Vogne og udstyr

Råd i Knaus QDK 500 sport 2008 m.fl.

Skrevet af Jesper Svensson, 10-04-2016 - 23:51

Hejsa her inde. hermed lidt erfarrings deling.

Vi har en 2008 (mener jeg) Knaus QDK 500 sport, MEN fejlen må kunne ramme alle vogne med samme front, og det er jo en hel del.

Billedet viser hvilken front jeg mener, tyvstjålet fra nettet. sorry..

Jeg opdagede i påsken, at nå man kiggede op på "loftet" inde i gaskassen, så var der vand under plastikken!

Jeg stak staks hul, og så kom der en del vand ud. rev den hvid plastik overflade af, og fandt en plade der var voldsomt råde. kan stikke en skrutrækker igennem "alle" 22mm ude i kanten.

var forbi PJ caravan, og han var meget overrasket over omfanget. jeg fik en pris på at få det udbedret, som jeg ikke har råd til. (20.000 plus). MEN fik også en meget udstrakt, og gratis service. han gik med ud og kiggede, og fortalte hvordan jeg skulle lave det. (gratis 10 minutters vejledning.. fandme god service)

SÅ hjem og i gang. desværre tog jeg ikke billeder undervejs, var nok for stresset med mange andre opgaver her hjemme. SÅ jeg vil nøjes med at prøve at forklare!
jeg vil starte med at sige, at man skal være en god GDS'er, for at kaste sig ud i dette. MEN det er ikke svært, hvis man planlægger ordentlig, samt er grundig.

jeg valgte samtidig at opgraderer min plade, med mobil lader indbygget, samt lys i gaskasse og magasin under sengen. og en stikkontakt i pladen, til at lade Ipad.
Jeg valgte at lave pladen i 22mm støbekrydsfiner, da den tåler evt. fugt meget bedre.
Jeg valgte at betrække pladen med kunstlæder, for at få en relativ pæn og nem at rengøre overflade.

SÅ her kommer den forbandede vejledning, håber andre kan få gavn af den ;-)

af med madrasser
af med sengeramme (4 skruer)
fjerne "rygplade/klimaplade". den skal bare trækkes bestemt op, så hopper den ud af sine klips.
tømme magasin helt.
så er der plads indvendigt til at arbejde
de 7 skruer ned i pladen inde i campingvogn skrues ud.

udvendigt afmonteres de 2 forreste trækhåndtag. samt plastik samme sted (øverste plastik)
så trækkes den hvide gummiliste i midten af listen ud.
skruerne løsnes i den ene side, helt ind til midten.
stopskruen i listens bøjning, der forhindrer frontlem i at glide sidevejs skrues ud i samme side som der er løsnet.
åben luge helt op, fjern stempel. og glid luge ud til den side skruerne er fjernet, imens der trækkes ud nok til at den går forbi teltskinnen.
fjern resten af skruerne i skinnen. træk skinne af. en hobbykniv til at skære Tætningsmassen (Dekalin) over, gør det nemmere.

inde i gaskassen fjernes 7 skruer langs frontpladen,10 i det vinklede beslag, der holder gasstemplet, vinkelbeslag i begge ender af pladen afmonteres ligeledes, der er 4 skruer i hver.

hvis jeg husker rigtig, kan pladen nu slås op med en muggert. ja, den skal op og ind i vognen, men den er limet der hvor bagvæg i gaskasse møder den vandrette plade.

Pladen løftes op inde fra vognen og trækkes ind i vognen.

Jeg købte en ny plade. den blev skåret på 40x216
de 40 er for at sikre plads til en rundsav der hjemme.

fronten på pladen skal skæres i 15graders smig. MEN pladen er (mener jeg) 30,5cm bred på de første 52,5cm fra hver ende men 31cm bred på midterstykket (pga. plastikhjørnerne er imellem pladen og alufront

jeg syntes det er nemmest at lave de 15 grader med en rundsav, og et rettebrædt som støtte. MEN rundsaven skal være uden spalteklinge. da man skal bakke med den, når man laver det ene snit!!!!!

(jeg har den originale plade, den skal jeg nok smide nogle billeder op i tråden af, for forståelsen)

på bagsiden er en rille der skal fræses. den er 34mm bred, og 5mm dyb.

Når pladen er skåret og fræst, bruges den originale som boreskabelon, så det er nemmere ved monterring.
så slibes overfladen der skal vende op. og den sprayes med kontaktlim. det samme gør den beklædning du har valgt. jeg brugte:
http://stof2000.dk/shop/boligstof/moebelstof3/imiteret-laeder/imiteret-…
advarsel, den er gylden... men jeg syntes nu den passer ok. til vognen.

når det er monteret med lim og hæftepistol, bores igen igennem de huller, der skal skrues inde fra campingvogn, da man ellers ikke kan finde dem ved montage!

SÅ vender vi opmærksomheden imod campingvognen igen, der er et meget tidskrævende job forude. al den gamle dekalin skal fjernes, og det er rent fingerjob. jeg tror det tog 3 timer..... HUSK dekalin klæber bedre til sig selv, end aluplade osv. så når du har en klump, kan du løsne det andet, ved at duppe det (nogen steder) med klumpen.

