Gode råd og ideer

Sharan eller s-max

Skrevet af Christina Brund, 25-01-2016 - 11:22

Er det bare os eller er der forskel på trækkraften ved de to biler ?
Har lige prøvet en Ford s-max 163 TDCI og en Vw Sharan 140 TDI. Begge to dejlige biler at sidde i, sharanen har lidt mere udstyr og comfort indeni bilen ( måske derfor prisen er lidt højere ), men i kørsel er der bare forskel som kan mærkes.
S-max kører fint afsted, men når der skal fart på og man skal mærke at den tager " trækket " med sig ...... Så er den altså noget flad i sin kørsel og fremdrift.
Sharanen på 140 hk ( hvilket skulle være mindre end 163 hk ), havde bare et rigtig godt bundtræk !!
Men alle omkring os siger at det er spild af penge at koste på en Sharan. Man får det samme ved en s-max, hvis ikke mere når der skal trækkes med campingvogn.
Er det bare os eller er der noget om snakken ?

Camping hilsen fra to campister som gerne vil have en større bil med godt bundtræk til en CV på 1800 kg

Skrevet af Niels Bisgaard Rasmussen, 28-01-2016 - 22:33

Hej Christina, jeg må tilstå at jeg bevidst ikke opgav det i første omgang. Men nu spørger du. Nuv. er 2.0 170HK DSG og CV er på 1360 total, så vi har fint m trækkraft. Før havde vi en 1,9 m/pumpedysse 105 HK og så vidt jeg husker 270Nm. Den blev efter 2 år chippet til 137 HK og 330Nm. Den var med alm. gear og grundet den lave gearing så rykkede den helt vildt. Det er altid svært at råde andre, men tror i skal vælge ud fra den bil i har det bedst med. Det meste af kørslen er jo uden CV.
PS. min nuv. har jeg haft fra ny, kørt 362000 km uden problemer undt. skifte af dysser på VWs regning v 170000km. Jeg tror heller ikke der er forskel på 140/170 HK mht. træk evne Nm er den samme.
Vh Niels

Skrevet af Unknown Unknown, 28-01-2016 - 09:44

Kirsten Sj Smed
Nu havde begge samme omdrejningstal 1750 o/m hvor max moment er tilstede iflg de oplysninger jeg hentede ,
Noget tyder på der også er en s max med 1900 o/m som udgangspunkt , og da kan en forklaring måske også findes her, således at momentet ved 1750 o/m ikke er nået op på de
maximale 340 Nm.

Spørgsmålet er da hvor meget momentforskel er der ved de 1750 o/m ?
Personlig tror jeg at evt forskel ligger både i udveksling og i omdrejningstal for max moment som jeg også anførte

Skrevet af Carl Hansen, 28-01-2016 - 07:43

Pumpe dysseteknikken som VW kørte med var slet ikke så tosset og så var den særdeles brændstof økonomisk MEN da man begyndte med de nye EU normer hvor man skal køre udstødningsgassen igennem en gang mere for at nedbringe forureningen, måtte VW gå vor til Common Rail.
Det virker også godt nok så længe det er nyt og motoren køres varm hver gang den startes men ved småture på en over 200.000 km motor går det galt med forurenings systemet
FDM siger at det dur simpelt hen ikke med under 40.000 km årligt.
Og jeg må give FDM ret efter jeg har kørt med en 10 år gammel Peugeot hvor problemerne viste sig et års tid efter jeg var gået på pension\\ kørselsbehov faldet.
Det var ikke selve motoren der var problemet men computeren der meldte "forureningssystem defekt"
Jeg bad om at få en opdatering med en software der kunne acceptere den lidt mere forurening men dertil sagde Peugeot: Det er jo ikke en VW med snydesoftvare du kører i så der er ikke andet at gøre en køre noget mere.
Og FDM gav Peugeot ret idet det er ulovligt at ændre på softwaren så bilen forurener bare lidt mere.
Vi har en Peugeot mere som et et år ældre, med commonrail motor også men uden det computerstyrede forurenings system så den kører fint -og koste så en tusse mere i grøn ejerafgift.

Skrevet af Kirsten Sjöstedt Smed, 27-01-2016 - 23:31

Kjeld L. Kristensen> Det var vist heller ikke lige det jeg forstod at trådstarter mente da han spurgte hvorfor mon der var så stor forskel på de to bil modellers trækkraft, En NM er som du skriver det samme om det kommer fra det ene eller det andet, men det er jo ikke lige meget hvornår max NM er tilstede, og der føles der altså stor forskel på en PumpeDyse motor og en commonrail motor, og det var det trådstarter var forundret over.

Skrevet af Unknown Unknown, 27-01-2016 - 11:10

Jeg er lidt forundret over konklusionerne i tråden
En Newtonmeter er altså en newtonmeter hvad enten den kommer fra en dampmaskine en TDI eller en Commonrail: eller 8 eller 16 ventilet motor. Det samme med Hk.

Når man opgiver disse tekniske størrelser, er det det man kan måle på motorens udgangsaksel, og her må endda tages forbehold for evt .spredning i måleresultaterne.
Det der imidlertid kan mærkes når man sætter sig ind i en bil, er den kraft og effekt fra motoren som er blevet overført til de drivende hjul.

