STÆRK MED TRÆK 2018
Dacia Duster 1,5 dCi 4x2
Udsalgspris for testbilen inkl. ekstraudstyr: 216.890 kr.
Billigste variant: 139.990 kr.
Forbrug: 22,2 km/l
Hk/Nm: 109/250
Tilladt totalvægt: 1.795 kg
Maks. anhængervægt med bremser: 1.500 kg
Juryens kommentarer
Frede Petersen:
Denne bil er jeg ikke imponeret af. Man får det, man betaler for – ikke mere. Den har et forholdsvis højt støjniveau, og accelerationen er ikke noget at prale af. Førersædet har alt for få indstillingsmuligheder. Bilen var forsynet med en automatgearkasse, og det er vel noget af det bedste, man kan sige om bilen.
Nikolai Rahlf:
Meget bil for pengene med et godt match mellem motor og automatgear. En knap så behagelig oplevelse på landevejen og heller ikke imponerende på banen.
Stefan Rosendal:
Billig campingtrækker. Den blev nummer to i Stærk med træk 2014/2015. Komfort og køreegenskaber er der ikke ændret ved. Den har de samme klassiske Dacia-dyder med en velafstemt gearkasse fra Renault. En rigtig tandhjulsgearkasse, men med to koblinger og automatisk skift, som løfter helhedsindtrykket. Plusser er pris, driftsikkerhed og en fremragende gearkasse, der er velafstemt til campingfolket. Minus er støj – og siddekomfort. Godkendt til Stærk med træk.
Flemming Lundberg Petersen:
Udstyrs- og komfortmæssig ikke nogen højdespringer, men det var jo som bekendt andre egenskaber, der skulle testes. Bilen her var udstyret med automatgear, så med den noget beherskede motorkraft viste den allerede under landevejskørslen, at den ikke helt indfriede forventningerne. På banen stod den forholdsvis godt på benene, men var klart ikke en vinderbil i det aktuelle felt.
Thomas André Petersen:
Jeg er stor fan af Dacia, fordi de som udgangspunkt bare er en billig transportløsning. Duster er blevet populær for sin sporty attitude, og med motor og EDC-gear fra Renault er den et ”best buy”, som man siger. Men som campingtrækker har den lidt at lære; specielt ved almindelig motorvejskørsel savnede jeg lidt ro over tingene.