Gode råd og ideer
koblingsvægt og cv totalvægt
Skrevet af Stan De Vreese, 08-06-2020 - 18:28
Jeg har en adria 361 pd som har en totalvægt på 1000 kg. og ved at jeg skal tillægge koblingsvægten til bilen. Mit spørgsmål er så hvis koblingsvægten f.eks. er 75 kilo må jeg så læsse min cv op til 1075 kilo så længe jeg ikke overskrider vogntogsvægten ?
Mvh
Stan
Vejning
Ja, hvis du vejer den på den rigtige måde. Hvis du ved, at den trykker med 75 kg, kan du koble den af og så veje hele vognen, og så må den veje op til 1075. Men hvis du vejer den, mens den er tilkoblet, må den max veje de 1000 kg, da de 75 kg jo ligger i koblingen.
Det nemmeste er altid at veje den tilkoblet, idet så er tallet altid 1000 kg, uanset om den trykker med 10 kg eller med 75 kg på koblingen. De 1000 kg, som er tilladt, er jo, som Gunnar Scherrebeck skriver, lig med det godkendte akseltryk, som er 1000 kg uanset koblingstrykket.
vægt
Det kan du teoretisk godt men dit akseltryk må ikke overstige 1000 kg på adriaen. mit bedste bud
hej med jer Svaret er NEJ …
hej med jer
Svaret er NEJ
Total vægten på din vogn må ikke overstige 1000 kg. hvis du bliver stoppet, så vejer de vognen, de dæk som er på, kan ofte kun klare 500 kg pr. dæk.
dvs. at får den mere vægt end den, kan dækkassen ødelægges.
en evt bøde, regnes i % og mere end 5 % overlæs, koster eksp.v. 1000 euro i tyskland. og i de andre lande er bøden osse ret stor.... størrelsen tror jeg man kan google sig til.
kh mc
Michael Ravnholdt
Du er så ikke rigtigt på den.
Når politiet vejer din vogn, foregår det medens den er koblet på bilen, altså akseltrykket.
Er her må akseltrykket kun være 1000 kg, for kugletrykket ligger jo på bilen.
Når du kobler fra og vejer akslen og støttehjulet vil kugletrykket fremgå, og derfor kan den samlede vægt komme over 1000kg, men det er stadig lovligt
hej SteenNu kan jeg af…
hej Steen
Nu kan jeg af gode grunde ikke sige hvad den enkelte politi mand vil gøre i alle situationer, så med det, vil jeg kun sige, at uanset hvad du eller andre tror eller håber på, så indgår kugletrykket som en samlet vægt, i så fald de beder dig om at tage vognen af vel og mærke, men du kan se det bla. i et indslag på kanal 5, hvor de beder om at løfte campingvognen af krogen. og .... i tyskland, indregner de kuglevægten, når den sidder på, så er du over der, så vanker der.
Så for en god ordens skyld, så lad være med at tro at man godt må have 75 kg mere med pga. kugletrykket. det må man altså ik.
kh mc
Spørg Stefan og bliv klogere
DCU har lavet en rigtig fin video i samarbejde med rigspolitiets tungvognssektion, som modsiger det du påstår.
Og må sige at jeg tror mere på hvad politiet oplyser, det er trods alt dem der arbejder med sagerne hver dag
for lige at slå sømmet i…
for lige at slå sømmet i....
Du snakker om akseltryk.... jeg skriver om totalvægten !....
I alle tilfælde, skal total vægten på en campingvogn uanset hvad akseltrykket er, altid overholdes, og hvis man overstiger med totalvægten, og kommer over den 5 % grænse, så er bøden stor... bla. i Tyskland 1000 euro. ud over du bliver bedt om at tage vægten af. eller omlæsse om muligt. og her er akseltrykket ikke relevant.
Totalvægt=Akseltryk
Nu er det sådan at på en campingvogn/Trailer er totalvægt og akseltryk det samme.
