Grafik: Adobestock

Tips og teknik

Hvad koster det at importere en autocamper fra Tyskland?

Et medlem af DCU overvejer at købe en brugt autocamper i Tyskland. Men hvad skal man være opmærksom på, og hvad koster det? Det giver DCUs tekniske rådgiver Stefan Rosendal svar på her.

Vi påtænker at importere en brugt autocamper fra Tyskland. Hvad er praksis, og kender DCU til afgiften, der skal betales? 

Afgiften er svær at forudsige ved import af autocamper, så det kræver en del ekstra forarbejde før et eventuelt køb. Skat/Motorstyrelsen fastsætter afgiften ud fra handelsprisen, altså hvad autocamperen kan sælges for hos en forhandler. Der tages ikke hensyn til den tyske pris ved den tyske forhandler. Ved fastsættelse af afgiften er det første indregistreringsdato for køretøjet allerførste gang, autocamperen fik nummerplade på (i udlandet), som tæller, ligesom kilometertallet vurderes, om det ligger inden for det normale niveau, eller om der skal lægges til eller trækkes fra, men kilometerudsving tæller ikke så meget som første indregistreringsdato.

Ekstraudstyr, der er fabriksmonteret, regnes med i afgiftsgrundlaget, hvorimod forhandlermonteret udstyr ikke indgår i den afgiftspligtige værdi. Derfor kan en nyere brugt autocamper, som er leveret til forhandleren med meget udstyr, blive forholdsmæssig dyr i afgift, hvis autocamperen sammenlignes med en dansk autocamper. Der er ikke nogen nedsat afgift eller skalaknæk i forhold til alder, der beregnes 45 procent på alle importerede vogne, uanset alder, medmindre den ikke opfylder autocamperkriterierne, for så skal den beskattes med fuld personvognsafgift.

Alle nye og brugte autocampere, der importeres, beregnes i dag ud fra autocamperafgiften på 45 procent og personvognsafgiften, og skulle det vise sig, at personvognsafgiften giver et større provenu til staten, vælges denne i stedet. Autocamperafgiften på 45 procent beregnes af hele autocamperens bil og bodel, hvorimod bilafgift kun beregnes af bildelen. Der er bilafgiften ofte i spil på de mindre typer som f.eks. VW Caravelle, hvor basisbilen er forholdsvis dyr i forhold til indretning.

60 procent afgift på autocampere blev afløst af 45 procent i 2017. Således er 60 procent ikke længere i spil, uanset hvor gammel en autocamper man vil importere eller for den sags skyld eksportere.

Vil du selv prøve at beregne afgiften på et brugt køretøj, vil det være en god idé at kigge på forhandlernes hjemmesider, camperportalen.dk, Den Blå Avis osv. og på salgspriserne fra forhandlerne. Den pris, du kommer frem til, er så indeholdt registreringsafgift, og herefter kan der regnes baglæns for at trække afgiften ud.

Alternativt kan man på Motorstyrelsens hjemmeside finde afsluttede sager og se, hvad andre har betalt, dog skal du være opmærksom på, hvornår ekspeditionen er sket, for der er jo ikke meget vejledning ved at se en ekspeditionssag, som er flere år gammel. Når du beregner ud fra nyvognsprisen i Danmark, er det fordi, man ønsker at kontrollere, om den skønnede handelspris er rigtig. FDM har en langt række gode råd ved køb af bil og hjemtransport på fdm.dk