Jørn Bang-Andersen, vogntog, VW Passat GTE plug-in-hybrid, KABE Classic 520.

Jørn har fremtidens campingtrækker

Jørn Bang-Andersen købte for to år siden en hybridbil med en koblingsvægt på 1.900 kg. Bilen trækker problemfrit familiens feriepakkede KABE og er samtidig billig i drift.

Tekst: Torben Brandt

Det var ikke uden spænding, at Jørn Bang-Andersen i sommeren 2016 første gang koblede sin KABE Classic 520 på krogen af familiens nye campingtrækker. For når man i flere år har været den tilfredse ejer af en dieseldrevet, firehjulstrukket Subaru, var der en vis risiko for, at den nye Passat GTE plug-in-hybrid ville have svært ved at leve op til forgængerens præstationer som trækdyr.

Bekymringen blev dog hurtigt gjort til skamme. For Jørn Bang-Andersen, der til daglig er køreprøvesagkyndig ved Københavns Politi, konstaterede, at Passaten trak campingvognen så ubesværet, at han dårligt mærkede, at der var mere end halvandet ton på slæb.

VW Passat GTE plug-in-hybrid har 6-trins DSG-automatgear, en 150 hk benzinmotor på 1,4 liter og en 80 hk elmotor, som kan slås sammen til en hybridcocktail på 220 hk. Elmotoren bruges fortrinsvis i byerne og ved igangsætninger, mens benzin- og hybridfunktionen bruges ved accelerationer, og når der køres på motor- og landevej.

Bilens automatgear skifter umærkeligt i det daglige, men i kuperede områder med campingvognen på ryggen kan gearet være tilbøjeligt til at gå op og ned mellem gearene.

– Når det sker, styrer jeg bare gearet manuelt. Så vælger jeg det gear, hvor bilen efter min vurdering har det bedste træk, forklarer Jørn Bang-Andersen.

 

Fundet i Italien

Bilen er importeret fra Italien, hvor den havde kørt cirka 20.000 km. Den er købt i Danmark før afgiftsnedsættelsen og kostede cirka 470.000 kr.

– Der var to grunde til, at vi ville have en hybridbil. For det første er den meget økonomisk at køre, og for det andet kan den komme ind i alle byer, hvor det jo går den modsatte vej for dieselbilerne i Europa. Den eneste ulempe, jeg kan komme i tanke om ved hybridbilen, er prisen, siger Jørn Bang-Andersen.

I Danmark begynder priserne for VW Passat GTE fra cirka 440.000 kr., men de stiger hurtigt i takt med, at der tilvælges ekstraudstyr.

 

Flere biler i spil

Familien Bang-Andersen havde flere hybridbiler i spil, inden det endte med en Passat. Det afgørende var koblingsvægten på 1.900 kg.

– Vi har en handicappet datter, som elsker at være i vores campingvogn. Det er hendes hule, hvor hun er helt tryg, og derfor var det vigtigt, at bilen kunne trække en stor campingvogn, forklarer Jørn Bang-Andersen.

Campingvognen har en totalvægt på 2.000 kg. Det betyder, at de sidste 100 kg lasteevne ikke kan udnyttes, for så vil koblingsvægten på 1.900 kg blive overskredet. Familien har kørt med campingvognen læsset næsten op til 1.900 kg, hvilket den klarede uden problemer. Vogntoget kræver BE-kørekort.

 

Alle kan finde ud af det

Ifølge Jørn Bang-Andersen behøver man ikke at være nervøs for, om man kan hitte ud af hybridbilens forskellige indstillingsmuligheder.

– Der er intet som helst svært ved det. Skiftet mellem de forskellige funktioner sker bare ved at trykke på en knap under kørslen. Det kan alle finde ud af. Til daglig er det mest min kone, der kører bilen, og hun har heller ingen problemer med det, fastslår han.

Bilens batteri har en rækkevidde på cirka 50 km, når den ikke har noget på slæb. Den oplader strøm under kørsel, både når brændselsmotoren er slået til og ved opbremsninger.

Jørn Bang-Andersen har ikke regnet detaljeret på, hvor mange kilometer der kan presses ud af hver liter brændstof, men de officielle tal siger 62 km/l ved blandet kørsel i hybriddrift, og besparelsen er mærkbar.

– Med vores tidligere bil tankede vi for cirka 3.000 kr. brændstof om måneden. Nu er vi nede på at tanke cirka en enkelt gang i løbet af en måned. Det kan mærkes i budgettet, siger han.

 

Kan oplades gennem strømnettet

En plug-in hybrid er ikke kun i stand til at oplade batteriet på ladestationer, men kan også gøre det gennem det almindelige strømnet. Det gavner familien Bang-Andersen, der har solceller på taget af hjemmet i Ballerup, hvorfra den producerede strøm via huset sendes videre til bilen, når batteriet oplades. Derudover har familien et abonnement, så bilen kan oplades ved elstandere i ind- og udland. Her tanker familien i ny og næ strøm for cirka 100 kr. Der er otte års garanti på bilens batteri, som oplades i løbet af cirka 2,5 time på en ladestander. Gennem det almindelige strømnet tager det en time mere.

– Plug-in-systemet betyder, at vi kan også kan vælge at tanke strøm, mens vi holder på en campingplads, men i længden vil det være for dyrt, fordi strømpriserne på campingpladserne generelt er ret høje, siger Jørn Bang-Andersen.

Om vinteren kan bilens varme tændes via mobiltelefonen, og der sidder en effektiv elvarmeenhed i, der betyder, at familien Bang-Andersen endnu ikke har behøvet at bruge skraber på ruderne.

 

Styrer gearet manuelt

Efter at have haft hybridbil i et par år er han ikke i tvivl om, hvilken biltype der fremover skal holde i familiens garage.

– Vi er meget glade for vores hybridbil og skifter ikke tilbage til hverken diesel eller benzin. Det er i princippet en almindelig, forhjulstrukket benzinbil, hvor vi også har mulighed for at køre på el. Og så er det en fremragende campingtrækker, siger Jørn Bang-Andersen, der anbefaler at købe et originalt anhængertræk, fordi elektronikken i hybridbilen ellers har svært ved at fungere sammen med trækket.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her