Brugt campingvogn

Undgå ærgerlige problemer, når du køber brugt

Der kan være gode grunde til at købe brugt, men det er vigtigt at gøre sit forarbejde grundigt, så du minimerer risikoen for at købe katten i sækken. Især fugt er en risiko, du skal være opmærksom på, når du køber brugt.

De store afskrivninger er overstået, og selvom der er blevet passet på den, har den fået brugsmærker hist og pist. Det er med til at sænke prisen på den brugte campingvogn eller autocamper, som du måske overvejer at kaste penge efter.

 

Tekst Torben Brandt

Er der passet på den?

Der kan være gode grunde til at købe brugt, men det er vigtigt at gøre sit forarbejde grundigt, så du minimerer risikoen for at købe katten i sækken.

Undersøg altid vognen omhyggeligt og brug både dine sanser og sunde fornuft. Fremstår den pæn og velholdt, er den rengjort og kan sælger fremvise en servicebog, der viser, at den løbende er blevet serviceret? Er der mange buler og skrammer, vidner det om, at sælger ikke har passet på sin vogn, og så er det måske klogest at holde fingrene væk.

Køber du brugt autocamper, vil især mænd ofte gå meget op i motormærket og antallet af kørte kilometer, og naturligvis er det ikke underordnet, for den skal jo kunne køre.

En autocamper kan dog ikke sammenlignes med en almindelig personbil, for en autocamper kører ofte længere stræk ad gangen og slides derfor ikke på samme måde som personbilen, der kører mange småture med talrige gearskift, opbremsninger og sving til følge.

Autocamperen ruster heller ikke på samme måde, for ofte er den i vinterhi i de kolde måneder, eller også befinder den sig under lunere himmelstrøg på en sydeuropæisk campingplads.

Derimod kan den indvendige bodel sige meget om autocamperen. Bodelen skal naturligvis føles hyggelig og have den indretning, der passer til dig, og så skal den ikke fremstå hærget og slidt, for det vil være tegn på, at der ikke er passet ret godt på autocamperen, eller at den måske overvejende har været brugt til udlejning.

Hænger lågerne, og sidder skufferne løst, risikerer du at få tilbagevendende problemer med vognen, og samtidig er det nærliggende at tænke, at så har ejeren nok heller ikke bekymret sig om at servicere motor og mekaniske dele.

 

Tinpest
Alupest udvikles over tid og tærer vognens plade indefra, så den nærmest smuldrer.

 

Hold øje med fugten

Det kan være svært at have is i maven, når du er på jagt efter en brugt campingvogn eller autocamper, for måske er der ikke så mange vogne med netop den indretning, du er vild med, og når der endelig kommer én til salg til en god pris, tør du ikke tøve.

Naturligvis skal du være hurtig på aftrækkeren, hvis tilbuddet er godt, men du skal alligevel sikre dig, at du ikke får købt noget, du efterfølgende fortryder.

Den største risiko er, at der er fugt i den brugte campingvogn eller autocamper, hvilket i værste fald kan resultere i skimmelsvamp og gøre den ubeboelig. Kig grundigt efter i vognens hjørner, hvor du ofte vil kunne se misfarvninger på væggen, hvis der har været vand i vognen.

Løft også hynder og madrasser og lys ind i hjørnerne langs gulvet for at se, om der er tegn på skjolder eller misfarvninger på gulv eller vægge. Brug også din lugtesans, for lugter der jordslået, skal alle alarmklokker ringe.

Åbn gaskasse og serviceluger og føl efter med fingrene på indersiden af kanten for at mærke, om den føles blød. Er den det, er det et typisk tegn på fugt.

Har fugten siddet længe nok, kan vognen have udviklet alupest, som tærer vognens aluminiumsplade indefra og får den til at smuldre, så den føles som mel, når du rører ved den. Er der kommet alupest, vil det som oftest være nødvendigt at sætte en helt ny front eller side på, og det er dyrt.

 

Fugt i gaskassen
Gaskassen er sårbar over for indtrængende vand, hvilket kan resultere i en fugtskade.

