Camping i Danmark

Sikkerhedswire

Jeg har i Camping nr. 3 2017 set en test af bil som campingtrækker, men der ser jeg at sikkehedswiren bare et lagt ned over krogen, der er øje på trækket, men det bliver ikke brugt.
I aftes på tv så jeg campingmagasinet en test af en anden bil, der er wiren også bare lagt over krogen.
Det er efter min mening uforsvarligt, og det er også ulovligt, såvidt jeg er orienteret, og det er ihvertfald et dårligt signal at sende ud af en campingorgination.
Er der en ansvarlig som vil komentere dette?
Mvh. Verner

Posted by Gunner Hansen, 19-04-2017 - 19:35

Som en anden har kommenteret : Set fejl, men ikke læst artiklen ?
Kom med på et teorihold hos en kørelærer der har prøver til BE- kort .
Her gennemgår man alle de regler færdselsloven kræver, og til køreprøven skal man starte med at sikre sig at alle funktioner, blinklys, bremser, tilkobling og spejle er korrekte i følge færdselslovens bestemmelser. Man lærer også hvor mange kilo man må trække, hvor langt vogntoget må være , og hvor BRED BIL man skal have, for at trække en BRED CAMPINGVOGN .
På campingpladsen kan man så lave en sjov quiz om HVEM der har hørt efter ?

Posted by Ove Tonnesen, 19-04-2017 - 17:34

Tilstrækkelig udsyn bagud defineres som at man skal kunne se ned langs påhængskøretøjets sider, det vil i praksis sige at påhængskøretøjet ikke må være bredere end det trækkende køretøj uden ekstra spejle.
Jeg har for år tilbage diskuteret med trafikstyrelsen om der ikke ligesom med lastbiler kunne sættes faste mål på synsfeltet, men der bliver henvist til bilisternes sunde fornuft.
De mener åbenbart at campisternes sunde fornuft er bedre end lastbilchaufførernes.

Posted by Flemming Udbjørg, 19-04-2017 - 12:42

Her ligger så forskellen; Jeg tror simpelt hen ikke på, at læserne sætter sig ned og studerer om DCU har sørget for hverken sikkerhedswire og spejle - for så at vælge at lave samme undladelsessynder.

Jeg stoler ret meget på alle de øvrige campingvenners sunde fornuft.

Posted by Benny Hauge Jakobsen, 18-04-2017 - 22:09

Hej Kaj J
En svipser !!
Mig bekendt står der kun i reglerne, at man skal have et godt syn bagud.
Vores bil er bred nok til at vi ikke behøver spejle - men vi har nu alligevel spejle på. Der er jo forskel på om "anhængeren" er 2m. 2,20 - 2,30 eller 2,5 m. bred.
Nu ved jeg ikke noget om
bredden på den prøvekørsel du refererer til men!!
MVH BJ.

Posted by Verner Skov Hansen, 18-04-2017 - 16:18

Ja der ses mange fejl på vejene, men DCU bør ikke vise fejl i deres prøvekørsler, det vil nok få nogen til at gøre som dem.
Det er min opfattelse.
Mvh Verner

Posted by Flemming Udbjørg, 18-04-2017 - 09:32

Jo Jo - tingene skal selvfølgelig være i orden!

Men hvis det er det vigtigste at få ud af disse tests, så er det da hul i hovedet at bruge tid på at læse dem!

Jeg tror ikke, at vi kører nogen som helst ture, hvor vi ikke finder CV-træk med enten svigtende bremselys, svigtende blinklys, alt for høj fart, total skæv placering på vejen, slingrende CV, halvflade dæk eller andet, som lige kunne have været bedre.

Kom nu videre.

På fruens nr. /Flemming U

Posted by Flemming Udbjørg, 18-04-2017 - 09:32

Jo Jo - tingene skal selvfølgelig være i orden!

Men hvis det er det vigtigste at få ud af disse tests, så er det da hul i hovedet at bruge tid på at læse dem!

Jeg tror ikke, at vi kører nogen som helst ture, hvor vi ikke finder CV-træk med enten svigtende bremselys, svigtende blinklys, alt for høj fart, total skæv placering på vejen, slingrende CV, halvflade dæk eller andet, som lige kunne have været bedre.

Kom nu videre.

På fruens nr. /Flemming U

Posted by Kaj Johansen, 14-04-2017 - 22:06

Jeg har her til aften på Dk4 set genudsendelse af DCU`s test af Opel Zafira som campingtrækker, og det fremgår helt klart at testen foregår på offentlig vej uden at der er monteret ekstra spejle på bilen. Det må da vist værer noget af en svipser??

Mvh. Kaj

Posted by Redaktionen ., 12-04-2017 - 12:00

Hej Verner

Redaktionen har nu undersøgt sagen, og DCU skal dybt beklage, at sikkerhedswiren ikke er blevet fastgjort korrekt.

Vi har nu indskærpet over for journalisten, at det ikke må ske igen.

Mvh. DCU-redaktionen

Posted by Erik Jensen, 12-04-2017 - 08:24

lidt info fra en med aftagelig træk
det omtalte halsjern blev bla.forhandlet af VW og skoda her i danmark
det var beregnet til de aftagelige træk MEN er ikke godkendt i danmark
Hvis man taber trækkrogen har man samtidig mistet aktivering af bremsevirkningen på CVen
en del forhandlere borede eller monterede et øje på bilen evt. på monteringspladen til stikket

mvh. E Jensen

Posted by Benny Hauge Jakobsen, 11-04-2017 - 17:03

Hej
Der er solgt en del træk i DK som ikke har et øje til karabin hagen som sidder på Wiren. Det er ulovligt og simpelthen uansvarligt.
I Tyske tilbehørs forretninger kan man købe et "halsjern" hvor der er et øje eller et hul til wirens karabinhage. Halsjernet spændes på et vilkårligt sted på selve trækkrogen.
MVH BJ

Posted by Kaj Johansen, 11-04-2017 - 16:59

Jeg ved ikke om det er rigtig, men jeg mener at der manglede ekstra spejle på en af biler ved prøvekørslen.
Hvis jeg har set forkert undskylder jeg hermed.
Mvh. Kaj

Posted by Steen Æbeløe, 11-04-2017 - 15:49

Det er fuldkomment rigtigt, og hvis du ser de politiudsendelser der er på forskellige danske kanaler, så kan man se det koster 1000 kr i bøde

Posted by Anders Qvist, 28-02-2021 - 11:45

Et svingbart træk kan ikke afmonteres, så hvorfor ikke.

Posted by Kurt B. Andersen, 27-02-2021 - 21:22

Nej, det må man ikke. Fra detailforskrifter for køretøjer
5.01.310 Køretøj til synsfri sammenkobling

(1) Bil til synsfri sammenkobling med påhængskøretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg skal ved tilkoblingsanordningen være forsynet med beslag for tilslutning af påhængskøretøjets sprængwire til automatisk bremsning. Beslaget må ikke være anbragt på en eventuel aftagelig del af tilkoblingsanordningen.

Posted by Anders Qvist, 27-02-2021 - 15:29

Er det lovligt at bruge øjet til wiren på en svingbar krog.