Camping i Danmark

Tempo 100 igen igen

Skrevet af Knud Pedersen, 28-04-2016 - 13:52

Det ser nu ud til at loven vedtages, men papiret den er skrevet på er ikke engang brugbart som toiletpapir
Det ligner an ekstra statsafgift på campister når man for at opnå Tempo 100 i Danmark skal til synshallen og bøde omkring 500 kr for et simpelt syn. Og værre er det at afgiften skal betales hvert andet år i forbindelse med periodesyn.
Jeg billiger at ALLE registrere køretøjer skal til syn hvert andet år, men så skal det også gælde alle de mere eller mindre defekte trailere, traktorer og knallerter på landevejene og så skal prisen være realistisk ( max 200 kr)
Eneste positive jeg set er at nu må der køres 80km/t på landevejene så kører vi da kun 10-15 km/t langsommere end øvrige trafik, inkl lastbilerne.
Jeg har en tysk Tempo 100 godkendelse og vil bruge den som hidtil, vil ikke hælde penge i en dansk afgift for at køre nogle ganske få km. på danske motorveje.

DET ER EN OMMER

Skrevet af Bent Jørgensen, 30-06-2016 - 10:05

Tja, Loven blev jo bl.a. lavet for at højne sikkerheden så vi ikke fremskyndede / provokerede til usikre overhalinger på landevejen. Hvad mon sker nu. Jeg kører 70 og du kommer bagfra med 80, for du har jo tempo 100. Tror du ikke du vil blive bare LIDT irriteret på mig. Kære DCU og div. politikere, det er dog den mest hovedløse lovgivning. ALLE skal selvfølgelig måtte køre samme hastighed på LANDEVEJ. Det må I kunne gøre bedre. Synes ellers loven virker fornuftig men den paragraf ang. landevej SKAL ændres hurtigst muligt, det er jo her vi har de største problemer. SÅ PÅ BANEN DCU.......

Skrevet af Peter Jentoft Ebdrup, 08-06-2016 - 12:39

I retsinformation er der en detaljeret beskrivelse af den mærkat, som gælder for busser, der i nogen tid har kunnet opnå dansk tempo100-godkendelse.

Mon ikke man blot overfører den mærkat til campingvogne og andre påhængsvogne, så man ikke skal have flere forskellige designs.

Mærkaten kan ses på dette link https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=170288

Skrevet af Peter Jentoft Ebdrup, 08-06-2016 - 12:37

I retsinformation er der en detaljeret beskrivelse af den mærkat, som gælder for busser, der i nogen tid har kunnet opnå dansk tempo100-godkendelse.

Mon ikke man blot overfører den mærkat til campingvogne og andre påhængsvogne, så man ikke skal have flere forskellige designs.

Mærkaten kan ses på dette link https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=170288

Skrevet af Lars Thilqvist, 08-06-2016 - 11:51

Hej,
Er der nogen der ved, om en dansk tempo 100 mærkat har et andet design end den Tyske ?

Skrevet af Sven Erik Dalgaard, 04-06-2016 - 18:07

Fatter ikke at man idag må køre 80 km på motorvej og kun 70 km på alm. vej
Det er da den samme CV.
Kan også forestille mig at DCU godkendte CV forhandler i fremtiden må foretage syn af tempo 100, måske?

