Gode råd og ideer

DCU samarbejde med de Gjensidige

Skrevet af Finn Holk, 03-02-2016 - 13:02

Fint, at DCU har fået en ny aftale i stedet for det dyre Codan forsikring.

MEN husk at læse forsikringsbetingelserne. Fx:

25. Forsikringen dækker ikke:

25.7. Stationær vogn der flyttes
Kørselsuhelds- og transportskader, hvis vognen er stationær.

Lige som det ikke fremgår om kørsel med Mover er dækket, men det kan selvfølgelig evt. komme til at stå i policen!, så alen pga. 25.7, behøver vi ikke at kikke efter præmieniveauet!

... Finn

Skrevet af Flemming Udbjørg, 07-02-2016 - 13:46

Kjeld - dækningen har ikke været gældende hos alle selskaber gennem årene, og beskrivelsen af, hvad man forstår ved en stationær vogn, har også flyttet sig med tiden.

Selv om vi skulle blive fastliggere igen, ville jeg aldrig vælge en reduceret dækning. Jeg synes der er lidt for mange muligheder for, at komme i klemme.

Gjensidige skriver jo f.eks.:

"For stationær campingvogn gælder, at skade forvoldt ved kørsel med campingvognen,
skade ved påkørsel, sammenstød eller væltning ikke er dækket
af forsikringen,...................."

Som det står her, så vil der ikke være dækning, hvis min statgionære vogn bliver påkørt af en anden - bil eller cv. Selvfølgelig er alle ærlige og lægger er kort, meeeen, hvis nu ikke?? I dækningen står der, at der ikke er dækning ved påkørsel.

Når forsikringen tegnes vil det være nødvendigt, at få llarhed ov, hvad er forstås ved påkørsel!

Tilsvarende ved begrebet væltning! Dækker forsikringen ikke hvis den stationære vogn vælter i en storm, som rammer pladsen ???

Jeg vil til enhver tid vælge den fulde dækning - så er det da ikke pga besparelser, at jeg mister dækning.

Skrevet af Unknown Unknown, 07-02-2016 - 12:29

Hej
Jeg kan fortælle at jeg også har indhentet tilbud på alle mine forsikringer hos Gjensidige men min campingvognsforsikring ville blive meget dyrere end den jeg har selvom jeg tegner alle mine forsikringer hos dem. Årsagen er siger de hos Gjensidige at de ikke er vant til så dyre vogne. Jeg har en Kabe Royal 560 årgang 2013 med nyværdi incl,fortelt kr. 410.000. De kunne tilbyde en pris til kr. 6.900,00 hvor de 15% er fratrukket. Jeg giver idag kr. 5.000,00 pr. År. Så jeg må konstatere at de ikke er konkurrencedygtige her. Jeg beholder den forsikring jeg har idag. Ærgerligt ærgerligt.
Det kan være at DCU måske kan tale med Gjensidige om dette.

Hilsen Leif Damgaard

Skrevet af Unknown Unknown, 07-02-2016 - 11:53

Finn
Af dit indlæg 6. februar 2016 Kl. 09:42 forstår jeg at du er fastligger hvilket ikke fremgik af dit oprindelige indlæg.3. februar 2016 Kl. 13:02

Derfor kan jeg kun beklage mine indlæg som skyldes misforståelse.af din udtalelser heri.

FU
Ja men jeg tror da gerne at denne ordning er fra ca 1980, og kan da udmærket forstå at fastliggere ønsker en prisreduktion for den manglende risiko når CV'en ikke benyttes på vejnettet
Jeg har imidlertid aldrig været fastligger og det har derfor ikke for mig været et punkt som interesserede mig,. ligesom jeg aldrig er blevet bekendt med muligheden fra mine forsikringsselskaber: Imidlertid er jeg da glad for jeres oplysninger, idet jeg fremover måske vil lade vognen stå fast et eller andet sted.

Skrevet af Flemming Udbjørg, 06-02-2016 - 10:22

Når man så vælger alene at være forsikret som stationær campingvogn, skal man læe og forstå rækkevidden på den begrænsede dækning.

Jeg henviser til de 2 forskellige tekster i mit indlæg ovenfor - og herefter til et par kendte skader, som har givet rigtig dårlige oplevelser for kunden, da skaden skete:

Eksempel 1:
En fastligger havde kørt sin vogn på plads ugen før Påske og fik sat telt og det hele op. Klar til en god sæson.

Så viste det sig, at der skulle kloakeres på pladsen, så det område familien lå på, skulle graves op. Surhed og skuffelse - men man fik tilbudt en mindst lige så god plads lidt nede på pladsen, og al hjælp til at få pakket ned, flyttet og sat op.

Under flytningen trækker kunden med egen bil sin campingvogn - og skærer et hjørne så snært, at taget på campingvognen rammer en tyk lavthængende gren - og så var der "åbent hus".

Han fik ingen forsikringsdækning, da forsikringen ikke dækkede kørselsskader.