Prøv kig på din registreringsattest
man bruger udtryk som…
man bruger udtryk som faktisk totalvægt og faktisk akseltryk. det er ikke det samme som totalvægt og akseltryk.
Det du hentyder til, er det lovmæssige og formelle kg. for begge dele.
men prøv at gå dybere.....
https://www.dcu.dk/da…
https://www.dcu.dk/da/artikler/saadan-holder-du-styr-paa-vaegten
i now.... men det er den…
i now....
men det er den tekniske del, den faktiske totalvægt (når cv sidder på vognen ) og når den vejes alene...
i dk vejer man den på krogen, tager man den af, så stiger vægten....
I korsør på en lastvogns vægt blev min vejet, her var det så tydeligt, at der er mere vægt på end man regner med.
MC
Når man vejer en påhængsvogn med fast trækstang, hvor en del af vægten bæres af det trækkende køretøj, så vejes de sammenkoblet.
Det gælder trailere, campingvogne, kærer og sættevognstrailere, og det man vejer er TILLADT AKSELTRYK
Og denne metode bruges både herhjemme og udlandet
Ved påhæng med drejeskammel vejes akseltrykket på både for og bagaksel
Kabe
Har lige købt en Kabe CV. Som må laste 2000 kg. Men min bil må trække 1800 kg. Må jeg trække campingvognen hvis jeg laster den til 1750 kg?
Jeg tror ikke jeg må, men er i tvivl.
Hej bodilDer er flere ting…
Hej bodil
Der er flere ting i det, men har man BE kørekort. Må man faktisk godt. Dog må din bil med ktogen ikke have tungere campingvogn på end de 1800 kg.
Men på et alm. Kørekort må man ikke.
Du kan måske få nedvejet campingvognen til 1800 kg. Så er den del ok.
Men med et alm kørekort må du kun max have 3500 kg i totalvægt. Og jeg tror at din samlede totalvægt er størrer.
Hvad vejer din bil...
Tror totalvægten på bilen er over de 1800 kg. Ik
Har du fået tjekket dine…
Har du fået tjekket dine oplysninger på din bil ?
Bodil
Nu skal du ikke høre på Michal, han har mange sjove forklaringer på alle emner her på siden :-)
Reglerne er således at når du har kørekort til det vogntog du kører med, uanset om det er B, C eller D så må du gerne køre med en påhængsvogn/campingvogn der har en højere tilladt totalvægt end din bil må trække, forudsat at den faktiske vægt, altså det den vejer her og nu tilkkoblet bilen ikke er højere end det din bil må trække med bremser
Og reglerne for synsfri sammenkobling gælder uanset om du har trailerkort eller ej.
Tror så ikke din vogn må laste 2000, men at den har en tilladt totalvægt på 2000 kg
Og når din bil kun må trække 1800 så skal du bare undlade at læsse de sidste 200 kg i den
Men husk at man vejer akseltrykket medens vognen er koblet på bilen, så du får lidt ekstra her, da vognens kugletryk overføres til bilen
Du er da helt væk steenLæs…
Du er da helt væk steen
Læs dog hvad der står...inden du ævler.
Jeg tager udgangspunkt i hvad der står...
Men du kan åbenbart ikke læse. Trist..kun kritisere. I håb om at du over for andre ser intelligent ud. Meeeeen hop lige engang tilbage i teksterne og læs dem lidt mere.....
Jeg aner ikke om damen har BE kørekort.
Meeeen det gør du åbenbart !!!!!
Tænk dig venligst lidt om inden du åbner kæften.....tak det vil osse klæ dig. Ikke at genere andre.
