Ford C-Max 1,5 Ecoboost som campingtrækker

Lindhard Bjergelund
11.01.2019 18:00

Kære medcampister.

Vi står foran et bilskift - vil gerne gå fra diesel til benzin på grund af ændret kørselsmønster til hovedsagelig korte ture i hverdagen og længere ture med CV.
Vi skal trække en 1300 kg total CV og har tænkt på at købe en Ford C-Max 1,5 150 hk benzin med et moment på 240 nm. Vi rykker fra 320 nm, så det vil være en reduktion i trækkraft, men de 240 må vel være OK? Er der nogen der har erfaring med bilen som trækker og om det evt. vil være nødvendigt med ekstra fjedre - kører i øjeblikket med MAD fjedre med god effekt. Vores kuglevægt er lidt høj på CVèn (Dethleff) - ca. 80 - 85 kg - i praksis vil det være svært at få det lavere, så er jeg bange for at vægtfordelingèn giver ustabilitet.
Erfaringer modtages gerne.

M.v.h.
Lindhard

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Kommentarer 2

Erik Petersen
15.01.2019 12:45

1,5 Ecoboost som campingtrækker

Det tror jeg ikke, du skal være bekymret over. Jeg har af samme årsag som dig - skiftet fra Toyota Auris 2,0 diesel til Ford Focus 1,5 Ecoboost. Jeg frygtede lidt, at overgangen fra diesel til benzin ville betyde kørsel med ret høje omdrejninger og dermed dårlig økonomi.

Men jeg vil næsten påstå, at benzineren er mere fleksibel og på turen til Kärnten brugte jeg 6. gear (tempo 100) meget mere end jeg nogensinde har gjort med en dieselbil. Jeg har 1.100 kg. på krogen og kørte ca. 11 km. på literen. Jeg kører i en ST-line med en lidt strammere undervogn - men Ford har altid haft ry for en god og stabil opsætning, så jeg tror ikke du får behov for MAD-fjedre.

God fornøjelse

fra Erik P.





Lindhard Bjergelund
15.01.2019 16:49

1,5 Ecoboost som campingtrækker

Hej Erik.


Mange tak for svaret - det var hvad jeg håbede på, så det er rigtig fint. Iøvrigt fin kørselsøkonomi synes jeg.


M.v.h.

Lindhard