Vogne og udstyr

Test af cv trækker

Skrevet af Poul-erik Hagemann, 18-02-2024 - 16:35

Jeg savner meget en reel test af rækkevidden i den test, som DCU laver af Tesla Y. Det er vel et af de vigtigste parametre for en el-bil....eller

Skrevet af Henrik Værum Høgh, 28-02-2024 - 06:59

Jeg har selv Tesla Y, men min erfaring med en CV bagefter er ret begrænsede.
Dog har flere på facebook angivet ca 200km som en distance mellem opladninger. Det vil sige ca 2,5 timers kørsel. Men så er det vel også på tide med en pause.

Efter et par år med elbil er min erfaring at rækkevidde angst, er et begreb der oftest bliver italesat af personer der ikke har erfaring i el-bil.

Typisk startes jo hjemmefra med "fyldt batteri", og kun de færreste kører vel til hverdag 400-500km i et stræk.

Det er vel kun når man har (for) travlt med at komme til det sydlige europa at dette sker. DEr er vel en grund til at der er køre/hviletids regler for erhvervet.

Det andet er at man lader når man kan og ikke når man skal, modsat fossilbiler. 

Skrevet af Henrik Værum Høgh, 28-02-2024 - 07:29

Journalisten påtaler at indstilling af sidespejlene er problematisk, og har generes af at han skal bruge skærmen til at justere.

Når man i sin Tesla opretter sig som fører, laves en førerprofil, der når du kommer til bilen, indstiller både dit sæde og rat, men også dine spejle efter dig. Jeg har efter 3 måneder med tesla model y kun justeret spejlende en gang, og gemt indstillingen i min førerprofil.

 

Journalisten "øffer" ligeledes over at hastigheden ikke sidder der hvor han har været vant til, men at "øjnene skal vandre væk fra vejen til bilens midte".

Om øjnene skal vandre væk fra vejen i retning ret ned, eller lidt ud til "kl 4" er vel trafiksikkerheds mæssigt ligegyldigt. Resten er vane.

Faktisk snakkede fruen og jeg om det samme. I de første uger kiggede vi efter en dims der kan købes og sættes det sædvanlige sted, men efter en uges tid mere har vanen indfundet sig. Faktisk mener jeg at jeg kan aflæse min hastighed, uden at flytte blikket fra vejen nu. Det kan jeg ikke i min anden bil, men et konventionelt speedometer.

Men alting er jo en vane. Der er andre ting jeg mangler i Teslaen som jeg ikke kan forstå der ikke er i den, men det er jo en anden historie.

Skrevet af Michael Ravnholt, 10-04-2024 - 13:33

problemet med elbiler er vel, at man ikke altid kan have sin campingvogn med ind hvor man lader sin bil....

Har set flere gange at folk kæmper en kamp med at finde plads og så skal køre mod færdselsretningen på de store tanke ned gennem europa. 

 

 

Skrevet af Henrik Dalsgaard Christensen, 20-04-2024 - 18:03

 Man skal lige være opmærksom på at en elbil er meget tung, en Tesla y standard range vejer 2456 kg. Med et almindeligt kørerkort B, må man ikke køre med et vogntog på mere end 3500 Kg, så det vil være en campingvogn på maks 1044 kg total vægt. Så alt over kræver et BE kørerkort.

DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her