Michal
Du er åbenbart klogere end Stefan der har beskæftiget sig med de sager i rigtig mange år som teknisk chef ved DCU
Jeg synes du skal prøve kigge i DCU-bladet nr 3 og nr 5 fra i år, og læse hvad Stefan oplyser om de ting her, så vil du opdage at du vildleder og misinformerer med dine svar
Endvidere vil jeg opfordre dig til prøve at lege lidt med den beregner der findes på FDM's hjemmeside, hvor du kan vælge kørekortstype, alder på kørekort samt vægte på begge køretøjer
Her vil du også hurtigt opdage at du ikke har tjek på det du udtaler dig om.
Alt dette er ikke skrevet for være efter dig, men for hjælpe dig til at forstå love og regler for området, samt forhåbentlig være med til du ikke fortsat misinformere andre der spørger om råd
vh
Steen
Michal 2.
Du skriver at vi ikke ved om Bodil har B/E kørekort.
I den her forbindelse er det totalt ligegyldigt da spørgsmålet ikke handler om kørekort. men om sammenkobling.
Og hun spørger om hun må trække sin campingvogn der har en tilladt totalvægt på 2000 kg hvis hun kun læsser den til 1800 kg hvilket er det hendes bil må trække.
Du kommer med den fejlagtige oplysning om at det må hun hvis hun har B/E men ikke hvis hun kun har B
Nu er det sådan at reglerne for sammenkobling ikke har noget at gøre med kørekortsregler, de gælder for alle typer kørekort, og både i Danmark og udlandet
Du skal lære at der er 2 love på det her område, som man skal tjekke.
1. Hvad må du med dit kørekort. Her kigger man både på bilens tilladte totalvægt og campingvognens tilladte totalvægt
2. Hvad må din bil. Her kigger man på hvad bilens største påhængsvægt er og så hvad campingvognens tilladte totalvægt er.
....Og reglerne for sammenkobling siger så, at man gerne må efterspænde et påhæng der har en højere tilladt totalvægt end bilens største påhængsvægt, forudsat at den faktiske vægt ikke overstiger det bilen må trække.
Og det er faktisk også det Stefan skriver i sine svar,
vh.
Steen
FDM, Beregner til kørekort og sammenkobling
Trailer beregner | FDM
Du skal lære en ting af…
Du skal lære en ting af livet..... læs venligst hvert ord du ser.....før du forgriber situationen.
Det er dig der skriver noget sludder. Læs det nu....
Jeg har en dialog med trafikstyrelsen. Lige så snart han er klar. Så får du det som den første
Klar tale :-)
Prøv nu bare den beregner jeg linker til, så vil du se at reglerne for sammenkobling ikke har noget at gøre med kørekort
Hahaha Du fatter ikke end…
Hahaha
Du fatter ikke end skid.
Læs nu den tekst.
Det du beskylder mig for.... er jo noget du finder på.
Tåbe
Skriv ordentligt
De herrer , Steen og Michael , burde opføre sig ordentligt . Bare fordi i er uenige , på et meget omdiskuteret område, burde i kunne føre en pænere dialog . På forhånd tak
Tak per Er modtaget. Har…
Tak per
Er modtaget.
Har virkelig prøvet.... men forgæves.
Vægt
Når man går ind og tjekker reglerne for 1 bil og CV og 2 reglerne for kørekortet er det fuldstændig korrekt hvad Steen skriver. Evt svar vil kunne fås ved at skrive ind til DCU tekniske afd. Her vil man få bekræftet at Steen har fuldstændig styr på reglerne.
Mvh. Arnold
Problemet er....at jeg hele…
Problemet er....at jeg hele tiden kun har skrevet om campingvognen. Og lige pludseligt begynder han Og rode tingene sammen.
Nå men jeg er i fuld gang som jeg skrev tidligere...har en dialog med færdelsstyrelsen. Det er dem der formidler love og paragrafferne.
Arnold
Tak, men man behøver slet ikke skrive ind til DCU, Stefan har nemlig lige besvaret lignende spørgsmål både i blad nr 3 og blad nr 5.