Skrevet af Kurt B. Andersen, 02-06-2016 - 22:56

Jeg synes det er fint nok, at man nu også må køre 100 km/t i Danmark, selv om jeg ikke selv har tænkt mig at gøre brug af det.
Vi bevæger os mest øst for Storebælt, og der er trafikken normalt så tæt på motorvejene, så det nemmeste er at følge lastbilerne.
Derved generer vi heller ikke så mange.
Men I forbindelse med tempo 100 godkendelsen har man så lavet den genistreg, at dem som får tempo 100 også må køre 80 på landevej. Vi andre må kun køre 70 km/t.
Det giver simpelthen ingen mening.
Det er forsvarligt, at jeg kører 80 på motorvej uden tempo 100 godkendelse, men på landevej er det kun forsvarligt, at jeg kører 70.
Uanset om jeg har tempo 100 og har været til syn inden for de sidste 2 år, så kan jeg ikke se hvorfor, jeg ikke må køre 80 på landevej, når jeg må på motorvej.
Det virker også som om, at man helt har glemt, hvorfor hastigheden skulle øges fra 70 til 80 på landevej.
Det var jo ikke for, at vi kan komme hurtigere frem på landevej, at hastigheden skulle øges, men for at vi kunne følge trafikken og undgå at folk laver hasarderede overhalinger, hvis vi overholder de 70 km/t.
Det har man åbenbart helt overset, da man efter mange års kamp nåede frem til, at tempo 100 skulle indføres.

Skrevet af , 02-06-2016 - 15:34

Afstande i DK er så små, at det ikke betyder særlig meget at køre 100 km/t i stedet 80. Har lige kørt fra Århus til Nykøbing F på 4 t. 10 min. uden den godkendelse og uden antislinger kobling. Kørte på lange stræk 88 km/t, blev overhalet af politiet ved Vejle og på Fynske Motorvej - og de var ligeglad med min hastighed. Til gengæld blev jeg overhalet af flere med 100 km-mærket - og som jeg også oplever det i Tyskland, synes man at 100 km/t må være mindste hastighed.
Jeg tror at meget af det er psykologisk. Lige så snart en campingvogn anes i det fjerne sættes hastigheden op og så skal man absolut vise hvor god man er til det med overhalinger.
Jeg har ingen grund til at hidse mig op over danske makværker. Jeg nyder turen.

Skrevet af Erling Selch, 30-05-2016 - 15:43

Tror mest det er DCU der har råbt højt for at det skal ze godt ud, skal ikke have Tempo 100 og betale mere til statskassen.

Skrevet af Unknown Unknown, 22-05-2016 - 20:08

Ja Men Per hvorfor skulle man dog pille det tyske Tempo 100 mærke af eller dække det til: Det giver jo ret til at følge de tyske regler i Tyskland: Men ikke i DK.
Det danske mærke har Dannebrog påført sin tempo 100 godkendelse. og indtil videre er ingen af mærkerne mig bekendt godkendte i andre lande end i de som har udstedt dem. Vil man derfor køre 100 km/t i DK kræves et dansk mærke og godkendelse.

Skrevet af Per Tofte Nielsen, 22-05-2016 - 19:27

Dette er bare en "tanke" ;)
Myndighederne ved jo godt, hvem af os der har en tysk Tempo 100 godkendelse,
Så det er nok et spørgsmål om tid, før vi alle får et lille brev, med en løftet pegefinger og et girokort !
eller måske bare et påbud om at pille mærket af, eller dække det til, når der køres i Danmark....
Vi følger spændt udviklingen....

Skrevet af Unknown Unknown, 01-05-2016 - 15:21

Hans J. Christensen

Jeg har svært ved at forstå de som mener at tyske love også gælder for Danmark. Ønsker man virkelig at underlægge Dk under tysk lovgivning ?

Herudover kan jeg da også til dig sige: Vend nu "skråen" en ekstra gang. Der forhandles jo om gensidig anerkendelse,
men som tidligere skrevet har jeg da svært ved at se at tyskerne i det lange løb vil godkende tysk tempo 100 til danske biler uden samtidig at følge samme syns periode på 2 år som bliver indført i Dk og som allerede gælder for tyske biler.

Det er derfor naturligt at de som vil have en godkendelse til at køre 100 km/t må til lommerne, Og at der på længere sigt også vil blive stillet krav om syn til de øvrige campingvogne.

Da det er 1 Maj , Kan jeg da citere tidligere formand for fagbevægelsen Thomas Nielsen der på et 1 maj møde udtalte "Vi har sejret af helvede til"
Disse ord kunne vel også gælde DCU's formand og ivrige tempo 100 tilhængere.

