Vogne og udstyr

Kia optima 2,0 plug-in stationcar aut.

Skrevet af John Bruun Jørgensen, 17-02-2020 - 21:24

Hej
Er der nogen der har erfaring med ovennævnte Kia som campingtrækker, også sydpå

Skrevet af Claus Bonnesen, 24-02-2020 - 11:05

Vi har kørt i DK og til udlandet med en Combi-Camp bag Optimaen og det går som en leg.

Vi købte CV i sensommeren 2019 - en Dethleffs Camper 470V (ca. 1450 kg akseltryk). Med den har vi har kørt lidt i Danmark og en tur til Alsace (Colmar) i efteråret.

Turen til Alsace gik af A7 over "Kasselbakkerne" til Bad Hersfeld og derefter A5 til Strasbourg og A35 til Colmar.

Vi har ikke erfaringer med campingvogn bag andre biler, men synes det fungerer udmærket.

Jeg deler dog Gerts oplevelse af en lettere hysterisk benzinmotor ved igangsætning og acceleration ved lavere hastigheder. Vi bruger også manuelt gearskift i de situationer eller kører i elmodus (EV) til marchfart er nået, hvilket dog bruger en del strøm, når man har campingvogn bagved.

Med campingvogn bagved, vil jeg dog anbefale altid at starte med fuld ladet batteri og køre bilen i hybridmodus (HEV). Hvis man skal op ad større bakker/bjerge eller der er modvind, så vil bilen naturligt bruge strøm til at supplere benzinmotoren og der er det en fordel at have noget ekstra at give af. Den er dog god til at hente det brugte ind igen. Vi kørte fra Alsace med ca. 90% på batteriet og landede derhjemme med 70%, men den havde været noget længere nede i løbet af turen.

Hvis man har brugt meget batteri og gerne vil hente lidt hjem igen på de flade stykker, kan man "snyde" bilen til at lade ved at gå et gear ned - i.e. hvis automatgearet vælger 5 gear på flad vej, så gå ned i 4. Så vil benzinmotoren lade på batteriet samtidig med at den trækker forhjulene.

Op ad "Kassel-bakkerne" viste det sig at være mest hensigtsmæssigt at lade bilen selv finde ud af den mest bedste kombination af gear og fart, så fartpiloten blev sat til 85 km/t og vi kørte opad med 75-80 km/t. Jeg synes ikke rigtigt det fungerede med manuelle gearskift, da den optimale trækkraft afhænger af et komplekst forhold mellem gear, benzinmotor og elmotor som bilens computer er meget bedre til at finde ud af end kødklumpen bag rattet :)

Selvom bilen sagtens kan trække campingvognen med 100 km/t, så syntes vi det kørte bedst og mest afslappet ved 80-90 km/t. Brændstofforbruget på turen til Alsace var 8-9 km/l, så her får man ikke nogen bonus med hybriddrift.

Skrevet af John Bruun Jørgensen, 19-02-2020 - 23:00

Lyder godt, tak

Skrevet af Gert Koldbæk, 19-02-2020 - 14:03

Hej !
Jeg har 2019 Kia Optima Plug-in stationscar, som jeg trækker en Dethleffs 510 TK med. Da vi kørte på sommerferie viste brovægten ved den lokale storbonde 1410 kg aksletryk på campingvognen.
Jeg er meget tilfreds med bilens evner som campingtrækker, som er meget bedre end den Kia Ceed 1,6 Crdi som den erstattede. Masser af moment, adaptiv fartpilot, og automatgear, gør den i mine øjne til en lækker campingtrækker.
Største minus er at ved acceleration fra 0 til march fart drejer den benzinmotoren meget langt ud i omdrejninger, hvilket slet ikke er nødvendigt. Man kan enten lade den gøre det og så skrue lidt op for musikken, eller man kan skubbe gearstangen over i manuel, og så selv styre gearskift indtil man når march fart, og så skubbe gearstangen tilbage i automatik. Jeg bruger selv den sidste løsning.
Bilen forsøger at holde 10 til 15 % batteri, under alle omstændigheder, så den kan booste med elmotoren når det er nødvendigt, og det har aldrig svigtet endnu. Så selv når plug-in batteriet er afladet, gemmer den strøm til at hjælpe benzin motoren når det er nødvendigt.
Det skal lige nævnes, at min campingvogn ikke er tempo 100 godkendt og jeg kører kun i Danmark (indtil videre), så hvordan den er ved høj fart over lange afstande ved jeg ikke, men personligt vil jeg ikke være bekymret for det.