Gode råd og ideer

Anne-Vibeke Isaksen, Chefredaktør på DCU ......

Skrevet af Unknown Unknown, 16-02-2017 - 08:39

Siden Rasmus Prehn (S), MF, og en del af DCU´s ledelse turnerede rundt i 2014 - 2015, som de store fortalere for Tempo 100 Danmark for campingvogne, har der ikke rigtigt været focus på de praktiske økonomiske forhold omkring emnet:

"Hvad kommer det til at koste for campingvogns-folket, at være medlem af Tempo 100 Danmark for campingvogns-klubben i årene fremover?"

Selv efter vedtagelsen i Folketinget og indførelsen af Tempo 100 Danmark for campingvogne den 1. juli 2016 har der ikke været den store interesse for emnet,

HVAD KOSTER DET, AT FÅ FORNYET ORDNINGEN HVERT 2. ÅR?

Hverken blandt DCU, FDM eller DANMARKS STØRSTE OG ÆLDSTE BILSYNSVIRKSOMHED, APPLUS BILSYN har emnet haft nogen interesse.

Når så nogle campingvognsejere, af gode grunde, begynder at vise interesse for emnet, nu hvor datoen for de første fornyelser nærmer sig den 1. juli 2018, er der

TOTAL MANGEL PÅ VIDEN og INFORMATION om emnet blandt de organisationer, som skulle vide bedre!

Det har campingvogns-folket ikke fortjent!

Se tråden:

https://www.dcu.dk/forum/gode-raad-og-ideer/tempo-100-igen-igen-igen-ig…

Skrevet af Ole Østergaard Pedersen, 02-05-2017 - 09:44

Den nye CV. skulle også have Tempo 100, da vi havde godkendelsen på vores gamle CV igennem 7 år.
Bestilte til hos den lokale Applus til Tempo 100 syn. Jeg havde egentlig bestilt den danske Tempo 100 på trods af syn hver 2 andet år, men da jeg blev oplyst på Applus, at dansk Tempo 100 ikke var gældende i Tyskland, valgte i tysk Tempo 100 godkendelse.
Hvornår bliver Tempo 100 i Danmark og Tyskland harmoniseret, så tysk godkendelse gælde i i DK. og dansk godkendelse i D. ??

Skrevet af Erik Frantz Hyldahl, 29-04-2017 - 18:27

SIKKERHED?
Det er måske et fremmedord?
Vi ved da når man møder en CV med dansk 100 godkendelse, så har den været til syn hvert andet år og fået kontrolleret bremse og dæk!
Jeg tænker bare på alle de CV'er der kører rundt, ja måske bare i sommerferien som ikke har 100 godkendelsen og dermed måske aldrig har fået tjekket bremser og dæk?
Ja hvert andet år er ingen garanti, men da bedre end ingen ting.
Så prisen set med disse briller kan selvfølgelig altid diskuteres,
men er vel ikke uspiseligt

Skrevet af Frits Offenbach, 29-04-2017 - 07:13

@Flemming Udbjørg -
Nu er det priserne som for mit vedkomne der afgør at jeg fravælger den danske tempo 100, jeg mener ganske enkelt at det er optrækkeri og en urimelig ekstra skat som man bliver pålagt.

Flere har givet udtryk for at så er man sikker på at campingvognsparken i DK så er sikkerhedsmæssig iorden, jeg mener at det er noget vrøvl at komme med.
For mit eget vedkomne kan jeg ligge hovedet på blokken og fortælle at min vogn får eftersyn hvert år, jeg er måske også lidt priviligeret idet jeg har min daglige gang på et DCU godkendt værksted.

Flere af vores kunder fravælger også tempo 100 i DK når de hører de rette betingelser og priser ved fornyelse.

Skrevet af Flemming Udbjørg, 27-04-2017 - 21:15

Selv om der er gået et par måneder har Lotte Witten tilsyneladende ikke fået svar på sit spørgsmål:

"HVAD KOSTER DET, AT FÅ FORNYET ORDNINGEN HVERT 2. ÅR?"

Applus har følgende priser:

Tempo 100- syn: 475,- kr.
Tempo-100 godkendelsesattest + mærkat: 499,- kr.

