og gennemføring i vognen.
Kabler er kraftige og forsynet med gode, gedigne stik. Tilhørende kabel er så langt, at du kan placere wi-fi-enhed og antenne mest hensigtsmæssigt. Længere kabler kan tilkøbes. Jo længere vogntog med følgende risiko for flere hindringer for signalet, jo mere fristende virker denne løsning. 
Skærmens kvalitet afhænger jo så af, hvad du bruger i forvejen.

Prismæssigt ligger den noget højere. Tjek med din forhandler, som du måske kan få til at installere det til en fornuftig pris.

Image
bakkamera, Dometic Perfectview Bakkamera, kamera på campingvognen, bakke med campingvognen

 

Garmin CAMPER 770 LMT-D+BACKUP CAMERA har egen skærm, da det jo i princippet er en GPS med et væld af funktioner. Og skærmen er jo både flot og gedigen – sådan noget man har lyst til at have siddende i bilen, næsten uanset funktion. Også her skal du montere – eller få monteret – anlægget, hvorefter du downloader de programmer, der skal bruges.
Prisen tjekker du hos forhandlerne.

Image
bakkamera, Garmin Camper Bakkamera, kamera på campingvognen, bakke med campingvognen

 

Fremtiden er her
Konklusionen må være at med priser fra 800 kr. og opefter, er det oplagt at sætte kamera på campingvognen.
Denne gang har jeg kigget på løsninger til campingvogne, men det er jo autocamperne, der viser vejen. Her snakker vi om 360 graders løsninger, hvor fire kameraer sørger for, at du kan se hele vejen rundt om vognen, og altså også se forhindringer på siden af vognen.

De store køretøjer gør det nærmest nødvendigt at have kameraer til hjælp ved manøvrering, og samtidig betyder muligheden for at placere kameraerne højt, at man får et bedre overblik end i personvognen med campingvogn.

Der er ingen tvivl om, at både kameraer og sensorer vil vinde indpas i den nære fremtid.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her