Vogne og udstyr

Nissan Qashqai dci 130. 6MT Tekna

Skrevet af Finn Friis Heiberg, 18-06-2017 - 11:45

DA vi står for at udskifte vores Opel Vektra 1,9 disel 150hk og gerne vil havde en bil vi kan gå lige ind i, har vi kikket på Nissan Qashqai dci 130. 6MT Tekna.
Den skal trække en Adria Classica 513 UP, 1500kg, brede 2,45m.

Jeg vil gerne høre om der er nogle der har efaring med Qashqaien 130dci som campingtrækker og hvilke spejle i bruger.

Vh Finn

Skrevet af Finn Friis Heiberg, 06-08-2017 - 22:28

Så er første campingtur med Nissan Qashqai dci 130. 6MT årgang 2017 gemmen ført. det blev en tur på ca 3700km med CV til Toscana og retur. Turen gik af A9 via bakkerne nord for Nürnberg, over Brenner samt De Toskanske Appenniner og billen klaret det rigtig flot. selv om den har 20hk færre end min forrige bil kunne jeg ikke på nogen tidspunkt mærke det og jeg vil side at Nissanen accelereret hurtige med cv, hvilke er rart når man nogle steder har meget kort tilkørsel bane på motorvejen ved tankstationer/rastepladser. Den største tilvænning var, at jeg ikke havde en manuel håndbremse, især ved igangsætning op ad. men jeg må sige at den elektroniske bremse og hill start fungeret helt efter bogen, det var nok mere mig som rent psykisk lige skulle lære at stole på det.
Jeg vil sige at det var et meget stabilt vogntog.( CV 1500kg)

Ang. spejlene købte jeg, Brunsgaard 2 som sad godt og meget stabile.
jeg havde tidligere spurgt om, jeg kunne juster bilens spejle når der var monteret cv. spejle. hvilke jeg kan svare på et det er meget lidt, men det er også irrelevant da bilenes spejl er højre og dækker bedre så jeg ikke har behov for at kunne ændre på billens spejle undervejs
Tak for alle kommentar
Mvh Finn

Skrevet af Finn Friis Heiberg, 05-07-2017 - 20:20

Hej Michael.
tak. Da jeg spurgte hos cv. forhandler var det hans råd og tror han har ret, for da jeg for år tilbage skifte cv og gik fra 2,3m til 2,45m havde jeg Oppi spejle til Opelen og måtte skifte til Brunsgaard 4. da jeg havde svær med at kikke ned langs siden. desvære for Oppi spejlene vibreret ikke så meget, men det kan selvfølgelig havde noget med længden at gøre.
På Nissanen kan Brunsgård 4 ikke sidde når bilens spejle klapper ind, da de så rammer på i i bunden.

jeg er glad for at høre jeres erfaringer og så når jeg får billen går turen til cv forhandleren for at prøve spejle.

Mvh. Finn

Skrevet af Michael Kolding Jensen, 05-07-2017 - 13:32

Tillykke med bilen. Du kan kun blive glad for valget...

Jeg er ikke klar over forskellen på Brunsgaard spejlene - jeg havde dem til den gamle Qashqai i årene 2007 - til ca. 2013 (seneste version nok købt 2011). Emuk har jeg kun haft på de efterfølgende Mercedes og uden forlænger (jeg har std 230 CV)

Jeg kan sagtens forstå dit forbehold med forlængeren... Er den vitterlig nødvendig med QQ bredde - til trods for din brede CV?

Skrevet af Finn Friis Heiberg, 03-07-2017 - 18:45

Hej Michael
tak for dit indlæg.
Jeg kan forstå at Du synes at Emuk spejlene sidder bedst og mest stabilt og jeg går ud fra det er Brunsgaard 2, du sammenligner med.
Jeg har fået at vide hos en forhandler at jeg på Emuk spejlene skal monter forlænger da min vogn er 2,45m bred.
Jeg må sige at det er jeg lidt skeptisk over ved få flere led der kan ryste sig løs. eller mulighed for vibrationer.
Var de Emuk spejle du har med forlænger ??