- altså 974,- kr. hvert andet år!!

Det blev ikke helt en kopi af den tyske løsning :-)

Skrevet af Sten Christensen, 04-04-2017 - 22:03

8 mdr inde i perioden, kan man nok ikke snakke om at 1. Juli 2018 nærmer sig.
Man kan også bare køre 80.

Skrevet af Redaktionen ., 17-02-2017 - 14:29

Til alle i tråden

Vi er i gang med at undersøge det og afventer svar. Vi vender tilbage, når vi har mere information.

Mvh. DCU-redaktionen

Skrevet af Dorthe B. Madsbjerg, 17-02-2017 - 06:21

Hans C. Runekær-H, tak for de klare svar, og nu bør ingen mere være I tvivl om at der både skal et syn samt en godkendelse til hvert andet år.

mvh
Preben.

Skrevet af Steen Æbeløe, 17-02-2017 - 06:09

Nu tror jeg ikke der er mange alm mennesker der sidder og læser * Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr, nr. 1996, af 29.06.2016* og Karnovs lovsamling. De læser derimod campingblade, omtaler i uge/dagblade og på nettet, f.eks FDM og DCU.

Som du kan se i den anden tråd, så har FDM og Applus så sent som sidste uge givet forkerte oplysninger. og da jeg kontaktede DCU i sept sidste år var de heller ikke klar over det.

Prøv lige kig på disse sider og fortæl mig så hvor der står det koster et ny tilladelse hvert andet år, det eneste der nævnes er at der ved Tempo100 kræves periodesyn hvert andet år.

https://www.applusbilsyn.dk/leasing-biltest/tempo-100-danmark-campingvo…

http://www.fdm.dk/biler/love-regler/faq-om-tempo-100-danmark

https://www.dcu.dk/det-skal-du-vide-om-tempo-100

Prøv evt også se videoen på FDM hvor der nævnes at hvis campingvognen er Tempo100 godkendt skal den til syn hvert andet år, men ikke et eneste ord om at det kræver ny godkendelse.

Periodesyn er jo det samme for biler og campingvogne, altså begge typer skal registreres så hvorfor skal det for biler være gratis og for campingvogne/trailere skal der betales gebyr for registreringen?

Skrevet af Hans C. Runekær-h., 16-02-2017 - 22:01

Forud for ikrafttræden af ordningen, fremgår det da ret tydeligt af Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr, nr. 1996, af 29.06.2016, at der ud over det periodevise syn, også skal udstedes en Tempo 100 godkendelsesattest hver gang: ""Når påhængskøretøjet godkendes ved det periodiske syn, skal der altid udstedes en ny Tempo 100-godkendelsesattest for køretøjet.""
Så det kan man vel ikke påstå, er ukendt for nogen.
Omkring beløbsstørrelsen for godkendelsesattesten, så er det vel lige som så mange andre statslige takster, at de reguleres efter politikernes og / eller embedsmandsværkets forgodtbefindende, eller kalder man det bare den årlige pristalsregulering mon, og hvis det er dette faktum, man er utilfreds med, nytter det da ikke at "råbe og skrige" = anvende store bogstaver som det ses flere steder i debatten herinde om emnet og efter min mening er rettet mos de forkerte. Så jo Steen, jeg tror faktisk jeg har læst og forstået lovgrundlaget rigtigt. Nu kan de mennesker, som er blevet sure på mig over mit indspark til debatten, sikkert fremtrylle en masse tilfælde, hvor man kan få gratis attester fra det offentlige, men der står altså ingen steder, at denne særlige godkendelsesattest skulle være gratis.
Slut herfra med venlig hilsen Hans

Skrevet af Steen Æbeløe, 16-02-2017 - 12:24

Ved ikke om du ikke har læst tidligere debatter eller bare ikke forstået dem.

Det har hele tiden været klart at ved Tempo100 kom der et krav om periodesyn, fuldstændig som i Tyskland.

Hvad der derimod aldrig har været nævnt, er at der også skal betales for en ny tilladelse hvert andet år.

Kan fortælle at jeg var i kontakt med DCU da emnet kom frem sidste efterår og her var opfattelsen også at der kun skulle synes.

