Camping i Danmark

Årets DCU-campingtrækker 2016

Skrevet af Unknown Unknown, 14-01-2016 - 13:44

Mercedes-Benz C220

Årets DCU-campingtrækker 2016:

Pris: 732.069 kr.

Maks. påhæng: 1.800 kg.

http://viewer.webproof.com/pageflip/307/175201/#/page=12_13

Skrevet af Gunner Hansen, 24-01-2016 - 15:45

Gad vide, om Mercedes får de mange indlæg at se, hvoraf en del er godt utilfredse.
Det virker som at man har udnyttet chancen for noget avanceret salgsarbejde over for campister, hvoraf en del åbenbart hverken har borgmestereftervederlag, eller ministereftervederlag ?
Eller bunder meget af indholdet i indlæggene i misundelighed ?

Skrevet af Lennart Søderberg, 24-01-2016 - 15:06

Hvorfor ikke teste ovennævnte bil? Den trækker fantastisk - også gennem al terræn og så koster den kun 4.363.824,- kr
422 HK og 610 NM.

En rigtig bil for campister ;-)

Selv er jeg lidt i tvivl om farven.

Venligst Lennart

Skrevet af Søren Peter Pedersen, 23-01-2016 - 19:01

har nu nummer 3 Mercedes, det er en dejlig campingvogn trækker, nu er det jo ikke dcu, der bestemmer bilerne, de skal prøve, De har bedt samtlige danske bilimportører om at stille med en bil i deres familieklasse, som de hver især mener, kan dyste med om titlen om at blive Årets Campingtrækker 2016. Har selv været med til i 5 år at finde års campingvogn, der er også stor forskel i prisen på vogne der er udvalgt, samt udstyr, prisen har svinget fra ca.80,000 til ca 450,000kroner samt total vægt fra ca 1000 til 2300kg,det er også svært at vurdere, og ramme rigtig, så alle er tilfreds,, da der er stor forskel på jury medlemmer
synes det bliver svær at finde campingtrækker, bilerne må trække mindre, da de skal køre længer på litteren, og campingvogne bliver tunger, med den luksus vi gerne vil have med

Skrevet af Steen Æbeløe, 21-01-2016 - 16:21

Kan da godt være vinderen er for dyr for de fleste, men om 2-3 år er prisen nok dernede hvor mange flere kan være med, og på linie med det mange bruger på en ny bil, og så er det da godt at kunne finde testen :-)

Skrevet af Jimmy Lemmicke, 21-01-2016 - 13:07

Det er muligt at,kåringen af årets campingtrækker er rigtig,men hvor mange danske campister har 3/4 mio.at købe bil for,forstår ikke at købsprisen ikke har været en del af vurderingen.
Man kunne da også have valgt en Landroveren til 1,5 mio,den er bedre endnu.

Skrevet af Karina Larsen, 17-01-2016 - 18:31

Man må gå ud fra at DCU har en del medlemmer der har campigvogn.
Mange af disse medlemmer skal også bruge en bil til at trække denne.
Når man så tænker på hvor let og elegant DCU skøjter hen over emnet, som årets campingtrækker, så undrer jeg mig over at der er så mange medlemmer der bare lader dette passere?

Jeg vil opfordre DCU til, at næste gang en stor samling bilkyndige mødes for at bedømme årets campingtrækker, at emnet bliver behandlet en smule mere sobert end artiklen i bladet lader skinne igennem.
Bilerne bliver beskrevet med et billede, der fylder mere end teksten. Det kunne være rart om man bruge noget af al den manpower man har, til at skrive lidt mere grundigt om bilerne.
Og som nævnt længere oppe, så gerne lister, så der er mulighed for at bedømme og sammenligne.

Jeg vil mene at en trækker til 732,069 kroner, mere er en drømmebil, end reel mulighed for en stor andel af DCU´s medlemmer.
Jeg ville ikke forklejne at der findes mennesker der prioterer en bil med stjerne, og så kan jeg kun sige tillykke. Du tilhører en forholdsvis eksklusiv skare, der har årets campingtrækker, og dette er formodentlig fuldt fortjent.
Men det kunne det være rart at med prissegment, og flere biler i hvert segment.

Hvad er kriteriet for at vælge årets campingtrækker?
Da det ikke er til at gennemskue, har jeg et forslag: Amerikanske RAM. Jeg tror den vil slå de resterende kandidater når det kommer stabilitet, og trækkraft.
Den fås med mandskabskabine, hvor man kan have op til 6 personer.
Og så vil det være et edderlækkert billede i artiklen.