Eksempel 2:
En campist havde tegnet en forsikring som stationær, med den klare betingelse, at forsikringen ikke dækker skader sket under kørsel (når hjulene ruller). Sådan stod der!

Da fastliggersæsonen var slut og familien havde pakket alt ned og skulle flytte vognen til opbevaringspladsen bag toiletbygningen, gik det galt. Da vognen var rangeret på plads, og skulle kobles fra bilen, var bremsen ikke trukket på det let skrånende underlag. Så da koblingen var fri, gled vognen stille og roligt ndi i muren på servicebygningen, som fik et fint tryk - og bagenden på campingvognen blev trykket 10-15 cm ind og vognen blev erklæret totalskadet.

Familien fik ingen forsikringsdækning, da forsikringen ikke dækkede skader sket under kørsel (når hjulene ruller). Selskabet fik ret i, at skaden skete i forbindelse med afslutningen af kørsel, og at hjulene rullede.
________________

Med eksemplerne vil jeg blot pege på, at selskaberne tager denne begrænsning ret alvorligt; Kunden har valgt en dækning for en vogn, som står helt stille - og måske under én ud- og hjemtransport i forbindelse med sæsonstart og -afslutning.

CV forsikring koster da penge. Vi betaler 2.200,- kr. for en Hobby 540 Ufe + 160,- kr. for vejhjælp.

Prisen falder typisk ikke til det halve ved en ren stationær dækning, så det man kan spare er nok ikke mere end 1.000 kr. - men det er da også penge.

Da selskaberne over én kam har en skadeprocent på CV-forsikring på i omegnen af 85 og hertil har administrationsomkostninger på 15-21%, så er det ikke den store fortjeneste at tegne CV-forsikring.

Selskaberne er derfor mest interesseret i de kunder, som har både Bil, Hus, Indbo, Ulykke, Rejse, Båd og Campingvogn forsikret samlet. For så træder de store tals lov i kraft; Ingen - eller meget få - vil være hårdt skaderamt på alle områder - og så er der mulighed for at tjene lidt penge og til at give lidt samlerabat (eller tilbagebetaling) til kunden.

Men ærindet var egentlig: Se jer for! Med en stationær forsikring kan der ske skader, som der ikke er nogen som helst dækning for! Og som man ikke lige selv havde tænkt var undtaget.

Skrevet af Flemming Udbjørg, 06-02-2016 - 09:46

Kjeld Kristensen - det er ikke nogen helt ny opfindelse, at forsikringsselskaberne har en variation af dækning, hvor præmien er lavere, hvis vognen ikke kører ude i trafikken. Jeg mener de første opstod i slutningen af 1980'erne, hvor fastligger-camping havde nået et nyt højdepunkt, og mange klager over de høje præmier.

Og Gjensidige er bestemt ikke alene om denne sondring . Selskaberne kan gøre det forskelligt. Nogen har ét sæt standardvilkår og indsætter så en særlig klausul om den stationære dækning. Andre har 2 forskellige sæt vilkår - men de fleste nok har ét sæt vilkår, hvor der så er en fast tekst om stationære vogne - hvor det så på selve policens forside fremgår, om vognen er forsikret fuldt ud eller alene som stationær.

Jeg fandt hos GF en tekst fra deres forsikringsbetingelser, som ret klart fortæller hvad det handler om. Denne tekst er så kun gældende for de kunder, som ved tegningen har vagt alene at være dækket som stationær vogn:

"For stationær campingvogn gælder, at skade forvoldt ved kørsel med campingvognen,
skade ved påkørsel, sammenstød eller væltning ikke er dækket
af forsikringen, dog dækker forsikringen skade sket under én årlig ud- og
hjemtransport til/fra campingplads i Danmark."

Gjensidige vælger så en kortere tekst, der siger fuldt ud det samme:

"Forsikringen dækker ikke:
Kørselsuhelds- og transportskader, hvis vognen er stationær."

Begge selskaber anfører så tydeligt på policens forside, om dækningen er for en kørende eller en stationær vogn.

Og begrebet stationær har intet med nummerplader at gøre. Enhver kan tegne en forsikring, som kun dækker, mens vognen står stationært og uden dækning når den er ude i trafikken.

Skrevet af Finn Holk, 06-02-2016 - 09:42

Vores vogn - Hobby Excelsior - er ikke reg. Men skal kunne flyttes - hvilket den blev så sent som den 30. april 2015.
Det er billigst selv at flytte den - lovligt at forstå. Ca. 200 km for en god tusse! (Lejet bil).Det kunne jo være aktuelt for andre også.

Som fhv. assurandør ved jeg af erfaring, at det er bedre, at kunden kender forholdene "før skaden sker", men det er sjældent, at kunden læser forsikringsbetingelserne INDEN skaden sker. Når skaden ER sket og de får afslag, så finder de forsikringsbetingelserne frem! Derfor Kjeld L. Kristensen. :-)

... Finn

Skrevet af Benny Hauge Jakobsen, 05-02-2016 - 20:57

Hej
Hvordan er aftalen udformet til brug for for almindelige nomader?
Hvad er skidt og hvad er kanel?
MVH BJ.