Kan i øvrigt fortælle at Nissanen er bestilt, men må vente 14 dage inden jeg får den.

Mvh Finn

Skrevet af Michael Kolding Jensen, 02-07-2017 - 15:33

Jeg kan ikke byde ind på den nye Qashqai - vi havde "kun" den gamle som 2l 150hk diesel - og det var den bedste trækker som vi har haft - vogntog stod helt lige (vandret) - og kørte stabilt. Vores nuværende C klasse Mercedes er en anelse mere "nervøs" og står lavere.

Men spejlene - her har vi både haft Brunsgaard og kører nu med Emuk. Vi har to gange tabt Brunsgaard spejlene på farten (...måske har vi ikke turde spænde dem nok). Emuk spejlene sidder afgjort bedst - og mest stabilt - ulempen er, at man skal skifte spejle hver gang man skifter bil.
Begge spejle er dog gode og væsentlig mere stabile end billigere alternativer - og pengene værd.
Vi er to chauffører - og stiller på spejlene når vi skifter chauffør.

Skrevet af Finn Friis Heiberg, 25-06-2017 - 21:46

Hej Kenneth
tak for kommentaren. Det glæder mig at høre, at det er et stabil vogntog. Det med igangsætningen vil jeg være opmærksom på men giver også stof til eftertanke om jeg skal vælge en anden Bil med flere HK da Qashqai ikke fåes med en større disel motor. At Du og Kim B. er enig giver et godt billedet af hvad jeg evt. kan forvente.
Tror at jeg må forbi cv. forhandleren og prøve både Emuk og Brunsgård 2 når den tid er inde.

Mvh Finn

Skrevet af Kenneth Zimmermann, 25-06-2017 - 07:18

Kører også med 1,6 130 HK årg. 2012 + 2 med 1550 kg. På krogen
Et meget stabilt vogntog og kan tilslutte mig det med igangsætning der skal den ha lidt mere gas
J eg bruger Emug spejle som passer på spejlehuset de sidder rigtig godt

Skrevet af Knud Aage Aarhus, 24-06-2017 - 11:51

Må den køre med 1500 kg på krogen

Skrevet af Finn Friis Heiberg, 21-06-2017 - 23:16

Hej Kim
Tak for svaret.
Mvh Finn

Skrevet af Birgitte Brodersen, 21-06-2017 - 21:08

Hej Finn
Jeg har ikke haft behov for det så det er jeg ikke sikker på.
1 Juli kan jeg prøve det af.
Mvh Kim

Skrevet af Finn Friis Heiberg, 20-06-2017 - 22:02

Hej Kim. tak for dit fine og meget brugebar svar.
Efter jeg på towcar.com har prøvet at indtaste bil og campingvogn, var jeg lidt bekymret over stabiliteten/slinger, så er det rart at høre at du synes at den køre perfekt og dejligt med oplysningerne om overhaling/bjergkørsel samt igangsætning, da vi om sommeren tit køre syd på.

Kan du stille på bilens spejle efter at campingsspejlene er sat på ??

Mvh Finn

Skrevet af Birgitte Brodersen, 19-06-2017 - 21:38

Jeg har en fra 2014 med 4x4, kører 15-16 km/l solo og ca. 11 km/l med en Hobby Premium 495 UL 1700 kg og 230 cm bred med hastighed på 93-100 km.
Den har meget overskud af kræfter til overhaling og bjergkørsel.
Den kører perfekt også ved højere fart , med mindst 80 kg på krogen. Det eneste jeg har at udsætte på den er igangsætning på stigninger, hvor flere efter hinanden er hårdt for koblingen.
Mine spejle er fra Brunsgård 2 punkt passer perfekt hver gang
og uden rystelser.
Jeg vil vælge en 2 liters motor næste gang pga. igangsætning

Vh Kim Brodersen

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her