Vogne og udstyr

Qashqai dCi 110, som campingtrækker

Skrevet af Henrik Karsholt, 29-07-2017 - 19:37

Jeg vil gerne høre om der er nogle som har erfaring med Qashqai dCi 110 som campingtrækker ?

Da jeg påtænker at købe ny bil.

Skrevet af Bent Høgh-Rasmussen, 30-10-2017 - 15:12

Jeg er nu kommet hjem efter 6700 km på 5 uger Italien rundt med en Qashqai dci110 årg. 2016 og en LMC 395SD årg. 2005 med en totalvægt på 1200kg.

Vi har i gennemsnit kørt ægte 12,57km/l diesel, og ikke haft igangsætningsproblemer eller urolig kørsel.

Det skal betones, at alle 5 uger i august og september var med meget roligt vejr. Vejene er elendige i Italien, undtagen betalingsautostrada.

Skrevet af Bent Høgh-Rasmussen, 30-10-2017 - 15:04

Hej Benny

Jeg er nu blevet ringet op af DCU's ekspert Stefan Rosendahl som siger, at jeg blot skal beholde min registreringsattest på 1500kg på CV (men selvfølgelig holde vægten på højst 1350kg).

DCU har aldrig haft sager, hvor min kombination af bilens 1350kg trailervægt og CV's 1500kg totalvægt har givet problemer i Europa.

Mvh Bent

Skrevet af Benny Hauge Jakobsen, 29-10-2017 - 23:56

Hej
Dit almindelige kørekort siger at du må køre et vogntog på op til 3500 kg.
Dit kørekort skal nu fornyes efter 15 år med nyt billede.
Dit gamle grønne kørekort med et bilede af en knøs på 17 år skal skiftes ud med et nutidigt. Jeg har lige fået et nyt kørekort som gælder til 2032 - på det tidspunkt vil jeg måske være 96 år - jeg ved helt ærligt ikke om de nye regler er et fremskridt!
Men - det er jo føren der vurderer om føren og køretøjet er forsvarligt i trafikken!
Om fortolkningen af et vogntogs øjeblikkelige vægt er der nogle rodede danske overgangs regler, som du formentlig ikke kan forklare en Italiensk betjent.
Bliver du stoppet af udenlandsk politi på grund af et vægtproblem, så er det de tal der er angivet på hvert enkelt køretøjs registreringsattest ( akseltrykket) som tæller.
MVH BJ.

Skrevet af Bent Høgh-Rasmussen, 29-10-2017 - 10:03

Hej Knud Hansen

Tak for svar.

Jeg har kikket lidt mere på nettet, og FDM og www.hænger.dk har en side, hvor man sætter bil og CV ind, hvorefter den beregner om man skal bruge B/C kørekort, men også fortæller at man kan køre med CV, hvis man bare ikke kommer over 1350kg.
Dette gælder også i udlande tilknyttet Genevekonventionen, som er det meste af Europa.
Når du skriver at man kun kikker i papirerne i udlandet, og ikke vejer CV er det så noget du mener sker i praksis, eller er det også i teorien?

Skrevet af Knud aa Hansen , 29-10-2017 - 08:45

@Bent Høgh
Det træk du har fået kan I kun køre med i DK når den bliver læsset med 1350 kg i udlandet kigger de kun på hvad papirerne siger, så det er en ommer mht. reg.attesten

Skrevet af Bent Høgh-Rasmussen, 28-10-2017 - 21:12

Jeg har en Qashqai dci110: Tilladt totalvægt 1910kg, Trailer 1350kg, Vogntogsvægt 3260kg og køreklar vægt 1477kg

Vi har netop købt ny Hobby 440 med 1500kg aksel, og aftalt med forhandleren at den skulle nedvejes til 1350 kg, som der står på bilens reg. attest.
Ved en fejl er CV-registreringsattesten alligevel på 1500 kg.

Kan vi køre i DK og i udlandet uden problemer, hvis vi kun har totalvægt på 1350kg på CV? Vi har også bestilt Tysk tempo 100, men ikke fået den endnu.

Skrevet af Kenneth Zimmermann, 30-07-2017 - 10:27

Jeg kører selv Qashqai 2012 og vil vælge den med 1.6 dci 130 hk
du for et meget stabilt træk
lidt problemer ved igang sætning men eller kører der dejligt
har 1600 kg. påhæng

Skrevet af Allan Schmidt, 29-07-2017 - 23:05

Jeg har en renault 1,5 dci 110hk jeg mener det samme motor som i Qashqai hvad træk kraft angår er der igen problemer,jeg har en campingvogn på total 1200kg og tempo 100km,er lige kommet hjem fra Tyskland hvor den gik 11km på literen,kender ikke Qashqai med en campingvogn bag efter,gå ind på towcar da kan du måske få et lille indblik.