Skrevet af Knud Aa Hansen , 16-01-2016 - 13:56

Med den pris (og en standsmæssig cv) ville jeg nok vælge en autocamper med en Smart på anhængeren. :-))

Skrevet af Gunner Hansen, 16-01-2016 - 11:01

Per skriver et langt men godt læseligt indlæg.
Det er vel som hos "Harald Skrald" ; der får du hvad du betaler for.
Den billigste campingtrækker duer jo ikke til en normal campingvogn, og det er den eneste jeg som almindelig campist har råd til.
Analysen af de 17 køretøjer, er jo kun troværdig, hvis de er bedømt ud fra samme skema ?

Skrevet af Per Christoffersen, 15-01-2016 - 19:08

Jeg vil lige gi' mit besyv med. Det er fordi jeg som medlem
gerne vil høre andres mening omkring vores allesammens forening.
Er det en forening, der skal levere tidsfordriv eller reelle facts?
Redaktionen og det øvrige hold må gerne læse med :-)

Nu er det ikke valget af Mercedes jeg vil kommentere. Camping
glæden findes jo også hos folk, der er villig til at betale
for en Mercedes af denne kaliber.

Men jeg vil kommentere selve testen eller rettere forbruger-
oplysningerne, der er gemt lidt for læserne:

I magasinet er der bla. skrevet:

Juryen har givet bilen flest point i et omfattende pointsystem,
hvor områder som pris, acceleration, pladsforhold og siddekomfort
foruden bilens generelle evner som campingtrækker og nok så vigtigt:
retningsstabiliteten, og flere andre parametre skulle have point.

Her ville jeg som forbruger gerne oplyses om det totale skema og
sidst men ikke mindst se de enkelte points. Disse kunne opgives som
et gennemsnit, hvis juryen ikke ønsker at stå frem. Man ville så
som forbruger bedre kunne danne sig et indtryk og vægte ud fra
sine egne præmisser - lidt a'la FDM's teste af biler. De skriver
endda selv, at man så kan danne sit eget skøn....

Jeg vil lige nævne et par kommentarer ved de enkelte biler. Jeg
har sat min kommentar i ():

Peugeot: Især i femte gear går den super godt med rolige
omdrejninger, og så har juryen bidt mærke i, at den er ret så
støjsvag (Hvordan bliver sådan noget som gearing/hastighed/
omdrejninger ved CV trækning vejet? Kunne da i det mindste op-
gives i stedet for KUN omdrejninger, HK og NM - Har selv prøvet
at køre med for høj gearing, hvilket vel er mere reglen end und-
tagelsen i disse for CO2 udledningstallene vigtige opgivelser.)

Volvo: Når den ikke får højere placering end nummer tre, så
skyldes det blandt andet, at V40’eren generelt er for lille.
(Øhh, hva' nu med et midaldrende ægtepar, der vil trække en lille
campingvogn og ikke ha' børn med? De ønsker en lille bil i det
daglige - så kunne den måske være ideel; men igen juryens
"hemmelighedskræmmeri" levner ikke plads til denne type
konklussion! Prisen ja.... men der er jo frit valg af udstyr!)

BMW: men alt i alt er BMW Gran Tourer så absolut godkendt som
campingtrækker, hvor den nemt klarer de 1.500 kilo på krogen.
Den fører sig frem med masser af plads, en solid dieselmotor
og en fremragende 8-trins gearing. Banekørsel klarer den fint.
Den har bare et større hængeparti: Prisen er alt for høj. (Så
segmenter dog testen! Der er jo folk, der gerne vil ha' BMW -
så er spørgsmålet: Er den bedre end nr. 2, hvis der ses bort
fra prisen? Skemaerne kunne måske afsløre.... Anonymitet gives
:-))

Skoda: Prisen er super attraktiv, men den har et minus på den
kedelige finish og et ret højt støjniveau. (Kedelig? Det er
vel en smags sag - igen kunne skemaerne give en lidt mere for-
bruger venlig tilgang. Kedelig, det er vel individuelt, jeg
river f. eks. ikke side 117 ud på grund af mange gentagelser
;-))

Ford: (Jeg er glad for at holdet ikke lader sig rive med på
grund af "sporty" køreegenskaber som f. eks. Bilmagasinet :-))

Mazda: Desværre er den kabinemæssigt ikke stor nok, hvor vi
især godt kunne ønske os et større bagsæde. (Igen, hvis nu
hr. og fru Danmark har sluppet børnene, så er den måske
lykken - den måler sig selvfølgelig ikke med Mercedes; men
igen kunne skemaerne give input til en personlig stilling-
tagen.)