Skrevet af Unknown Unknown, 05-02-2016 - 20:06

FU
Nu kunne det jo være intereesssant atr høre hvorfor Finn som startede tråden anførte
§ 25 Og navnlig 25.7 Om dette Gjensidiges normale tilbudspraksis.
I så fald er det da værd at kontrollere inden man "begiver sig ud på Isen"
Jeg har aldrig kendt den pågældende praksis og heller ikke haft brug herfor, men er da lydhør hvordan aftalen og særlig vilkårene lyder.

Skrevet af Flemming Udbjørg, 05-02-2016 - 19:25

Det er jo normalt ikke forsikringsselskabet som bestemmer om campingvognen er stationær eller kørende.

Dert er et valg kunden gør, når han tegner forsikringen. Den normale forsikring er med fuld dækning = kørende.

Hvis man vælger stationær, så betyder det, at skader opstået under kørsel uden for campingpladsen ikke er dækket. Nogle selskaber har så en bestemmelse om, at man vil dække kørselsskader under én transport om foråret og én om efteråret, hvis vognen på skadetidspunktet har gyldige prøveplader, og derfor lovligt er kørende på de danske veje. Nogle selskaber tegner kun den stationære dækning for vogne som ikke er indregistreret

Den grønne campingplade har derfor intet med sagen at gøre. Og når/hvis kunde vælger kun at være forsikret som stationær, så får han ikke én krone, hvis skaden sker under kørsel uden for pladsen, med mindre man kan bevise, at der var købt gyldige prøveplader til denne bestemte kørsel.

Skrevet af Unknown Unknown, 05-02-2016 - 17:12

JA Steen
Det er jo klart at en forsikring af begge parter sælges og købes på grund af hvilken risici som skal dækkes.
Og hvis ikke en indregistreret campingvogn må kunne flyttes eller benyttes som normal campingvogn, så må der her være tale om en speciel billig forsikring for fastliggere, som vi andre Nomader kan se bort fra.
Der kommer jo nok nogle tilbud på bordet som tydeliggør problemerne

Skrevet af Steen Æbeløe, 05-02-2016 - 14:33

Forsikringens pris afhænger jo ikke af om vognen har rigtig nr-plade på eller den grønne fra CR, men mere om hvilken risiko man har.

Så derfor kan du fortælle dit selskab at din vogn står fast i en given sæson og derved få nedsat din præmie, da forsikringen så ikke skal dække kørselsskader.

Da vi havde GF skulle vi meddele når vi flyttede vognen, og det var maks to gange om året

Skrevet af Finn Holk, 05-02-2016 - 10:05

Normalt vil man betegne et CV som stationær, når den IKKE er indreg, men har grøn plade på.
Det er normal 40% billigere som fastligger på grønplade en med indreg CV forsikringsmæssigt.
Nogle selskaber -fx 3 KR/Codan accepterer flytning fra/til Hjem/plads når det aftales forud. GF forsikring stiller ikke krav om, at det skal aftales forud.

.... Finn

Skrevet af Unknown Unknown, 05-02-2016 - 09:56

Mærkelig gummiparagraf! Kan forstå hvis der havde stået "hvis vognen ikke er indregistreret " eller lign
Evt Steens oplysning om flytning kun to gange om året

Men lad os nu se hvad Gjensidige kan tilbyde og hvordan "Trekroner" /Codan udvikler sig
(mine forsikringer håndteres stadig af Trekroner)

Skrevet af Steen Æbeløe, 04-02-2016 - 20:08

Forsikringen har to forskellige priser alt efter om vognen er kørende eller står fast.

Når du køber en sæsonplads kan du ændre din forsikring og derved spare penge. Det plejer så være sådan at de tillader to gange kørsel hvert år, til og fra pladsen, og det skal meldes til forsikringen inden, for at de dækker

vh
Steen

Skrevet af Jakob Sode-Larsen, 04-02-2016 - 16:39

Hej Jan

det var også min tanke, at har den plader på og har en sæson plads er den vel ikke stationær, men jeg ved ikke hvordan de ser tingene..

mvh jakob

Skrevet af Jan Kristensen, 04-02-2016 - 16:16

Er den registreret med hvide eller gule, plader er den vel ikke stationær.
MVH Jan

Skrevet af Jakob Sode-Larsen, 03-02-2016 - 13:08

Hej Finn.

Jeg har haft ringet til dem, jeg var forsikret der i forevejen, jeg sparer 500 kr. om året ved at DCU har lavet en aftale med dem. så det er fint for mig :)

Vores vogn stod fast for 2 år siden, men vi havde dog plader på den der, så hvornår grænsen går om den står stationær, ved jeg ikke.

mvh. Jakob

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her