
Campingtrækker
Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 4x4 (2014)
Nissan har vendt godt og grundigt op og ned på X-Trail, som tidligere var en af de absolut bedste i 4-hjulstrækkernes mellemklasse
Vi går lige på og hårdt. Nissan X-Trail er ikke længere, hvad den har været. Vi kender navnet, vi kan også nikke genkendende til bilens stil, til størrelse, vi kan til dels genkende den maksimale trailervægt og en del tekniske løsninger, men X-Trail er ikke, hvad den har været.
Historisk er Nissan X-Trail et produkt fra det japanske mærkes off-road afdeling. Den første X-Trail havde alle de praktiske kvaliteter, men en lidt håbløs indretning med centerplacerede instrumenter, men 2,2 liters dieselmotorer, et robust og vel- fungerende 4-hjulstræk og solid konstruktion af de nedre dele kombineret med en overraskende god daglig komfort, gjorde X-Trail til en af sin klasses klart bedste trækkere, så Nissans nyeste X-Trail udspil er noget af en overraskelse.
Qashqai XL
Lidt populært og lidt skuffende må vi kalde X-Trail for en Qashqai XL. Ikke for at tale nedsættende om Qashqai, men mere for at lufte vor skuffelse over dagens X-Trail, som ikke er den historiske X-Trail, men en erstatning for den model Qashqai, som er forsvundet ved seneste modelskifte.
Nissan stopper med Qashqai +2 (den lange model), dropper den tradi- tionelle X-Trail, og forfremmer Qashqai +2 til at være X-Trail. Vi indrømmer, at ny X-Trail må rulle med 2.000 kg på krogen, men en ting er det lovlige og mulige, noget helt andet er hverdagen med 2.000 kg efter den nye X-Trail, og her er den korte besked: Glem det!!!
Set nedefra er X-Trail og Qashqai med 4-hjulstræk identiske. X-Trail har en anelse større akselafstand, den er en enkelt centimeter bredere, den er 27 cm længere end Qashqai, og den ser meget større ud. Test- bilen var en 7-personers, som forvandler det såkaldte bagagerum til en vittighed, hvis man forsøger at udnytte alle siddepladser, men det store minus i X-Trail regnskabet er maskineriet.
Bilen med det legendariske navn er i dag udstyret med 1,6 liters diesel- motor. En næsten voldsom ændring fra tidligere tiders bundsolide 2,2, og selv om X-Trail lokker med 130 HK, er det 1,6 liters heste med et lidt sart drejningsmoment, som hedder tilforladelige 320 ved 1.750 om- drejninger, men pas på ikke at komme under, så skal der pludselig ryk- kes resolut i gearstangen, og hvis det er lidt op ad bakke, skal man så hurtigt som muligt gå to gear ned, hvis man vil holde tempo, men vi giver lidt pluspoint for en fornuftig gearing i de laveste gear, igangsætning med læs går fornuftigt, man river ikke koblingen i stykker, når man skal bakke maksimalt læs på plads, men det bedste råd, vi kan give, er følgende: Hvis du har behov for at køre med 2.000 kg på krogen, skal du glemme X-Trail. Vor anbefaling udløber omkring 1.600 kg.
Lækkerier
Nu har vi været efter X-Trail på en række punkter, men hvis man hol- der sig til 1.600 kg eller under, er X-Trail en meget interessant trækker. X-Trail ser ikke kun ud af noget, den er faktisk en rigtig god trækker til den typiske danske campingvogn, der vejer en anelse over gennemsnit- tet. Den har samme stabilitet, som kendes fra tidligere tiders X-Trail, og så er der en række plusser man først oplever, når man har brugt mange timer bag rattet.
Sædet i X-Trail er rigtig godt. Det kan indstilles på alle leder og kanter, men det er let at finde en god kørestilling, og lige så let at finde en ny position, når man har siddet et par timer. Der er også solide komfortpoint til det omkring førersædet. En god bred midterkonsol, som foruden masser af plads også giver god hvile til højre arm, mens den venstre albue ligger på en let polstret dørkarm uden at blive øm.
Moderne biler har en gigantisk skærm til alt muligt midt i bilen. Radio, navigation, kørecomputer, alt betjenes efterhånden på en stor trykfølsom skærm, som i langt de fleste tilfælde er voldsomt generende, når det bliver mørkt.
Ja, man kan justere lyset på skærmene, i de fleste tilfælde er det alt for småt og kompliceret, men i X-Trail sidder en herlig stor kontakt til venstre for rattet, som giver hurtig og let kontrol af lysstyrke.
Der er også solide plusser til aflægge- og opbevaringsplads. Kopholdere kan bruges til almindelige vandflasker såvel som diverse kaffekopper, alt står uden vaklen og uden at støde ind i noget, og adgangsforhold til bilen er klassens gennemsnit. Benplads på bagsædet er også gennemsnitlig, mens de to sidste sæder til X-Trail kun skal tilkøbes, hvis man har et absolut behov. Sæderne ødelægger til dels bilens bagagemuligheder, adgangsforholdene til sæderne er vanskelige, og benpladsen er mest egnet til benamputerede, hvis selvsamme personer i det hele taget kan komme på plads i sæderne.
Dagens lektie om Nissan X-Trail anno 2015 er derfor: Høj stabilitet med påhæng. En rigtig god trækker, faktisk en Qashqai med plus, men når vi sammenligner med Qashqai, som burde være X-Trails lillebror, er det, fordi X-Trail hører hjemme i den mere folkelige klasse.
X-Trail er ikke længere en supertrækker i 2-ton klassen. Nu trækker vi grænsen ved 1.600 kg, og jo mindre jo bedre, men så lukker vi med en ægte opkvikker, for hvis man kører med 1.400 til 1.600 kg, er X-Trail et rigtig godt valg.
Specifikationer
Antal cylindre |
R4 på tværs |
Cylindervolumen |
1.598 ccm |
Antal ventiler |
16 |
Trækker på |
alle hjul |
HK v. o/m |
130/4.000 |
Nm v. o/m |
320/1.750 |
Antal gear |
6 |
Tophastighed 0-100 km/t. |
186 km/t. |
Reservehjul fuld størrelse |
11,0 sek |
Hjulophæng for |
Nej |
Hjulophæng bag |
McPherson |
Bremser for |
Tværsvingarme |
Bremser bag |
Vent. skiver |
Længde/bredde/højde |
Skiver 465/182/170 cm |
Akselafstand |
271 cm |
Køreklar vægt |
1.803 kg |
Totalvægt |
2.320 kg |
Påhængsvægt m/u bremse |
2.000/750 kg |
Maks. påhængsbredde |
242 cm |
ECE-norm |
18,9 km/l |
Tankindhold |
60 l |
Bagagerum |
-/1.982 |
Antal airbags |
6 |
Garanti/kilometer |
3 år/100.000 km |
Pris for testbil |
480.900 kr |