
Campingvogn
Dethleffs Coco – letvægter i støbeskeen
Med en egenvægt på sølle 638 kg bliver Dethleffs Coco et interessant bekendtskab, når den i løbet af det kommende år sættes i produktion. Lige nu er vognen kun en prototype.
Af Torben Brandt
Vægt, pris og indretning er de parametre, campisterne vægter højest, når den nye vogn skal vælges. Derfor tør vi allerede nu godt her på redaktionen spå, at Dethleffs Coco nok skal vække interesse, når den i løbet af et års tid bliver sat i produktion.
For egenvægten ligger helt nede på 638 kg, hvilket betyder, at stort set alle køretøjer, der kan udstyres med en trækkrog, problemfrit kan trække vognen. Og i en tid, hvor mange europæere køber små og mellemstore biler, er det interessant.
En del kan ændres
Endnu er vognen kun en prototype. Fra Dethleffs’ side vil man de kommende måneder lytte nøje til tilbagemeldinger fra branchefolk, journalister og ikke mindst fra de virkelige eksperter; campisterne. Derfor kan en del være ændret, når de første Coco-vogne kommer til salg om et års tid. Vognens pris og totalvægt er endnu ikke meldt ud.
Men indtil videre ved vi, at egenvægten lander omkring 638 kg, og at vognen bygges op med en XPS-konstruktion, der både isolerer og er let og fugtresistent. Fra Dethleffs’ side lægges der ikke blot vægt på, at Coco bliver let, men også at den bliver multifunktionel med et flot design.
Dejligt lysindfald
Den Dethleffs Coco, der på Caravan Salon i Düsseldorf for første gang nogensinde blev vist frem for offentligheden, havde køkken helt i front, toilet bag køkkenet i vognens venstre side samt en stor siddegruppe bagest. Lige til venstre for indgangsdøren var der blevet plads til en lille dinette. Ved sengetid omdannes siddegruppen til en seng.
Vognen har et dejligt lysindfald takket være et stort, buet panoramavindue over køkkenet, vinduer både i sider og bagende samt to tagluger. Foran vognen var placeret et solsejl på 25 kvadratmeter.