EL
Nu sættes der strøm på ladeparkerne
Elbilister, der pendler på tværs af landet, kan glæde sig over åbningen af en ny ladepark på rasteplads Lillebælt Syd. Parken får også plads til biler med campingvogn, men dog ikke i første omgang.
Tekst redigeret af Torben Brandt
Det er i stigende grad strøm, der bliver fyldt på bilerne, når der skal tankes op herhjemme, hvilket er godt nyt for den grønne omstilling, men samtidig stiller det også store krav til ladeinfrastrukturen. Derfor er det en god nyhed, at den første af en række ladeparker, der dukker op langs de danske motorveje frem mod 2030, Lillebælt Syd, for nylig er åbnet.
600 lynladepladser
Fordi bilparken gradvist bevæger sig fra fossile brændstoffer til el, er Vejdirektoratet i fuld gang med at planlægge opførslen af omkring 40 ladeparker med cirka 600 lynladepladser langs de danske motorveje.
I midten af april kunne Vejdirektoratet sammen med Middelfarts borgmester og ladeoperatør Clever klippe den røde snor til den første ladepark, som netop er blevet opført på rasteplads Lillebælt Syd på Fyn.
– Stadigt flere familier vælger elbilen til, og det er godt. I andre familier “lider” man fortsat af rækkeviddeangst. Den bekymring kommer vi kun til livs ved at udbygge mulighederne for at lade på farten. Ved Lillebælt Syd er de første 16 lynladepladser nu klar. Sådanne pladser kommer der heldigvis mange flere af i de kommende år, siger transportminister Thomas Danielsen.
På den modsatte side af motorvejen åbner Vejdirektoratet inden længe endnu en ladepark, der sammen med de øvrige lademuligheder på øen, skal gøre det endnu nemmere for elbilisterne at lade op på Fyn.
Billedtekst: Vejdirektør Jens Holmboe, borgmester i Middelfart Kommune Johannes Lundsfryd Jensen og ejendomsdirektør i Clever Kenneth Boe Larsen klippede sammen den røde snor over. Borgmester Johannes Lundsfryd Jensen fra Middelfart Kommune afprøver ladestanderen.
Fokus på indretning og strømstyrke
Den nye ladepark på rasteplads Lillebælt Syd indeholder i alt 30 lynladepladser. De første 16 ladepladser er nu åbnet, mens de resterende 14 pladser bliver taget i brug i 2025. På hver af de to ladeparker på Lillebælt bliver der plads til seks biler med trailer eller campingvogn, men disse pladser etableres desværre først i 2025.
Lynladerne har en effekt på op til 300 kW og drives af Clever.
– Det er første gang, at vi prøver kræfter med at bygge en ladepark, og vi har i planlægningen haft særligt fokus på indretningen, så den fungerer bedst muligt, både i forhold til at lade sin bil og i forhold til rastepladsens faciliteter. Det betyder blandet andet at elbilisterne kan cirkulere rundt om ladepladserne, så de nemt kan finde en ledig stander og få placeret bilen rigtigt. Og så har vi gjort plads til de køretøjer, der fylder lidt mere, siger projektleder Jonas Johnsen fra Vejdirektoratet.
Ladeparken er overdækket, så elbilisterne kan stå i læ for sol og regn, når de lader bilen op. På taget har Vejdirektoratet etableret solceller, der skal bidrage til den grønne omstilling.
Fakta om ladeinfrastruktur
Den nye ladepark på Fyn er den første af omkring 40 ladeparker, der bliver anlagt, som en del af ”Infrastrukturplan 2035”. Alt i alt bliver der etableret cirka 600 ladepladser rundt omkring i landet.
Der er afsat i alt 500 millioner kroner til udrulning af ladeinfrastruktur frem mod 2030, og allerede i løbet af første halvår 2023 åbnede de første fire ladeparker langs motorvejen. De to af dem på Fyn og yderligere to på rastepladserne Tappernøje Øst og Vest i Sydsjælland.
Der er i dag ladestandere på i alt 35 rastepladser langs statsvejnettet. De nye ladeparker med lynladere, bliver placeret på centrale dele af vejnettet og på rastepladser, hvor der i dag ikke allerede er opført ladestandere.