Vogne og udstyr

Reserve hjul

Skrevet af Allan Bæklund, 18-04-2018 - 17:58

Hej jeg har en hobby fra 1992
Hvor jeg skal have købt mig et reservehjul til
Idag sidder der 175/65/14c på den må jeg så have en størrelse 185/65/14c som reservehjul

Skrevet af Lars Sejr Andersen, 19-04-2018 - 20:22

jeg fik ved henvendelse til FDM at vide at reservehjul til en cv ikke behøver at holde de krav som der stilles til tempo 100,man skal bare holde hastigheden under de 70 km/t på alm vej og 80 km/t på motervej . Man må jo heller ikke køre 110 /130 km/t på motervej med nødhjul på bil.

Skrevet af Benny Hauge Jakobsen, 19-04-2018 - 18:00

Jeg har i min campist tid punkteret 3 gange. Det var egentlig udramatisk, hjulet mistede luften over nogle km. og i bagruden så jeg efterhånden at campingvognen hældte til den ene side.
Dækket var helt fladt. Kørte på værksted på reservehjulet.
Da jeg spurgte om reparation viste mekanikeren mig at der inde i dækket lå en hel skovlfuld "gumminuller" som var slidt af indvendig i dækket. Dæksiden var blevet væsentlig tyndere fordi man først opdager skeden alt for sent.Det ville være alt for farligt at prøve at lappe dækket eller forsøge sig med et rep.sæt.
Mekanikeren forsynede mig med et nyt dæk.
Efter den oplevelse synes jeg at det er uansvarligt at sælge rep. sæt.
MVH BJ.

Skrevet af Benny Hauge Jakobsen, 19-04-2018 - 17:58

Jeg har i min campist tid punkteret 3 gange. Det var egentlig udramatisk, hjulet mistede luften over nogle km. og i bagruden så jeg efterhånden at campingvognen hældte til den ene side.
Dækket var helt fladt. Kørte på værksted på reservehjulet.
Da jeg spurgte om reparation viste mekanikeren mig at der inde i dækket lå en hel skovlfuld "gumminuller" som var slidt af indvendig i dækket. Dæksiden var blevet væsentlig tyndere fordi man først opdager skaden alt for sent. Det ville være alt for farligt at prøve at lappe dækket eller forsøge sig med et rep.sæt.
Mekanikeren forsynede mig med et nyt dæk.
Efter den oplevelse synes jeg at det er uansvarligt at sælge rep. sæt.
MVH BJ.

Skrevet af Knud aa Hansen , 19-04-2018 - 15:50

Mener ikke der er lovkrav om reservehjul i cv, du skal bare kunne komme væk fra autobahn, men med SOS/vejhjælp er du godt hjulpet, og mener også det er forbudt/farligt selv at skifte hjul på vejen

Skrevet af Allan Bæklund, 19-04-2018 - 11:23

Tak for svar jeg havde også overvejet bare et reparations sæt.
Men vi skal til frankrig til sommer er det så ikke et lov krav med reservehjul gennem Tyskland?

Skrevet af Flemming Udbjørg, 19-04-2018 - 08:47

I fortsættelse:

Vi har helt droppet reservehjul til CV - fordi:
Det fylder og vejer.
Det er ret besværligt at få reservehjulet frem og få skiftet, når man står på en trafikeret motor-/hovedvej eller en snoet bjergvej.
Man skal så også huske en donkraft som kan tage den noget større vægt end bilens donkraft kan være bygget til.
Reservehjulet skal så - hvis man har Tempo 100 - skiftes uden at have være brugt, når det er 6 år gammelt.
Unødvendige omkostninger

Vi har et vejhjælpsabonnement som dækker hele Europa via min bil/CV-forsikring og SOS - og så skal der kun en opringning til, før hjælpen kommer, og de både har værktøj og et korrekt nyt hjul med når de kommer.
Vi lå seneste forår på en fransk campingplads overfor et dansk ægtepar som fik afprøvet systemet på turen fra Danmark. Et dæk sprang - og de ringede "bare" hjem til SOS og opgav deres fælgmål/antal bolte og deres dæktype/størrelse - så gik der 1½ time, hvorefter der kom en værkstedsvogn og skiftede hjulet, uden betaling på stedet.
De fik en sms fra deres forsikringsselskab om, at de ville få tilsendt en regning på fælg og dæk på små 900,- kr.
Intet besvær - og 900,- kr. er vel til at overkomme, når man ikke har haft udgiften til et reservehjul som skal udskiftes løbende.
Parret var fulde af lovord over hjælpen, tiden og prisen!

Så vi sover roligt uden eget reservehjul, men med en god vejhjælpsdækning

Skrevet af Flemming Udbjørg, 19-04-2018 - 08:33

Uden at jeg lige har min dokumentation, er det for mig gammel lærdom, at er skal være samme type dæk på samme aksel.
Det gælder også samme dækbredde/-højde. Uens bredde vil give (omend mindre) forskel i dækkenes greb i vejen og derved risiko for at vognen vil dreje ved hårdere opbremsning.
Og dækkets højde påvirker dækkets stivhed, som også kan påvirke vejgrebet, når dækkene påvirkes ved f.eks. en bremsning.
Jeg er ikke i tvivl, men har ikke dokumentationen på plads; Du skal have ens dæktype og størrelse på samme aksel.

Der er givet tilladelse til at biler må bruge såkaldte nødhjul som reservehjul - men så skal du i princippet køre direkte til værksted og med lav hastighed.
Om dette også gælder for CV'er ved jeg ikke - men vis det er tilfældet, og du så skal køre på værksted med det samme og købe et nyt dæk, kan du jo lige så godt have det rigtige dæk med fra starten. De fylder og vejer jo det samme, hvor nødhjulet til bilen fylder og vejer mindre.