Når der er rent, skal der frisk dekalin de samme steder igen. og når man er klar, trælim på pladen, der er bagvæg i gaskassen (toppen af den inde i CV.)
den plade skal op i det spor der er fræst i pladen!!

så skal pladen på plads, monter de 2 vinkelbeslag i enden af gaskassen, da du så kan glide pladen herpå.
få pladen ud på plads, og med en muggert og en blød bog :-) slår du pladen helt ned i rillen, før du skruer den inde fra campingvognen med de 7 skruer. husk dækknapper på skruerne.

ude i gaskassen skrues de 2 vinkel beslag fast i pladen, det store beslag der holder gasstempel monteres, og de 7 skruer skrues op i frontpladen (husk at trykke fronten godt ind mod pladen, før der skrues!. aluskinnen monteres delvist på fronten igen (modsag af demontage) husk dekalin) og lugen skydes på plads, resten af skinnen skrues fast.

seng samles, og hvad jeg nu har glemt at beskrive fra demontagen lol

___________________________-

Kort sagt, en tømmer/snedker eller dygtig gør det selv person kan godt udfører dette job.
det er ikke sjovt, men muligt.

alt i alt koster det mig ca. 2000 for plade stof skruer dekalin m.m. (og så har jeg en 2/3 plade i garagen til et andet projekt!!)

SPØRG hvis du står med samme problem.

et eller andet sted, håber jeg ingen har brug for denne vejledning ;-)

billeder følger.
MVH. Jesper Svensson

Skrevet af Gunner Hansen, 13-04-2016 - 19:39

Det var dog en gevaldig energi,for at udbedre dårlig cv opbygning.
Hvad med at lave sengen om til vandseng, nu du har skilt det hele ad ?
Sommetider kan det svare sig at skille det hele ad; så finder man også eventuelle andre skavanker.

Fortsat på med vanten, og spar så ikke på tætningsmaterialet.

I vintertiden kan det godt betale sig at lade vognen lufte ud en hel dag : døren og et vindue på klem, til gennemtræk.
Så kommer skaden ikke igen på samme måde.

Skrevet af Jesper Svensson, 13-04-2016 - 13:08

du har helt ret. undskyld :-)

Root Cause analysis :-)

frontlisten var tætnet, men omkring tu huller, var tætning ført under skruen, ikke over skruen. så vandet kunne stå i en lille lomme bagved, og langsomt sive ind langs skruen, og ind i krydsfiner pladen.

pladen er på undersiden dækket af en hvid plastikfilm, og på oversiden, af en træfarvet plastikfilm.

vandet kunne derved ikke slippe væk fra pladen, og pladen kunne derfor ikke tørre ud.

jeg har derfor valgt at bruge en "vandfast" støbe krydsfiner. den tåler bedre fugten.
desuden har jeg valgt ikke at behandle/belægge undersiden, så evt. fught kan dryppe ned, og løbe væk.

desuden har jeg sikret mig at min tætning er bedre end den der er udført af fabrikken! mere grundig.

disse tiltag burde sikre mig imod gentagelser af skaden.

/jesper

Skrevet af Robert Rasmussen, 12-04-2016 - 22:13

Til Jesper Svensson

Godt stykke arbejde du har udført, men jeg syntes du skylder at forklare, hvorfor pladen er blevet så rådden på en forholdsvis ny campingvogn og hvordan du har sikret, at noget lignende ikke sker med den ny plade.

Skrevet af Bent Outzen Rasmussen, 11-04-2016 - 19:18

Hej Jesper
Jeg har haft nødagtigt det samme problem med vores QDK 500 fra 2007.
Det blev lavet på fugtgarantien, men den blev utæt igen året efter.
Jeg kiggede på, hvad der kunne være galt og tror det er den gummilæbe der laver tætningen mellem alulisten og "vinduet" på toppen af listen.
Anden gang var der heldigvis ikke kommet så meget fugt end det kunne udtørres, herefter blev gummilæben blevet skiftet ud med en rigtig fuge (blev lavet af forhandleren UB).
Så det tyder på det måske er en fejl disse vogne har, så den andre heldige ejer af en QDK skal måske tjekke dette inden det bliver for omfattende.

I øvrigt fin beskrivelse.

Skrevet af Hans Jakobsen, 11-04-2016 - 18:46

Hej
Lige et spørgsmål til toppladen, er der ingen isolering på undersiden af pladen ned mod gaskassen?
Hvis ikke vil der dannes kondens på pladen når der er varme i vognen, dette kunne jo være årsagen til skaden.
Blot en tanke, ellers et flot stykke arbejde.

MVH
Hans

Skrevet af Jesper Svensson, 11-04-2016 - 00:09

det er nu fed effekt lyset giver, håber at blive færdig i morgen :-)

se bort fra strøm, den er ikke lavet færdig, og derfor ikke lovlig. derfor er der ingen gasflaske i gaskassen!!!

Skrevet af Jesper Svensson, 11-04-2016 - 00:08

det er nu fed effekt lyset giver, håber at blive færdig i morgen :-)

se bort fra strøm, den er ikke lavet færdig, og derfor ikke lovlig. derfor er der ingen gasflaske i gaskassen!!!

Skrevet af Jesper Svensson, 11-04-2016 - 00:07

vinkelbeslag, der holder gasstøddæmper.

se bort fra strøm, den er ikke lavet færdig, og derfor ikke lovlig. derfor er der ingen gasflaske i gaskassen!!!

Skrevet af Jesper Svensson, 11-04-2016 - 00:06

seng/plade

Skrevet af Jesper Svensson, 11-04-2016 - 00:05

seng / plade

Skrevet af Jesper Svensson, 11-04-2016 - 00:04

sengen og pladen kan ses, da klimaryglæn er fjernet.

Skrevet af Jesper Svensson, 11-04-2016 - 00:03

gaskassen

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her