Honda: Vi er ikke videre begejstret for motorkraften, hvor
de 120 dieselheste ikke imponerer os som campingtrækker.
Den mangler ganske enkelt lige de sidste muskler for at magte
opgaven til vores fulde tilfredshed. Når det så er sagt, er
vi begejstret for det store bagagerum og den overraskende
megen plads på bagsædet, hvor den klarer kriterierne som
familieegnet til topkarakter. (Hvis testen var segmenteret,
så var den vel lykken for den lille børnefamilie, der kun
vil køre få kilometer i det danske land - igen ville den
fulde oversigt give os forbrugere et bedre grundlag.)

Kia: (Nok ikke den store overraskelse.)

Renault: (Igen den lille familie, der ikke vil køre i det
store udland - skemaerne ville måske synliggøre det helt
rigtige valg.)

Toyota: Den er knap så god i gearingen, hvor juryen ikke er
videre begejstret for den manuelle gearkasse. (Måske den
rigtige for den store familie med behov for stor anhænger-
vægt. Skema med gearing kunne afgøre om det var til at
leve med i ferien og så give fornuftige forbrugstal i det
daglige.)

Subaru: Med firehjulstræk er det forventeligt, at kurve-
kørsel går som en leg, men det er ikke tilfældet her.
Den understyrer alt for meget, hvor den mildest talt kører
over forhjulene. (Understyring er vel ikke i sig selv en
dårlig ting. Her tænker jeg på Ford, der gerne smider rumpetten.
Kører over forhjulene - er det en fornemmelse pga. den lavt-
liggende boxermotor?)

Nissan: (Vel typisk undervogn for fabrikatet.)

Hyundai: (Igen en god trækker, hvis familien er af ældre år-
gang. Igen ønskes skemaerne!)

Suzuki: (Historisk har den nok fået for megen oprejsning -
DCU's mening har vel også altid ment, den ikke var OK -
eller...?)

VW: (Ja, lidt lovlig optimistisk trækevne; men med mindre
anhænger vægt? Skemaerne!)

Fiat: (Er nok heller ikke det camping folket vil falde for.
Mere en boulevard-racer.)

Sidst; men ikke mindst:
Fra forordet: "DCU’s team arbejder konstant med mærkesager som
"Tempo 100"" - så ville det klæde testen at Tempo 100 vægten
af en påkoblet anhænger var medtaget, idet der ikke er megen
hjælp at finde hos campingforhandlerne og bilfirmaerne.

På "Ferie for alle" har Suzuki bildt folk ind at deres biler
kunne trække vogne med Tempo 100 ned gennem Tyskland trods
en manglende køreklar vægt. En i Hedensted kommune beliggende
CV forhandler (fritidssælger) mente, at det var CV'ens
egenvægt og ikke bruttovægt. Rodede sig ud i at hele hans
vogntog var godkendt. CV brutto fler' hundrede kilo større
end køreklar vægt af bilen. Nu skal bilen jo ikke godkendes;
hvilket han bedyrede, så han kunne sagtens sælge vogne, der
var for tunge.

Var selv tidlig ude mht. Tempo 100, så måtte selv assistere
hos FDM! mht. til ISO godkendt slingerkobling, støddæmpere
og hvor og hvordan man kunne aflæse dækkenes alder. Godtnok
en lærling; men... Derfor - please - når nu Tempo 100 er en
mærkesag - OPLYS! Hvis (hvilket jeg inderligt håber) Tempo
100 godkendes, så skal vi sikre, at der ikke kommer multi-
ustabile vogntog på gaden, der kører ulovligt og til fare for
andre!

Med velig hilsen
Per Christoffersen

PS: Jeg synes ikke diskussionen om indcheck på camping-
pladser er i orden! Hvis man er i sydeuropa, så er der
da en respekteret siesta. Ejerne af campingpladser i DK
er da også meget imødekommende - har selv mange gange
fået lov at køre ind i middagspausen selvom vi har været
parat og oplyst: Vi går en tur i byen indtil kl. 1400.
Tror man mødes med samme attitude man selv stiller op med!

Skrevet af Steen Æbeløe, 15-01-2016 - 18:45

Nr 2. 10 eller 14
Hvad betyder det.
Billedet på forsiden er en illustration og henvisning til en artikel i bladet.

Så vidt jeg ved, så beder DCU ikke om at få bestemte biler til test, men har bedt de forskellige importører om at komme med deres bud på en god campingtrækker indenfor deres mærke.