Går vi derfor ud fra at omdrejningstallet er ens på de to motorer er det udvekslingen størrelse i drivlinien. der afgør sagen.
Drivlinien er derfor en momentforstærker. Er udvekslingen f. ekspl 1.3 på Forden vil der blive overført 1020 Nm på drivende hjul
Er udvekslingen 1.3,5 på Sharan er den overførte kraft her 1120 Nm

Tallene er kun regneeksempler, men det er antageligt her evt forskel i trækkraften ligger samt den kendsgerning at man ved accelleration måske har lidt svært ved at følge omløbstallene

Ved samme motoromløbstal vil Fordens Speedometer derfor vise ca17% højere hastighed

Skrevet af Kirsten Sjöstedt Smed, 26-01-2016 - 18:04

Det er så ikke min oplevelse efter at have ejet en vw Touran men det er en helt anden historie, men køber man den bil man føler passer til ens behov og man føler sig tilpas i er mærket jo nok underordnet, held og lykke med købet.

Skrevet af Christina Brund, 26-01-2016 - 16:13

Det er rigtig nok at vw også laver Commons rail motorer. Men sharanen er fra 2014 - og den har ikke Common rail motor. Køber jeg en fra 2016 - så har den Common rail motor.
Når I beskriver hvordan en Common rail og en dyse motor er at køre med, så passer det også fuldkommen med den oplevelse vi havde på vores prøvetur.
Dig som har en Touran..... Hvor mange kg trækker du på anhænger krogen og hvilken størrelse motor har du ?
Vi har overvejet en Touran, men de har været for smalle til vores 252 cm brede vogn. Derudover skulle vi op og have en Cross model for at kunne trække de 1800 kg. Det er så blevet bedre med de nye modeller, men hvor mange kg kan de trække og er det behageligt at køre med ?

Skrevet af Niels Bisgaard Rasmussen, 26-01-2016 - 16:11

Halløj
Det er flere år siden at VW holdt inde med pumpedysse.
Kører selv Touran og både trækkraft og stabilitet er i top.
Vælg ud fra din oplevelse og tro på hvad der holder. I min optik/erfaring så er driftsomkostninger på VW ekstremt lave.

Skrevet af Kirsten Sjöstedt Smed, 26-01-2016 - 12:52

Ok jeg tror den 140hk model med 320nm har 8 ventiler BRT motor og jeg mener ikke det er en Commonrail. Men det er mulig jeg tager fejl, og når han beskriver den måde Sharan trækker på tyder det mere på en pumpe dyse motor.

Skrevet af Jan Petterson, 26-01-2016 - 12:09

Det må bero på en misforståelse at VW stadig skulle anvende Pumpe-Dyse teknik, alle nye diesel biler fra VW er udstyret med Common Rail motorer.
Den nye Sharan endda med 150 HK. ved et max. drejningsmoment på 3400 NM.
Vi kører selv med Touran 140 HK. og har aldrig manglet trækkraft, motorerne har et godt moment.

Skrevet af Christina Brund, 25-01-2016 - 21:55

Tusind tak for hjælpen - har lige været på whattowcar og tak for tippet

Skrevet af Unknown Unknown, 25-01-2016 - 13:36

Ser man efter har begge motorer samme omdrejningstal min. 1750 o/min ved max moment
Altså! her burde Forden være bedst idet den har 20 Nm mere.
Imidlertid kan bilens gearing spille ind Er den mere "langbenet" i gearene vil momentet på de drevne hjul være nedsat med forskellen herpå, og den føles derfor lidt sløvere i begyndelses accellerationen.

Som en god vejledning i Jeres bedømmelse læg dem begge ind på Whattowcar. sammen med jeres CV
Her vil forskelle i gearing osv samt anvendeligheden som trækker være belyst i de opgivne tabeller.
Til slut: Valg af bil er et personligt valg som kan have mange bevæggrunde.

Skrevet af Christina Brund, 25-01-2016 - 12:43

Tak for forklaringen på forskellen mellem de to motorer. Det giver en god viden som er rar at have med i bagagen i valget mellem de to biler.

Skrevet af Kirsten Sjöstedt Smed, 25-01-2016 - 12:25

Det er to forskellige motorer derfor den store forskel, Sharan er mere "voldsom" føles det som om, TDI er en pumpe dyse teknik (140hk 320NM). En TDCI er en commonrail (163hk 340NM) der opfører sig mere som en benzin motor men er mindst ligeså stærk som TDI. Jeg kører med 1500kg cv og er skiftet fra TDI 140hk 320NM TDI til Commonrail 138hk 270NM og der er faktisk ingen forskel på de to i trækevne, de kører begge omkring 100km/t ved 2000omdr.

Skrevet af Unknown Unknown, 25-01-2016 - 11:42

Ford s-max TDCI, 163 Hk. ved ...... omdrejninger pr. minut?

VW Sharan TDI, 140 Hk. ved ...... omdrejninger pr. minut?

........ bundtræk til en CV på 1800 kg.

For at kunne sammenligne må man være sikker på, at de anførte Hk. også er aktive.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her