DÆK
Tjek dækkene inden campingferien
Inden I kører på campingferie, er det ifølge eksperterne vigtigt forudgående at efterse dækkene på bil og campingvogn.
Hver sommer er en del danskere indblandet i ulykker med campingvogne. Nogle af dem medfører personskader, som ifølge eksperterne ofte kan undgås, hvis man tjekker sine dæk før turens start.
– Eksploderer et dæk, kan vogntoget vælte, og den slags fører hvert år til dødsulykker på de tyske motorveje. Men faktisk kan man meget nemt selv forebygge sådanne ulykker.
– Eksempelvis skal man holde øje med dækkets produktionstidspunkt, som står i en lille boks på siden, siger centerleder Kim Sellberg fra dækkæden Euromaster, som selv er campist og har mange års erfaring fra dækbranchen.
– På vores centre tilbyder vi gratis dækeftersyn på både bil og campingvogn uden tidsbestilling, og vi får i denne tid ofte besøg af campister, som kører rundt på farlige dæk.
Skift dæk hvert femte år
Hos Dansk Camping Union (DCU) anbefaler teknisk rådgivning, at campingvognens dæk skiftes minimum hvert femte år, samt at man vælger dæk af ordentlig kvalitet.
– Man bør købe dæk af et anerkendt fabrikat og en type, som har bevist sine gode samlede egenskaber i en dæktest. I forbindelse med dækskift er det derudover vigtigt at efterspænde hjulene efter 50 km.
Ifølge Victor Hollnagel, bilinspektør i Trafikstyrelsen, er det tegn på ældning af gummiet, når dæksiden krakelerer med mange fine revner.
– Selvom der er masser af mønster tilbage, kan dækket være afgørende svækket. Skifter man ikke i tide, kan det pludselig eksplodere ved høj fart og med tungt læs på ferieturen.
Lige til grænsen
Teknisk rådgivning i DCU oplever undertiden, at campingvognsproducenterne kun vælger netop tilstrækkelige dækløsninger.
– De går lige til grænsen, når det kommer til at udnytte bæreevne og hastighedspotentiale, så der er ikke noget overskud at give af. Derfor er det nødvendigt at holde særligt øje med dækkenes stand. Han advarer også mod at overlæsse campingvognen, hvorved man let kan overskride dækkenes bæreevne.
– Campisten bør skifte til såkaldte XL-dæk, som er bygget til større totalvægt. Samtidig bør man sikre sig, at mønsterdybden til enhver tid er mindst 3 mm, hvilket har særlig stor betydning ved kraftige regnfald sydpå. Det er også vigtigt med korrekt lufttryk i dækkene.
– Campingvognen står undertiden på halvflade dæk efter vinteren. Allerede når man har trukket campingvognen ned på servicestationen for at pumpe dækkene op til korrekt tryk, kan de være overbelastet i karkassen – og kan pludselig svigte, når de kommer på arbejde.
Det anbefales ved kørsel med campingvogn, at lufttrykket i både bilens og campingvognens dæk tilpasses den aktuelle læsning.
– Det vil sige, at man typisk skal have 0,2-0,5 bar højere dæktryk på ferieturen end til hverdag. Følg instruktionsbogens anvisninger.
Tjekliste for en sikker ferie med campingvognen
- Vær opmærksom på ældningsskader, og sørg for, at dækmønsterdybden til enhver tid er mindst 3 mm
- Lad ikke campingvognen henstå på halvflade dæk – og kør ikke med halvflade dæk, heller ikke over korte strækninger
- Læs campingvognen med omtanke, og kør ikke med overlæs
- Placér bagagen lavest muligt – og det tunge forrest
- Sørg for et positivt kugletryk på mellem 50 og 75 kg, når campingvognen er læsset – tjek evt. med badevægten
- Undgå overlæs, for høj fart og kantsten
- Tjek støddæmperne. Vipper man kraftigt med campingvognen, skal den stå stille efter maks. tre eftervip
- Afskærm dækkene ved opstaldning for at undgå mørning
- Læs mere om regler og anbefalinger i ind- og udland på Rådet for Større Dæksikkerheds hjemmeside
- Spørg dit lokale dækcenter til råds, om det er tid til at skifte dine dæk, og hvilket dækvalg der vil være optimalt for netop dig