DCU tog så kontakt til synsvirksomheden og fik oplyst at rygtet talte sandt, Der skulle både syn og ny tilladelse til hvert andet år.

At der stadig er stor forvirring på området ses tydeligt i den anden tråd hvor ansatte i kundeservice, både ved FDM og Applus giver forkerte oplysninger, Applus har dog været inde og rette deres svar med en undskyldning om de havde misforstået spørgsmålet.

vh
Steen Æbeløe

Skrevet af Unknown Unknown, 16-02-2017 - 11:37

..... og subjektivt

Hans C. Runekær-H. 16.02.2017 10:43

Helt ærligt!

Hvis du så bare havde læst, hvad jeg tidligere har givet udtryk for, med hensyn til min egen mening om den mangelfulde pris-information og ISÆR MANGLENDE KLARE REGLER FOR PRISSÆTNINGEN fra og med 2. godkendelsesprocedure ('liberaliseret erhverv' og 'sund forretningspolitik'?)

Så ville du HELT SIKKERT IKKE have skrevet nedestående SVADA MED SUBJEKTIVE og URIGTIGE meninger om, hvad jeg har citat 'man selv har besluttet sig til at deltage i' citat slut.

Ligeledes er det efter min (Hans C. Runekær-H.) mening (ikke særligt konstruktivt, at skælde ud på DCU og FDM og andre medlemsorganisationer, for noget man selv har besluttet sig til at deltage i.

Der har jo ikke været noget skjult omkring vilkårene for Tempo 100 siden vedtagelsen, så man kan jo ikke klandre andre for at man har sat sig i den udgift.

Følger man debatterne omkring emnet, ser det heller ikke ud til at der er ret mange, der er så utilfredse med ordningen, og det står jo enhver frit for ikke at forlænge godkendelsen, hvis man synes det er for dyrt at betale for de tidsmæssige besparelser, man kan få herhjemme, som jo vist ikke engang kan måles i timer men kun i minutter.

Skrevet af Hans C. Runekær-h., 16-02-2017 - 10:43

Synes det er en lidt underlig diskussion, man prøver at starte op omkring Tempo 100 på dette tidspunkt. Op til vedtagelsen var der rigelig mulighed for at deltage i debatten og vel også komme med tilkendegivelser mod den retning politikerne tog i spørgsmålet. Det har jo hele tiden været klart, at man vedtog at der var tale om en 2 - årig periodevis godkendelse. Man lavede en tilføjelse i Detailforskrifter for køretøjer, der er den officielle "bibel" for den slags ting, og også der står det klart, at der er tale om en periodevis foreteelse.
Jeg synes det virker lidt malplaceret, at man nu mere end 1 år før de første fornyelser skal foretages, at man så afkræver i dette tilfælde A plus virksomheden oplysning om priser så langt ud i fremtiden, i et i øvrigt liberaliseret erhverv.
Netop liberaliseringen af dette område bevirker jo at ingen kender størrelsen på beløbene i fremtiden, så at komme med et "blindskud" på nuværende tidspunkt, kan næppe kaldes sund forretningspolitik.
Ligeledes er det efter min mening ikke særligt konstruktivt, at skælde ud på DCU og FDM og andre medlemsorganisationer, for noget man selv har besluttet sig til at deltage i.
Der har jo ikke været noget skjult omkring vilkårene for Tempo 100 siden vedtagelsen, så man kan jo ikke klandre andre for at man har sat sig i den udgift.
Følger man debatterne omkring emnet, ser det heller ikke ud til at der er ret mange, der er så utilfredse med ordningen, og det står jo enhver frit for ikke at forlænge godkendelsen, hvis man synes det er for dyrt at betale for de tidsmæssige besparelser, man kan få herhjemme, som jo vist ikke engang kan måles i timer men kun i minutter.
Tager man så med i betragtning, at EU sikkert kommer ind over også dette område, og der så kan gå ”rigtig” ;-( sagsbehandling i det,i harmoniseringens hellige navn, så kan jeg godt forstå, hvis medlemsorganisationerne ikke spilder særligt mange kræfter på noget, der alligevel ændres af EU.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her