Skrevet af Hans J. Christensen, 01-05-2016 - 14:42

Vi købte en anden vogn i efteråret fik den tempo 100 godkent efter Tysk standard har kun kørt femten km fra synshalden og ud til campingpladsen synes det er helt hen i vejeret at den ikke kar laves så den gælder i Danmark når det er de samme ting der skal være opfyldt

Skrevet af Tommy B. Nielsen, 30-04-2016 - 09:37

Kære med campister stop da jeres klynkeri nu har i råbt på tempo 100 i Dk gennem mange år & nu ser det ud til det lykkes.
Men straks det kommer til at koste lidt penge så er helved løs. Se da positiv på at dit køretøj bliver tjekket hver 2 år. Ser ugetlig cv"er som er til syn med defekte bremser dårlige dæk samt defekte slinger kobling som absolut ikke skal køre 100 km/t.Med hensyn til priser for syn / tempo 100 er det da det mindste beløb i forbindelse med camping. Hvis du ikke har råd så sælg din cv.
Til jer som ved at jeres cv altid er tip top er det ikke det store problem med syn. Men der langt fra alle som er det desværre.

Skrevet af Benny Hauge Jakobsen, 29-04-2016 - 14:19

Hej
Det realistiske ovenpå denne politiker fadæse: (hjælp mig med ikke at tænke på politiker lede, hvad er det dog for en børnehave).
Jeg fortsætter med "lastvognshastighed" om jeg kører 87 - 88 km. eller 100 km/t i Dk gør for mig ikke den store forskel,
Jeg synes ikke det er 450 kr. værd hvert andet år.
Kære venner - man skal syne en håndfuld lygter og aflæse et par dækkoder. - undervejs bemærke om der er en slingrekobling (som stort set alle vogne har) til priser der langt overskrider både læge eller sagfører salærer. Det tager for mig at se længere tid at udfylde papirerne end at foretage synet.

Skrevet af Niels Lodberg Pedersen, 29-04-2016 - 11:41

Det var n skuffelse. den lov er ikke en bønne værd. Det er totalt blottet for logik, at man skal til syn hvert andet år, med deraf følgende afgifter. Vi holder vores vogne i forsvarlig og sikker stand - det er i egen interesse. dette her er så kluntet og meningsløst at det kun kan være tænkt af Danske politikere. Hvorfor er trailere ikke taget med i ordningen? de generer lige så meget på vejene (hvis de overholder hastighedsbegrænsningerne) og mange af dem kunne godt trænge til et syn engang imellem. Jeg er selvfølgelig ikke imod, at tingene skal være i orden, men et syn hvert 4' år ville måske være rimeligt.
Jeg fortsætter med at køre 80 på landevejene og 90 på motorvejene, som jeg altid har gjort, og jeg vil ikke betale for det. Mit tyske Tempo 100 gælder heldigvis stadig i Tyskland
God campingsommer
Niels

Skrevet af Unknown Unknown, 29-04-2016 - 11:00

Skuffelsen breder sig da vistnok, men er det nu ikke logisk at danske køretøjer skal godkendes efter danske regler? og er det logisk at danske køretøjer i det lange løb kan få, og beholde tyske godkendelser, når de ikke ligesom tyskerne skal synes hvert andet år ?

Hvorfor i alverden klage over, at for at få den udvidede hastighedstilladelse, skal køretøjet altså overholde nogle krav om jævnlige syn
Og hvorfor i alverden skal de som ikke ønsker dette underlægges samme krav ?

Om harmonisering må man vel sige giv nu tid. Tyskerne mister selvfølgelig lidt indtægt fra salg af tempo 100 skilte, men mon ikke fornuften vil sejre både i Dk og D.

Skrevet af Knud Aa Hansen , 28-04-2016 - 23:32

Tror ikke der efter d. 1/7 vil blive udstedt flere tyske godkendelser til danske cv´er, så må man til syn med den.