 

Brug fagfolk

Desværre er det ikke altid muligt at se eller lugte fugten. Du kan naturligvis overveje at købe en fugtmåler og selv tjekke vognen efter bedste evne, men anbefalingen fra DCUs side er, at du inden købet får foretaget en fugttest af en professionel.

Benytter du et af DCUs 20 Servicecentre får du som DCU-medlem får du 5 % rabat i højsæsonen og 15 % rabat i lavsæsonen, som går fra 1. oktober til udgangen af februar. 

Find dit nærmeste DCU Servicecenter her

Du kan naturligvis også vælge at få foretaget fugttesten på et andet caravanværksted, som du har tillid til.

Kender du ikke et sted, så forhør dig hos andre campister for mund til mund er ofte den bedste anbefaling. Du kan også tjekke på trustpilot.dk, hvor det vil fremgå, hvis mange kunder har haft dårlige oplevelser med en forhandler eller et værksted.

 

Få et brugtvognstjek

Du kan også vælge at gå skridtet videre og få foretaget et brugtvognstjek, hvor vognen gennemgås for fejl og mangler. Eventuelle fejl udbedres ikke ved dette service, men du får et overblik over vognens sundhedstilstand, og er der fejl, kan du bruge dem til at få et nedslag i prisen – eller til at undlade at købe.

Brugtvognstjekket er særligt vigtigt, hvis du handler privat, hvor det kan være svært at stille noget op, hvis der efterfølgende viser sig at være fejl og mangler.

Ved brugtvognstjekket bliver vognen også vejet, fugttestet og gastestet. Ved gastesten afprøves de gasforbrugende apparater som ovn og komfur, og det tjekkes, at der er aftræk fra skorstenen, hvilket er vitalt i forhold til sikkerhed, for i værste fald kan et defekt gassystem resultere i en livsfarlig kulilteforgiftning.

Er du sælger, er brugtvognstjekket ligeledes en god tryghed for både dig og køber, fordi det vidner om, at du ønsker gennemsigtighed i handlen, så eventuelle fejl og mangler er tydelige for begge parter. Og så kan køber heller ikke efterfølgende hævde at være uvidende om en fejl, som står anført i brugtvognsrapporten.

 

Vigtigt at kende vægten

Vejningen betyder, at du kender campingvognens vægt i tom tilstand – egenvægten – inden du handler. Egenvægten på registreringsattesten er ikke altid præcis, for især på brugte vogne kan tidligere ejere have monteret mover, aircondition eller lignende, som tynger i vægtregnskabet, og desuden har campingvogne en tendens til at blive tungere med årene, fordi de suger noget fugt, som ikke behøver at være kritisk i forhold til vognens sundhed, men som forøger vægten. Ved at få vejet vognen kender du den nøjagtige vægt, og så ved du også, hvor mange kilo bagage du kan medbringe uden at køre med overlæs.

 

Tjekliste

 

  • Undersøg for fugt i hjørner og under siddegruppe og seng. Løft madrasser og hynder
     
  • Brug dine sanser – lugter vognen jordslået, er det tegn på fugt
     
  • Gå rundt om vognen og kig efter buler og skrammer
     
  • Mærk på indersiden af gaskasse og serviceluger. Føles vognen blød, er det tegn på fugt
     
  • Hvordan er vognens generelle tilstand? Fremstår den slidt og hærget, bør du ikke købe
     
  • Tjek støtteben, lygter og blinklys
     
  • Medbring en stige, så du kan se efter haglskader eller andre buler på taget
     
  • Bed om at få lov at kigge i vognens servicebog – er den løbende serviceret?
     
  • Få som minimum vognen fugttestet før handlen – overvej også et brugtvognstjek, hvor den gennemgås, vejes, fugttestes og gastestes
     
  • Kontroller dækkene – virker de slidte og møre? Læs også ”Alt om dæk” på dcu.dk
     
  • Få alt skrevet ind i slutsedlen, så det er tydeligt, om f.eks. et fortelt indgår i handlen
     
  • Undersøg for eventuel restgæld via stelnummeret på www.tinglysning.dk

 

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her