Det der går galt er at man svarer i vest når der spørges i øst.
Eller sagt på en anden måde, Bodil spørger om sammenkobling og MC svarer om kørekort, men det er jo to forskellige regelsæt.
Og han gider jo ikke engang tjekke hvad Stefan har svaret eller gå ind på det jeg linker til fra FDM, for så ville han opdage at Bodil gerne må nøjes med læsse vognen til de 1800 kg i stedet for vognens totalvægt på 2000 kg og så køre lovligt
vh
Steen
Har lige købt en Kabe CV…
Har lige købt en Kabe CV. Som må laste 2000 kg. Men min bil må trække 1800 kg. Må jeg trække campingvognen hvis jeg laster den til 1750 kg?
Jeg tror ikke jeg må, men er i tvivl
Hvis lige dette spørgsmål skal besvares som det stilles...
Så prøv dog at læs...m
Jeg har en campingvogn der må laste 2000 kg.
Ja allerede der går det galt.
Derfor forklare jeg lidt mht BE kort og ik
Der er intet i den tekst der er lige til.... den giver ikke ret meget mening .... ikke i mit hovede.
Så igen steen. Lad være med at bland dig..... når du end ikke gider at læse indenad....
MC
Så vidt jeg kan se spørger hun ikke om kørekort og nævner ikke noget om kørekort.
Hun spørger om hun må trække den når hun kun læsser den til 1750 kg, og da påstår du at det må hun kun hvis hun har B/E
Men det kræver ikke B/E for at man må køre efter faktisk vægt
En anden ting er at der kræves B/E til hendes vogntog, det er bare ikke hendes spørgsmål
Så igen:
Kig først på hvad du må med kørekortet
Og derefter
Hvad din bil må
Læs indenad for helvede da…
Læs indenad for helvede da......
Med al den viden du har. Må du snart erkende at du er lidt langt væk...
Som jeg har sagt. Så skal jeg nok påklistre færdelsstyrelses bemærkning.
Læs det....
Læs det....
Jeg har meget svært ved at…
Jeg har meget svært ved at se. At en bil kan presses ind i det regskab.
Da utroligt
Der spørges ind til regler for sammenkobling og du fortsætter med skrive om kørekort
Det er sgu da sært, læs dog hvad Bodil spørger om og så svar på det og ikke alt muligt andet
Du fatter ikke end skid
Du fatter ikke end skid.
Du er så bedre vidende. At du selv åbenbart tror at du kan råde folk ud fra din egen overbevisning.
Du læser overhovedet ikke min tekst. Det er da tydeligt for enhver....
Slut herfra. Ha det rart
Sikke da en omgang!
Hvor blir jeg træt af spalteplads og muligheder for udveksling af erfaringer og ideer bruges på ovennævnte måde.
Det ligner til forveksling vejvrede. Lad os blive fri for begge dele.
Rolf
Ja det ville være super rart…
Ja det ville være super rart ...
Brug linket her
Brug dette link som kan give dig et svar. Her indtaster man bilens bilnummer og Campingvognes nummerplade - eller oplysninger. http://www.hænger.dk/
Dette link her fra FDM kan du også bruge https://fdm.dk/biler/trailer-campingvogn/beregner-til-trailer-campingvogn
Og vupti så ved du hvad du må
det kan man ikke rigtig…
det kan man ikke rigtig bruge, efter som det slet ikke er "problemet"
det starter med vægten på et næsehjul....
om det tages med når politiet vejer ens campingvogn, i en gl. video undlader de det.... men siger i nogle nyere videoer at den vægt skal medregnes....
men ifølge tysk politi, ja så medregner de det.... og det er problemstillingen.
men ja, det er mange kloge hoveder. især når lovgivningen kan tolkes på flere måder.
når en campingvogn synes, så går man ud fra de tal ompotøreren har får af producenten og hvad jeg har set!!!! så er det den total vægt incl. næsehjul.