Skrevet af Jørgen L. Nielsen, 28-04-2016 - 22:35

Jeg talte med en jurist fra FDM som sagde at det man arbejdede på var at

Tysk indregistreret cv med tysk tempo 100 må bruge sin tempo 100 i Danmark
Dansk indregistreret cv med dansk tempo 100 må bruge sin tempo 100 i Tyskland

Men en Dansk indregistreret med Tysk tempo 100 kommer ikke til at måtte køre 100 i Danmark.

Mvh Jørgen

Skrevet af Lars Peter K. Trillingsgaard, 28-04-2016 - 20:51

Når man ikke må bruge tysk tempo 100 i DK, tror jeg ikke tyskerne vil godkende den danske model
i Tyskland, jeg mener at med de afstande vi har i DK er det ikke afgørende med tempo 100
og så skal til syn hvert andet år, men i stedet skulle DCU og andre involverede have kæmpet for
at vi måtte kører 80 på alm. vej og 90 på motor trafik/motor veje og så glemme alt om syn, som kun
er en afgift oven i alle de andre.
PS kører altid 80 med cv på alm. veje og 90 på trafik/motor veje, er i alle årene aldrig blevet stoppet.
Med ønsker om en god camping sæson til alle.
Hilsen
Lars Peter

Skrevet af Knud Aa Hansen , 28-04-2016 - 19:14

Vil da håbe at tyskerne IKKE godtager at vi kan "nøjes" med ét syn og så køre i al evighed på deres tilladelse, især når deres egne cv´ er skal til regelmæssigt syn

Skrevet af Jens Brian Mortensen, 28-04-2016 - 19:06

Det kan ikke siges mere rigtigt.
Også her vil jeg forsætte med at bruge mit tyske tempo 100, og ikke støtte den danske statskasse.

Skrevet af Carl Hansen, 28-04-2016 - 19:00

Det kan godt være at DU billiger at alle skal til syn hvert år, MEN det gør EU kommisionen IKKE.
Det gør de ikke fordi skal der indføres periodisk syn så skal det harmoniseres med de andre lande i EU og ikke kun Tyskland.
EU kommisionen har arbejdet med dette her siden 2012 for det omhandler ikke kun trailere men alle køretøjer og her vægter
EU altså miljø og sikkerhed højere. Derfor er det der først står for døren, en harmonisering på erhvervskøretøjer og selve synsstederne. De er nemlig langt under det kvalitetskrav man ønsker sig. -og kommer der så nogle tusinde trailere der også skal synes hvert andet år så får vi altså ikke kvaliteten af synene op på et sikkerhedsmæssigt acceptabelt niveau.
Det er forklaringen på at EU er direkte imod periodisk syn af trailere lige nu.
Dertil skal lægges at EU ser iflg. statistikkerne ikke noget sikkerhedsmæssigt problem med trailere.
Når der sker ulykker med trailere (campingvogne) er det sjældent at ulykken kan henføres til traileren men snarere til førerne.

Skrevet af Carl Hansen, 28-04-2016 - 19:00

Det kan godt være at DU billiger at alle skal til syn hvert år, MEN det gør EU kommisionen IKKE.
Det gør de ikke fordi skal der indføres periodisk syn så skal det harmoniseres med de andre lande i EU og ikke kun Tyskland.
EU kommisionen har arbejdet med dette her siden 2012 for det omhandler ikke kun trailere men alle køretøjer og her vægter
EU altså miljø og sikkerhed højere. Derfor er det der først står for døren, en harmonisering på erhvervskøretøjer og selve synsstederne. De er nemlig langt under det kvalitetskrav man ønsker sig. -og kommer der så nogle tusinde trailere der også skal synes hvert andet år så får vi altså ikke kvaliteten af synene op på et sikkerhedsmæssigt acceptabelt niveau.
Det er forklaringen på at EU er direkte imod periodisk syn af trailere lige nu.
Dertil skal lægges at EU ser iflg. statistikkerne ikke noget sikkerhedsmæssigt problem med trailere.
Når der sker ulykker med trailere (campingvogne) er det sjældent at ulykken kan henføres til traileren men snarere til førerne.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her