Vægt
Sådan øger du campingvognens lasteevne
Du behøver ikke at sende campingvognsakslen til Tyskland for at få den forstærket med henblik på en opvejning.
Af Torben Brandt
Mange campister har så høj egenvægt på campingvognen, at de kun har plads til en smule bagage, før de overskrider vognens tilladte totalvægt.
En af dem er Frank Davidsen fra Frederikssund. Han har en Dethleffs Camper fra 2004 med en totalvægt på 1.350 kg.
– Ifølge de tekniske data har vognen en frivægt på 275 kg, men det har aldrig passet. For den kom i sin tid hjem med to udstyrspakker, plus at vi også selv har puttet noget udstyr i undervejs, så vi havde lige fra begyndelsen en vogn, der ikke havde den lasteevne, vi havde brug for, siger Frank Davidsen.
Han besluttede derfor at få vognen opvejet, så totalvægten blev hævet med 150 kg til 1.500 kg, som ville passe fint til familiens behov. Det ville eksempelvis gøre det muligt at montere en mover.
Grønt lys
Tidligere ville han have været nødt til at få akslen ændret i Kötz i Sydtyskland, hvor aksel- og chassisproducenten AL-KO holder til. Men da den danske repræsentant for Dethleffs, Erwin Hymer Group Nord, kontaktede Dethleffs-fabrikken i Tyskland, enedes man om, at arbejdet kunne udføres af virksomheden Lageri-Schmidt i Haderslev, der er specialister i renovering og opretning af chassiser, aksler og undervogne.
– Det er både dyrt og tidskrævende at sende akslen til Sydtyskland, og det er jo heller ikke godt i forhold til bæredygtighed og miljø at sende den så langt. Derfor glæder det mig, at Dethleffs accepterede, at akselforstærkningen kunne foregå i Haderslev, siger teknisk rådgiver i DCU, Stefan Rosendal.
Han understreger, at forudsætningen for at få forstærket akslen er, at producenten – i dette tilfælde Dethleffs – siger god for det på den pågældende vogn.
– Og selvom producenten giver grønt lys, er der ingen garanti for, at de samtidig accepterer, at arbejdet udføres i Danmark. Det bestemmer producenten, og interessen for at få en højere totalvægt er ganske stor hos de danske campister. Det oplever teknisk rådgivning hos DCU.
Teknisk rådgivning får to-tre henvendelser om måneden fra campister, der ønsker mere lasteevne, fordi det giver mulighed for at få mere komfort i form af f.eks. en aircondition eller en mover. Den ekstra lasteevne betyder meget for hele familiens ferieoplevelse.
Akslen pilles af
Når akslen – den tværgående stang under vognen, som hjul og svingarme sidder på – forstærkes på f.eks. en Dethleffs Camper, pilles den først af. Derpå trækkes gummistavene, der sidder inde i svingarmene, og som vognen er født med fra fabrikken, ud. De gamle stave på Dethleffs Camper havde en Shore-værdi på 72, mens de nye har Shore 75. Shore er fagsprog for hårdheden – jo højere tal, desto hårdere er gummistavene, hvilket giver en stærkere og mere stabil aksel, der kan bære mere.
– De nye gummistave forøger ikke vognens samlede vægt med mere end højst et par kilo. Dermed får campisten på denne måde glæde af næsten hele totalvægtforøgelsen, siger Rolf Lageri-Schmidt.
Det koster 3.400 kr. plus moms at montere nye og stærkere gummistave. Det vil typisk være den løsning, der vælges på mindre vogne med totalvægte under 1.500 kg.
Opgaven er mere omfattende på campingvogne med en totalvægt på 1.500 kg og derover, hvor det som regel ikke er nok at putte nye gummistave i svingarmene. Hvis totalvægten skal forhøjes med 200 kg – fra f.eks. 1.500 kg til 1.700 kg – vil det ofte være nødvendigt at få f.eks. nye fælge og kraftigere tromler, der er dimensioneret til at bremse en tungere vogn. Disse materialer er ret tunge, og sammen med en forstærkning af selve akselrøret vejer det i alt 15-20 kg, som går fra de 200 kg, totalvægten bliver forøget med.
Vurderer fra vogn til vogn
Niels Jørgen Jensen er logistikmedarbejder hos Erwin Hymer Group Nord, der repræsenterer Dethleffs i Danmark. Han havde kontakten til Dethleffs i Tyskland, da Frank Davidsens vogn blev sendt til Haderslev.
– I dette tilfælde gik Dethleffs med til, at det blev gjort i Danmark, og jeg tror, at Dethleffs vil se positivt på lignende forespørgsler, men jeg kan ikke sige det med sikkerhed. Det kommer an på en konkret vurdering fra vogn til vogn, siger Niels Jørgen Jensen.
Også mærker som Eriba og LMC hører i Danmark under Erwin Hymer Group Nord.
– Fabrikkerne kører separat efter hver sit koncept. Er man interesseret i at få opvejet sin LMC eller Eriba hos Lageri-Schmidt, skal man kontakte en forhandler i forhandlernetværket, så muligheden kan blive undersøgt. Men det er i sidste ende noget, fabrikken bestemmer, siger Niels Jørgen Jensen.
Kommer hjem med større aksler
Udfordringen med begrænset lasteevne er især et velkendt problem på mindre campingvogne med nogle år på bagen. De senere år er danske importører og agenter begyndt at tage nye campingvogne hjem med højere totalvægte.
– Det gør de i erkendelse af, at mange kunder efterspørger højere lasteevne i vognene. Derfor kommer de til Danmark med større aksler og dermed højere totalvægte, end vi så for 10-15 år siden, vurderer teknisk rådgivning hos DCU.
Sådan foregår det
Hvis du ønsker at få opvejet din campingvogn, så den får en højere totalvægt, skal du kontakte en forhandler, der fører dit campingvognsmærke, som så kan gå videre med sagen. I den sidste ende er det campingvognsproducenten, som vurderer, om akselforstærkningen kan lade sig gøre, og hvor og hvordan det i givet fald skal ske.
Når arbejdet er fuldført, udfylder producenten en dataerklæring, som danner grundlag for et nyt typeskilt, hvor totalvægtforøgelsen fremgår. Det nye typeskilt sættes på campingvognen. Regn med en udgift på 1.800-2.500 kr. til et nyt typeskilt.
Når der er foretaget ændringer, skal campingvognen til syn og have udstedt en ny registreringsattest, hvor den ændrede totalvægt fremgår. Syn af campingvognen koster fra cirka 300 kr. og opefter.
Husk, at du som DCU-medlem får 10 procent rabat på listeprisen, hvis du får campingvognen synet hos Applus.