Nogen vælger så toppen af poppen og andre vælger en billigere bil hvor kundegrundlaget vil være noget større.
De andre mærker har jo også kunnet stille op med væsentlig stærkere og dyrere udgaver, men som det er nu er feltet meget spredt og selvfølgelig vil der være nogen der klarer opgaven bedre end andre.

Og for mange vil nogle biler være uden for rækkevidde pt men om nogle år har man måske penge/mulighed for lige få den med stjernen, brugt, og muligvis med gule plader på, og så kan man lige pludselig godt bruge testen :-)

vh
Steen
PS: og så inden I kommenterer min henvisning til Weinsberg, så undskylder på forhånd at jeg troede det var en campingvogn :-)

Skrevet af Unknown Unknown, 15-01-2016 - 18:16

Slap dog Af ! Disse Kåringer hvor de end foregår er jo kun underholdning,
Hertil kommer så at man her forsøger at efterligne det sker på på TV ved en eller anden "Award" udsendelse
Vi kender det jo. En meget alvorlig person river i en konvolut op med en fastklistret snor, og med alvorlig mine Udtaler: Og vinderen blev.............................Lang kunstpause hvorefter der udråbes et navn

Om personerne der har deltaget i udvælgelsen må man vel formode at de har haft det så "skægt" at de helt har tabt jordforbindelsen Måske en for god beværtning har påvirket dem.

Alt dette gøgl er jo fair nok.Mange vil jo underholdes. men det værste er hvis nogen tager det mere alvorligt end det er.

Skrevet af John O. Madsen, 15-01-2016 - 17:37

Ja, jeg tænkte godt nok også: "Hold da op", Årets trækker er en bil til næsten en mill. og en "billig" Weinsberg til små 700 af de lange. Nogen må da tro at campister hører til i den højeste indkomstklasse.
Det er da sikkert rigtigt at merceren er god, men hvorfor ikke prøve med Porsche Panamera eller Cayenne, Range Rover o. lign.? Det kunne da være de var endnu bedre.
Selvfølgelig er der nogen der prioriterer at investere i dyre træk, men mon ikke de fleste hellere vil bruge nogle af pengene til at holde ferie for.
Heldigvis er der også mange gode, mere menneskelige biler med i oversigten, som jeg iøvrigt synes mangler oplysninger om grøn ejerafgift.
Godt Nytår til alle - uanset om I kører stort, småt, dyrt eller billigt :-)
John(der snart kører til Norge med Caddy og MKP)

Skrevet af Unknown Unknown, 15-01-2016 - 17:26

Steen 15. januar 2016 Kl. 16:56 skriver bl. a.:

"Der henvises til en artikel i bladet om kåringen af Årets Campingtrækker, og så tillader man sig at vise den der blev nr 2."

Næh!

Nr. 2 blev Peugeot 308 SW
Nr. 3 blev Volvo V40 T2

Bilen på forsiden

Renault Kadjar 110 dci Zen med 110 hk. har fået en placering mellem 4 og 17!

Skrevet af Steen Æbeløe, 15-01-2016 - 16:56

Må give Lotte ret.
Den forside er da fuldstændig misvisende.

Der henvises til en artikel i bladet om kåringen af Årets Campingtrækker, og så tillader man sig at vise den der blev nr 2.

Og som om det ikke er nok, så står der også *Vintercamping med søudsigt" men der er ikke så meget som skyggen af en campingplads på forsiden, og søudsigten kan vi ikke se pga de træer bagved campingvognen.

Men det bliver da værre endnu, for der står også *Billig Weinsberg* men når jeg kigger på den campingvogn der er på forsiden, så ligner det mere en Adria'

Der er dog een ting på forsiden der passer. for øverst oppe står der:
Dit personlige eksemplar MAGSINET CAMPING/FRITID ¤01 2016

Og det stemmer :-)

Og så vil jeg slutte af med ønske alle en god weekend

Skrevet af Unknown Unknown, 14-01-2016 - 16:00

Det er jo misvisende, at vise nedenstående forside af Camping-fritid med en

Renault Kadjar 110 dci Zen med 110 hk.

Pris: 354.150 kr.

http://viewer.webproof.com/pageflip/307/175201/#/page=26_27

når vinderen blev en

Mercedes-Benz C220 med 170 hk.

http://viewer.webproof.com/pageflip/307/175201/#/page=12_13

Man kan købe, godt og vel, to styk Renault Kadjar 110 dci Zen med 110 hk. for én Mercedes-Benz C220!

Skrevet af Niels Chr. B. Pedersen, 14-01-2016 - 14:18

Muligt at Mercedes er et godt valg til at trække / køre med campingvogn, men tror ikke det er det rette segment man henvender sig til med biler i den prisklasse.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her