
MEDLEMSFORDEL
Campister kan sejle billigere i ydertimerne
Scandlines skærer længdetillægget væk for campingvogntog og autocampere på de tidspunkter af døgnet, hvor der er lidt bedre plads på færgerne.
Tekst Torben Brandt
Foto Scandlines, Anne-Vibeke Isaksen og Rasmus Schønning
Når ferien går til Tyskland og landene længere sydpå, vil det være naturligt for campister fra Østdanmark at tage færgen fra enten Rødby eller Gedser, fordi det er kortere og mere afslappende end at køre de ekstra kilometer over Fyn og Jylland.
Alligevel vælger en del af dem at droppe færgen til fordel for Storebæltsbroen, fordi det som regel er billigere at vælge broen frem for færgen.

Scandlines håber at kunne få fat i nogle af de campister, der i dag vælger Storebæltsbroen frem for at tage færgen.
Kører en kampagne
Det er nogle af de campister, som Scandlines nu forsøger at få fat i ved at fjerne længdetillægget på autocampere og vogntog med bil og campingvogn.
Længdetillægget gælder normalt for køretøjer over seks meter og koster 225 kr. pr. løbende to meter over de normale seks meter.
Længden regnes fra vognens front til bagest på campingvognen/autocamperen, inklusiv f.eks. en cykelholder på bagenden, men frem til 22. december skæres længdetillægget væk i lav- og mellemsæsonen fra kl. 18 til kl. 8 og i højsæsonen fra kl. 20 til kl. 8.
- Juni, juli og august er vores travleste måneder, hvor vi fragter næsten lige så mange passagerer som resten af året. Vi vil rigtig gerne give vores kunder en god oplevelse, og det gør vi bedst, hvis vi fordeler dem så godt som muligt hen over året og døgnet, og derfor laver vi nu denne kampagne, hvor vi fjerner længdetillægget både på Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. Vi håber især at kunne tiltrække kunder i Østdanmark, Sydsverige og Nordtyskland med dette tilbud i de perioder, hvor der er lidt bedre plads på vogndækket, forklarer kommunikationschef i Scandlines, Anette Ustrup Svendsen.
Slipper for at sidde i kø
Hun peger på, at færgeoverfarten både giver færre kilometer på vejene og mulighed for at få en pause undervejs.
- Vi sejler døgnet rundt på begge ruter. Jeg plejer at sige, at hvis du lægger din rejsetid uden for de tidspunkter, hvor andre tager afsted, så undgår du kø på færgen, på Køge Bugt Motorvejen og rundt om Hamborg. Hvis vi med dette initiativ kan sprede vores passagerer lidt og give dem en bedre start på ferien, hvor de slipper for at sidde i kø, så har vi da bestemt en interesse i det. Har man en lang tur foran sig gennem Europa, er det måske meget smart at begynde med en pause ombord, hvor man får en maritim oplevelse og samtidig sparer lidt på kilometerne, siger Anette Ustrup Svendsen.
Når du tager færgen, slipper du for at sidde i kø.
Mange faktorer spiller ind på prisen
Den endelig overfartspris afhænger af, om man rejser med Rødby-Puttgarden eller Gedser-Rostock, hvornår på døgnet og sæsonen man rejser og efterspørgslen på den enkelte afgang.
- Kampagnen ligger på vores hjemmeside, hvor man kan gå ind og forsøge at lave en prøvebooking, så man kan se, hvordan det virker. Billetterne skal bookes online, og vi opfordrer til, at man gør det så tidligt som muligt, siger Anette Ustrup Svendsen.
Kampagnen gælder både for campingvogne og autocampere, men ikke for personbiler med trailer.
Du kan læse mere på scandlines.dk